MartijnG; Renault 5 GT Turbo (rebuild 8-2016)

Vertel hier alles over je project.

MartijnG; Renault 5 GT Turbo (rebuild 8-2016)

Postby MartijnG » Wed 22 Dec 2010 20:13

Daar istie weer (~)

Na wat nodige opruim werkzaamheden is er eindelijk zin/tijd om aan een 'echt' project te gaan beginnen.

Het verhaal is begonnen in 2008;









Eigenlijk bedoeld voor een ander medeforummer, maar uiteindelijk via nóg een andere medeforummer bij mij terecht gekomen.

Het gaat hier om een origineel Nederlandse GT Turbo uit '86 in mooie kleur rood. Compleet kaal, geen schroefje of klemmetje te bekennen. Uitstekende basis om mee te beginnen. Enkel de parafan ontbreekt en zijn wat zichtbare roestplekken die al bloot zijn gelegd om aangepakt te worden.









Na een tijd in de hoek te hebben gestaan wegens andere projecten (Safari-5 en Estafette) werd het toch eens tijd om het project te gaan starten...

Als eerste zijn dus de laswerkzaamheden aan de beurt zodat er in elk geval een roestvrije carrosserie klaarstaat. Zo gezegd, zo gedaan;

De schade:



Image

Image

Image

Image

Image

Na herstel:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Volgende plannen zijn nu om alle resterende oude tectyl enzo van de bodem en uit de wielkasten te verwijderen om vervolgens overal een verse nieuwe laag op aan te kunnen brengen. Alle kitranden waar normaal roest achter gaat zitten zijn overigens ook allemaal verwijderd dus die moeten ook opnieuw gekit gaan worden.

De stap daarna is natuurlijk het strakmaken en laten spuiten, maar dat zal nog wel even op zich laten wachten ivm het budget :P
In de tussentijd zal ik bezig gaan met het opknappen van de delen die ik allemaal al heb liggen zoals de achteras, motor en subframe en verder het bij elkaar zoeken van de onderdelen die ik op de auto wil hebben.

Al met al een langdurig projectje deze keer (jaren plan) en deze keer ook een serieus project dus deze keer komt er geen roller aan te pas :smile: (Y)
Last edited by MartijnG on Fri 5 Aug 2016 19:39, edited 47 times in total.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby tutuur » Wed 22 Dec 2010 20:35

Lekker bezig man! Ben benieuwd naar het resultaat :D

Nieuwe parafan gekocht?
User avatar
tutuur
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14030
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Arco » Wed 22 Dec 2010 20:40

:worship:
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
 
Donateur
Posts: 18199
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby mark 5t » Wed 22 Dec 2010 20:42

(Y) (Y) (Y) (Y)

maak er wat moois van.

btw laswerk ziet er ook erg netjes uit.
mark 5t
Club Sponsor
 
Posts: 7600
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Wouter » Wed 22 Dec 2010 20:51

Netjes begin Martijn.

kleur wordt grijs??
Wouter
 
Posts: 14523
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby MartijnG » Wed 22 Dec 2010 20:54

Sja, kleur is nog altijd een lastig punt...

Het liefst wil ik iets in de richting van Tungsten Grey maar dan toch wat moderner. Maarja, die smaak kan gaandeweg altijd nog veranderen natuurlijk.

(avatar is een beetje de doelstelling van hoe het eruit moet komen te zien)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Steven » Wed 22 Dec 2010 20:59

Knap laswerk, zelf gedaan?
User avatar
Steven
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 26856
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Wijk aan Zee
Car: 536

Postby MartijnG » Wed 22 Dec 2010 21:03

Nee, dat heb ik uitbesteed aan een goede lasser (http://www.lasklus.nl). Goed persoon met goed geleverd werk (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 21:11

Ziet er idd keurig uit (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator - Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby DennisT » Wed 22 Dec 2010 21:30

Idd mooi staaltje laswerk :lol: Ben erg benieuwd Martijn!
DennisT
Moderator
 
Posts: 4574
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Hessel » Wed 22 Dec 2010 22:45

M'n oude rooie kassie word mooi onderhanden genomen! (Y)
Hessel
 
Posts: 12385
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby Martijn Kool » Thu 23 Dec 2010 7:11

ziet er echt netjes uit. ben benieuwd
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6432
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Andrews (supercinq) » Thu 23 Dec 2010 8:30

mooi dat je weer aan een gtt begint (Y)
Andrews (supercinq)
 
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Postby Chris » Thu 23 Dec 2010 8:36

Leuk om te zien dat je er nu eindelijk aan begonnen bent. (Y)

Overigens vind ik de combi in je avatar super! :worship:

Deze kas komt oorspronkelijk toch bij Reinier vandaan?! Was was het kenteken ook alweer?!

