Toch een hele tijd probleemloos gereden, echter denk ik dat het nu ergens mis is. Afgelopen herfst/tegen de winter merkte ik dat het olieverbruik wat omhoog ging tov daarvoor (lees, normaal 1 liter/5000 km naar ong 1 liter/2000km). Na wat overleg met een aantal mensen geswitched van olie, van 10W40 naar 5W40 en dat leek eigenlijk niet echt te helpen. Nu is de afgelopen 3 weken het verbruik redelijk hoog opgelopen (ong 1 liter/1000km), dus ik denk dat mijn turbo het loodje heeft gelegd. Ik heb net alles losgehaald en de speling op het asje van de turbo valt mij op zich nog niet tegen. Radiaal en axiaal zit er wat speling, waarbij de radiale speling duidelijk het grootste is. In mijn ogen niks schrikbarends, geen afgesleten schoepjes, oid.
Aangezien ik buiten gewoon op de parkeerplaats sta, heb ik alleen de inlaatzijde van de turbo en het inlaattraject bekeken en daar valt me weinig zorgwekkends op. Het is wel wat vettig, maar er staan nergens plassen olie is oid. Inlaatbuis is uiteraard wel smerig en aangekoekt na de EGR.
Uitlaatzijde heb ik niet bekeken, dat wilde ik morgen op de brug op mijn werk ff doen, das makkelijker om de kat enz er even af te schroeven.
Het blokkie heeft inmiddels 356.000 km gelopen en voor zover ik weet nog met originele kop, onderblok, zuigerveren, enz, dus ik kan me voorstellen dat de carterdruk wat hoger is dan toen het blok de fabriek heeft verlaten.
Heb net de motor even laten lopen zonder turbo op de inlaat zijde, dus ik heb de slang tussen turbo en inlaat ertussen uitgehaald. Ook was de carterventilatie gewoon open, dus niet op de inlaat. Wanneer de motor loopt, komt er duidelijk blauwe rook uit de uitlaat en bij was gasgeven, worden dat flinke blauwe wolken.
Hoe kan ik het probleem nu het beste lokaliseren?
Zou de olie gewoon te dun zijn en verstook ik die?
Zouden de zuigerveren/onderblok op zijn? (bij 255 heb ik het blok nog open gehad en toen zaten er duidelijk nog hoonsporen in.
Elk idee is welkom!