Clio 1.4 rt 1991 het redden waard?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
JeffK

Beste Renault liefhebbers,

Afgelopen weekend heb ik voor 800 euro een renault clio 1.4 rt uit 1991 gekocht. Het is de bedoeling dat deze me elke dag naar het werk brengt zodat ik niet meer hoef te carpoolen.

Nu was ik best enthousiast over de auto maar na wat meer onderzoek vallen me een hoop dingen tegen.
Nu ben ik best bereid om wat te spenderen aan de auto en waar mogelijk zelf het een en ander te doen.

Maar is het de moeite waard? Is deze auto nog te redden of zeggen jullie van "doe hem snel weg!"

Er zijn dus enkele dingen in de auto die gemaakt/hersteld moeten worden. En ik ben een beetje bang dat dit een hoop poen gaat kosten.

Een opsomming van zaken die gedaan moeten worden:
-vooruitsproeier doet het niet, achter ook niet (zit er een sproeier achter?)
-dakraam lekt water. Raamrubber versleten?
-elektrische raam bestuurderskant kantelt naar voren als het raam te ver naar beneden gelaten wordt.
-klepje ventilatierooster midden dashboard is scheef/kapot.
-stoelen zijn smerig
-bestuurders stoel heeft een stuk hout eronder gemonteerd zitten. Stoel waarschijnlijk kapot geweest (doorzakken) en dit als oplossing bedacht =/
-hoedenplank hangt maar aan 1 draadje.
-Radio moet ingebouwd worden evenals wat geluid. Hiervoor 2x 10cm pioneer boxen gehaald.
-Grootlicht doet het alleen als stadslicht aanstaat en niet bij dimlicht.
-Binnenverlichting (leeslampje) is kapot. Lampjes doorgemeten en zijn goed, dus elektronika is kapot of door vocht aangetast.
-Klepje oid van leeslampje ontbreekt, elektronika steekt uit.
-Ventilatie piept als een gek
-Dakraam laat lucht door en produceert daarom herrie.

Foto's !
Clio rt 1.4 1991
Afbeelding

Achterbak
Afbeelding

Versleten deur bakjes
Afbeelding

slechte foto, maar je ziet kapot rubber =/ Weet niet of dit handig is.
Afbeelding

klemmetje ontbreek waar touwtje van de hoedeplank aan vast hangt
Afbeelding

houten plank onder stoel gemonteerd, stoel moet denk ik echt vervangen worden.
Afbeelding

ventilator roostertje kapot, en weer zo'n vieze sticker !
Afbeelding

algeheel interieur
Afbeelding

donkere plek op de foto naast het raamrubber is vocht. En het was nog nat ook =/
Afbeelding

binnenverlichting welke kapot is, en waar bovendien een klepje ontbreekt.
Afbeelding

raamrubber bovenop de auto, schijnbaar lekt hij dus water door.
Afbeelding

achterkant auto met weer zo'n sticker erop die muurvast zit.
Afbeelding

stoelhoezen die ik wilde gebruiken voor de clio, echter is universeel niet zo universeel en past het simpelweg niet. De zitting van de clio is te breed voor die smalle hoezen en daardoor steekt de zitting uit, wat erg lelijk is, bovendien lubbert de hoes enorm.
Afbeelding

Speakers die ik gekocht heb, 10 cm van Pioneer. Weet nog niet of ze op de originele plek gaan of dat ik ze inbouw in de deuren. Zichtbaar zijn ze toch wel mooier denk ik.
Afbeelding

Zelf denk ik dat het een ruwe diamant is die na wat werk bijzonder kan worden. Maar is het de moeite waard. Kan ik zelf bijvoorbeeld het lekkend dak repareren. Zou ik nieuwe stoelen erin moeten doen? En waar kan ik terecht voor kleine onderdelen zoals raamrubber e.d.
Hebben jullie ideeën, tips en advies voor deze auto?

