ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

ik was er eerst ook bang voor de geluidsgrens (85 db grens in Assen). maar er niets van gehoort. ik heb 2 'open' simons dempers de tubex en de micro
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

Hallo allen,

even een vraagje tussendoor, ik heb ph2 topschotels liggen en die moeten morgen tussen mn veerpoten omdat er nu ph1 schotels tussen liggen die een enigzins nadelig effect op mn uitlijning hebben :P

maar ik kan dus niet zien welke links en welke rechts is.

wie kan mij dat uitleggen/laten zien?


P.S. met links bedoel ik bestuurderskant.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

links en rechts zit geen verschil in.

je kunt de schotel evt nog draaien als hij op de veerpoot zit
zodat de gaten beter uitkomen.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nu moet ik effe heel goed nadenken hoe het ook alweer zit... :)

Ik weet niet meer precies of ze identiek zijn, maar er is wel degelijk een manier om ze verkeerd te monteren. Je moet ervoor zorgen dat de veerpoot naar achteren helt... Moeilijk uit te leggen. :S Zorg ervoor dat de schotel zo zit, dat de veerkoop zo ver mogelijk naar achter hangt.

Ik had het in eerste instantie ook niet in de gaten, want je kunt ze op beide manieren monteren. Mij is alleen verteld dat dat de juiste manier is. :)
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

ik heb er 2 voor me liggen en ik zie toch echt verschil.

ik heb even een plaatje gemaakt om het duidelijk te maken
http://yfrog.com/6zdsci00132j
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ze zijn niet symmetrisch, dat bedoel je? :)

Dat klopt. Zoals ik al zei, moet je ze zo monteren dat de veerpoot het verst naar achter 'leunt'.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die verdikking zit aan de binnenkant. Dit plaatje is dus bijrijderszijde.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

ze hadden dat verschil wel groter mogen maken tis echt moelijk te zien :P

ik bedoel idd asymetrisch, ik kan qua hoek van de schotel niet veel verschil zien allen de manier waarop de verdieping loopt verschilt duidelijk.

ik kan ze dus zo monteren dat van bovenaf gezien de verdieping naar voren of naar achter loopt.

afgaande op wat je eerder zei moet ik de verdieping dus naar achter laten lopen?

alvast bedankt!
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

Riël schreef:Die verdikking zit aan de binnenkant. Dit plaatje is dus bijrijderszijde.
als je hem andersom legt is het ineens bestuurderszijde :P
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De opstaande lip zit aan de binnenzijde. De lippen 'wijzen' naar elkaar.

Voor / achter?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

Riël schreef:De opstaande lip zit aan de binnenzijde. De lippen 'wijzen' naar elkaar.

Voor / achter?
de binnen en buitenkant is me wel duidelijk maar als je het plaatje bekijkt wat ik eerder poste zie je dat die verdieping waar het grote gat in zit niet haaks op de kleine boutgaatjes zit. er zijn dus 2 verschillende een linkse en een rechtste maar welke is welke?
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

het veerschotel verhaal is opgelost!
Steven schreef:Was ergens ooit ingestanst op die schotels :D

Als je zo'n schotel in je veerkoker steekt, zie je dat de veerpoot niet gecentreerd meer is in het midden van het gat. Hij moet wat meer naar buiten en naar achteren staan.

Dus de veerpoot staat rechterop en leunt iets achterover voor meer caster.

Beetje slecht voorbeeld met die veerpootbrug, maar helemaal linksonderin zie je nog net het rubber randje van het topcuppie.:
http://i100.photobucket.com/albums/m16/ ... AY2008.jpg
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Andrews (supercinq) schreef:links en rechts zit geen verschil in.

je kunt de schotel evt nog draaien als hij op de veerpoot zit
zodat de gaten beter uitkomen.

