2 be Twingo rijder?

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Goeden avond!

Even een korte intro, gezien al de perikelen om de oldtimer MBR vrijstelling en ik eigenlijk een veelste grote auto (Audi A4) rijd als forens (110km/dag) is een beetje een sport ontstaan met een collega om de goedkoopste auto te verzinnen om de dagelijkse werk kms te rijden. Hij rijd een rammelende '84 golf diesel met bruin interieur, waar hij dus (waarschijnlijk) vanaf 1 jan een slordige 90 euro aan wegenbelasting voor moet gaan betalen... dus praktisch hoeft het niet te zijn, als er maar een stoel in zit en de auto ons betrouwbaar naar ons werk @ DAF Trucks Eindhoven brengt.

Nu ben ik eigenlijk een VW/Audi man (mijn 2e auto is een '74er Passat) maar Polo's zijn overwegend duurder met een beetje normale km standen. Mijn oog was gevallen op een twingo, een kittig karretje die het volgens en bekende bij Vialle ook goed op LPG-G3 doet!

Hoe goedkoop kan je rijden:

56 euro wegenbelasting, in de 3 maanden
Verbruik van rond de 1:17 met literprijs van rond de 75ct!

Morgen ga ik kijken voor een Twingo :D

Wellicht dat ik de 1149cc ga vervangen voor wat nieuwers, mijn collega (met Renault 4 ervaring) zegt dat het nogal een gedateerd blokje is, wellicht heeft iemand een advies voor een zuinig blokje wat makkelijk te swappen is?

Groeten,
Maarten
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Welkom, Over welk model twingo gaat het? 1 of 2 en bouwjaar?

1:17 ga je dus niet redden hoor op LPG maar dat kan je maat je ook wel vertellen ;-)
een twingo 1 met een 1.2 16v blokje is niet echt gedateerd maar de 8v's wel die techniek is 25 jaar oud.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Welkom! :)
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

derbimarcel schreef:Welkom, Over welk model twingo gaat het? 1 of 2 en bouwjaar?
Het gaat om een '98 met 1149cc torretje :) Wat is je advies 16v er in hangen of is dat meer werk dan het nut heeft tov een 8v?

Twingotje liep best aardig, morgen even shoppen voor een motortje (koppakking is lek, complete motor is waarschijnlijk goedkoper en sneller dan koppakking doen) en dan de auto vd week ophalen :)

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... esized.jpg[/img]
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Nee vind ik persoonlijk het werk niet waard. Maar denk dat een koppakking vervangen goedkoper is dan een complete motor.
pakkingset, kopbouten en misschien de kop vlakken. gelijk ff distributie vervangen en je kan er weer 5 jaar tegenaan.
Is geen slecht werk bij zo'n ding.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Je hebt inderdaad gelijk, onderliggende nokkenas dus als ik het voorzichtig doe en de cylinderbussen ongemoeid laat is het een kwestie van een paar uurtjes.

Ik ga vd week even shoppen voor delen voor de koppakking en beurtje!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Welke afdeling @ DAF Trucks? :p

Moet zeggen dat een 1.2 8v wel doet waar die voor gemaakt is, maar daar houd het ook mee op. Een 16v rijd daarentegen een stuk fijner. Zelf heb ik overigens ook een 8v voor de deur staan voor de vriendin. Maar zo'n ding past niet bij mijn geduld :beer:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

MartijnG schreef:Welke afdeling @ DAF Trucks? :p

Moet zeggen dat een 1.2 8v wel doet waar die voor gemaakt is, maar daar houd het ook mee op. Een 16v rijd daarentegen een stuk fijner. Zelf heb ik overigens ook een 8v voor de deur staan voor de vriendin. Maar zo'n ding past niet bij mijn geduld :beer:
Service information, zit in C0800180. Zit jij hier ook ergens?

Ach ja, op de A58 rijd het vaak niet sneller dan 100, dat haalt ie toch wel? :X Pakkingje kost nu weinig dus kan dan kijken of het Twingo rijden iets voor me is, dan evt met de tijd kijken wat de opties zijn.

Heeft iemand werkplaatshandboeken van t betreffende karretje? Aanhaal momenten ed kan ik goed gebruiken :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Engine Test Center C2901485 ;-)

Ja, 100 haalt ie makkelijk hoor alleen is invoegen niet zo'n pretje :smile: Duurt ff zullen we maar zeggen. Verder is ie vrij vlot hoor, maar mn 120pk 1.9 dCi Megane stoomboot rijdt toch wat lekkerder :p

Kan binnenkort wel eens kijken of ik een werkplaatshandboek kan vinden.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Voordeel van die 8v'tjes is distributie ketting en dat de torretjes langer mee gaan de auto.
Die van mijn schoonzus zit nu op 260.000 km en motortje draait nog als nieuw :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Is een 8v uit '98 nog een C3G dan? Volgens mij een D7F? Die heeft gewoon een riem.

