Zaterdag had mijn vader de Clio mee en was ik met mijn moeder en zusje naar een verjaardag. Toen we thuis kwamen vertelde hij dat de Clio op 3 cilinders liep. Niet direct er wat achter zoekend dacht ik dat er waarschijnlijk een bougiekabel los was of dat er een foutieve bougie tussen zat.
Zondag....maar even de simpele dingen controleren, spuit die uberhaupt in, heeft die een vonk, wat gebeurt er als ik bougiekabels los trek? Want vonk en benzine zijn dik in orde. Nu viel daarbij direct op dat er niks aan de loop veranderde bij het loshalen van bougiekabel 3 of bougiekabel 2. Bougiekabel 1 en 4 hadden beide tot gevolg dat er nog een cilinder uitviel.
Wat het ook is....we moeten het dus in de 2 middelste cilinders zoeken. De 2 overgebleven oorzaken? Een verbrande klep of een lekke koppakking. Compressie meten zal dat wel uitwijzen.
Maandag naar de garage gereden met een heel zieke Clio.

Compressie meten wees uit dat cilinder 1 en 4 op een nette 11 bar zaten, maar dat 2 en 3 op 5 bar uitkwamen. Hoe je het ook wende of keerde....de kop moest eraf.
Hoe dan? Ach Nico....zoek maar een plekje achterin en ga je gang daar maar.

Mijn week, wat zeg ik, mijn hele maand is direct goed! Dus om half 12 begonnen met alles verwijderen om 4 uur had ik de kop van de motor verwijderd, en kon ik voor t eerst zien wat er nu had gezorgd voor dat enorme compressielek.
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4487/369 ... 4265_c.jpg[/img]
Hmm, mooi hoor! Streepje tussen 2 en 3, zonde!
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4475/373 ... c7e9_c.jpg[/img]
Zuigers daarentegen zijn erg mooi nog, hele motor zelf is ook goed, zitten geen rare slijtageplekken in de cilinders, hoonpatroon is nog mooi zichtbaar en er is nog geen randje! Al met al voor 2 ton ziet die er keurig uit!
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4469/375 ... df24_c.jpg[/img]
Dinsdag, het revisiebedrijf had het druk, en mijn kop wilde niet 1,2,3 schoon worden, dus nadat deze gistermiddag nog uit elkaar was gehaald en in de wasmachine was geplaatst kregen we deze ochtend te horen dat die nog niet schoon was.
Nou ja niks ergs verder.....ik was ondertussen bezig geweest om de bovenkant van de motor klaar te maken voor het ontvangen van zijn gevlakte compagnon met een nieuwe pakking.
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4493/369 ... 0ba2_c.jpg[/img]
Kop nog niet klaar? Nee......want omdat ik niet de persoon ben om halve klussen te doen.....heeft die dus nog een uurtje geweekt, is die nogmaals gewassen, toen gevlakt en uiteindelijk had ik om half 3 in de middag mijn kop weer bij de auto liggen.....
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4494/369 ... 939c_c.jpg[/img]
Mooi schoon!
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4445/375 ... 511f_c.jpg[/img]
Toen begon het mooie proces van de kop terug op de auto zetten.......omdat het nokkenastandwiel niet meer vast zat heb t blok een kwart slag linksom gedraaid. Wat ik ook zou doen ik kan dan geen huwelijk volbrengen tussen mijn klep en de bovenkant van de zuiger. Nou ja.......beetje vet onder de kop van elke (van de 10) nieuwe rekbouten.
Stap 1, draai elke bout op 20 Nm vast. (in de juiste volgorde.)
Stap 2, draai elke bout 90 graden verder vast.
Stap 3, wacht 3 minuten (drink koffie)
Stap 4, draai bout 1 en 2 los, zet ze opnieuw vast op 20 Nm en draai ze 200 graden verder.
Stap 5, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 3,4,5,6
Stap 6, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 7,8,9,10
Uitlaatspruitstuk vastgezet met 2 moertjes op beide uiteinden.....dan heb ik hem nu in principe in de positie om de distributieriem er weer terug op te zetten.....3 keer controle of die echt wel op de juiste tijd stond. Motor dus weer een kwartslag rechtsom voor 2 zuigers in BDP. Kop staat op tijd? Ja......distributieriem erop, vastzetten......(oh ja omdat ik geld wil besparen heb ik enkel een nieuwe riem van 3 tientjes erop, de spanner en waterpomp zijn beide 1,5 jaar oud. Dus D-riem wissel blijft met een iets minder harde deadline op februari 2021 staan. (of 292.000 km) Met de hand rondgedraaid....geen huwelijk met klep en zuiger.....pfff! Oke dat is stap 1!
Kleppen stellen......ook uiteraard al 2 keer gecontroleerd, gelukkig heeft Ronald het me geleerd. Maar in principe stond die nu netjes op tijd, nieuwe D-riem, kleppen gesteld.....klaar om weer rondgezwengeld te worden door vuur en gasuitdijing.
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4450/375 ... 7c87_c.jpg[/img]
Ondertussen was het al half 5 en begon het me wel duidelijk te worden dat ik hem vandaag niet meer ging starten.....dus wat dan als eerste doen? Nou ja het spruitstuk hangt wel dus laat ik hem maar even in zijn eigen rubbers terughangen.
Uiteraard ben ik een dopje kwijt.............maar dat komt later dan nog wel eens.
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4477/369 ... 5497_c.jpg[/img]
Uitlaatspruitstuk weer vastgezet, en bij de laatste bout vastzetten voel ik ineens mijn ratel doorslaan.....shit! Nu is die dus stuk en heb ik een gat in mijn vinger.
Onderste koelslang weer op de radiator bevestigd en toen was de tijd op, woensdag verder.
Woensdag....Gisternacht had ik bedacht dat ik de motor niet goed op tijd had gezet.....maar dat bleek niet zo te zijn, toch nog maar een keertje kleppen stellen.....en toen de bovenkant afgesloten.
Nieuwe klepdekselpakking enzovoort.....om 10:30 had ik weer een gehele motor en lagen er geen onderdelen achter de Clio......wiel eronder en hij stond voor het eerst in 3 dagen weer op eigen benen.
[img]
https://farm5.staticflickr.com/4447/237 ... e85c_c.jpg[/img]
Koelvloeistof bijvullen, ontluchten....mijn maag werd een knoop....heb ik alles wel goed gedaan? Accu weer vast, en starten. Eerst de brandstofleiding even op druk brengen maar een knal bleef gelukkig uit onder de startmotor. Het enige wat losschoot was de quickconnector van de brandstofrail.......woeps!

Dat had veel slechter af kunnen lopen. Ik had het echter wel gehoord en kon zeggen dat het interne blok ging werken zoals het hoort.
2e keer starten en toen bleef de brandstofleiding wel vast zitten........dus hieronder het filmpje.
Youtube
Proefritje later was ook alle lucht uit het koelsysteem en heb ik als klap op de vuurpijl een olieflush uit mogen voeren, nieuw filter, 3,8 liter 5W40 erin......klaar voor de komende 15.000 km.
