Adrian's Clio V6

Vertel hier alles over je project.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Misschien toch weleens tijd voor een project topic. Ondertussen word er hier en daar wel wat gesleuteld. Gepoetst (D)

Korte intro:

In 2009 een Clio V6 phase I (2001-63.000km) gekocht als vervanger van m'n Clio RS 172 phase I

De beweegredenen spreken voor zich. :beer:

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 3/16-1.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... %203/1.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 203/10.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2132.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... %203/5.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... %203/8.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 203/11.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 203/12.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 203/13.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 03/135.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_0981.jpg[/img]

Rijgedrag was in begin flink wennen. Motor/aandrijving achter. Daarnaast flink opletten in de regen uiteraard. (~)
Laatst gewijzigd door Adrian op za 6 feb 2016 10:28, 5 keer totaal gewijzigd.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Continue 2009: eerst maar eens alles achterin blootgelegd. 6 platen/32 bouten! :smoke:

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 811905.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... a5ebb2.jpg[/img]

Voorin onder de bagagebak

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 1757e0.jpg[/img]

Motorkamer van de V6 blijkt echt een stof verzamelhok. Kun je iedere week schoonmaken.... (S)

3000 Km verder
-Thermostaat kapot/vervangen
-Achterremklauwen voorzien van nieuwe afdichtingen doordat ze weleens vast liepen.
-Carterontluchting slang gecracked/vervangen
-Kentekenverlichting unit achter :lol:

Tijd voor een compressietest. :) Achterste bougie's kom je niet zo makkelijk bij en wilde weleens zien of daar de oude of nieuwe bobine's gemonteerd waren.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_1597.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_1608.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 082df3.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_1594.jpg[/img]

Uiteraard alle verhalen over bobine's wel gehoord maar na 40.000Km nog geen 1 kapot gehad. Compressie was allemaal netjes iets boven de 12 bar. (F)

Om de 10K olie en filtertjes e.d gedaan. Altijd al die *3!@ platen boven en beneden er af (L)
[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_1759.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_1764.jpg[/img]

Gelukkig is voor de phase 1 het laguna luchtfilter hetzelfde. Een filtertje voor de Phase 2 gaat toch richting de 80€. (filterhuis met 11 liter vergroot)

Ondertussen er al achter gekomen dat je leegloopt bij ome Reno voor al de V6 specifieke parts. Begint het partNr met 070/Matra trek dan de buidel maar. :evil:

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_1779.jpg[/img]

Een Benzinefilter vervangen blijkt een kleine toer qua bereikbaarheid maar al met al is het sleutelen goed te doen!

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2481.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2482.jpg[/img]

Naast het poetsen en knutselen uiteraard veel rijden! De sound en het gevoel is speciaal bij een V6. Dat heb ik met andere auto's niet zo gehad.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 87b482.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Adrian op do 22 nov 2012 2:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

2010 20.000Km verder

Na vaak kijken kijken niet rijden am ring toch maar een paar rondjes gedaan. :D

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... f2b06c.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 43b7cf.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 6c4703.jpg[/img]

Cruisen ligt me beter kwam ik achter (D) :lol:

Vervolg
- Uitslagbegrenzer onderzijde motor vervangen. Rubber versleten.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2498.jpg[/img]

Nu leek het me wel een goed idee om wat met het uitlaatgeluid te doen. Ben volledig van mening dat een V6 standaard moet blijven maar de originele uitlaat had een scheur voor de kat en moest vernieuwd/gerepareerd worden. Uiteindelijk een speciale uitlaat van de heer Bouma zijn V6 die voor RenaultSport in Dieppe werkte op de kop getikt bij de Veban.

Custom. Volledig RVS. Trophy spruitstukken van Orbisoud en een aangepaste Janspeed einddemper. Van vier katalysators naar twee.

Na heel wat uurtjes polijsten
[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... de545c.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2502.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 2441-1.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2513.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2518.jpg[/img]

Beetje tobben (0)
[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2531.jpg[/img]

Originele spruitstukken er van tussen gemeubeld. Renault geeft aan dat hiervoor motor+bak verwijderd moest worden. Eerst maar eens proberen voordat we die motor laten zakken.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2544.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2534.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 9c3da4.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... cd717e.jpg[/img]

De sound is fenomenaal. Pops&Bangs :p (Zal morgen eens een filmpje draaien.)

De lambdasensors zijn omgelegd bij Veban zodat het motormanagement normaal werkt.

