Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Vertel hier alles over je project.

Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby LuukRS » Fri 6 Sep 2013 14:21

Zoals sommige al wisten was ik al enige tijd opzoek naar een goedkope maar toch nog redelijk 16V of Williams voor het circuit sinds gisteren ben ik dan ook de eigenaar van een zwarte Clio 16V :smile:
Uiteraard heeft de Clio roest op de schermen maar gelukkig zijn de dorpels hard, het interieurtje ziet er nog goed uit vooral het dashboard.

Plannen ik ga proberen om alles in een rustig tempo op te bouwen ipv alles in een maand te doen ook financieel gezien

Olie koeler ? ? ?
Decarbone Cup dempers rondom Done
Led 3e remlicht
Williams spoorbreedte Done
Rolkooi met gordel balk Done
Kuip stoel(en) Done
RS remmerij voor Done
Groupe N luchtfilter Done
En vooral een hele hoop plezier en veilige ring rondjes

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by LuukRS on Thu 30 Oct 2014 17:48, edited 10 times in total.
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 909
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Postby Haas » Fri 6 Sep 2013 14:25

Tip : zet er een kooi in en fatsoenlijke kuipen en ga vooral lol maken. Ding gaat je dadelijk al genoeg kosten, upgraden kan altijd nog als je techniek beter is...

Wel cool, weer een racert binnen de club erbij. Het kan beter Renault Racing Club worden ;)
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Geert » Fri 6 Sep 2013 14:28

nice! altijd leuk om de oude 16v'tjes te zien racen.
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby Chris » Fri 6 Sep 2013 14:41

Gaaf ding Luuk! (Y)

Ik heb dat ding in 2007 met een lekke koppakking van iemand ingeruild die hem in '94 kocht. Dit was destijds de dikste 16V hier in de buurt. Dik verlaagd, schoepjes & spacers. Helaas was de "glans" in '07 er goed vanaf, en schrok ik behoorlijk toen ik hem op ging halen... (U)

Dit zou mijn RingRacer worden, maar helaas bleek het blok gescheurd. Ik kocht een ander blok, weer pech! Uiteindelijk heb ik een andere 16V gekocht en deze aan een collega doorgeschoven.

Hier vind je nog wel wat info:

viewtopic.php?p=2175698&highlight=dfgg84#2175698

Alle eigenaren van de GR-XJ-47 zijn bekend!

Ik zag op marktplaats dat de RTC houder eraf was. Wat staat er nu op?!

Veel plezier ermee!!! Leuk dat die weer is opgedoken!!! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby LuukRS » Fri 6 Sep 2013 14:56

Dank voor de reacties heren alle tip zijn welkom overigens
kijk nu weet ik in ieder geval dat de hele meuk ook echt vervangen is wist dat het ergens wel een bekende was van hier maar kon het topic niet zo gauw terug vinden. moet zeggen hij gaat er lekker vandoor er staat 198.892 op de klok maar geen idee of dit nu nog goed is
Er zit nu een clubRenaultsportive houder op t.z.t. even vervangen voor een rtc houder als iemand die voor mij heeft tenminste
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 909
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Postby Chris » Fri 6 Sep 2013 15:26

De stand die de klok aangeeft klopt.

LuukRS wrote:Er zit nu een clubRenaultsportive houder op t.z.t. even vervangen voor een rtc houder als iemand die voor mij heeft tenminste


Waarschijnlijk is dit een sticker óver de RTC houder...
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Niels V Dijk » Fri 6 Sep 2013 15:28

Leuke auto! Kun je heel wat fun mee hebben op het circuit!
Succes met het opbouwen (Y)
User avatar
Niels V Dijk
 
Donateur
Posts: 1277
Joined: Sun 11 Mar 2007 20:53
Location: Berghem
Car: Clio III RS Lux 2008

Postby antoine » Fri 6 Sep 2013 15:34

Veel plezier! Toch is zo'n origineel stuur best mooi :-) (Y)
antoine
 
Posts: 7696
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Postby Tom » Fri 6 Sep 2013 15:57

En ligt ook prima in de hand. Even de spaatjes opnieuw zwart maken en het is als nieuw....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Geert » Fri 6 Sep 2013 16:06

Tips:

-vervang de drijfstanglagers preventief
-ik zie dat er 16 inch wielen onder zitten, zoek een leuk 15 inch setje, daar zijn veel beter betaalbare circuit banden voor te vinden.
-ik weet nog een setje carbon loraine remblokken te liggen (nieuw voor weinig) voor de originele remklauwen. Dat remt ook nog best goed.
-plaats geen oliekoeler maar zorg dat je waterkoeling goed voor elkaar is en gebruik wat dikkere olie (5w50 of 10w60) bij circuit gebruik.
-als je er echt alleen mee gaat racing zou ik een setje cup dempers zoeken.
-plaat een de extra renault 19 bak steun. Daarmee ligt het blok een heel stuk stillen in de motorruimte.

