ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Martijn Kool schreef:naja, niet echt goed bekeken, we zijn heen en weer gekomen en hij is zelfs 3x over de ring geweest. dat 2 dagen na een verse apk en een hele tijd stil staan :)

vd week maar is het een en ander nalopen.
3x ? en die 2 ronden van mij dan ? :p
Martijn Kool

Ronald1916V schreef:
Martijn Kool schreef:naja, niet echt goed bekeken, we zijn heen en weer gekomen en hij is zelfs 3x over de ring geweest. dat 2 dagen na een verse apk en een hele tijd stil staan :)

vd week maar is het een en ander nalopen.
3x ? en die 2 ronden van mij dan ? :p
ik heb het niet over mijn 5 ronald..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool

volvodspec schreef:Hallo,

heeft er iemand ervaring met de cylinderkoppen zoals CGB ze aanbied?
http://www.cgbmotorsport.net/cylinder-h ... -939-p.asp

alsin; is het werk netjes/correct uitgevoerd, kwaliteit onderdelen, kwaliteit van cylinderkop etc.

zijn er bijv stalen koppakkingen leverbaar voor de C1J blokken?
zijn er versterkte spruitstukpakkingen leverbaar (heb ergens hier op het forum een keer een koperen pakking voorbij zien komen...)

plans: spaghettispruitstuk, GT2560R turbo, 270 nokkenas (moet stationair het liefste nog wel een beetje net blijven lopen..) stage 3 koppeling; licht vliegwiel en GRP-A carb (incl AFR en EGT monitoring) OF zelfbouw injectiesysteem, begin ondanks mijn enorm grote liefde voor carbs toch steeds meer naar het laatste te neigen...
(maar dan wel een systeem met o.a. 4 injectoren en 4 bobine's!!)
4 maar ?? ik zou 8 bobines doen en 16 injectoren
:lol:

mb heeft er geen 4 in zitten, maar 2 volgens mij(?) en dat loopt al flink hard, weet niet wat je plannen zijn maar dat mb kitje is wel zo makkelijk en goed betaalbaar.

denk niet dat iemand hier daar ervaring mee heeft, een kop laten reviseren bij cgb. ik denk dat als je het laat doen het niet veel duurder is in NL. scheelt je een hoop opstuurgeknooi
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
GerryTT

Martijn Kool schreef: 4 maar ?? ik zou 8 bobines doen en 16 injectoren
:lol:

mb heeft er geen 4 in zitten, maar 2 volgens mij(?) en dat loopt al flink hard, weet niet wat je plannen zijn maar dat mb kitje is wel zo makkelijk en goed betaalbaar.
Wat is er zo gek aan 4 injectoren en 4 bobines? De meeste autoos hebben 4 injectoren en 4 bobines zorgen voor een betere vonk. Dat MB voor iets anders heeft gekozen heeft volgens mij meer te maken met het feit dat het betaalbaar moest zijn.
volvodspec

ik zou dat laatste bijna willen quoten naar zo veel mogelijk op verdienen (F) ...

de DIY of kant en (bijna) klara kitjes injectie van MB zijn heel leuk en er worden goede resultaten mee gehaald, maar ik zoek iets optimaals en niet iets dat aangepast is adhv losse originele onderdelen; volgens mij maken die kitjes van MB nog steeds gebruik van een origineel inlaatspruitstuk waar per kant een injector op geplaatst word?? bij zulke bouwpakketten wat van een handelaar af komt zit je altijd met het economische aspect om de zaak zelf draaiend te houden. ik vind die kitjes persoonijk dus eigenlijk niets meer als een vervanger voor de choke en grp-a in een ander jasje; geen kwade woorden hoor maar weet uit eigen hand dat werk dat je voor je chef doet altijd ander werk is als wat je voor jezelf doet :beer: het is aan de andere kant natuurlijk hartstikke mooi voor mensen die zelf niet in staat zijn een dergelijk iets te bouwen dat er een relatief betaalbaar pakket voor is, maar het is niet mijn stijl :smile:

ik zoek iets meer in de richting van Megasquirt, KDFi of KMS e.d., zelf volledig mapbaar op je eigen situatie en directe feedback op de laptop via een diagnosestekker :)

