ACT: Algemeen Chat Topic deel 2

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
mark 5t
Contacteer:

zo dit spul heb ik afgelopen zaterdag even lekker afgebeult!

wat is dat driften gaaf zeg! :worship:

instructeur was onder de indruk van mijn kunsten das toch altijd leuk om te horen.
ik blafte die kont gelijk in de eerste bocht dwars en heb het hele circuit zo zon beetje gerond :D

[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... ft_BMW.JPG[/img]
PaulM

FUR tv.... GENIAAL :D
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

niiiiiiiiiiiiiiice !!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Steven
Car: M536

Es ff de ouwe aanhangerrijbewijs discussie aanzwengelen....

ACT:1

Hierin zegt Luco dat een aanhanger met eigen kenteken altijd B+E verplicht.
Maar dit is dus gewoon niet waar he, een caravan heeft ook een eigen kenteken en mag je ook zonder E trekken.

Zelfs de politie en CBR komen met het bekende schemaatje dat de combi van onder de 3500kg altijd mogelijk is, mits aanhanger+lading niet zwaarder is dan de trekauto.
Dus met een beetje forse landrover (stel 1800kg) kun je met gemak een aanhanger+kleine middenklasser trekken (1100+600) en toch nog net onder die 3500kg blijven. Tis wel krappies, maar het kan :)

Edit: tis dus wel zo dat het max toegestane laadgewicht van de aanhanger dan rond de 1000-1100kg moet zijn, anders gaat de vlieger alsnog niet op.
Dat beperkt de boel alweer enorm, gezien de meeste vaak 2 ton mogen hebben. Hmm, naja dan is het verhaal alweer zo goed als onmogelijk...

CBR
Politie uitleg

Nou Luco bewijs maar eens het tegendeel :)
Tim
Car: E36 M3

Ik heb er ook wel eens naar gezocht maar mij is het allemaal niet echt duidelijk over wat er wel en niet mag.
Roy
Moderator

[img]http://www.cbr.nl/imgcontent/BofBE.jpg[/img]

Steve, bovenstaand verhaal klopt. :)

Zolang je maar niet boven die totale 3500 kg uitkomt.

Toevallig heb ik hiervoor een tijd terug nog een dikke bekeuring voor gekregen.

Ik moest bij de bouwmarkt even een bad ophalen.
Dus ik de auto + aanhanger van mijn schoonvader even geleend.
Auto= Ford Mondeo 1300kg, aanhanger= splinternieuwe geremde dubbelasser (maximale belading 2000 kg)

Ik had toen zelf een ongeremde 750 kg aanhanger staan maar ik denk: Laat ik die nieuwe nemen, dan is het zeker allemaal goed. En een geremde lijkt mij veiliger dan een ongeremde.

Dus ik dat bad opgehaald, rijd ik terug naar huis Algeme verkeerscontrole... :~
Eerst alles checken, rijbewijs, kentekenpapieren, verlichting van aanhanger alles in orde. (Y)

Ik denk mooi rijden.... Ho meneer, ik zie dat u geen E rijbewijs heeft...

Wat bleek:
Omdat die aanhanger 2000 kg mag hebben mag je die zonder E rijbewijs niet trekken. Er stond een bad op van een kilo of 60 maar dat maakt niet uit. Zelfs als er geen lading opligt mag je er nog niet mee rijden.
En toen werd mij bovenstaand verhaal ook vertelt.

Dus had ik achteraf beter die ongeremde aanhanger mee kunnen nemen. Ondanks dat die onveiliger is mag je daar wel met alleen B rijbewijs mee rijden.

De bekeuring voor het rijden zonder E kostte me wel 190 euri... (N)
5 GT Turbo '88 GT5
Maus

Je had sowieso een bekeuring gehad, ook al zou je rijbewijs E op zak gehad hebben. ;)
De totaal toelaatbare massa van de aanhanger is 2000 kg, de Mondeo mag er max 1800 trekken.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Is dat iets waar ze een boete voor mogen schrijven? Ik dacht altijd dat dat een specificatie van de auto was en niets met de wet te maken had. :S
Riël
Über-Spammer

Nee, je mag met B maar een aanhanger trekken die OP PAPIER maximaal 750 kg mag laden.
Daarna gaat met E de auto ook nog meetellen :p

ZO heb ik ook eens gereden met een Huur-VW transportertje Pickup, een grote autoambulance daarachter met een safrane erop :P
Die ging ruim over de 3500 dus was wel even spannend :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ben ik blij dat ik het E-rijbewijs heb :D Altijd handig met autootjes ophalen (Y)

Maar de regels erachter zijn indd niet altjd even duidelijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven

Maus schreef:Je had sowieso een bekeuring gehad, ook al zou je rijbewijs E op zak gehad hebben. ;)
De totaal toelaatbare massa van de aanhanger is 2000 kg, de Mondeo mag er max 1800 trekken.
Dat is dus niet waar, als ze zoiets willen checken moeten ze de weegbrug op en het actuele laadgewicht controleren. Dat is wat telt voor wat de auto mag trekken.
Anders kan je met bijna geen enkele auto een ambulance trekken, gezien die dingen bijna altijd laadgewicht van 1500-2000kg hebben.