En ohja! vervang de drijfstanglagers.
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby Leon Cozijn » Fri 6 Sep 2013 17:42

Leuk Luuk (Y)
Leon Cozijn
 
Posts: 2183
Joined: Wed 2 Jan 2008 9:45
Location: Waddinxveen ZH

Postby derbimarcel » Sat 7 Sep 2013 0:48

Geert wrote:Tips:

-vervang de drijfstanglagers preventief
-ik zie dat er 16 inch wielen onder zitten, zoek een leuk 15 inch setje, daar zijn veel beter betaalbare circuit banden voor te vinden.
-ik weet nog een setje carbon loraine remblokken te liggen (nieuw voor weinig) voor de originele remklauwen. Dat remt ook nog best goed.
-plaats geen oliekoeler maar zorg dat je waterkoeling goed voor elkaar is en gebruik wat dikkere olie (5w50 of 10w60) bij circuit gebruik.
-als je er echt alleen mee gaat racing zou ik een setje cup dempers zoeken.
-plaat een de extra renault 19 bak steun. Daarmee ligt het blok een heel stuk stillen in de motorruimte.

En ohja! vervang de drijfstanglagers.


Idd luuk. Ff de drijfstanglagers vervangen!
Ik heb btw nog een set schijven met CL RC5+ blokken liggen voor weinig!
En gewoon olie koeler erop. Met nieuwe lagers heb je genoeg druk om niet stuk te lopen.
Mijne draaid ook nog steeds, allemaal bangmakerij!!
Zonder koeler zou ik er voor op t circuit er wel 5w50 indoen dat scheelde bij mij met 120gr toch 0,5 bar.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
User avatar
derbimarcel
 
Donateur
Posts: 842
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Postby mark 5t » Sat 7 Sep 2013 6:10

idd gewoon koeler er op no probs.
mark 5t
 
Posts: 7629
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Jean-Paul-S » Sat 7 Sep 2013 9:59

AI AI AI, weet waar je aan begint met een 16v :p

Leuke auto's, maar de kosten om de cas goed te krijgen kun je dus niet meer elders uitgeven :beer:

Daan heeft nog een set kuipen met gordels, zgan ;-)
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby LuukRS » Sat 7 Sep 2013 17:50

Geert wrote:Tips:

-vervang de drijfstanglagers preventief
-ik zie dat er 16 inch wielen onder zitten, zoek een leuk 15 inch setje, daar zijn veel beter betaalbare circuit banden voor te vinden.
-ik weet nog een setje carbon loraine remblokken te liggen (nieuw voor weinig) voor de originele remklauwen. Dat remt ook nog best goed.
-plaats geen oliekoeler maar zorg dat je waterkoeling goed voor elkaar is en gebruik wat dikkere olie (5w50 of 10w60) bij circuit gebruik.
-als je er echt alleen mee gaat racing zou ik een setje cup dempers zoeken.
-plaat een de extra renault 19 bak steun. Daarmee ligt het blok een heel stuk stillen in de motorruimte.

En ohja! vervang de drijfstanglagers.


Ik heb zelf ook het idee dat de drijfstang lagers best eens vervangen kunnen worden.
heb al een setje 15 inch Williams speedline's met toyo's R888
En ik weet na vandaag zeker dat ik RS remmen voor ga monteren heb telkens het idee als ik vol rem dat er weinig gebeurt in vergelijk met de RS die hapt echt veel lekkerder en vertrouwder wie weet er welke HRC ik moet hebben voor RS remmen
En moet nog uitzoeken welke veren en dempers er nu onder zitten ik vind hem nu nog stug zat stugger dan de RS in ieder geval

Jean-Paul-S wrote:AI AI AI, weet waar je aan begint met een 16v :p

Leuke auto's, maar de kosten om de cas goed te krijgen kun je dus niet meer elders uitgeven :beer:

Daan heeft nog een set kuipen met gordels, zgan ;-)


Haha ik weet het maar Clio 1 als racer vond ik toch echt een stuk leuker en goedkoper
Die kuipjes die Daan heeft zijn met grote oren als ik me niet vergis en daar mag je de ring weer niet mee op
Last edited by LuukRS on Sat 7 Sep 2013 19:38, edited 1 time in total.
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 909
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Postby jacques » Sat 7 Sep 2013 19:04

Remmen 23.8mm HRC. Lees dit maar even over RS remmen; http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=141

Voor RS remmen in een 15 inch wiel, zie plaatje links.
Last edited by jacques on Sat 7 Sep 2013 23:03, edited 1 time in total.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Postby Entity_Razer » Sat 7 Sep 2013 20:02

RS remmen conversie:

- 23,8mm HRC van Laguna 1 zonder ABS
- RS klauwen (duhhhhhh)
- RS fusees en deze laten affrezen tot ze passen (Daniel had er nog liggen dacht ik inclusief setje nieuwe lagers ervoor)
- Adapterplaten (BartV? of 21 TXI)
- Schijf van een RS (4 gats wel of indien 21 TXI adapterbrackets gewoon 21 TX 4 gats schijf, mijn 21 TXI adaptorplaten kwamen van J-P-S ... ff horen bij hem ?)


