[Haas' Clio II]Engineprobs?

Vertel hier alles over je project.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ben ik ook niet zo'n fan van idd, schijnt dat je de draad er met gemak uit draait als je ze wat strakker dan 110nm aantrekt..

Ik heb zelf een setje spoorverbreders die je gewoon er tussen drukt met langere bouten. dat gaat prima (2cm per kant), heb ze bij Biesheuvel weg. zijn OmniSport spoorverbreders. Biesheuvel heeft ze meestal wel op vooraad. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Waarom zou je idd anders willen dan zoals Ronald zegt? Denk zelfs dat de voorbeelden van de foto's er niet eens zijn in 20mm aangezien je dan je originele bout niet eens kwijt kunt waarschijnlijk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

daar zitten bouten bij met kortere kopjes en je originele gebruik je in het wiel....

maar idd zou ik ook gewoon voor langere bouten gaan, ze worden op afschuiving belast dus dat is het probleem niet.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat van die bouten wordt wel opgelost, net als Arthur al zegt. Ben vooral bang voor het naar de klote draaien van de draad of zelfs dat ze er op den duur uitlopen? Weet niet, ze zijn allemaal met TUV keur, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles...

Ronald, jij hebt deze? http://www.biesheuvel.nl/store/product/28412/20_mm
Hoe lang zijn de bouten die daar bijzitten?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die bouten is dan idd het probleem niet.

Ik denk de dikte van de verbreder langer. 20mm dus in dit geval.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Van FK hebben systeem A en B, systeem B heeft die busjes erin zitten wat dus in ieder geval steviger oogt.
Nadeel is wel dat je €100,- voor zo'n setje betaalt.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Haas schreef: Ronald, jij hebt deze? http://www.biesheuvel.nl/store/product/28412/20_mm
Hoe lang zijn de bouten die daar bijzitten?
20mm langer dan de originele bouten. :wink: kan er wel ff een fotootje van maken morgen ofzo. :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

(Y)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

als je voor dat b systeem kiest kan het lonen om ze via duitse ebay te halen. kost goedkoper :D
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

voorheen zaten op me clio ook spacers van 1cm dik, dat waren volgens mij apex spacers ook met centreerring en alleen gaten voor langere bouten. Die had ik later doorverkocht aan stefan die hier niet meer op forum zit (had toen een blauwe getunede 16v). Na een jaar ofzo kwam ie terug met een spacer waarbij de centreerring afgebroken was van de spacer zelf. Of dat vaker gebeurt geen idee. Maar wel interresant om even op google op te zoeken ofzo :)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

haas je had ooit spacers van 16mm, weet je nog? :p

ik zou gewoon voor langere bouten gaan, een wielbout in aluminium hmm

bij 20mm spacers hoef je waarschijnlijk niets van je naaf af te slijpen, maar ik zou het wel ff in de gaten houden. maar goed, dat resultaat ken je wel :p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

resultaat is mij welbekend en staat ook zeer goed in mijn geheugen als aandachtspunt. Heb m speciaal op de brug gezet om de naaflengte te meten ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Plaats je de pics van vandaag nog effe in het daarvoor bestemde topic? :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Toch een hele tijd probleemloos gereden, echter denk ik dat het nu ergens mis is. Afgelopen herfst/tegen de winter merkte ik dat het olieverbruik wat omhoog ging tov daarvoor (lees, normaal 1 liter/5000 km naar ong 1 liter/2000km). Na wat overleg met een aantal mensen geswitched van olie, van 10W40 naar 5W40 en dat leek eigenlijk niet echt te helpen. Nu is de afgelopen 3 weken het verbruik redelijk hoog opgelopen (ong 1 liter/1000km), dus ik denk dat mijn turbo het loodje heeft gelegd. Ik heb net alles losgehaald en de speling op het asje van de turbo valt mij op zich nog niet tegen. Radiaal en axiaal zit er wat speling, waarbij de radiale speling duidelijk het grootste is. In mijn ogen niks schrikbarends, geen afgesleten schoepjes, oid.