Euh das niet waar .....er is duidelijk een links en rechts.
Vaak zie je bij montage dat het ook fout zit en de schotel naar voren wijst terwijl het naar achter moet zijn
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zozo, de GTT's in de verkoop? zomaar ff snel 4 stuks op RTC :)
Immer wieder die verdammte Holländer
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kopen ? :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja ik heb er ook nog wel 1 ...de gele :smile:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nou, om je eerlijk te zijn blijf ik niet ongeroerd bij die jij aanbiedt. zijn dat mijn Ronals?
Immer wieder die verdammte Holländer
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

neen, dat zijn ze niet. Die rijden hier nog steeds rond. Wat ik aanbied is niet goedkoop, daar ben ik me van bewust, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is zen geld meer dan waard. Ik verwacht dan ook dat hij snel verkocht zal zijn.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

linkje?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

rtc markt?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

lol :lol:

edit: ziet er strak uit dat ding!!
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Wat is beter?

Losse oliekoeler of standaard sandwich?

grt,Sam
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ligt eraan wat je wil. Voor standaard straatgebruik doet de originele het, ook omdat hij de olie mee verwarmd bij koude motor. Een sandwich heb je ook nodig voor ene externe.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Riël schreef:Ligt eraan wat je wil. Voor standaard straatgebruik doet de originele het, ook omdat hij de olie mee verwarmd bij koude motor. Een sandwich heb je ook nodig voor ene externe.
Al dan niet met thermostaat. :wink:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Oke,

ik weet dat het al vaker is besproken, maar waar kan ik het beste een extrene olie tempsensor plaatsen? EN is er ook een andere oplossing voor een oliedruk sensor behalve de originele oplossing?

GR.Gerald
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

er zit een oliekanaal boven je dynamo, daar kan je een bout uitdraaien en daar een druk of temp sensor in plaatsen. M10x1,5 uit me hoofd, klopt dat specialisten?
Immer wieder die verdammte Holländer
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Gerald schreef:Oke,

ik weet dat het al vaker is besproken, maar waar kan ik het beste een extrene olie tempsensor plaatsen? EN is er ook een andere oplossing voor een oliedruk sensor behalve de originele oplossing?

GR.Gerald
naast je oliefilter, aan de bijrijderszijde, daar kun je een tempsensor indraaien, weet zo niet meer welke draad. staat wel ergens.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Martijn Kool schreef:naast je oliefilter, aan de bijrijderszijde, daar kun je een tempsensor indraaien, weet zo niet meer welke draad. staat wel ergens.
650545 Temperatuurgever M14x1.5 50-150c kort €23.50 incl verzendkosten bij DPT
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

-Ray- schreef:er zit een oliekanaal boven je dynamo, daar kan je een bout uitdraaien en daar een druk of temp sensor in plaatsen. M10x1,5 uit me hoofd, klopt dat specialisten?
Martijn Kool schreef:naast je oliefilter, aan de bijrijderszijde, daar kun je een tempsensor indraaien, weet zo niet meer welke draad. staat wel ergens.
Dit is beide dezelfde plaats, iemand anders nog een ander plekkie voor een olietempsensor? :D
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

euh, in je ecarterplug

verder niet echt

waarom wil je een andere plek?? :smile:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Aan je peilstok.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Martijn Kool schreef: waarom wil je een andere plek?? :smile:
wil 2 sensoren kwijt. dus olie temp en oliedruk :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je krijgt ook adaptertjes waar je dan 2 sensoren in mag draaien of wellicht zelfs een gecombineerde sensor?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Oliedruk kun je gewoon van je originele druksensor af tappen, heb ik ook gedaan. Oliedruk op het dashboard slaat toch nergens op...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MartijnG schreef:Oliedruk kun je gewoon van je originele druksensor af tappen, heb ik ook gedaan. Oliedruk op het dashboard slaat toch nergens op...
En die vertrouw ik nu juist niet. dus en de sensor en de meter op het dash niet. Dus vandaar een externe. :smile:

Nu dan de volgende... Koelvloeistofsensor daar iemand nog een suggestie voor? :smoke:
Plaats reactie