Als je systeem nu niet remt zou ik zowizo ook even de remmen nakijken, goede blokjes erin (ferodo DS2500 of Carbon Lorraine RC5) en heel je systeem ff doorspoelen met nieuwe olie, en dan bedoel ik niet ontluchten maar effectief doorspoelen.

Ik gebruik i.c.m. oliekoeler (13 Row MOCAL met sandwich plate zonder thermostaat) 10W60 van castrol edge. Druk zat warm en erg goede olie.
Entity_Razer
 
Posts: 260
Joined: Tue 8 Feb 2011 21:19

Postby paratroeper » Sat 7 Sep 2013 20:18

Heeel gaaf Luuk, ring weekend met de 16v? :D
paratroeper
 
Posts: 978
Joined: Sat 24 Jan 2009 18:49
Location: wijk bij duurstede

Postby Geert » Sat 7 Sep 2013 20:23

Turn one heeft sinds kort interessante polyester kuipjes (met fia keur). Deze zijn een stuk steviger als de non-fia keur QSP kuipen.

http://www.pritechautosport.nl/raceware ... tml‎

Kijk ook eens naar omp stoel frames. scheelt je een heleboel gedoe. Bij mij was het echt instant bolt-on
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby Steven » Sat 7 Sep 2013 20:58

Oje weer zo'n roestracer? Hehe nou succes!

Doe jezelf trouwens een lol en leer eerst een beetje fatsoenlijk rondjes draaien op straatbanden voor je op de semi's gaat. Zeker op de ring heb je daar de komende 50 ronden nog bar weinig aan, gezien je dan nog baankennis op moet doen en voor je t weet leer je verkeerde lijnen door de overload aan grip die je hebt.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby LuukRS » Sun 8 Sep 2013 17:29

Remmen laat ik nog even voor wat het is want ik heb alweer veel teveel spul gekocht en gereserveerd eerst maar eens een kooi en kuipen en gordels en voordat ik ga racen de drijfstang lagers vervangen de rest komt wel

Vandaag ook begonnen met demonteren met een slakke gang haha het schoot niet op er zat nog een versterker onder de bijrijders stoel en de draden daarvan lagen door de halve auto verstopt en vast geschroefd en geplakt.

werd nog rijk ook
Image
Image

Steven wrote:Doe jezelf trouwens een lol en leer eerst een beetje fatsoenlijk rondjes draaien op straatbanden voor je op de semi's gaat. Zeker op de ring heb je daar de komende 50 ronden nog bar weinig aan, gezien je dan nog baankennis op moet doen en voor je t weet leer je verkeerde lijnen door de overload aan grip die je hebt.


Ben ik niet helemaal met je eens Steven wat betreft de lijnen wel maar ik heb afgelopen zomer nog een paar rondes gereden op de ring met semi's en die reden echt lekker een stuk relaxter in de bochten niet het idee dat je snel overstuur krijgt.
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 909
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Postby Tim » Sun 8 Sep 2013 18:29

Denk er aan dat je die slinger achterin links er uit haalt en niet in die plastic beugeltjes laat zitten. Bij een crash krijg je die namelijk om je oren gelanceerd ;)

Leuk bakkie Luuk (Y)
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby Tom » Sun 8 Sep 2013 18:37

Wellicht dat die semi's relaxed rijden maar ook die hebben een grens. Je moet je auto door en door kennen op straatbanden bedoeld Steven denk ik. Dan is de stap naar semi's veel veiliger.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Tim » Sun 8 Sep 2013 18:43

Het mooiste is om op straatbanden de lijnen te leren in een rustig tempo. Dan voer de de snelheid op en na tig rondes is het mooi om over te stappen naar semi's als de lijnen en snelheid er goed in zitten. Dan kun je met semi's nog weer iets vlotter daarna.

Maar goed, je hebt de semi's al liggen natuurlijk dus ik snap het nu wel alleen de volgorde is het mooist zoals ik het hierboven beschrijf :)
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 8 Sep 2013 18:45

Maakt allemaal geen ruk uit, op straat/semi/slicks zijn de lijnen precies hetzelfde en met elk van deze banden kan je rustig beginnen en de snelheid opvoeren.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Tom » Sun 8 Sep 2013 18:47

Dat die lijnen gelijk zijn ok, maar het gaat om het gevoel op de grens denk ik. En ik dacht dat een straatband dat wat geleidelijk aangeeft.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Tim » Sun 8 Sep 2013 18:53

Luco/Alpine-racer wrote:Maakt allemaal geen ruk uit, op straat/semi/slicks zijn de lijnen precies hetzelfde en met elk van deze banden kan je rustig beginnen en de snelheid opvoeren.