4 bobines/injectoren zal zeker niet "moeten" maar het maakt naast leukere programmeermogelijkheden en een wat optimalere vonk tov verdeler de dressing van de motor een stuk chiquer; bovendien, ik heb nog ruimte zat;)
[img]http://i19.photobucket.com/albums/b192/ ... f64536.jpg[/img]
-jo-

Kijk, dit is wat men nou noemt : een absoluut LULVERHAAL.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Toine van der Laan
Contacteer:

@ Volvospecs ,
En dit alles binnen het budget van de eigenaar !! , netjes omschreven hoor (Y)
volvodspec

-jo- schreef:Kijk, dit is wat men nou noemt : een absoluut LULVERHAAL.
ik kan er met een (voor)oordeel gerust naast zitten maar toch heb ik bij je post zoiets van verklaar je aub nader want ik snap nu niet precies waar je het over hebt.
-jo-

volvodspec schreef:ik kan er met een (voor)oordeel gerust naast zitten maar toch heb ik bij je post zoiets van verklaar je aub nader want ik snap nu niet precies waar je het over hebt.
sgoeie, zal ik dadelijk dan even doen.

In de eerste plaats spreek je al over budgetten. Nu moet jij maar eens iets bouwen, inclusief een standalone/datalogger/trigger (36-1?)/kabelboom, dat binnen het tarief van de MB setup valt. Vervolgens spreek je over een "vervangertje" van carb en choke ???? Volgens mij heb jij niet het minste idee waar je over praat ! Veel praatjes, en vervolgens kraak je een betrouwbaar systeem af waar iemand serieus veel ontwikkelingstijd heeft ingestoken. Praatjes vullen geen gaatjes. De MB set up icm een fenix/siemens ecu levert je 200 betrouwbare en bewezen wpk's op. Trouwens, mssn heb je nog een beetje leesachterstand maar het fenix/siemens systeem is ook aan te passen.

Ow, en voor ik het vergeet, die dingetjes draaien op std internals. Dus als je je nog eens geroepen voelt om iemand zen ontwikkeling door te flushen KOM DAN ZELF EERST MAAR MET EEN SYSTEEM OP DE PROPPEN.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Houden we het gezellig, heren. (F)

Ieder zijn mening, ieder zijn ideeen, toch? :)
volvodspec

ok, ik heb het in m'n eerdere post niet al te netjes verwoord; ik bedoel te zeggen dat MB een mooi verhandelbaar product heeft dat zowel betrouwbaar en goed functioneel als betaalbaar is; om het zo te maken moet je echter compromissen sluiten en die gaan vanwege kostprijs nagenoeg altijd ten koste van de kwaliteit die het kán zijn.

het MB systeem is daarom gewoon niet mijn stijl, tuurlijk is het voor wat je krijgt een leuk pakket en tov de Solex altijd een verbetering maar dat hoeft niet te betekenen dat het het meest optimale is

wil met dat laatste natuurlijk ook weer niet beweren dat ik het meest optimale systeem ga bouwen, dat is altijd een kwestie van proberen en vooral heel veel vallen en opstaan :beer:
Riël
Über-Spammer

Ik vind 192 wielpeka's toch redelijk optimaal :)

Ik zeg je dat je met die halfbakken c1j echt nauwelijks wat wint met multipointinjectie. Hoogstens een schonere uitstoot. De vullingsgraad van de C1J is al beperkt en een ander spruitstuk zal m niet echt verbeteren.

Sterker nog, die inlaten zijn zo slecht niet eens, naar ik eens heb vernomen na een bezoek bij Fastchip thuis (of ik moet m verkeerd begrepen hebben). Bovendien kun je je centen dan in belangrijkere zaken stoppen, want hard gaan doet ie heus wel.

En voor die schamele 600 euro wat die MB set kost ga ik nog niet eens de moeite doen zo'n mooi afgewerkt product zelf te maken. Dan ben je zelfs nog helemaal vrij om je eigen injectiekit eraan te zetten (want 600 euro is de prijs voor de losse hardware). Voordat ik die 2 injectoren, die housing met verloop en pockets, gemonteerde beugels etc in elkaar gepriegeld heb, los van de extra berg onderdelen die nu getest en beproefd zijn, ben ik hard op weg naar die 600 euro. Tuurlijk moet MB zijn brood verdienen maar dit is voor mij dan ook de beste keus en dat is sterk aan MB's product.