Alvast bedankt !
:wink:
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Welkom hier, volgens mij gaat dit weer een 30pagina lang topic worden ala Joopieboy..

Lekker laten zitten man die kleine dingen, rijden moet je met zo'n auto.. rijden..

Dat grootlicht verhaal is je schakelaar, die ruitensproeier het pompje.. en de rest kun je op de sloop wel vinden, dat dakraam kun je wel afkitten.. enz..

Net wat je er voor over hebt :) mischien kun je je beter afvragen hoe ie er technisch bij staat (wiellagers, aandrijfassen, motorisch enz.)

Met een lekkend dakraam kom je ook wel aan op je werk..
JeffK

Wellicht is dat de overweging om het puur als woon-werk auto te gebruiken, maar door al die projecten hier op het forum wil je ook wat doen he :P

Pompje voor de watersproeier had ik al gedacht, zag ook al een topic hoe het vervangen moest worden. Nu alleen nog kijken waar het te bestellen is.

Schakelaar voor het groot licht is kapot zeg je? Is dat gemakkelijk te vervangen? En hoe gaat dat in zijn werk?

En dat zonnedak, die wil ik toch echt waterdicht hebben. Kitten zou wellicht kunnen maar dat moet ik het raam toch loshalen? Dan kan ik net zo goed het rubber ook meteen vervangen mocht het broos zijn e.d. Geen idee alleen waar ik het raamrubber hiervoor moet halen, is dat het beste bij een dealer te bestellen of bij de sloop, of de gamma? :P

Moet wel een goede dag uitzoeken hiervoor dat de zon een beetje schijnt :)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Even een sloop zoeken waar nog een Cliootje staat. Ruitensproeierpompje, lichtschakelaar (complete hendel moet je vervangen), dopje voor je hoedenplankophanging, andere stoelen erin, deurrubber (daar gaat ook water naar binnen lopen) enz. enz.

Ze hebben het kapje de centrale vergrendelingsmodule bij je binnverlichting eruit gehaald. Heb je wel centrale vergrendeling? Anders kun je die die ook vervangen voor een exemplaar zonder dat missende kapje. Is hetzelfde van een 19 en een 5.

Dakraam...sja wil je dat echt gaan gebruiken? Ik zou m nu gewoon helemaal dichtkitten van buitenaf. Krijg je hem ook n ooit meer open maar lekker belangrijk. Beter dan elke keer een natte kop. Rubber enzo vinden is rotwerk. Elke Renault met dakraam lekt dus van een sloper kun je het ook niet gebruiken.

En net wat Ronald zegt, hoe is de technische staat van het ding? Zo te zien heeft ie al een aardog leven achter de rug? Als ie verder technisch in orde is (wat het belangrijkste is) dan kun je altijd langzaamaan wat aan de rest van de auto doen. Maar voor alleen woon/werk zou ik alleen kijken naar de technische staat (vergeet de roest ook niet!)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Mrtn
Car: R5GTT

Ik heb nog wel 2 mooie lederen voorstoelen voor je, modelletje Williams, maar dan grijs leder. En ook nog wel een mooi achterbankje voor je (Y)

Opknappen dat ding, de puntjes die jij noemt zijn met een dagje verholpen en bij de meest Clio's wordt het plastic laagje van de deurbakken enzo lelijk..

succes :D
PaulM

dit is allemaal cosmetich, als de achteras erafvalt ofzo dan moet je pas bezorgt zijn :D

en voor 800 euro, tja :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ik denk dat ik je een heel eind op weg kan helpen met de dingen die je opnoemt, afgelopen jaar heb ik zo'n zelfde RT gesloopt en hier liggen een groot gedeelte van de onderdelen nog wel.

als je intresse hebt kan/wil ik ze wel opzoeken.

