ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Heb een probleempje met de Gtt, hieronder het hele relaas ;-)

Paar weken terug sloeg hij af (uit het niets) toen ik achteruit in een wasbox reed. Hij stond goed, dus gewoon gewassen en daarna dus niet meer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk wegenwacht erbij gehaald (en gelijk lid geworden...shit dat is duur zeg!) en bij het starten met de startkabels erop (en meer volt, hij gaf aan dat hij een "boost" gaf naar 18 volt) startte de Gtt gelijk.

Vorige week zaterdagochtend geen probleem met starten en rijden, rij 's avonds weg uit Breda (ook starten zonder problemen) en ben nog geen paar kilometer van het werk en alles viel uit en niet meer aan de praat te krijgen. Broer gebeld die met een autoambulance is gekomen en bij nadere inspectie leek de brandstofpomp de boosdoener. De brandstofpomp (incl.filter) vervangen (informatie/bestelnummer uit Hbase gehaald) en gemonteerd en reed zonder problemen, wel wat inhouden boven de 4.000 toeren begreep ik van hem.

Nu heb ik vandaag wat kilometers gemaakt, inderdaad bij een stukje lekker vlot doorrijden ging hij in zijn 4 bij 4.000 toeren inhouden. Daarna toch maar naar de stalling gereden, moest vandaag naar binnen. Probleem werd eigenlijk erger, bij vlot optrekken (vanaf 2e versnelling) begon hij in de derde versnelling wat hoger in de toeren weer in te houden en vervolgens sloeg hij af. Laten uitrollen en daarna startte hij weer wel gelijk gelukkig. Dit daarna nog een keer gehad (weer vlot rijden om even te testen), daarna maar besloten om lekker op het gemak te rijden naar de stalling. Dat ging zonder problemen.

Het lijkt erop dat het de nieuwe brandstofpomp het eerste probleem heeft opgelost, dat inhouden had hij de beide keren daarvoor niet omdat dat toen haast stationair gebeurde. Hij startte nu wel gelijk na het afslaan, maar het inhouden op snelheid en vervolgens afslaan is dus een nieuw probleem.

Kan het zijn dat de brandstofpomp te weinig druk levert ofzo, of moet ik toch een andere type brandstofpomp monteren (en zat dus de fout in de Hbase vermelding) ?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

En of je brandstofdrukregelaar...aan de passagiers zijde op je chassisbalk.
Dit wil ook nog weleens een boosdoener zijn.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Het brandstoffilter achterstevoren monteren |: heeft bij mij ook eens problemen gegeven met de brandstoftoevoer.
De drukregelaar kan zeker ook een probleem zijn zoals Jochem zegt, en verder heb je het benzinepomprelais nog in je zekeringskast die wel eens de geest wil geven.
Je tank ontluchting anders nog misschien.
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Thanx heren !

Het benzinepomprelais had Wim al gecontroleerd en die werkte goed. Dan eens verder kijken naar de ontluchting en de brandstofdruk regelaar.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Lijkt idd een brandstofprobleem als hij in gaat houden als je wat langer vermogen vraagt. Misschien ook eens handig om te ontsteking te checken, bougiekabels, bougies, verdelerkap.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

90% kans op benzine probleem zoals je het uitlegt hier.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Had ook verwacht dat het een benzineprobleem was, alleen met het monteren van de nieuwe pomp / filter gehoopt dat het opgelost zou zijn.

Van het voorjaar in ieder geval een andere brandstofdrukregelaar monteren en dan weer verder kijken.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gelijk een malpassi monteren te verkrijgen bij biesheuvel
die 20jr oude membramen zijn bijna allemaal verrot.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Ok, bedankt voor de tip Mark !
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ik kan het met de zoekfunctie niet vinden, dus daarom maar ff de vraag hier.
Welke olie moet (kan) er in een GT?