Bart, ik leen je auto weer :lol:
[img]http://lh4.ggpht.com/_sttOeKMpdqI/S8y-E ... .14.26.jpg[/img]

Oh ja, het moge duidelijk zijn welke kit deze jongen aan gaat schaffen :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Martijn Kool schreef:als de carterontluchting op de cup manier aangesloten is, en hij gooit er aardig wat olie uit, betekend dit altijd hoge carterdruk of? Hij lijkt ook koelvloeistof te verbruiken, kan namelijk geen lekkage sporen vinden.

rotzooi zat overal bij de witte van mn zwager. heenweg zat de carterontluchtingslang in de afwatering van de parafaanbak gedrukt, sinds aankoop was dit al zo en had er niet bij stil gestaan dat dit gevolgen kon hebben, na de tocht richting ring zat de complete zijkant onder de oliedrek :(. Vervolgens in een blikje laten lozen maar die ging vrij snel vol zitten en dan zat het overal, ik denk dat als we hem op de inlaat zetten dat ie lekker gaat roken.

Hoge carterdruk kan ik me indenken maar waar de koelvloeistof icm die hoge carterdruk blijft is me een raadsel, kan dit met de koppakking te maken hebben?
Koppakking van dat ding is vorig jaar nog vervangen en daarna volgens mij nog geen 500km gelopen. Dat heeft Hessel je vast wel verteld. Dit is geploft met 120 op de snelweg...daarna koppakking vervangen. Geen idee of ie nog wel warm is gedraaid en nagetrokken is? (lijkt me van wel). En anders kan het best zijn dat er ergens een slang verkeerd is terug gemonteerd?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Martijn Kool

MartijnG schreef:
Martijn Kool schreef:als de carterontluchting op de cup manier aangesloten is, en hij gooit er aardig wat olie uit, betekend dit altijd hoge carterdruk of? Hij lijkt ook koelvloeistof te verbruiken, kan namelijk geen lekkage sporen vinden.

rotzooi zat overal bij de witte van mn zwager. heenweg zat de carterontluchtingslang in de afwatering van de parafaanbak gedrukt, sinds aankoop was dit al zo en had er niet bij stil gestaan dat dit gevolgen kon hebben, na de tocht richting ring zat de complete zijkant onder de oliedrek :(. Vervolgens in een blikje laten lozen maar die ging vrij snel vol zitten en dan zat het overal, ik denk dat als we hem op de inlaat zetten dat ie lekker gaat roken.

Hoge carterdruk kan ik me indenken maar waar de koelvloeistof icm die hoge carterdruk blijft is me een raadsel, kan dit met de koppakking te maken hebben?
Koppakking van dat ding is vorig jaar nog vervangen en daarna volgens mij nog geen 500km gelopen. Dat heeft Hessel je vast wel verteld. Dit is geploft met 120 op de snelweg...daarna koppakking vervangen. Geen idee of ie nog wel warm is gedraaid en nagetrokken is? (lijkt me van wel). En anders kan het best zijn dat er ergens een slang verkeerd is terug gemonteerd?
slangen zitten niet verkeerd.

hij rijdt er nog steeds mee, ff in de gaten houden nu.

dat de koppakking net vervangen is weet ik, maar dat zegt niet zoveel is mijn ervaring ;)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Contacteer:

is de kop wel gevlakt?
Martijn Kool

geen idee, denk t wel. zal is vragen als ik er aan denk.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Martijn Kool schreef:geen idee, denk t wel. zal is vragen als ik er aan denk.
Ik dacht van wel, maar dan zou je jacco eens moeten bellen. :wink:
Zitten iig wel nieuwe klepseals in. :D
tutuur
Clubsponsor

Riël schreef:Ik vind 192 wielpeka's toch redelijk optimaal :)

Ik zeg je dat je met die halfbakken c1j echt nauwelijks wat wint met multipointinjectie. Hoogstens een schonere uitstoot. De vullingsgraad van de C1J is al beperkt en een ander spruitstuk zal m niet echt verbeteren.

Sterker nog, die inlaten zijn zo slecht niet eens, naar ik eens heb vernomen na een bezoek bij Fastchip thuis (of ik moet m verkeerd begrepen hebben). Bovendien kun je je centen dan in belangrijkere zaken stoppen, want hard gaan doet ie heus wel.

