[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

brains schreef:Misschien een domme vraag, maar kon het nergens vinden op de site.
Welke type olie gooien jullie in je 5 GTT ? En welk merk is t beste?

B.v.d.

Grtz


Brana

Bijvoorbeeld: AGIP extra HTS 5W40 of sint 2000 10W40. Laatste heeft die "magnetische"eigenschappen. Valvoline Durablend 10W40 of ook een 5W40 (Synpower)

Tim_coupe schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe auto gekocht, een Megane Coupe 2.0 16V.
Wat voor motorolie raden jullie aan en hebben jullie goede ervaring mee? Daar ben ik even benieuwd naar
AGIP/Valvoline 5W40 olie of AGIP 5w30 tecsint :worship:
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

AGIP fan :wink:
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe auto gekocht, een Megane Coupe 2.0 16V.
Wat voor motorolie raden jullie aan en hebben jullie goede ervaring mee? Daar ben ik even benieuwd naar :)
Weet ronald wel die's toch renault monteur (D)
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Mark Coupe schreef:
Tim_Coupe schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe auto gekocht, een Megane Coupe 2.0 16V.
Wat voor motorolie raden jullie aan en hebben jullie goede ervaring mee? Daar ben ik even benieuwd naar :)
Weet ronald wel die's toch renault monteur (D)
Jawel maar ik ben juist ook even benieuwd naar de ervaringen hiero :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Over het algemeen kun je in bijna elke auto die niet gloednieuw is wel gewoon 10W40 semisyntheet flikkeren. Beetje afhankelijk van wat erin zat.
De termijn waarop je de olie ververst is veel belangrijker, liever het goedkopere huismerk van de Brezan die je om de 5k vervangt dan een dure Castrol die je na 10k pas vervangt.

Blijkbaar denken mensen nog steeds dat olie een wondermiddel is, terwijl het verschil tussen alle merken onderling toch vrij gering is.

Ikzelf rijd met mijn snellere bakken altijd met Kroon-oil Emperol 10W40 , omdat dit een goed betaalbare klasse 4 olie is.
De Elf competition 10W40 is dit ook, maar de Castrol Magnatec's zijn mooi klasse 3 bijv. :p
Dat 'magnetische' is ammal mooie verkooppraat, maar gaat eigenlijk nergens over. De adhesie zal wel iets beter zijn, maar daar is nix magnetisch aan.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Nou in principe zei mijn prive monteur "Ronald1916V" :lol: dat ik er maar gewoon Comma olie in moest gooien als ik de olie ga verversen binnenkort... :) Hier zijn ze toch in Engeland erg enthousiast over en gebruiken ze het daaro ook in de racerij?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Steven schreef: De adhesie zal wel iets beter zijn, maar daar is nix magnetisch aan.
ja, welke huisboer weet dan ook wat adhesie is??? Noem ze t magnetisch, denkt iedereen: "oja..."

:lol:
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Steven schreef:Ikzelf rijd met mijn snellere bakken altijd met Kroon-oil Emperol 10W40 , omdat dit een goed betaalbare klasse 4 olie is.
De Elf competition 10W40 is dit ook, maar de Castrol Magnatec's zijn mooi klasse 3 bijv. :p
Hoe weet je welke klasse een olie is. Waar haal je die kennis, lijkt me erg handig om een overzicht te hebben. Ben bijvoorbeeld benieuwd welke klasse Kroon Bi-Turbo is... (nee, is niet alleen voor turbo-motoren! gewoon een naam)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

wat is total quartz 7000 10w40? voor klasse? :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Geloof mij maar dat het 9 van de 10x klasse 3 is, de klasse 4 kom je niet zoveel tegen.

Klasse 2 vind je bijv. weer wel bij de Gamma/Praxis etc.

Edit, check hier voor je Quartz: Zoekehzoekeh
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Maar een leuk overzicht is er dus niet?

Ik vindt dit niet al te duidelijk eigenlijk.. de meeste oliën waarvan ik dacht dat ze wel klasse 4 zouden zijn, hebben ook een ACEA 4 getal erbij staan, maar kijk ik bij de Kroon Super Multi Grade (die volgens mij een 'standaard' olie is), dan staat er helemaal geen ACEA-code bij. :p
En op die site van Total staat een vol-synthetische brandstofbesparende olie die klasse 1 is?? 8)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

nee, je moet googlen.......
Die 9000 5w30 van total is trouwens A5/B5:
http://www.total.gb.com/webkit/lubes/pr ... Automotive
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

5 w 30 is nar mijn mening echt onzin in een normale motor
leuk voor in een s 2000 die 10.000 toeren draait
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Niet met toerental te maken ;) In een ford 1.6 16v van 1995 staat die bijvoorbeeld voorgeschreven
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Wordt gebruikt in nieuwe VWs, wat ik heb gehoord. Long-life gedoe tegenwoordig, om de 30k een beurtje. Maar ik wist niet dat er ook nog een cat. A/B5 bestond dus vandaar.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Johan schreef:nee, je moet googlen.......
Die 9000 5w30 van total is trouwens A5/B5:
http://www.total.gb.com/webkit/lubes/pr ... Automotive
total is elf :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Niet met toerental te maken ;) In een ford 1.6 16v van 1995 staat die bijvoorbeeld voorgeschreven
kijk ik gooi nergens goedkope olie in maar dit is echt geldplukkerij
5 w 30 in een 1.6 16v
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Op 10w40 functioneren de klepstoters niet fatsoendelijk. believe me, zo'n motor kan dan beroerd lopen. Al 2x gehad met zo;n frot
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

das lekker dan
ik weet wel dat de 5 w 30 voor die s 2000 schreeuwend duur is :(

ik had een 1.6 16v gt die was van 95 jv-rs-98
liep wel lekker dat ding :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