Originele uitlaat weer even dicht gelast door m'n vader en op zolder opgeborgen.
[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... to0117.jpg[/img]

Rondom nog RVS remslangen gemonteerd bij Veban en voorzien van nieuwe Pilot sport's. Bandjes achter gaan bij rustig gebruik rond de 20.000km mee.
800€ voor wat rubber is toch weer even slikken. (S)

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2698.jpg[/img]

Soms slijten ze ook weleens wat harder bij een vlaag van verstandsverbijstering :lol:

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 203/14.jpg[/img]

Het is ook oppassen met wat je achter in de kofferbak legt. Klik, het word behoorlijk warm daar
Laatst gewijzigd door Adrian op wo 28 nov 2012 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

30.000Km verder

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2808.jpg[/img]

Niet werkende lampjes

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2810.jpg[/img]

Uiteraard net als de rest word de voorbumper zwaar belast bij drempels/parkeergarages e.d. Overhang is net teveel voor de bodemspeling.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2805.jpg[/img]

Of een stoeprandje
[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2803.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_2472.jpg[/img]

Repareren en overspuiten is helaas bij de rest ook niet van de lucht. (F) Je ontkomt er haast niet aan. De draaicirkel helpt daar niet zo bij. Maar goed dat is een kleinigheidje.

Meer cruisen als sleutelen hoor! Word anders zo'n lange lijst met ellende :smile:

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... fdd189.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... fc45e6.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 9b259a.jpg[/img]

5 AT gekocht. (D)

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 4f6a02.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_3579.jpg[/img]

Na een avondje cruisen ineens bij het optrekken enorme ratel uit de bak en geen aandrijving meer. Apparaat naar huis gesleept.

Na consult op de RTC. Kwamen we er achter dat de circlip die de cup waar de driepolen koppeling van de aandrijfas inzit uit de bak gekomen was.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... a1329a.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_3073.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 8a57d8.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 32f245.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... d02ad7.jpg[/img]

Schade in de bak leek erg mee te vallen dus na flink spoelen een nieuwe cup en circlip + vulring gemonteerd en weer door! Een andere bak kan altijd nog.... :~

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... G_3077.jpg[/img]
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

40.000 km verder/2012 :beer:

Bak begint loop geluiden te maken. Vertrouw het niet meer. Diff stuk.
:-( 8)
Auto geschorst. Andere zuinige daily gekocht.

-Bak moet gerepareerd/vervangen worden.
Moet de motor eruit halen voor de distributie
-Distributie /rollen/v-snaar/waterpomp
-Direct koppeling + bedieningscilindertje meepakken
-Stuurbekrachtigingspomp lager maakt herrie
-Nokkenasverstellers of hydraulische lifters misschien ook vernieuwen.

Volgend jaar zomer weer draaien als het een beetje meezit.
:)

Later meer.. (Y)

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 00201f.jpg[/img]

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... e8be35.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooie tijdslijn zo Adrian! Toch flink wat kilometers gemaakt :smile:

Je moet er wel wat voor over hebben hoor.... Zo'n V6 rijden.
Dat van die onderdeel prijzen verbaast me niks, creatief onderdelen shoppen dus (Y)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Gaaf! En wat een sleutelwerk. Heerlijk (Y)

En die foto van die kromme pennen... :worship:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Mooi topic met een nóg mooiere auto! :worship:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Leuk verslag ! (behalve de flinke onkosten natuurlijk ... :( )
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

En ik maar denken dat de turbo 2 lastig sleutelen was.... :p

Nog maar eens goed nadenken of ik er wel 1 wil kopen met de tijd... :smile:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Leuk om te zien en te lezen inderdaad. En altijd (Y) voor mensen die zelf de handen uit de mouwen steken (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Mooi (sleutel) veslag Adrian!

(Y)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

leuk verslag en idem auto! :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

(Y) :worship:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Leuk om te lezen!
Is die bak nou echt alleen kapot gegaan door die kapotte ring? Dat is wel balen.

Voor de RS heb je zoiets al dit: http://www.ebay.nl/itm/140732801641?ssP ... 084wt_1163

Misschien is er ook zoiets voor de V6.

Bizar wat die gesmolten pennen betreft trouwens! Krijg je het rijden het rijden zelf ook zo warm? Dat maakt rijden op een zomerse dag nog een behoorlijke warm dan :P
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Iedereen bedankt voor de thumbs up! (Y) :worship: Gelukkig toen toch voor de V6 gegaan. Geen spijt van gehad.
Jochem de Haas schreef:En ik maar denken dat de turbo 2 lastig sleutelen was....

Nog maar eens goed nadenken of ik er wel 1 wil kopen met de tijd...
Jochem de Haas schreef:Misschien heb je gelijk......ik heb er nog nooit meegereden.
Word eens een x tijd.....
Heel goed te doen hoor! Bij sommige RS'en met de motor voorin krijg ik het al benauwd als je er naar kijkt. Qua ruimte. :)

We kunnen best eens een stukje gaan blazen hoor aankomende zomer. Als jij dan die droom Turbo meeneemt... :smile:

PatrickG schreef:Is die bak nou echt alleen kapot gegaan door die kapotte ring? Dat is wel balen
Yep. Diff had wat lichte schade aan de tandwielen maar dat rolt uiteraard uit over de rest. Vandaar dat je de boel nu hoort lopen. Weet uit andere gear ervaring dat dat nog wel een tijdje meegaat maar goed. Het klinkt slecht en voelt niet goed. 8) Die ringen voor de JC5 kende ik niet. Zal dat eens verder bekijken. Een stukje aluminium frezen moet wel lukken. (Y)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Mooi verslag zo (Y) Er staan ook echt gave foto's tussen zeg :worship:
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Zeer mooie bak zo'n Clio V6, maar ook hier wéér Ph II achterlichten in een PH I (U) :beer:
5 Alpine Turbo
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Phase 1 achterlichten zijn dan ook foeilelijk... ;)