Aangezien ik buiten gewoon op de parkeerplaats sta, heb ik alleen de inlaatzijde van de turbo en het inlaattraject bekeken en daar valt me weinig zorgwekkends op. Het is wel wat vettig, maar er staan nergens plassen olie is oid. Inlaatbuis is uiteraard wel smerig en aangekoekt na de EGR.
Uitlaatzijde heb ik niet bekeken, dat wilde ik morgen op de brug op mijn werk ff doen, das makkelijker om de kat enz er even af te schroeven.

Het blokkie heeft inmiddels 356.000 km gelopen en voor zover ik weet nog met originele kop, onderblok, zuigerveren, enz, dus ik kan me voorstellen dat de carterdruk wat hoger is dan toen het blok de fabriek heeft verlaten.

Heb net de motor even laten lopen zonder turbo op de inlaat zijde, dus ik heb de slang tussen turbo en inlaat ertussen uitgehaald. Ook was de carterventilatie gewoon open, dus niet op de inlaat. Wanneer de motor loopt, komt er duidelijk blauwe rook uit de uitlaat en bij was gasgeven, worden dat flinke blauwe wolken.

Hoe kan ik het probleem nu het beste lokaliseren?
Zou de olie gewoon te dun zijn en verstook ik die?
Zouden de zuigerveren/onderblok op zijn? (bij 255 heb ik het blok nog open gehad en toen zaten er duidelijk nog hoonsporen in.

Elk idee is welkom! :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

klinkt mij als een complete motorrevisie.
is ook niet zo gek bij die Km stand.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

komplete revisie bij 3,5 ton is wat vroeg vind ik voor een moderne auto. Of is dat reno techniek? :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

3,5 ton met een K9K is al een hele uitzondering :p

Nee, je zou er een compressietest tegenaan kunnen gooien om te kijken of de zuigerveren nog wat waard zijn?

Mijn inlaattraject is ook aardig vettig maar met 297.000 km hoef ik misschien net een liter bij te vullen tussen de onderhoudsbeurten (20.000km).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als een 2l 16v met bescheiden olieverbruik op 325dkm rijd moet een dieseltje die max 4000tpm draaid dat toch makkelijk kunnen!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

van 10w naar 5 w dan gaat die alleen maar meer verbruiken, beter switchen naar 10w50
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ik houd op het moment ff alle opties open, maar een complete revisie lijkt mij wat overdone. Ik heb m bij aankoop helemaal open gemaakt en dat zag er allemaal fris en fruitig uit. Wat er niet zo uitzag heb ik vervangen, dus ik kan me niet voorstellen dat dat een 100.000 km verder ineens allemaal extreem slecht is. Goed, slijtage gaat gewoon verder, maar dan zou het olieverbruik in mijn ogen steeds stukje bij beetje meer moeten worden en niet ineens in een paar weken tijd van constant een beetje naar erg veel moeten gaan. Toch?

Martijn, weet jij hoe je het beste een compressietest bij een K9K moet doen? de injectoren eruit? ik heb zelf een compressie meter die bij bijv een F7P gewoon in de bougiegaten past. Is dit hetzelfde draad? Het zal geen laborantenkwaliteit zijn, maar het geeft in ieder geval een idee toch?
Kan ik de verstuivers gewoon eruit draaien en later weer erin, of moeten er dan ook nieuwe brandplaatjes in?
Laatst gewijzigd door Haas op zo 11 mar 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik vermoed toch de turbo.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

het oplopende olieverbruik heb ik ook gehad net voor de turbo van de laguna het begaf. dus wat dat betreft is de turbo een goede gok. een compressietest kan verder weinig kqaad.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Speling van de turbo zegt vaak niet alles over eventuele olielekkage langs de keerringen. Denk als je de uitlaat losgooit er inderdaad meer over kan zeggen.

Zuigerveren zou ook niet ineens moeten gebeuren namelijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Brandplaatjes altijd vervangen! die kosten ook niet gek veel he. En de aanlegvlakken schoonmaken en liefst frezen zodat ze 100% vlak en schoon zijn (gewoon met de hand te doen met juiste gereedschap). Monteer de verstuivers op dezelfde plek weer terug.