GR.Gerald

ps welkom!.
JeffK

MartijnG schreef:Even een sloop zoeken waar nog een Cliootje staat. Ruitensproeierpompje, lichtschakelaar (complete hendel moet je vervangen), dopje voor je hoedenplankophanging, andere stoelen erin, deurrubber (daar gaat ook water naar binnen lopen) enz. enz.

Ze hebben het kapje de centrale vergrendelingsmodule bij je binnenverlichting eruit gehaald. Heb je wel centrale vergrendeling? Anders kun je die die ook vervangen voor een exemplaar zonder dat missende kapje. Is hetzelfde van een 19 en een 5.

Dakraam...sja wil je dat echt gaan gebruiken? Ik zou m nu gewoon helemaal dichtkitten van buitenaf. Krijg je hem ook n ooit meer open maar lekker belangrijk. Beter dan elke keer een natte kop. Rubber enzo vinden is rotwerk. Elke Renault met dakraam lekt dus van een sloper kun je het ook niet gebruiken.

En net wat Ronald zegt, hoe is de technische staat van het ding? Zo te zien heeft ie al een aardog leven achter de rug? Als ie verder technisch in orde is (wat het belangrijkste is) dan kun je altijd langzaamaan wat aan de rest van de auto doen. Maar voor alleen woon/werk zou ik alleen kijken naar de technische staat (vergeet de roest ook niet!)
Allereerst dank voor de reacties :)

Een sloop opzoeken is een goed idee, en zo te zien heeft Gerald ook nog het e.e.a. liggen.

Centrale vergrendeling werkt gelukkig wel, alleen de binnenverlichting en leeslampje werken niet. Ik zal morgen even opmeten of er wel spanning op staat, wellicht moet het compleet vervangen worden.

Dakraam zal ik idd maar dichtkitten. Heb ook niet veel zin om daar veel tijd aan te besteden. Ik zoek wel wat silicone kit bij de A.T.U.

De technische staat tja. Ik heb hem nog niet na laten kijken en heb zelf de mogelijkheid niet zo. Ik ben volgens mij de 6e bezitter en heel wat mensen hebben er dus ingezeten. Een afspraak bij een maat van mij om het even op de brug te zetten is wellicht een start. Hij rijdt goed opzich. Rammelt wel wat, maar ja door zijn leeftijd zal dat allemaal extra opspelen. Ook was hij roestig boven de wielkasten achter, maar dit heeft de vorige eigenaar zelf hersteld voor de keuring.

Ik overleg maandag even met de monteur en dan denk ik dat hij van de week even gechecked kan worden op zijn technische staat en daarna maar beslissen wat ik ga vervangen.
JeffK

Mrtn schreef:Ik heb nog wel 2 mooie lederen voorstoelen voor je, modelletje Williams, maar dan grijs leder. En ook nog wel een mooi achterbankje voor je (Y)

Opknappen dat ding, de puntjes die jij noemt zijn met een dagje verholpen en bij de meest Clio's wordt het plastic laagje van de deurbakken enzo lelijk..

succes :D
heb je toevallig een fotootje of een link naar een soortgelijke set?
Mrtn

Andrews (supercinq)

eerst even 1 ding voorop gesteld..
maak je niet druk (Y)
het is geen auto van 40duizend ofzo..

neem de adviezen aan.
een uurtje struinen op de sloop een ong 100eurie verder
en je bent er..
ik zou me persoonlijk echt niet kunnen storen aan de meeste dingen
die je opnoemt.
dakraam en stoelen zou ik wel doen.
want in de vuiligheid zitten met een natte kop is ook niks..
dus raam afkitten(nieuw rubber kan je waarschijnlijk shaken)
stoelen vind je ook wel voor een paar centen.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Riël
Über-Spammer

Lekker bakkie die clio, dat kost je niet veel geld zo te zien en een RT is gewoon erg fijn, leuk interieur, stoelen zitten goed, etc.