Ik had het hierboven over een 1.2 8v D7F in elk geval :beer: De C3G is echt pre-historisch maar wel onverwoestbaar ja!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ow ja, je had tussendoor ook nog die D7F! Maar die heeft geen onderliggende nokkenas en deze heeft dat wel lees ik hierboven dus dit moet een C3G zijn.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

C3G is alleen van '91 tot '96 geleverd. Vanaf '96 is het een D7F geworden.

Edit:
Het is dus een D7F. Er wordt 1149cc genoemd hierboven namelijk. Een C3G heeft 1237cc.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

MartijnG schreef:Engine Test Center C2901485 ;-)

Ja, 100 haalt ie makkelijk hoor alleen is invoegen niet zo'n pretje :smile: Duurt ff zullen we maar zeggen. Verder is ie vrij vlot hoor, maar mn 120pk 1.9 dCi Megane stoomboot rijdt toch wat lekkerder :p

Kan binnenkort wel eens kijken of ik een werkplaatshandboek kan vinden.

Dat is handig, Collega :D Als je iets vind, mijn tel 5498 ;)

Ik heb nog niet onder de kleppendeksel gekeken, volgens VWE is zijn de specs:

Motor
Brandstof Lpg
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1149 cm³

Snelheid en vermogen
Vermogen 43 kW (58 Pk)

58pk duid volgens http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... ult/twingo op een D7F motor (C3G heeft er 54), dus toch een bovenliggende nokkenas? Ik heb de auto vanmorgen opgehaald, ik ga straks even kijken als ik thuis ben wat het nu precies is.
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Na een blik onder de motorkap, het is inderdaad een D7F met distributieriem.

Excuses voor mijn renault-onwetendheid ;)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Niks mis mee (Y)

Zit er eigenlijk al een gastank in? Of ga je er één achteraf inbouwen? Gezien de koppaking eruit is geblazen is het wel handig om te weten of dit niet mede veroorzaakt werd door het LPG systeem. Weet ook niet of die kopjes het zo fijn vinden om op gas te rijden (wordt niet veel gedaan).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

LPG-G3 installatie zat er bij aanschaf al in. Volgens de gas-boer zijn alle Renault blokken wel bestand tegen LPG (uitgezonderd een bepaalde V6)

Als ik de kop er af heb ga ik deze afpersen, kijken of er ergens anders scheurtjes zitten. Zo nee, evt vlakken en pakking er tussen. Zo ja, dan ga ik even op onderzoek uit wat de beste optie is.
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Vanavond eens wat tijd gemaakt voor de Twingo:

Stationair warm laten lopen zonder expansievat dop, geen bubbels gezien. (ik heb de twingo gekocht met een lekker koppakking, de motor zou het water er uit gooien volgens de verkoper)

2km flink belast, terug op de parkeerplaats. Stationair laten lopen, vin slaat in bij 82c radiateur temperatuur.

15min later nog niet echt harde koelwaterslangen

mmh, maar eens gaan tanken, voor 7 euro gas er bij gegooit, nog geen tekenen van overdruk... terug naar huis en dus 10km later. eigenlijk nog geen tekenen van een lekke koppakking.

Wel een lichte lekkage van koelwater ergens onder de gasverdamper dus daar ga ik morgen even naar kijken en nog maar eens een boel km rijden om te kijken of ik de lekke koppakking kan reproduceren :S

Optie: User error van de verkoper?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zou mooi meegenomen zijn als er niks mee aan de hand is ;)

Geen 'mayonaise' in het koelvloeistofreservoir?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Nope, mayo krijg je als je een lekkage van koelwater naar olie hebt.

Zoals de vorige eigenaar het beschreef leek het mij cylinder naar koelwater, vd week de kleine lekkage maar eens verhelpen en dan kijken of het niveau nog steeds zakt.
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Bij het nalopen waar het water nu vandaan kwam, vond ik een vreemde sporadische lekkage uit de verdamper.

wat onderzoek gedaan over het interne van een verdamper, wat blijkt: Als een verdamper lek gaat is het mogelijk dat er LPG (staat onder druk van +/-8bar) het koelsysteem in kan lekken, wat dus als gevolg vergelijkbare symptomen als een lek van cylinder naar koelwater!

Voor 10 euro een complete verdamper op de sloop opgesnort, vandaag gemonteerd... weer 40km testkm gereden, alles blijft droog!
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Vandaag even de 4-gasmeter als lekkage snuffelaar gebruikt, geen buiten lekkage dus ook nog even in t koelwatervat gehangen, een hoop HC's.... :gun: Dus waarschijnlijk is de sloopverdamper dus ook lek van LPG naar koelwater, morgen weer even een tripje terug naar de sloop want er stond nog een Volvo met een zelfde verdamper.