Gelukkig zijn ze makkelijk uitwisselbaar! (Y)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Leuk om te lezen (Y)
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Mega strak topic mooie tijdslijn zo :worship:

Als ik dan ooit nog eens geld over heb zou ik ook wel een V6 willen (Y)
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Leuk topic!
Distributie vervangen is inderdaad geen pretje! :smile:
Rick16v
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 13 mar 2009 12:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Tof! Leuke foto's.. geweldig oud en nieuw(er) naast elkaar :)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Blijft gaaf zo een V6.

Wat is de reden dat Renault een groter luchtfilter+huis heeft gebruikt bij de phase II. Makkelijker+meer lucht voor de motor?

Is dat niet dan een leuke upgrade?
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wout die extra 30 pk moeten ergens vandaan komen zeker bij een atmo.

Adrian ....een rondje ga ik zeker rijden met de turbo van de zomer, ik kan niet wachten. :p
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Thanx! (Y) :worship: iedereen.
Droes Junior schreef:Zeer mooie bak zo'n Clio V6, maar ook hier wéér Ph II achterlichten in een PH I
Kwestie van smaak. De originele zien er vrij bedaagd uit. Phase II maakt het een stuk frisser naar mijn mening. :beer:
Jochem de Haas schreef:Adrian ....een rondje ga ik zeker rijden met de turbo van de zomer, ik kan niet wachten.
PM :grin:
Wouter schreef:Wat is de reden dat Renault een groter luchtfilter+huis heeft gebruikt bij de phase II. Makkelijker+meer lucht voor de motor?

Is dat niet dan een leuke upgrade?
Om die 255Pk te halen hebben ze het inlaattraject/inspuiting aangepakt om het brandstofmengsel te verbeteren. Porsche heeft hierin gepartnerd met Renault Sport Tech.

Grotere luchtfilterkamer/gasklephuis/stuwkamer. Korter inlaatspruitstuk en geflowde kop met grotere verstuivers en andere inlaatcams. Uiteraard met andere software.

Phase II is eigenlijk sneller geworden door andere verhoudingen in de bak. Het vermogen werd gebruikt om het toegenomen gewicht + 70Kg mee te slepen. Koppel bleef hetzelfde

Leuke upgrade? Dat zeker 8) maar vrij complex en duur. Alle parts komen uiteraard van ome Renault. Je zit met de computer e.d.

Parts die je nodig hebt.

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... f1877a.jpg[/img]

Tijdje geleden een V6 Trophy spruitstuk op de kop getikt. Deze zat ook op de motor in het concept

[img]http://i188.photobucket.com/albums/z183 ... 996ecb.jpg[/img]

Dat zou er zoveel beter uitzien. Uiteraard zou je veel moeten veranderen. Twee gasklephuizen. Adapterplaat frezen/cnc om van Trophy kop naar een gewone straatkop te gaan. Daarnaast is het karakteristiek van dit inlaattraject ook anders dan nu. Het meest vervelende is eigenlijk dat Fastchip niets aan de software kan doen van de phase I waardoor je niet veel kunt beginnen. Maar goed wat niet is kan nog komen. Projecten moet je altijd op een stapel hebben liggen. :lol:

Voorbeeldje inlaat Trophy motor, KLIK
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Maar fastchip heeft vast wel een idee welke betaalbare ecu je wel kan gebruiken :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik dacht altijd dat een phase 2 een compleet andere motor had, dat daar de 3.5 v6 in lag. Weer wat geleerd :)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Dat meen ik ook. een 3.5 V6 ipv 3.0 V6 maar is inderdaad niet zo.

Code: Selecteer alles

                                   6, in V-vorm		6, in V-vorm
kleppen per cilinder	        4		               4
cilinderinhoud		     2946 cc		          2946 cc
boring x slag		87,0 x 82,6 mm		87,0 x 82,6 mm
compressieverhouding		11,4 :1		11,4 :1
max. vermogen		166 kW (230 pk)	   187 kW (255 pk)
	                     6000 tpm		     7150 tpm
max. koppel	        	300 Nm	        	300 Nm
		                       3750 tpm		     4650 tpm
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Adrian schreef: (Zal morgen eens een filmpje draaien.)
FF een kort filmpje. Ben daar niet zo goed in. (D)

KLIK-KLIK
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Man wat klinkt die lekker dat ploffen is ook zo heerlijk :bang:
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

(Y) (Y)
5 Alpine Turbo
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

:smile:
Tjeck....clio V6 verplicht andere uitlaat orbi of jan s
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Pracht auto. :worship:

Lekker geluidje ook uit de uitlaat. 8)
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Helemaal top Adriaan :worship: erg mooi (Y)
Plaats reactie