ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Van een twingo metalen plaatje kopen inclusief sensor aan de zijkant van de kop. Nu zit daar gewoon een blanco plaat op.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En toch was de oliedrukmeter van mijn dashboard ook niet te vertrouwen, maar de sensor gaat echt niet stuk. Nu met externe meter gaat het prima. Het probleem ligt nou juist vaak in de bedrading, niet in de sensor.

Maar combi-sensor is wel mogelijk volgens mij hoor.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

of een adapterplaat voor een oliekoeler met extra aansluitingen?
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dan krijg je wel een clubsandwich aan sandwichplates. :D

Al kun je bij sommige sandwichplates al direct een olietempmeter erbij draaien. Of je boort er zelf een gat in en tapt er draad in, kan vaak makkelijk als je een dunne sensor hebt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik zoek eigenlijk een paar koelslangen van de GT, lieft in siliconen. Vooral voor de ontluchtingsnippels kan ik niks met standaardlengten.

Maar los zijn deze niet verkrijgbaar, alleen als set. En bijv. de grote koelslangen heb ik niet nodig.

Iemand een idee?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Waarom koop je niet zo'n set van E-Bay. Is niet duur maar goed genoeg voor koelslangen. Kun je met wat lengtes rvs-buis die radiateur ook aansluiten.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

GerryTT schreef:Waarom koop je niet zo'n set van E-Bay. Is niet duur maar goed genoeg voor koelslangen. Kun je met wat lengtes rvs-buis die radiateur ook aansluiten.
Heb daar recent wel wat over gelezen waardoor ik ze even links laat liggen. Siliconen is niet perse beter dan origineel, zeker niet als t brak geproduceert is. Rubber is elastischer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik ben binnenkort van plan om een andere nokkenas en klepveren te monteren, de 285 Ultimate Road Camshaften Uprated Valve Springs van Piper.
Is het dan ook nodig / aanbevolen om de vernier pulley (kettingwiel) van ze te gebruiken of kan het net zo goed met een orginele?
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

hmm
interessant ik lees even mee..
wil namelijk ook wel weten hoe dit nou zit.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Denk dat je me het origineel wel goed zit. Verniers is alleen nodig als je echt aan je kleptiming wil gaan rommelen, dus is niet echt verplicht ofzo...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kweet ni goed hoe ik het moet formuleren...

Als je naar een 285 gaat "moet" je de rest mee upgraden. Althans, dat is mijn mening. Het tandwiel zou ik erbij nemen om de nokkenas de juiste timing mee te geven. Deze is immers gemarkeerd. De poulie daarentegen is volgens mij overdone. Wat ga je rommelen ? Een paar graden vroeger of een paar graden later, veel verschil gaat het op de C1J niet maken. Bij de ene heb je iets meer koppel, bij het andere meer top-end. Vraag is of dat wel werkt vermits het geen toerendraaier is. En als die std T2 er nog achter hangt ben je helemaal binnen no-time uitgekakt.

De klepveren zou ik er zeker bijnemen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

als ik het goed in mn hoofd heb zitten heeft jasper een een pro300fohn achterhangen. :wink:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dan komt ie nog later in icm met een 300. Trouwens, ik vraag mij af waarom ze het een 285 noemen terwijl hij gekenmerkt staat als 270° ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

ok ik mis wat.

help me even logisch denken aub.

andere nokkenassen helpen me de kleppen meer en langer open te houden, dus meer brandstof en lucht in de cilinders te pompen. dus meer "bang" = meer vermogen toch?

Als dat zo is, waarom heeft een T2 of pro 300 dan geen/weinig zin?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Met een ultimate fastroad (285) ga je zowieso een later spoelgedrag krijgen, dit met minimaal 500 tpm. Maar doe daar nog een Mb300 bij, die toch een T3 inlaatdeel heeft, dan kan daar nog wel wat bijkomen (lees: veel)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

kort gezegd, totaal geen turbowindow meer?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

