ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nee wij houden het heel....
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Jawel maar gewoon spullen besteld voor een 5 GT Turbo.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Helaas, nog geen ervaring mee... En ik ga geen opmerkingen maken zoals "wij laten het heel" want ik heb hier geen hout in de buurt om 't op af te kloppen :D
Maar ik zou gewoon een setje voor een gtt bestellen, bijvoorbeeld bij Mike http://www.gt-turbo-spares.co.uk/cart/i ... prod_id=81
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Haha die Jasper....
Arco weet wie t zegt... :smile:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het is een wonder dat die Willie nog rijdt inderdaad... ;)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja niet stuk te krijgen....tot op heden.
Heb je interesse in mijn Williams ?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Neen... :) Dan zou ik die van Steven eerder kopen, gezien mijn plannen ermee.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja oke ik begrijp....
Jammer...
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Oh, Williams plannen Merijn?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Mike levert ook gewoon de set voor een standaard 1,4 en dus ook voor een 1,4 turbo-tje... ik weet dat daarvan momenteel de middelste zuigerveren anders (goedkopere oplossing en dus geen schraapnokje) zijn dan die ook gemonteerd hebben gezeten...

Ik zoek gewoon ff verder :p
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

m1n1 (Jasper) schreef:Oh, Williams plannen Merijn?
Nah... Al kriebelt het wel. Maar ik vind het juist ook wel leuk om het samen met Haas te doen! Dus ik zie er vanaf... Kan het geld ook effe niet missen op het moment.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ik ben helemaal niet van plan om wat met jou te gaan doen Merijntje....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Omdat je weet dat dat plan al snel strandt... ;)
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Succes met de zoektocht Arco! (Y)
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

zo heb weer een vraagje .
heb de koppelingskabel kapot hoe deze het beste te vervangen .
en hoe werkt het stelmechanisme precies

heb al een nieuwe orginele kabel liggen gelukkig.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oude er uit trekken en eventueel met een schroevendraaier de dop uit het schutbord rammen, nieuwe door het schutbord duwen ff frunniken met het stel mechanisme en daar de kabel in hangen dan de kabel door de versnellingsbak oog en dan achter de koppelingsvork haken met de hulp van een tang (Y)
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Weet iemand of je een ph1 turbo om kan bouwen naar waterkoeling (ph2) of is dit niet uitwisselbaar?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ph.2 turbo nemen en koelwaterslangen doortrekken.

De koelwaterslang moet je dan doortrekken vanaf de carburateur (of rechtstreeks vanaf de waterpomp (bij de temp.zender) naar de turbo en de afvoer van turbo naar bovenste aansluiting Phase 1 expansievat. Ondersta aansluiting expansievat gaat da rechtstreeks naar waterpomp zoals ie ook standaard zit bij een Phase 1.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... 2e3e95.jpg[/img]
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Schema uit het Haynes boek vandaan ...

Links Phase 1 en rechts Phase 1,5.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/KoelingPhase1metturbokoeling_zps4e867b59.png[/img]
Laatst gewijzigd door Arco op zo 8 dec 2013 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Thnx voor je vlotte respons! Wat is het verschil dan tussen een ph1 en ph2 turbo precies? Kan een ph1 turbo kopen maar wil wel weten of dat op mn ph2 past..
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat kan, alleen een Phase 1 turbo kan je zelf niet ombouwen naar Phase 2. Op een Phase 1 zit geen koelwateraansluiting. Je zou dan het e.e.a. om moeten bouwen. Van je oude phase 2 turbo de core nemen en deze monteren op de Phase 1 turbo.

Andere mogelijkheid is de koelwaterfunctie omleggen van de Phase 2 -> doorlussen dus.

Slang 13 dus direct doorverbinden naar de pomp ipv via de turbo

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/KoelingPhase2metturbokoeling_zps3f061391.png[/img]
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ok! Wordt zo'n ph1 systeem dan niet veel heter als ph2 systeem? Handig die tekening (Y)
Die foto van die motor, dat is dan een ph1 blok met ph2 turbo zo te zien aan het expansievat?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Da's een Phase 1,5. Overgangsmodel in eind 87 als ik mij niet vergis.

Zo ga ik het i.i.g. ook aansluiten. Minder slangen nodig in vergelijk met phase 2.

Tja, of het koelwater heter wordt of de koeling van de turbo er beter van wordt, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik ben van mening dat het voor een standaard turbo niet zoveel uitmaakt. Als je maar een goed koelsysteem hebt die niet te warm wordt en een goed oliekoelsyteem voor een optimale oliekoeling.

Ga je een grotere turbo monteren, dan is de koeling voor de turbo wel een mustje ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wie o wie weet hoe je een dachbord demonteerd van een GT? en dat kan uitleggen?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Gewoon alles loshalen qua knoppen en verwarmingsbediening, stuurkolom eruit, kabelbomen in de hoeken los en dan aan d ehoeken losklikken. Daarna met een hele lange schroevendraaier (voorzichtig) door de smalle brede ventilatieroosters de 3 klemmen bij het voorraam losklikken (gaat lastig maar is te doen).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

laatste gedeelte kan ook door een paar klappen onder het dashboard te geven......
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd paar harde klappen naar boven en hij schiet los

anders bel je me maar ff
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

niet TE harde klappen!....
Heb bij mij de laatste keer de voorruit gebarsten met dat geintje... |:
En vergeet vooral niet veel te vloeken.... :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En het is koud :beer: Lage temperaturen en oudbakken Frans plastic gaan niet goed samen :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Inderdaad wat Martijn ook al aangeeft : niet teveel geweld gebruiken / klappen geven want dat gaat niet lekker met deze temperaturen.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Toch even delen, omdat het heel handig is;

Solex 32 DIS Manual:
http://s149.photobucket.com/user/wicked ... 2032%20DIS
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

spir@l schreef:niet TE harde klappen!....
Heb bij mij de laatste keer de voorruit gebarsten met dat geintje... |:
En vergeet vooral niet veel te vloeken.... :D

hij is los op de bediening van de kachel na. ik krijg dat paneel er niet uit.. dus ik heb de kabels naar de kachel los gemaakt en nu probeer ik de bedrading los te krijger achter de paneel.

de beugels los krijgen viel me reuze mee. geen gekap en gevloek. goed kijken en ff porren met een schroeven draaier en 1 klein tikkje en hij was los.

de stuurhuis was en ander verhaal. wat een K*t ding.

:D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Asbak en klokje er ook al uit? Je moet ook even het bodempaneeltje uit je opbergvak (klapvak) klikken. Kachelpaneel zit volgens mij aan 3 kanten geklikt. Als je eerder genoemde delen eruit hebt, zie je ze allemaal zitten volgens mij.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja al die delen er ook af. Onder zit een schroef en onder de knoppen een klik systeem..
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Iemand die toevallig een onderdeelnummer heeft van de 12,9 cilinderkopbouten voor een 5 GT Turbo ?

Ik vermoed dat ik de standaardbouten (10,9) heb gekregen ... :-(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Plaats reactie