Maar rustig rijden is een stuk voordeliger op straatbanden en semi's zijn dan nergens voor nodig. Fatsoenlijke straatbanden kom je een heel eind mee op de ring, semi's zijn veel later pas echt toegevoegde waarde.

En mooiere lijnen leer je makkelijker rijden op straatbanden omdat je dan veel meer op je techniek moet letten in verband met grip en de grens. Met semi's stuur je gewoon in en de auto doet wel wat je wil (tot bepaalde grenzen uiteraard). Dat bedoel ik met m'n verhaal voornamelijk.
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 8 Sep 2013 19:17

Op de ring misschien wel, maar geloof me, als je een beetje gaat pushen en op de grens rijden is/zijn semislicks en slicks echt voordeliger om op te rijden, 3 snelle rondjes op een willekeurig circuit met straatbanden en je kan ze in de kliko deponeren :grin:
Zeker als je ook nog eens aanpassingen hebt aan je onderstel.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Haas » Sun 8 Sep 2013 19:59

..als je een beetje gaat pushen...
Daar zit nou net de clou van het verhaal denk ik (Y)
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 8 Sep 2013 20:09

Haas wrote:..als je een beetje gaat pushen...
Daar zit nou net de clou van het verhaal denk ik (Y)


Klopt, maar als jij je auto op straatbanden door en door kent zal je er vanzelf achter komen dat het gedrag op semis en zeker op slicks toch echt wezenlijk anders is, ze hebben allemaal andere eigenschappen waardoor de auto zich ook op de grens anders gaat gedragen.

Dus wil je vaak op semis rijden zou ik iig de lijnen en gedrag van die auto op die banden willen leren en niet eerst op andere banden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby MartijnG » Mon 9 Sep 2013 6:57

Gave 16-flappert Luuk (Y) Zag m van de week nog op MP voorbij komen :p

Toch blijft een 16v het mooiste in het zwart :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Steven » Mon 9 Sep 2013 17:42

Luco/Alpine-racer wrote:
Haas wrote:..als je een beetje gaat pushen...
Daar zit nou net de clou van het verhaal denk ik (Y)


Klopt, maar als jij je auto op straatbanden door en door kent zal je er vanzelf achter komen dat het gedrag op semis en zeker op slicks toch echt wezenlijk anders is, ze hebben allemaal andere eigenschappen waardoor de auto zich ook op de grens anders gaat gedragen.

Dus wil je vaak op semis rijden zou ik iig de lijnen en gedrag van die auto op die banden willen leren en niet eerst op andere banden.


Ohja jij bent ook zo'n doorgewinterde ringrijder, dat klopt (S)

Doe maar lekker wat je wilt met het advies, het is echt zonde om de ring nog te 'verkennen' op relatief dure banden. Maargoed we zijn allemaal (eigen)wijs genoeg :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby LuukRS » Mon 9 Sep 2013 19:08

Niet boos worden op elkaar jongens (U) ik heb de semislicks voor een koopje gekocht het zijn gebruikte semislicks dus voor dat geld rij ik ze wel op.

Dat neemt niet weg dat ik het nog steeds eens blijf wat betreft de lijnen ik kijk een hoop filmpjes van andere Clio's op de ring dan krijg je een heel klein beetje een idee hoe je moet sturen, nou stuurt niemand exact 100% hetzelfde maar het geeft mij een beetje een idee hoe sommige de lijnen pakken en of aansnijden want na 6 rondes weet je hoogstens waar de uitgang is en bij welke slagboom je heen moet rijden :lol: oja en waar pizza Gulia zit
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 909
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Postby derbimarcel » Mon 9 Sep 2013 19:44

Leuk ding luuk :beer:
Lekker betrouwbaar maken, leuke remmen erop en een kooi met kuipen en een jaarkaart of 25 rondenkaart kopen en lekker rondes draaien.

Wbt de semi's lekker rijden ik rij geen andere lijnen met semi's je voelt toch goed aan wat wel en niet snel is. Belangrjjkste is dat je er weer heel afkomt en met semi's is de kans op schade gewoon kleiner omdat je meer grip heb.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
User avatar
derbimarcel
 
Donateur
Posts: 842
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Postby PaulM » Mon 9 Sep 2013 21:17

leuke auto! :)
PaulM
 
Donateur
Posts: 4975
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Return to Projecten



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group