En voor die schamele 600 euro wat die MB set kost ga ik nog niet eens de moeite doen zo'n mooi afgewerkt product zelf te maken. Dan ben je zelfs nog helemaal vrij om je eigen injectiekit eraan te zetten (want 600 euro is de prijs voor de losse hardware). Voordat ik die 2 injectoren, die housing met verloop en pockets, gemonteerde beugels etc in elkaar gepriegeld heb, los van de extra berg onderdelen die nu getest en beproefd zijn, ben ik hard op weg naar die 600 euro. Tuurlijk moet MB zijn brood verdienen maar dit is voor mij dan ook de beste keus en dat is sterk aan MB's product.

Bart, ik leen je auto weer :lol:
[img]http://lh4.ggpht.com/_sttOeKMpdqI/S8y-E ... .14.26.jpg[/img]

Oh ja, het moge duidelijk zijn welke kit deze jongen aan gaat schaffen :p
ik zit er ook aan te denken om toch maar voor injectie te gaan... beter meteen doen dan achteraf :)

maar jij spreekt over de 600 euro kit, maar kom je dan goedkoper uit als je de rest van het spul zelf bij elkaar raapt dan dat je de kit van 1500 koopt?
-jacco-
Über-Spammer

MartijnG schreef:

Nooit last gehad van te hoog olieverbruik, hoefde er eigenlijk nooit naar te kijken :)
Koelvloeistof heeft ie altijd verbruikt, vulde hem bij tot max en reed er dan weer een paar weken mee. Dacht toen de koppakking gegaan was dat het daar aan zou liggen...
Ik durf echt niet te zeggen of ie nog es is warm gedraaid en nagetrokken, kan me nog wel herinneren dat de kleppen nog gesteld moesten worden (Y)
Gerald schreef:
Ringring :grin:
Kop is gevlakt, bon zit bij de facturen en onderhoudsmap die ik aan Hessel gegeven heb (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Iemand nog een ideetje hoe ik de borgmoer van de stuurkogel/spoorstang los krijg? Ding zit al 20 jaar vast en wil nu een nieuwe stuurkogel monteren. Kruipolie heeft geen nut. Misschien heet stoken? of maar meteen de hele spoorstang eraf?

Gisteren al flink lopen schelden op de aandrijfas die nogal vast in de naaf zat maar dat is uiteindelijk gelukt.
Martijn Kool

-jacco- schreef:
MartijnG schreef:

Nooit last gehad van te hoog olieverbruik, hoefde er eigenlijk nooit naar te kijken :)
Koelvloeistof heeft ie altijd verbruikt, vulde hem bij tot max en reed er dan weer een paar weken mee. Dacht toen de koppakking gegaan was dat het daar aan zou liggen...
Ik durf echt niet te zeggen of ie nog es is warm gedraaid en nagetrokken, kan me nog wel herinneren dat de kleppen nog gesteld moesten worden (Y)
Gerald schreef:
Ringring :grin:
Kop is gevlakt, bon zit bij de facturen en onderhoudsmap die ik aan Hessel gegeven heb (Y)
hij rijdt nog steeds en met een aangepaste duitse 1L cocacola gles gaat het tot nu toe helemaal goed :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Johan schreef:Iemand nog een ideetje hoe ik de borgmoer van de stuurkogel/spoorstang los krijg? Ding zit al 20 jaar vast en wil nu een nieuwe stuurkogel monteren. Kruipolie heeft geen nut. Misschien heet stoken? of maar meteen de hele spoorstang eraf?

Gisteren al flink lopen schelden op de aandrijfas die nogal vast in de naaf zat maar dat is uiteindelijk gelukt.
Stoken.

Spoorstang compleet is ook Scheisse... die zit vaak ook muur en muurvast in het stuurhuis ....

En heb je eigenlijk deze voor nodig ...

[img]http://217.112.123.38/shop/images/HUB_AB70897.jpg[/img]
http://www.lintner.nl/Catalogus.php?id=113
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer

tutuur schreef:
ik zit er ook aan te denken om toch maar voor injectie te gaan... beter meteen doen dan achteraf :)

maar jij spreekt over de 600 euro kit, maar kom je dan goedkoper uit als je de rest van het spul zelf bij elkaar raapt dan dat je de kit van 1500 koopt?
Buiten dat het wel goedkoper is (veel spullen zijn echt goed verkrijgbaar), heb je de vrijheid om je eigen CPU te gebruiken zoals KMS. Dat is voor veel mensen wel een pluspunt.