Succes!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21844
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Sven 5 A T (VLIEGTEUG) » Thu 23 Dec 2010 11:19

Inderdaad netjes gelast !
Daar kan men een voorbeeld aan nemen,
Vooral bij het glad slijpen van de las verlies ik meestal snel het geduld
(duurd lang duurd lang duurd lang grrr)

Moest je daarvoor de kas wegbrengen of die die dat op locatie?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 1x19 cabrio,3x5at , 1x5turbo ,Dolvo 66
User avatar
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
 
Donateur
Posts: 6054
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo

Postby Lex » Thu 23 Dec 2010 11:56

:worship: Vet Martijn eindelijk weer een GT turbo die van de grond af op gebouwd wordt :worship: (Y)
Lex
 
Posts: 13314
Joined: Thu 16 Aug 2001 0:00
Location: Nieuwegein

Postby MartijnG » Thu 23 Dec 2010 16:47

@ Chris: PM

@ Sven: Auto is wel op vervoer naar hem toegebracht ja. Kan ook op loctaie maar daar had ik niet genoeg ruimte voor en geen beschikking over een brug. Nu gewoon op de ambulance geladen en achter de Clio gehangen (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby PaulM » Thu 23 Dec 2010 17:54

heb die site meteen ff gebookmarked :D
PaulM
 
Donateur
Posts: 4935
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Postby Steven » Thu 23 Dec 2010 20:57

Je kan em ook in vaste dienst van RTC nemen :D
User avatar
Steven
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 26856
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Wijk aan Zee
Car: 536

Postby MartijnG » Thu 23 Dec 2010 21:10

Had het al wel voorgesteld ja...wil hem eigenlijk ook wel op dit forum wijzen, maar ben bang dat ie dan moet gaan betalen als sponsor omdat ie natuurlijk zijn bedrijf wil promoten :p "
Dr is in elk geval genoeg werk te vinden hiero :lol:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby -jacco- » Thu 23 Dec 2010 22:39

Hessel wrote:M'n oude rooie kassie word mooi onderhanden genomen! (Y)


Je bedoelt mijn oude kassie? :lol:

Goed bezig Tinus, hoop dat het allemaal lekker wilt vlotten ermee (Y)

Check even je PM :wink:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
User avatar
-jacco-
 
Donateur
Posts: 13266
Joined: Sat 8 Nov 2003 1:59
Location: Heukelum-City

Postby Tom » Fri 24 Dec 2010 0:45

MartijnG wrote:Had het al wel voorgesteld ja...wil hem eigenlijk ook wel op dit forum wijzen, maar ben bang dat ie dan moet gaan betalen als sponsor omdat ie natuurlijk zijn bedrijf wil promoten :p "
Dr is in elk geval genoeg werk te vinden hiero :lol:



Een goede lasser op een reno forum moet dat sponsorbedrag zo terugverdiend hebben :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator - Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby tutuur » Fri 24 Dec 2010 7:27

1 auto is voldoende :lol:
User avatar
tutuur
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14030
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Jochem de Haas » Sat 25 Dec 2010 8:55

Als ik het zo zie hoe het gelast is dan doen Florus en ik er niet voor onder als 2 beunhazen :lol:
Ergens denk je altijd dat de profesionele lasser het meteen een stuk beter doet, maar nee .......het komt gewoon op het zelfde neer (Y)

Alleen zou ik denk ik de lassen weg hebben gehaald met een lamellen schijf ipv een afbraamschijf die je denk ik gebruikt hebt, omdat je best wel diepe sporen in het metaal ziet of lijkt dat maar zo ?
Verder suc6 je bent er bijna :lol:
User avatar
Jochem de Haas
Algemeen Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 13708
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Steven » Sat 25 Dec 2010 9:32

Achgoss, jahoor jongens jullie zijn ook heel erg goed :p
User avatar
Steven
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 26856
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Wijk aan Zee
Car: 536