Dat olie wisselen had ik overigens nooit gedaan! Als een motor altijd goed heeft gelopen op type x zou ik dat nooit wisselen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat ik al aangaf hier boven, als de motor loopt zonder inlaattraject, blijft hij blauw walmen. Dus dat kan in mijn ogen maar 2 dingen zijn, turbo of motor internals. toch?
Tom schreef:Dat olie wisselen had ik overigens nooit gedaan! Als een motor altijd goed heeft gelopen op type x zou ik dat nooit wisselen.
Nouja, het olieverbruik was in korte tijd opgelopen en ik dacht eigenlijk aan een combi van het koude weer ineens en staat van het torretje. Daarbij is de geadviseerde olie 5W40, vandaar dat ik ben overgestapt, maar dat heeft niet geholpen, sterker nog, zeker de laatste weken issie alleen maar meer gaan verbruiken. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat alleen maar door verkeerde olie komt.
Ter verduidelijking, ik rijd dagelijks 2 stukken van 75km en daarbij vaak nog wat langer/kortere stukken. Per week is dat ongeveer 1000km die voor een zeer groot gedeelte uit lange afstanden en dus warme motor bestaan.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Jij hebt het hierboven over verstuivers? Enkel voor compressie? Volgens mij is dat ook te meten via de gaten van je gloeibougies met het juiste gereedschap. Dat is over het algemeen makkelijker los te halen dan de verstuivers. En let op dat dieseldrukken hoger zijn dan benzine. oftewel, zorg voor een meter die die druk aankan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

goeie tip, mijne kan tot 20 bar (zeg ik ff uit mijn hoofd)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Even compressie meten, en als de waarden laag zijn even stuk voor stuk compressie meten nadat je met een spuitje een beetje olie in de cilinders hebt gedaan. Als de waardes hetzelfde blijft zit het 'm in de afdichting van de kleppen, en als ie hoger wordt zit 't in de zuigerveren. :)

Zuigerveren geloof ik niet zo in na 350k, de zuigersnelheden liggen zo dusdanig laag dat er weinig slijtage kan zijn na die kilometers :) een vastzittende zuigerveer kan natuurlijk wel maar dat zie je dan met die compressiemeting wel.

Dan kunnen het eventueel de klepseals zijn of de turbo, die laatste lijkt me nog het meest waarschijnlijk. Normaal vind je de meeste olie wel onderin de slang ergens of intercooler.

Mijn highscore was ooit eens bij een ABT gechipte Golf 5 2.0 TDI waarbij de turbo sneuvelde bij 210km/h, alle schoepen er af en de motor in gevlogen en 4 liter olie in de intercooler :p motortje was stuk overigens, die heb ik toen vervangen..
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Mijn mooiste turbo blow up was met de alpine, 180 op de a 27, ineens een grote poef en een hele grote witte rookwolk achter de alpine, mensen zagen echt niks meer, auto aan de kant en op laten halen door de anwb.

Turbo-as was door midden :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ik hoop dat ik die schades niet tegen ga komen....

Gister de boel weer aan willen sluiten, maar das niet helemaal gelukt, dus hij staat er nog. Zie onderstaand plaatje:

Afbeelding

Nummertje 9 is de luchtslang/buis tussen turbo en EGR klephuis en is aan weerszijden voorzien van een rubber, om af te dichten wanneer je de slangenklem aandraait. Nu zijn allebei die rubbers gaar, dus ik krijg de boel niet goed meer gemonteerd. Nieuw buisje kost.... jaja... € 85.- :@
Laatst gewijzigd door Haas op ma 12 mar 2012 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Die rubbers moeten ook wel los te krijgen zijn...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, nr 11 lijkt erop, maar geen idee of dat dezelfde is...

Ik zou zeggen, knock yourself out ;) Ik houd me van harte aanbevolen!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Je gaat met die pijp naar de aandrijfspecialist in de buurt en vraagt of ie een ringetje voor je heeft. :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ja Piet O-ring, ik denk dat je niet helemaal weet hoe die ringen eruit zien ;)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik probeer alleen te helpen hoor, je kunt natuurlijk ook gewoon €85 uitgeven ;-)
Plaats reactie