The saga continues :(
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

ik heb eventueel nog een d7f met 80dkm in de schuur staan,. compleet met bak assen en aanbouwdelen. dus mocht je alsnog je kop eraf willen halen, mijn compleetje is goedkoper denk ik :)
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Met de "volvo" verdamper heb ik inmiddels een 600km gereden, het lijkt er op dat ik geen water verlies en ook geen gas het koelsysteem in lekt.

Op de sloop staat een twingo met electrische ruitjes en airco, jammer dat de halve auto afgebroken moet worden om dat over te zetten. Heb de witte knipperlichtjes, hoedenplank en het luchtfilterhuis maar meegenomen (Z)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Echt wel ElCheapo dus deze auto!

leuk bakje een twingo. verschil tussen 1.2 en 1.2 16V in alleen 4 kleppen meer in de kop. die zou je zo moeten kunnen overbouwen.

wat de computer betreft geen idee, maar de cc blijft het zelfde dus ik denk dat de lambda het verschil wel kan bijregelen. (Y)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Mocht je nog problemen krijgen met de LPG installatie, kun je ook contact opnemen met Kees van www.verdampere.nl.
Dat is een echte LPG specialist die ook nog eens voor scherpe prijzen werkt en hij zit niet ver bij je vandaan!
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Dank je voor de tip!
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

3000km later. Veel kleine puntjes gedaan:

Grote beurt, bougies dacht de vorige eigenaar dat het long-life bougies waren, zo versleten heb ik ze nog nooit gezien :gun: Motorkabelboom hier en daar gerestaureerd, het gas was er als de beun in gehangen met scotch blokjes, even creatief geweest met de soldeerbout en krimpkopus (Y) Luchtfilter en slang vervangen, gasmengstuk en gasklep ontdaan van zwarte koek :~

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... wingo2.jpg[/img]
[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... wingo3.jpg[/img]

en


[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... wingo1.jpg[/img]\

Witte knippers :D

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... .19.20.jpg[/img]

Toerenteller gemonteerd :) Advies voor andere D7F rijders, koop een classic line toerenteller bij bijv autostyle, die kunnen ook op 2 cylinders werken, DIS bobine geeft je maar de helft aan pulsen op 1 van de 2 draden (Beter dan bij een VDO meter waar je de 2 draden aan elkaar moet knopen met diodes en weerstanden!!)

En volgende week een setje 6x13 en 7x13 Mattig SFF's ophalen!

Verbruik is van 1:12 nu naar nog net geen 1:14 gegaan, en dat voor 64 centen per liter :bang:
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

long life bougies? is dat weer die nieuwste scam :smile:
Trust me. I know what I'm doing.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee dat zijn platina iridium bougies. Renault heeft ze zelf ook hoor.
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Xabre schreef:long life bougies? is dat weer die nieuwste scam :smile:
Nee dat niet, maar als je de arbeit zelf doet maakt het qua euros weinig uit, de longlifes zijn 3-4x zo duur als normale, en gaan dan 3-4x zo lang mee :(

De 38L tank is toch wel erg krap als je dagelijks 110km woon-werk rijd...

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... .23.57.jpg[/img]

60L tank op de kop getikt voorzien van DAF chassis mat grijs, het frame ligt bij de straal/poedercoatboer dus dat word t weekend weer klussen :)

Ik heb ook een 2e D7F blokje gekocht om alvast voor te bereiden, heeft iemand ervaring met een port & polish jobje of een andere PK verhogende finetuning specifiek op de D7F?
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/735 ... .08.33.jpg[/img]

Vandaag een slachtfeest gehad :D

Complete uitlaat, motor, bak, subframe, poten, kabelboom uit een '99er Twingo met een km stand van maar 61.000km. Bij 58 was de distributieriem + complete nieuwe uitlaat nog gedaan.

Als t huidige motortje de geest geeft heb ik alvast wat op de plank liggen :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

monteer dan ff een 16V kop op dat blokje! dan heb je tenminste 75PK! kop is plug and play volgens mij (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

1.4 16V of 1.6 16V past ook he :evil:
El Cheapo
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 27 sep 2013 12:04
Car: Twingo LPG-G3
Locatie: Tilburg NL

Het is de bedoeling om zo goedkoop mogelijk te rijden he, ook kan ik de trekkracht bij lage toeren wel waarderen van de 8v, nu loopt de 16v maar 0.1L/100km zuiniger dus als het geld kost ga ik t kopje lekker laten zitten.

Om te scheuren heb ik een Passat van '74 (weegt 800kg) met een 1.8 op een Weber DCOE 45 ;)
Plaats reactie