Ik heb het regeltje nu aardig door en ik zie voor kleine autos wel iets, je moet dus een kleine lichte autoambu hebben die een laag toelaatbaar laadgewicht heeft. Dan kun je dus makkelijk je circuit5/clio meenemen met een niet al te lompe trekauto en zonder E rijbewijs.

Toch es uitzoeken of ik daar meer over kan vinden, ik zie iets in de oprijwagenmarkt ;)
Edit: tis niet zozeer dat ik onder die E wil uitkomen, tis meer dat je altijd een lompe trekauto nodig hebt, door die lompe oprijwagens.
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Wat vinden we hier van? :smoke:

[img]http://photo.netcarshow.com/Renault-Meg ... oto_01.jpg[/img]

[img]http://photo.netcarshow.com/Renault-Meg ... oto_05.jpg[/img]

Of kiezen we dan toch voor de Trophy uitvoering voor de Mégane Trophy cup :worship:

[img]http://photo.netcarshow.com/Renault-Meg ... oto_01.jpg[/img]
[img]http://photo.netcarshow.com/Renault-Meg ... oto_02.jpg[/img]
[img]http://photo.netcarshow.com/Renault-Meg ... oto_03.jpg[/img]
[img]http://photo.netcarshow.com/Renault-Meg ... oto_08.jpg[/img]

Doe mij de Coupé maar met 2.0T Tce180 of de Alpine uitvoering die nog gaat komen :beer:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Remon

Is die Trophy ook al officieel of is dat een shop van iemand? Wel gruwelijk vet zeg! :worship: :bang:
Roy
Moderator

Maus schreef:Je had sowieso een bekeuring gehad, ook al zou je rijbewijs E op zak gehad hebben. ;)
Net wat Steve al zegt, dan zou je met bijna geen enkele auto een 2000 kg aanhanger mogen trekken.

Als je een E rijbewijs hebt mag je er wel mee rijden, er mag alleen niet meer dan 1800 kg op die aanhanger liggen. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Steven

Ik denk dus dat er best een markt is voor kleine autos van <1000kg die je met een lichtgewicht ambulance gewoon achter je doorsnee middenklasser kunt hangen.

Door te zorgen dat je de max toelaatbaar laadvermogen laag houd, de constructie licht gewicht door eenvoudigheid (en het kleine laadvermogen) kun je dus best iets op de markt brengen waar vraag naar is bij (amateur)racers :)

Iemand die normen/richtlijnen voor aanhangers heeft?
Roy
Moderator

Het makkelijkste is om gewoon je E rijbewijs te halen... :wink:

Anders moet je altijd een speciale trekauto en aanhanger hebben die precies op elkaar afgestemd zijn.
5 GT Turbo '88 GT5
Steven

Nee juist niet, dat is de grap....

Kijk het gaat mij niet om dat halen van m'n E, als ik die heb kan ik nog steeds niet m'n clio/corolla achter m'n Laguna hangen omdat al die aanhangers zo zwaar zijn.

Door specifieke lichtgewicht ambu's te ontwikkelen die bijv 250 kg wegen (enkelassig, alu frame, losse lier, is haalbaar) en max 1000kg mag laden, kan ik dat ding gewoon achter m'n Laguna hangen die 1280 weegt en 1350 kan trekken.
En dat je dan geen E nodig hebt is dan een 2e vlieg die je in 1 klap slaat.
Roy
Moderator

Zoiets? :)

[img]http://i182.photobucket.com/albums/x184 ... hanger.jpg[/img]

250 kg is wel heel licht, Stevie. Boven de 750 kg moet er ook een reminstallatie aanwezig zijn. En een as die meer dan 750 mag hebben is gelijk een stuk zwaarder.

Bovenstaande aanhanger woog zonder bodem 330 kg.
5 GT Turbo '88 GT5
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Steven schreef:Es ff de ouwe aanhangerrijbewijs discussie aanzwengelen....

ACT:1

Hierin zegt Luco dat een aanhanger met eigen kenteken altijd B+E verplicht.
Maar dit is dus gewoon niet waar he, een caravan heeft ook een eigen kenteken en mag je ook zonder E trekken.