Ik heb het blok bijna opnieuw opgebouwd met de gereviseerde kop. Kan ik dan met een Action olie het blok 'inrijden'/spoelen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

orgineel is 10w40
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Inrijden met kroon mineraal olie 10-40
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik snap dat inrijden op baggerolie nooit. Waarom een heel blok opnieuw opbouwen en dan 10 euro besparen op de eerste olie. Ik zou gewoon de olie erin gooien die je er daarna ook in gaat gooien.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gewoon een goeie halfsyntheet in mikken
10W40

na 1000k vernieuwen ljkt me prima voor jou gebruik.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ik zeg ook niet dat ik dat zou doen, op baggerolie inrijden.
Ik vraag om advies of dat handig is, omdat ik het clubleden wel eens heb zien doen.

Maar ik zal es ff olie inslaan!
(Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

(Y) En bij een motor met hydraulische stoters zou ik het al zeker niet doen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:Inrijden met kroon mineraal olie 10-40
Zoals Joost zegt, inrijden met minerale olie.
Je wil niet gaan inrijden met olie die slijtage tegengaat, dan loopt het veel te langzaam op elkaar in.
(dit heb ik nog onthouden van de mannessen motoren revisie meeting)
Tom schreef:En bij een motor met hydraulische stoters zou ik het al zeker niet doen.
Daar heb je geen last van bij een 5je.
ackten
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 20:58
Locatie: Hengelo

Weet iemand waar dit gereedschapstasje werd bewaard?

http://www.ebay.co.uk/itm/180834608221

CBGmotorsport verkoopt er ook nog een elastiek bij (strap), weet iemand waar die dan bevestigd (geklemd) wordt.

Misschien zelfs iemand een foto?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zat dat niet vast aan de krik ?? Beide horen voor in de ruimte onder de voorruit aan de bestuurderskant.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Dat tasje hoort er niet bij. Tenminste, niet bij ons in Nederland.

Ik kon zo snel even geen andere foto vinden.

[img]http://www.5gt.nl/images/2c384f33006642 ... a-2478.jpg[/img]
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
ackten
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 20:58
Locatie: Hengelo

Ok dat is al wat duidelijker, waar hoort de wielboutsleutel dan?
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

die zit onder de krik
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

die klik je in 3 beugeltjes die onder de krik zitten. Een gt heeft echt geen andere krik als een tl
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ik bedacht me net dat wij hier nog een 5je hebben staan. :foto:

[img]http://8.media.hyves-static.net/1524627 ... 27055.jpeg[/img]
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
ackten
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 20:58
Locatie: Hengelo

Ah top heren bedankt. Iemand nog die dopjes liggen waar je hem in klikt of een link waar ze te bestellen zijn?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

als ze nog te bestellen zijn via de dealer, anders op de sloop.
moet zeggen dat ik ze er bij mn GT bijna niet heel uit kon krijgen.

dus succes.
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

De PH-ZJ-68 is vandaag verkocht en te naam gesteld,iemand van hier?
Stond op MP voor onderdelen,of als geheel met defecte turbo.

[img]http://www.5gt.nl/images/f6e53512a21e1b ... f-1293.jpg[/img]
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Boaz
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 dec 2010 19:35
Locatie: Rdam

ga je hem opknappen of strippen?
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ben benieuwd! 't kontje is iig lekker! :)
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Ik ben niet de nieuwe eigenaar,toen ik belde was hij al gereserveerd. Vandaar de vraag;iemand van hier?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Dat is die zonder schutbord. Was vroeger blauw van kleur.. :)
5 GT Turbo '88 GT5
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Bekende van Marktplaats volgens mij, die auto is al vaak van eigenaar gewisselt :~
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ooit nog eens tegen gekomen op AutoMaxx Summer Edition...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

DennisT schreef:Bekende van Marktplaats volgens mij, die auto is al vaak van eigenaar gewisselt :~
Hij heeft met regelmaat te koop gestaan, maar is sinds 2000 slechts zes keer van eigenaar gewisseld.
Roy schreef:Dat is die zonder schutbord. Was vroeger blauw van kleur.. :)
[img]http://www.5gt.nl/images/e354de5a53980b ... d-2222.jpg[/img]

Zonde hoe zo'n ding er bij staat... (U) Smaken verschillen. :)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Plaats reactie