PaulM's Clio I 1.8 16v topic

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Zoals een aantal al weten hier had ik een topic aangemaakt voor me versnellingsbak die gaar is. Vandaag (15-12-2005) is haas samen met mij de strijd aangegaan om de versnellingsbak van mij clio te verwijderen (lees: eraf te slopen :P ). Omdat ik nogal technische auto leek ben, heb ik fotos gemaakt en haas wou daarbij wel een technische verhaal bij zetten :)
Laatst gewijzigd door PaulM op vr 12 aug 2011 20:36, 5 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ok, verhaaltje :)

Men neme een 16V uit 95 met gare bak..
Afbeelding

bussie om takeltje in te vervoeren :)
Afbeelding

Men verwijdere een hoop shit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ow, wat een mooi zilver spul ligt daar in die hoes! :S
Afbeelding

Blokkie komt al redelijk hoog.. Inmiddels zijn we aardig vertraagd door regen :( Weet niet wat we de planeet aan hebben gedaan, maar als we weer 1 minuut bezig waren na een bui, begon t weer te hozen :(
Afbeelding

Leeg :D (Y)
Afbeelding

Beetje gruis :S
Afbeelding

ingesleten :S
Afbeelding

Oorzaak van een zoem na koppeling loslaten, druklager zo gaar als een tientje:
Afbeelding

diafragmaveer van drukgroep
Afbeelding

Bling bling wil je niet zien in je bakolie.. :S
Afbeelding

resultaat: bak met aandrijfas die we er niet afkregen :( Twee boortjes afgebroken, toen vond ik t genoeg, dan maar zo :)
Afbeelding

altijd al eens willen hebben, een 16V in de schuur :D Denk dat ik m maar houd.. ;) :p
Afbeelding

Nou t was me t dagje wel. Vroeg begonnen en toch nog laat klaar. Wat een gehoer zeg, zo'n blok bovenlangs eruit, damn... Die regen tussendoor hielp ook echt voor geen kloot mee... :@

ach, nu mag reinier zijn kunstje laten zien, dan gaan we over anderhalve week weer aan t werk in omgekeerde volgorde :)
Laatst gewijzigd door Haas op do 15 dec 2005 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Maak eerst dat hok van jezelf nou maar eens af... ;)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

altijd al eens willen hebben, een 16V in de schuur Denk dat ik m maar houd..
grapjas :P:P
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Nog xtra foto hoe je olie er NIET uit moet zien :s :

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSCF0032.JPG[/img]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Merijn schreef:Maak eerst dat hok van jezelf nou maar eens af... ;)
jaja...je lijkt me moeder wel ;)
Zondag is er weer een klusdag voor de GTT :) Geld moet rollen he, als t niet binnekomt, kan ik t ook niet in die clio steken ;)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

net ff de takel in de 5 van haas weggebracht naar de verhuurder :) Past best veel in, in zon 5je :P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en t gast nog redelijk door ook nog ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

martijn, neem vanavond ff die drevel mee voor de aandrijfas. kan je de bak zonder assen naar reinier brengen :wink:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

die bak ligt op moment bij mij thuis in nijmegen..... :)

zit te kijken denk dat vanaaf lastig wordt om te rijden naar reinier. Me pa kan niet, (ik heb 1 auto maarja die ligt in stukken :D ) en me zus wil niet omdat het kut weer (hagel, sneeuw enz) wordt vanavond. Dus zal denk misschien morgen of zondag worden :S
Laatst gewijzigd door PaulM op vr 16 dec 2005 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

goed plan, als paul m vanavond al niet wegbrengt. Bovendien zat t spietje zo vastgerot als wat. Blok is er nog nooit uitgeweest, de boutjes waren overal zo mooi schoon :)
Denk niet dat we dat spietje er met een dreven uitkrijgen, maar kunnen t iig proberen, de mijne was te klein, die schoot erin ipv erop.
+Clio16v+ schreef:die bak ligt op moment bij mij thuis in nijmegen..... :)
ja, die fokking hoerenklotetrap op :@

:lol:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Haas schreef:goed plan, als paul m vanavond al niet wegbrengt. Bovendien zat t spietje zo vastgerot als wat. Blok is er nog nooit uitgeweest, de boutjes waren overal zo mooi schoon :)
Denk niet dat we dat spietje er met een dreven uitkrijgen, maar kunnen t iig proberen, de mijne was te klein, die schoot erin ipv erop.
+Clio16v+ schreef:die bak ligt op moment bij mij thuis in nijmegen..... :)
ja, die fokking hoerenklotetrap op :@