Even die paar kleine dingetjes halen. dat dakraamrubber is goedkoper dan je denkt bij de dealer en dan ben je van die lekkage af.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
JeffK

Mrtn schreef:Afbeelding
Ziet er comfortabel uit :) Lijkt me een goed plan, beter als nu met een houten plaat onder mijn stoel.

Voordat ik een prijs met je wil afspreken ga ik eerst even de auto op zijn technische staat controleren, vanavond even bellen met onze vaste monteur en hoop dan van de week even langs te kunnen gaan. Als de auto een voldoende haalt, kom ik hierop terug :)

alvast bedankt voor de foto :worship:
Strijder

Riël schreef:Lekker bakkie die clio, dat kost je niet veel geld zo te zien en een RT is gewoon erg fijn, leuk interieur, stoelen zitten goed, etc.

Even die paar kleine dingetjes halen. dat dakraamrubber is goedkoper dan je denkt bij de dealer en dan ben je van die lekkage af.
Dat kan nog lastig worden, bij mijn williams zit dit rubber vast aan het raam zelf. Er lopen 4 slangetjes van elke hoek via je stijlen naar beneden om het water af te voeren, deze zullen verstopt zitten waardoor het water langs het rubber sijpelt. Even hemelbekleding loshalen en schoonmaken/vervangen.
Kit is binnen 1 jaar niet meer dicht ivm beweging van het dak.
JeffK

woensdag met een vetrouwde monteur even de auto nakijken, hij zal aan kunnen geven of hij technisch in goede staat is.

Een gebrek heb ik nog niet verteld.
Als ik de bestuurdersraam naar beneden doe (elektrisch) dan valt het raam naar voren vanaf ongeveer halverwege. Lachte me kapot toen ik de slagboom op het werk wilde openmaken met mijn bedrijfspas. 1 hand aan het stuur en 1 hand het raam vast houden, bang dat hij eruit zou vallen :lol:

Eigenlijk erg triest :(

Raam laat ik dan ook meteen nakijken. Wordt zekers vervolgd !
Mrtn

ik weet niet precies hoe het bij een Clio zit, maar waarschijnlijk een geleideblokje die je kwijt bent... raam zit volgens mij vanonder geklikt aan de geleidestang...
JeffK

Zo gisteravond met de auto naar de monteur geweest. Auto was technisch in goede staat, enigste minpunt (waar ze bij de duitse keuring een oogje dichtgeknepen hebben) was de uitlaat.

Vanaf de katalysator (niet inclusief dat ding) tot aan het uiteinde zat overal wel kit en roest. De rubbers hingen slap en een enkele rubber was al half door. Slechte zaak dus. In principe kon ik ermee door voorlopig tot hij echt herrie ging maken, maar hier wil ik niet op wachten dus de pijp wordt volledig vervangen binnenkort.

Nu ik weet dat hij technisch goed is, ga ik er wat dingen aan verbeteren.

Zo wordt het raam gerepareerd en worden de twee pookjes aan het stuur (knipperlicht en ruitensproeier) beide vervangen aangezien beide schakelaars stuk zijn. Ruitensproeier deed het niet omdat de schakelaar defect was. Na het vervangen van een zekering kregen we hem aan de praat, maar af en toe bleef hij maar sproeien en af en toe weigerde hij dienst.

De komende 2 jaar moet hij wel kunnen blijven rijden. Morgen ga ik een autoradio aanschaffen en plaatsen inclusief 2 nieuwe speakers. Wellicht dat ik achter ook wat geluid wil, hiervan zal ik dan zelf iets in elkaar moeten knutselen en ik denk niet dat er achter een aansluiting zit, dus dat wordt nog wat :D

Het dakje was ook een hekel punt, het lekte water. sijpelde naar binnen en aan de binnenkant van het dak vormde het donkere plekken. We hebben de eerste rubbere rant losgetrokken. Water over het dak gegoten en het liep weg in de naden tussen het raam en het rubber. Maar waar ging het heen? Want aan de binnenkant zag je niks. Dat moest ik dus maar even uitvinden. Waarschijnlijk loopt het tussendoor in kleine gaatjes door de kitlaag in de dakbekleding.Om dit op te lossen moeten (las ik) de afwateringsbuisjes schoongemaakt worden of het dakje dicht kitten.