nou jah...eigenlijk zou je het aan Joost kunnen vragen wanneer hij volle druk heeft. Dan kan je een vergelijk gaan maken denk ik.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik ben wel effe benieuwd naar wat Bart GTT voor nokkenas heeft. 270 graden, kan dat? Dat is in combinatie met een MB300 nog opvallend goed te doen! Zeker als je ziet wat voor vermogen hij eruit pompt en hoe betrouwbaar het is.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Moeilijk te vergelijken, Bart heeft er EFI aanhangen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Da's waar... Ding spoelt echt heel vroeg op, voor zo'n grote turbo. Met zijn originele T2 was het helemaal bizar. Ik kan dat overigens niet verklaren. Jij?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Veel mooier mengsel dus betere uitlaatgassen waardoor de turbo sneller opspoelt :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En geen venturi.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik was me niet bewust dat met een snellere nokkenas je turbo later opspoelt.
Ik had volgens mijn logica gedacht dat ’t eerder werd: meer mengsel je motor in => meer uitlaatgassen => meer aandrijving voor je turbo.
Ik heb inderdaad de MBE pro 300 en die spoelt al later op. Nu loopt het uitstekend, maar ik weet niet of ik het turbo gebied nog meer naar achter wil verschuiven.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

jasper heb jij een indicatie waneer je max turbodruk draait?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

heel simpel uitgelegd: je as maakt een rotatie van 360°, door de scherpere nokken duurd een omwenteling langer maar je klep blijft langer geopend.

Denk dat ik het niet simpeler kan zeggen... iemand ?

Edit; het zou best kunnen dat het spoelgedrag hetzelfde blijft of minimaal zal veranderen vanwege de grotere turbo. Maw, je kan het proberen.

Edit2: mssn kan Riel daar wat theorie tegenaangooien om een berekening te maken? Of Menno ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Is toch best makkelijk te verklaren..hoe scherper je nokkenas hoe hoger je powerband komt te liggen. Powerband is waar het meeste vermogen word gecreëerd en dus ook de meeste uitlaatgassen.

Zodoende spoelt de turbo later op. Word dus meer: niks,niks,niks boem!!
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Hij draait voluit (1.2 bar) rond de 4200 toeren en inderdaad Jo, proberen kan altijd, moet toch wat te hobbiën houden zo in de winter :smile:
ff ter info wat gegevens mbt opspoelen…
MBE pro 300
FMIC
standaard carb met 135 sproeier
RVS uitlaatspruitstuk (raceland)
2,5” RVS downpipe en uitlaat tot aan de einddemper (zonder tussendemper)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dat vind ik toch echt héél laat voor een gt (4200) aangezien het bij 6 allemaal over and out is.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

m1n1 (Jasper) schreef:Ik was me niet bewust dat met een snellere nokkenas je turbo later opspoelt.
Ik had volgens mijn logica gedacht dat ’t eerder werd: meer mengsel je motor in => meer uitlaatgassen => meer aandrijving voor je turbo.
Ik heb inderdaad de MBE pro 300 en die spoelt al later op. Nu loopt het uitstekend, maar ik weet niet of ik het turbo gebied nog meer naar achter wil verschuiven.
Ergens zwerven er hier nog wel prints rond van de vermogens run van mijn gtt, ik reed ook met een snelle nokken-as, als je daar de de run van een min of meer gelijk opgebouwde gtt naast legde dan zag je dat de powerband +/- 1000 toeren opgeschoven was naar boven.
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja die van mij liep toch prima door tot 6500 ;)

Maargoed je hebt wel gelijk, 4200 is absurd. Ik zou het onder de 3500 proberen te houden.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Kan de print van de mijne zo snel nergens meer vinden, maarhet vermogen bleef hij wel erg lang vast houden (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je meer kan aanzuigen door je nokkenas zal eenzelfde hoeveelheid lucht door de turbo minder druk leveren ;)

Wil niet zeggen dat je debiet lager is.

Vroeger zag je bij corrado-g60's dat het inlaattraject een kleine pouli niet verwerkt krijgt. De druk liep op tot 1.2 bar. Een andere nokkenas met de zelfde pouli deed m zakken naar 0.9. De g-lader draaide even hard.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

-jo- schreef:nou jah...eigenlijk zou je het aan Joost kunnen vragen wanneer hij volle druk heeft. Dan kan je een vergelijk gaan maken denk ik.
Joost zegt dat ie in z'n eerste versnelling amper volle druk weet te krijgen....
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

heeft ook niet erg veel zin in ze 1 :lol:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:Nouja die van mij liep toch prima door tot 6500 ;)

Maargoed je hebt wel gelijk, 4200 is absurd. Ik zou het onder de 3500 proberen te houden.
mee eens, ik rij nu met die turbo en trek ook door tot 6500 toeren.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie