Afgelopen weekend heb ik voor 800 euro een renault clio 1.4 rt uit 1991 gekocht. Het is de bedoeling dat deze me elke dag naar het werk brengt zodat ik niet meer hoef te carpoolen.
Nu was ik best enthousiast over de auto maar na wat meer onderzoek vallen me een hoop dingen tegen.
Nu ben ik best bereid om wat te spenderen aan de auto en waar mogelijk zelf het een en ander te doen.
Maar is het de moeite waard? Is deze auto nog te redden of zeggen jullie van "doe hem snel weg!"
Er zijn dus enkele dingen in de auto die gemaakt/hersteld moeten worden. En ik ben een beetje bang dat dit een hoop poen gaat kosten.
Een opsomming van zaken die gedaan moeten worden:
-vooruitsproeier doet het niet, achter ook niet (zit er een sproeier achter?)
-dakraam lekt water. Raamrubber versleten?
-elektrische raam bestuurderskant kantelt naar voren als het raam te ver naar beneden gelaten wordt.
-klepje ventilatierooster midden dashboard is scheef/kapot.
-stoelen zijn smerig
-bestuurders stoel heeft een stuk hout eronder gemonteerd zitten. Stoel waarschijnlijk kapot geweest (doorzakken) en dit als oplossing bedacht =/
-hoedenplank hangt maar aan 1 draadje.
-Radio moet ingebouwd worden evenals wat geluid. Hiervoor 2x 10cm pioneer boxen gehaald.
-Grootlicht doet het alleen als stadslicht aanstaat en niet bij dimlicht.
-Binnenverlichting (leeslampje) is kapot. Lampjes doorgemeten en zijn goed, dus elektronika is kapot of door vocht aangetast.
-Klepje oid van leeslampje ontbreekt, elektronika steekt uit.
-Ventilatie piept als een gek
-Dakraam laat lucht door en produceert daarom herrie.
Foto's !
Clio rt 1.4 1991
Achterbak
Versleten deur bakjes
slechte foto, maar je ziet kapot rubber =/ Weet niet of dit handig is.
klemmetje ontbreek waar touwtje van de hoedeplank aan vast hangt
houten plank onder stoel gemonteerd, stoel moet denk ik echt vervangen worden.
ventilator roostertje kapot, en weer zo'n vieze sticker !
algeheel interieur
donkere plek op de foto naast het raamrubber is vocht. En het was nog nat ook =/
binnenverlichting welke kapot is, en waar bovendien een klepje ontbreekt.
raamrubber bovenop de auto, schijnbaar lekt hij dus water door.
achterkant auto met weer zo'n sticker erop die muurvast zit.
stoelhoezen die ik wilde gebruiken voor de clio, echter is universeel niet zo universeel en past het simpelweg niet. De zitting van de clio is te breed voor die smalle hoezen en daardoor steekt de zitting uit, wat erg lelijk is, bovendien lubbert de hoes enorm.
Speakers die ik gekocht heb, 10 cm van Pioneer. Weet nog niet of ze op de originele plek gaan of dat ik ze inbouw in de deuren. Zichtbaar zijn ze toch wel mooier denk ik.
Zelf denk ik dat het een ruwe diamant is die na wat werk bijzonder kan worden. Maar is het de moeite waard. Kan ik zelf bijvoorbeeld het lekkend dak repareren. Zou ik nieuwe stoelen erin moeten doen? En waar kan ik terecht voor kleine onderdelen zoals raamrubber e.d.
Hebben jullie ideeën, tips en advies voor deze auto?
Alvast bedankt !