:lol:
wees blij dat je het blok niet omhoog hoefde te krijgen :P >-) ;)
naar beneden wordt niet zo moeilijk, ff op balkon en hupakee :P:P
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Haas schreef:goed plan, als paul m vanavond al niet wegbrengt. Bovendien zat t spietje zo vastgerot als wat. Blok is er nog nooit uitgeweest, de boutjes waren overal zo mooi schoon :)
Denk niet dat we dat spietje er met een dreven uitkrijgen, maar kunnen t iig proberen, de mijne was te klein, die schoot erin ipv erop.
Deze past precies. ik heb het in het voorjaar ook gehad met mijn aandrijfas. ook kapot geslagen maar met een moker en die drevel gewoon wel er uit gekregen. Als ik alles zondag weer terug heb vind ik het best :wink:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Gewoon bij mij op het hok ding uitboren toch? Heb morgen en zondag wel even tijd, moet alleen wel nog buslichting rijden morgen en zondag.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

+Clio16v+ schreef:Gewoon bij mij op het hok ding uitboren toch? Heb morgen en zondag wel even tijd, moet alleen wel nog buslichting rijden morgen en zondag.
Uitboren zal moeilijk worden, is gehard staal :wink:

Enne collega? :D
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Frits schreef:
+Clio16v+ schreef:Gewoon bij mij op het hok ding uitboren toch? Heb morgen en zondag wel even tijd, moet alleen wel nog buslichting rijden morgen en zondag.
Uitboren zal moeilijk worden, is gehard staal :wink:

Enne collega? :D
Ik werk zondag voor de buslichting :) Zie je die witte iveco bus (plaatje). Nou ik had dus gevraagd of ik een busje kon lenen bij de tpg. Was in principe geen probleem (ook met deze kerstdrukte) dus ik ga bussie halen op kantoor, dacht krijg een kangoo of transit mee. Komen ze hiermee aanzetten :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

+Clio16v+ schreef: Ik werk zondag voor de buslichting :) Zie je die witte iveco bus (plaatje). Nou ik had dus gevraagd of ik een busje kon lenen bij de tpg. Was in principe geen probleem (ook met deze kerstdrukte) dus ik ga bussie halen op kantoor, dacht krijg een kangoo of transit mee. Komen ze hiermee aanzetten :D
Huurbus. hier zit geen boordcomputer in :wink:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Frits schreef:
+Clio16v+ schreef: Ik werk zondag voor de buslichting :) Zie je die witte iveco bus (plaatje). Nou ik had dus gevraagd of ik een busje kon lenen bij de tpg. Was in principe geen probleem (ook met deze kerstdrukte) dus ik ga bussie halen op kantoor, dacht krijg een kangoo of transit mee. Komen ze hiermee aanzetten :D
Huurbus. hier zit geen boordcomputer in :wink:
zei ik ook al tegen haas... gassen :P:P:P (ach de takel lekte ook wat olie in de bus ;) )
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

@haas:

huisgenoot:
+5307 says:
da ding da stinkt echt super erg pffff



:D:D:D:D:D
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Goed bezig daar Haas en Paul ( mooie naam ;) :p )

Haas: genoeg ervaring opgedaan om mijn blokkie vanavond ook bovenlangs te doen? of beviel het niet?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Paul1916v schreef:Goed bezig daar Haas en Paul ( mooie naam ;) :p )

Haas: genoeg ervaring opgedaan om mijn blokkie vanavond ook bovenlangs te doen? of beviel het niet?
volgens mij zijn alle scheldwoorden die ik ken wel x voorbij gekomen :D :lol: :lol: :lol:
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Bovenlangs bij een Clio gaat goed, zolang er maar geen ABS opzit, dan gaat het eigenlijk niet.

En wat Frits al zei: als je echt de goede maat drevel hebt, dan tik je die pen er wel uit, soms is het moeilijk en zit ie erg vast, maar met een goede drevel is het me nog altijd gelukt.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Komt bekend voor van vorig weekend ;) :lol:

(wat een woordenschat heeft die Haas hè ;) :lol: )
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

canonballman schreef:Bovenlangs bij een Clio gaat goed, zolang er maar geen ABS opzit, dan gaat het eigenlijk niet.