Mrtn ik wil nog even rondkijken voor stoelen, zodat ik een afweging kan maken. Ik heb een krap budget dus veel kan ik er niet voor bieden helaas. Ik weet niet exact wat je zelf in gedachte had, want je zei dat het williams stoelen waren? Zal wel wat duurder zijn dan :P Maar wellicht dat we over prijs kunnen praten.

Meer later deze week (D)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

dus bij elkaar hou je de auto,

en heb je verder geen onderdelen meer nodig? :wink:
JeffK

Vandaag een radio gekocht van Pioneer en ingebouwd. Achter blijken er speakers te zijn maar voor niet, gelukkig had ik al 2 speakers gekocht van 10 cm die goed gaan passen :D Radio kon helaas niet met de bijgeleverde bracket ingebouwd worden, dat paste net niet. Bracket eraf gehaald en de radio in de gleuf gestoken :p en voilá, het zit. Hij heeft alleen nog ongeveer 3/4 mm speling wat niet super prettig is, maar morgen ga ik dit vastzetten.

Voordat ik de radio aansloot was ik aan het rommelen met de super kort afgeknipte bedrading en hierdoor ging er even iets mis. Het rode draad waar volgens mij constante spanning op staat raakte de antenne waardoor er wat vonken vanaf kwamen. Helaas ging ik hierna pas opmeten met een multimeter en constateerde dat er geen spanning was op de rode.

Hierna heb ik toch maar eerst alles netjes aangesloten en de radio werkte niet! Bah! :@ Toen de gele en de rode aan elkaar gedraaid en nogmaals aangesloten en toen deed hij het wel! :worship: Maar zoals me al een keer eerder is overkomen bij een auto slaat hij het geheugen niet op.
Erg vervelend om elke morgen een radio zender te zoeken die een beetje klinkt.

Morgen maar even kijken hoe ik dit goed krijg.... Maar kan het zijn dat er een zekering kapot is die verbonden is aan de constante + ?
Ik heb al naar het zekeringskastje gekeken aan de kant van de passagiers voeten ruimte maar de zekering die zou gaan over de radio (uiterst rechts / rode 10 zekering) was nog heel.

Morgen dit even uitzoeken / googlen en uiteraard ook de speakers inbouwen.

@Gerald: Of ik nog spul nodig heb..... hmmmm. Ik moet heel even de inventaris opmaken op dit moment. Kan zijn van wel, zodra ik het zeker weet post ik het hier. Ik wil toch echt de stoelen eruit hebben en andere plaatsen die functioneren.

Buiten het feit dat er een plank onder mijn kont geschroefd zit werken de hoofdsteunen niet. Ze zakken uit zichzelf naar beneden. Niet zo handig voor mijn lengte tijdens een botsing. |:

Wordt vervolgd ;)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Volgens mij heb ik de originele isostekkers van een clio nog wel liggen :wink: dan is het gewoon plug and play zonder het gekloot van afgeknipte stekkers.. Ik wil zondag nog wel even voor je kijken. :wink:
Als je verder spullen nodig hebt geeft maar een gil, alleen een paar stoelen kan ik je niet meer aan helpen.

gr.Gerald
JeffK

Ik heb bij de halfords wel universele iso stekkers gehaald. Deze zitten in principe prima, echter las ik al op wat fora dat de draadjes rood en geel nog wel eens andersom moeten. Morgen even uit proberen en dan hoop ik dat alles goed werkt :P
Robke
Car: Lexus IS250

Je hebt natuurlijk altijd 2 zekeringen voor de radio, een voor de geschakelde spanning en een voor de continu spanning.
Plaats reactie