Ik heb eens goed gekeken naar die spullen die je krijgt voor 600 en ja daar verdien ik nauwelijks wat op als ik het namaak. 2x 100 voor injector, 150 voor dat huis mooi te laten maken, kabels, slangen, elleboog van samco 50, bevestiging en de zekerheid dat het werkt. . .
Allartino

Arco Straver schreef:
Johan schreef:Iemand nog een ideetje hoe ik de borgmoer van de stuurkogel/spoorstang los krijg? Ding zit al 20 jaar vast en wil nu een nieuwe stuurkogel monteren. Kruipolie heeft geen nut. Misschien heet stoken? of maar meteen de hele spoorstang eraf?

Stoken.

ik heb 'm bij mijn GTS ook een tijdje terug moeten vervangen, en stoken werkt perfect, kwam zonder een centje pijn los (Y)
5GTT & clio II 1.6 16v
tutuur
Clubsponsor

Riël schreef:
tutuur schreef:

Buiten dat het wel goedkoper is (veel spullen zijn echt goed verkrijgbaar), heb je de vrijheid om je eigen CPU te gebruiken zoals KMS. Dat is voor veel mensen wel een pluspunt.

Ik heb eens goed gekeken naar die spullen die je krijgt voor 600 en ja daar verdien ik nauwelijks wat op als ik het namaak. 2x 100 voor injector, 150 voor dat huis mooi te laten maken, kabels, slangen, elleboog van samco 50, bevestiging en de zekerheid dat het werkt. . .
ik denk dat ik toch gewoon voor de 16v ecu zal gaan. eenmaal goed gefixt en afgesteld hoeft er toch niks meer aan te gebeuren....

jij gaat wel voor kms oid?
Riël
Über-Spammer

Nope, ook 16v Ecu. It just works, en is zelfs te mappen. Als je er de ontwikkelde R-tuner in laat zetten kun je zelfs nog on the fly spelen met je afstelling.
tutuur
Clubsponsor

Zou jij Miss op kunnen sommen wat je allemaal nodig hebt als je de set van 600 koopt?

Niet om mb een poot uit te draaien maar als het goedkoper kan dan tsja (Y)
Riël
Über-Spammer

alle sensoren (tps, temp, mapsensor), ecu laten ombouwen (kosten geen idee), r-tuner kost 250 euro extra, en ecu+kabelboom. That's it.
tutuur
Clubsponsor

ECU kan Henk ook wel aanpassen neem ik aan?

Gasstandsensor komt er ook nog bij, lambda van 16v gebruiken?

Die r-tuner hoeft van mij niet, als ik de boel af laat stellen ga ik niet meer lopen kloten...goed is goed!
Riël
Über-Spammer

Merijn schreef:Als de mijne straks af is, krijg je 'm echt niet mee voor dat geld. Maar ja... Het is wat de gek ervoor geeft. Als ie spijkerhard is en origineel, dan is hij het wellicht voor de verzamelaar waard. Maar ik moet de eerste GTT met 100K op de klok nog tegenkomen die geen roest heeft. Dat hebben ze ALLEMAAL! :(

:beer: :beer:
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Merijn, ik meld me :smile:
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Merijn
Über-Spammer

Wedden dat ik roest aan dat ding vind?? :) Misschien niet ernstig en zeker niet in het zicht, maar roest zit eraan, dat kan ik je verzekeren.

Sorry... :beer: ;)
Riël
Über-Spammer

Mijne alleen onder het raamrandje oppervlakkig.

Aan elke auto zit roest, ik vind het nog bij een fabriekswagen Merijn :) Zelfs jij hebt er aan jouw auto roest aan, wedden dat ik het vind? :)
Merijn
Über-Spammer

Dat weet ik ook wel... Daarom zeg ik het ook. :P 5jes roesten alleen nét effe wat erger dan andere auto's.

Ga je die raamrand wel netjes maken en niet dichtbutten met plamuur?
Riël
Über-Spammer

Tuurlijk ;)

Is er al vanaf geslepen, was oppervlakkig, dus hoef er niet aan te lassen. Rand genoeg voor de rubber.

Met lassen trek je die plaat zo gauw krom :(
Plaats reactie