Zelfs de politie en CBR komen met het bekende schemaatje dat de combi van onder de 3500kg altijd mogelijk is, mits aanhanger+lading niet zwaarder is dan de trekauto.
Dus met een beetje forse landrover (stel 1800kg) kun je met gemak een aanhanger+kleine middenklasser trekken (1100+600) en toch nog net onder die 3500kg blijven. Tis wel krappies, maar het kan :)

Edit: tis dus wel zo dat het max toegestane laadgewicht van de aanhanger dan rond de 1000-1100kg moet zijn, anders gaat de vlieger alsnog niet op.
Dat beperkt de boel alweer enorm, gezien de meeste vaak 2 ton mogen hebben. Hmm, naja dan is het verhaal alweer zo goed als onmogelijk...

CBR
Politie uitleg

Nou Luco bewijs maar eens het tegendeel :)
Simpel steven je zegt het zelf al, je zal bijna geen aanhangwagen vinden met een laadvermogen van 1000 kilo, de meeste met kenteken hebben een laadvermogen van 2500 kilo, zet er een auto voor en je voldoet al niet meer aan de onderstaande uitleg.
Met een caravan is het anders want die heb je in allerlei gewichtsklassen.

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Enigste oplossing is een tandemasser kopen en die qua gewicht terug laten keuren tot wat je net voor je auto mag hebben, dan voldoe je aan allebei de regels als je hem niet te zwaar laad.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven je moet met een aanhanger bouwer/verkoper gaan praten en een autoambulance terug laten keuren zodat je precies met de laguna er mee mag rijden.
Dat kan dus wel.
Alleen hoe ga je dan eventueel de rest van de spullen meenemen?

Laguna 1400 kilo?
Aanhanger met 5 of clio is 1300 kilo?
Totaal 2700 kilo en mag je met B mee rijden, maar dan kan je dus niks meer meenemen want volgens mij rekenen ze een lading in de kofferbak niet mee om meer te mogen trekken, want het is de massa van het ledig voertuig.
Dus je kan dan nog geen setje banden meer meenemen.
Maus

Steven schreef:
Dat is dus niet waar, als ze zoiets willen checken moeten ze de weegbrug op en het actuele laadgewicht controleren. Dat is wat telt voor wat de auto mag trekken.
Anders kan je met bijna geen enkele auto een ambulance trekken, gezien die dingen bijna altijd laadgewicht van 1500-2000kg hebben.
Hoezo een weegbrug nodig?
Op de kentekenpapieren staat toch alle benodigde informatie vermeld?
Roy
Moderator

Op de kentekenpapieren staan alleen de maximale te laden/trekken gewichten.
Niet het gewicht van de actuele lading. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

En bij BE wordt dus WEL gekeken naar het werkelijke gewicht en niet naar het laadvermogen.
mark 5t
Contacteer:

wie brengt hem in de club?

erg leuk ding vindt ik zelf.

http://auto-diversen.marktplaats.nl/aut ... 3D%3D&fs=1
Tim
Car: E36 M3

Wel stoer zo'n brede Megane. Alleen die kleur en striping (of hoe je dat ook noemt) (N)
Steven

Zo te zien heeft ie de voorzijde verbreed met stalen wielen, geen bredere draagarmen dus. Zal dus wel showding wezen.
Verder ist volgens de RDW een gewone G2 gasinstall, das ook weer jammer.

Tis op zich wel vet om em als echte maxi op te bouwen, maar je bent er dan nog langnie...
Roy
Moderator

Die Megane is de oude van Erix. Die stond toen ook op de meeting in Zwolle. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Steven

Die vroeger een zwarte GT had?
Roy
Moderator

Die zwarte met dat clio dash idd. En daarna die oranje/goude. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Riël
Über-Spammer

Roy schreef:Op de kentekenpapieren staan alleen de maximale te laden/trekken gewichten.
Niet het gewicht van de actuele lading. :)
Gaat het toch niet om?
Het 'maximum toelaatbare gewicht' telt toch?

geloof dat je een kar waar 1500 kilo mee geladen mag worden, niet mag trekken met je clio, al heb je B en E, en een lege kar.
Roy
Moderator

Jawel, Riël. Dat mag juist weer wel. Dat is het kromme van die regels.

Met alleen B telt het maximaal toelaatbare gewicht.
Met B+E telt het actuele gewicht.
5 GT Turbo '88 GT5
Riël
Über-Spammer

Ow zit dat Zow :)
Siempie

Dus:

ik heb een Clio III die 1200 kilo geremd mag trekken, ding weegt leeg een 1140kg en max toegestane massa is iets van 1600

de caravan van mijn ouders weeg leeg iets van 710 kg en mag max beladen 1030 kg wegen en is geremd

ben in bezit van een B rijbewijs.

Hiermee mag ik dus gewoon de straat op?
Steven

Is die 1030 inclusief eigen gewicht caravan? Zoja dan wel.
Siempie

die 1030 is het maximale totale gewicht van de caravan.
Gesloten