Postby Jochem de Haas » Sat 25 Dec 2010 10:06

Nee zo bedoel ik het niet ...........as bak.
:lol:
User avatar
Jochem de Haas
Algemeen Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 13708
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby MartijnG » Sun 26 Dec 2010 15:44

Jullie laswerk ziet er ook echt niet slecht uit, dat is zeker waar (Y)

Ga hier alvast wat advies inwinnen;

* Ik wil alle huidige tectyl en bagger verwijderen. Wat is de slimste manier om hiermee om te gaan? Mij lijkt een boormachine met één of andere borstelkop erop het makkelijkst. Dacht eerst ook aan zo'n staalborstel voor op het boormachine maar daar krijg je ook meteen krassen in het metaal en die borstelharen vliegen ook altijd zo lekker in de rondte...tips?

* Zodra alle tectyl en bagger eraf is, wat is dan de verstandigste manier om het metaal te behandelen? Zinkspray meteen over het metaal en daarna gewoon tectyl er overheen smukken?

Tips zijn welkom :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Wouter » Sun 26 Dec 2010 15:49

Bij die witte heb ik met een plastic achtige tol kit e.d. verwijderd. Ging erg makkelijk, maar goed dat lag daar voor handen bij dat schadebedrijf.
Wouter
 
Posts: 14523
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby Jochem de Haas » Sun 26 Dec 2010 16:05

MartijnG wrote:

* Ik wil alle huidige tectyl en bagger verwijderen. Wat is de slimste manier om hiermee om te gaan? Mij lijkt een boormachine met één of andere borstelkop erop het makkelijkst. Dacht eerst ook aan zo'n staalborstel voor op het boormachine maar daar krijg je ook meteen krassen in het metaal en die borstelharen vliegen ook altijd zo lekker in de rondte...tips?


Ik heb vorige x bij mijn Williams de bodem gestraald ....
Als de tectyl een beetje los zit gaat het perfect.
Als het nog heel vast aan de bodem zat dan haalde ik er ff een brander overheen en straalde het toen.

Oke het geeft wat zooi maar verder heb je nagenoeg geen schade aan je caros


MartijnG wrote:

* Zodra alle tectyl en bagger eraf is, wat is dan de verstandigste manier om het metaal te behandelen? Zinkspray meteen over het metaal en daarna gewoon tectyl er overheen smukken?


Idd zinkspray en dan stone chip das net ff andere tectyl die geeft een elastische onderlaag en als er dan een steentje tegen aan komt blijft het zitten terwijl gewone zwarte tectyl er zo afspringt...
En ik zou alle randjes die in de bodem zitten afstrijken met kit, uiteraard voor dat de stone chip er over heen spuit
User avatar
Jochem de Haas
Algemeen Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 13708
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Wouter » Sun 26 Dec 2010 16:25

Wouter de Wit wrote:Bij die witte heb ik met een plastic achtige tol kit e.d. verwijderd. Ging erg makkelijk,


Zoiets dus, maar het wordt wel een aardige rotzooi

Denk dat Jochem z'n manier beter en sneller werkt
Wouter
 
Posts: 14523
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby MartijnG » Sun 26 Dec 2010 18:25

Ja, stralen is ideaal maar daar moet je wel de apparatuur voor hebben :wink: En dat heb ik dus niet. Het makkelijkste voor mij is iets met het boormachine of slijptol.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
 
Donateur
Posts: 9983
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby mark 5t » Sun 26 Dec 2010 20:38

buiten zetten als het vriest en dan met een kunstof hamer onder de bodem kloppen ter hoogte van de ontdreuningsplaten.

vliegt het er uit en geen rommel!!!!!!
mark 5t
Club Sponsor
 
Posts: 7600
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby tutuur » Mon 27 Dec 2010 10:11

Goeie tip om die dreunplaten te verwijderen maar geen tectyl toch? :p
User avatar
tutuur
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14030
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby mark 5t » Mon 27 Dec 2010 10:17

nee helaas, sorry niet goed gelezen.
mark 5t
Club Sponsor
 
Posts: 7600
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby xenon » Mon 27 Dec 2010 23:24

vivement le résultat final (Y)

highly the end result. (F)
xenon
 
Posts: 261
Joined: Sun 1 Jul 2007 16:30
Location: illy en france a la frontiére BELGE

Return to Projecten



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group