En wat Frits al zei: als je echt de goede maat drevel hebt, dan tik je die pen er wel uit, soms is het moeilijk en zit ie erg vast, maar met een goede drevel is het me nog altijd gelukt.
bij mij kwam de zwarte kap van de versnellingsbak tegen de rand aan van het frame, terwijl aan andere kant hij klem zat. Hebben toen de zwarte bak eraf gehaald, en konden zo net (met beejte krassen langs het frame van de tandwielen) de bak eruit tillen. Maar ging eignelijk net te krap.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Met de juiste slag kan ie d'r in 1 keer en probleemloos uit, maar 't is inderdaad ONTZETTEND krap. Met een beetje goeie wil kan je dat blok ook wel halverwege aan 4 kanten klem hebben zitten, waarbij ie niet meer omhoog of omlaag wil :lol:
rev it like a rental
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Bij de 19 heb je (iets) meer ruimte toch? (hoop ik)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

+Clio16v+ schreef:@haas:

huisgenoot:
+5307 says:
da ding da stinkt echt super erg pffff



:D:D:D:D:D
zit nu op school en ruik t NOG! kut bakolie... :(

:lol:
Paul1916v schreef:Haas: genoeg ervaring opgedaan om mijn blokkie vanavond ook bovenlangs te doen? of beviel het niet?
bovenlangs gaat bij jou beter..veel meer ruimte :)
Paul1916v schreef:(wat een woordenschat heeft die Haas hè ;) :lol: )
yeah...kuulstyle :)
Menno schreef:Met de juiste slag kan ie d'r in 1 keer en probleemloos uit, maar 't is inderdaad ONTZETTEND krap. Met een beetje goeie wil kan je dat blok ook wel halverwege aan 4 kanten klem hebben zitten, waarbij ie niet meer omhoog of omlaag wil :lol:
ook dat hebben we bijna gehad.. :S
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ik moet samen met haas nog bekijken wat we allemaal gaan vervangen aan de motor nu we er toch goed bij kunnen. Op het lijstje staat nu iig versnellingsbak revisie en de koppelingset samen met wat klein spul.

Wat kan je het beste nog meer vervangen nu het blok eruit ligt? Startmotor is nog van valeo (ori van fabriek af). Is dit misschien een idee? hij deed toen de auto nog reed nog goed iig. Suggesties?
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Startmotor zou ik lekker laten zitten.

Ik zou de distributieriem vervangen nu het blok er toch uitligt, zou ik wel de looprol en spanrol ook gelijk vervangen
Laatst gewijzigd door Robert-Jan op vr 16 dec 2005 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
VLK Groep
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Robert-Jan schreef:Startmotor zou ik lekker laten zitten.

Ik zou de distributieriem vervangen nu het blok er toch uitligt, zou ik wel de distribuite met spanrol en looprol vervangen.
Waterpomp
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

waterpomp wordt door de multiriem aangedreven en kun je als het blok erin zit ook aardig bij
VLK Groep
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Robert-Jan schreef:Startmotor zou ik lekker laten zitten.

Ik zou de distributieriem vervangen nu het blok er toch uitligt, zou ik wel de looprol en spanrol ook gelijk vervangen
startmotor is wel 136dkm bezig geweest. :S
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

+Clio16v+ schreef:
Robert-Jan schreef:Startmotor zou ik lekker laten zitten.

Ik zou de distributieriem vervangen nu het blok er toch uitligt, zou ik wel de looprol en spanrol ook gelijk vervangen
startmotor is wel 136dkm bezig geweest. :S
die van mij zit er al 155.000 in
VLK Groep
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

kijken wel even hoeveel het totale $$ plaatje wordt. Als het mee gaat vallen dan misschien startmotor erbij. Heb geen zin om over korte tijd weer blok eruit te vissen omdat startmotor naar klote is.
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Startmotor is naderhand makkelijker te verwisselen als een waterpomp, alhoewel dat het ook geen makkie is.

Waterpomp kun je wel vervangen met ingebouwd blok (starter ook), maar das echt een k.u.t.klusje. Moet veel voor los.....

Evt. heb ik nog een (echt) zgan startmotor liggen.
Gesloten