Euhm heel veel nieuwe auto's hebben speciale olie. Ford, VW, Opel, BMW, Mercedes enz. Je kunt niet meer overal zomaar ff 10W40 ingooien, das nog wat voor de echte beuner (Y) :~
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

die motoren van tegenwoordig kunnen ook niks meer hebben (0)
Zijn gewoon verwend met die speciale olie :D
Dennis_16v
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 25 jun 2006 22:10
Locatie: Roermond, Limburg

goed, ik zit met t volgende:

ik reed terug, en mn olielampje flikkerde even heel kort, dus ik meteen maar ff olie gehaald en erbij gedaan (15W40) Nu reed ik terug en ging mn oliemetertje nauwelijks meer omhoog. Ik thuis gekeken, blijkt dat mn oliepijl net aan de minimale kant zit. Misschien is het een lekkage, maar een andere vraag, waar zou het dan kunnen lekken, en wie heeft er een oplossing :)
'91 Renault Clio 1.8 16v "Streetfighter Edition" work is still in progress
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Heb je je olie wel gepeild de afgelopen weken/maanden of ben je blind van de oliemeter uitgegaan? Je hebt ook niet helemaal de goede olie gebruikt. Lees dit topic maar eens door :)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

in dit topic komen alle olien aan bod, van 0w30 tot 20w 50.

zonder olie loopt het niet lang, dure olie is leuk voor degene die wat geld overhebben.

gebruik al 10 jaar hema olie.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

vw heeft ongeveer 4 soorten olie

bmw 5 of 6

mercedes 4 a 5

ga zo maar door

wij hebben in de bulk nu standaard ook al 5 w 30
half syntheet
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Omdat ik tussen de 18 pagina's bos de bomen niet meer zie of was het andersom? :wink:

Altijd even controleren wat de fabrikant voorschrijft als je niet weet wat er precies bedoeld wordt met al die aanduidingen op de verpakking. Kijk in je instructieboekje of bel je behulpzame dealer.

En ga a.u.b. zelf niet experimenteren. Zeker niet met, zoals al eerder gepost, nieuwere auto's.

Sommige nieuwe motoren hebben bijvoorbeeld een low-SAPS (voor bij een roetfilter), lage HTHS (brandstofbesparend) waarde motorolie nodig. Begrijp je het nu al niet meer? Prima, ik ook niet maar dat terzijde... Nee zonder gekheid. Houd je exact aan de voorgeschreven smeerolie en vooral aan de voorgeschreven verversingstermijn. En bedenk hier dat rustig rijden en korte ritjes een KORTERE VERVERSINGSTERMIJN benodigen!

En motorschade's zijn zo enorm kostbaar dat je best een paar tientjes meer uit mag geven aan een motorolie die wat 'vertrouwder' aan voelt c.q. waar je exact op de verpakking kunt aflezen waar aan deze olie voldoet.

Met turbomotoren en allerhande motorische high-tech zoals nokkenasverstelling, extreem hoge toerentallen is het helemaal uit den boze om eens lekker te gaan experimenteren met smeermiddelem imho.

Dus gebruik altijd de door de fabrikant voorgeschreven motorolie indien je het niet 100% zeker weet...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je automaterialen zaak (mits er een redelijk verstandig persoon achter de balie staat) kan makkelijk zien aan de hand van je auto gegevens wat voor olie er in moet

er zijn verschillende olie merken die een service cd hebben waar je zo op kan zien welk produckt je moet gebruiken

als je met long life olie rijd en je rijd korte afstanden en weinig km's per jaar kan je over stappen op een ander type olie
die is vaak goedkoper
de verversings termijn wordt daardoor wel gehalveerd
dit om sludge te voorkomen door condens vorming in je motor
rijd je weinig km is die longlife olie soms zelfs gevaarlijk
olie verbruik is meestal hoger
mensen kijken te weinig hun pijl na
en staren blind op een vervangings termijn van 2 a 3 jaar omdat ze toch de km's niet rijden
kans op sludge vorming door condens en motor schade door te laag olie pijl is hierdoor enorm gestegen
Dennis_16v
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 25 jun 2006 22:10
Locatie: Roermond, Limburg

Bram schreef:Heb je je olie wel gepeild de afgelopen weken/maanden of ben je blind van de oliemeter uitgegaan? Je hebt ook niet helemaal de goede olie gebruikt. Lees dit topic maar eens door :)
is al reeds opgelost, zat te weinig olie in :D
'91 Renault Clio 1.8 16v "Streetfighter Edition" work is still in progress
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Steven schreef:Over het algemeen kun je in bijna elke auto die niet gloednieuw is wel gewoon 10W40 semisyntheet flikkeren. Beetje afhankelijk van wat erin zat.

Ikzelf rijd met mijn snellere bakken altijd met Kroon-oil Emperol 10W40 , omdat dit een goed betaalbare klasse 4 olie is.
Is die Emperol 10W40 halfsyntheet? Of vol?? Kan het niet echt duidelijk terugvinden op de site van Kroon.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Halfsyntheet, er staat ook dattie is gebaseerd op synthetisch en mineraal, dus poets je bril op joh :p

Als een olie echt volsyntheet is dan moet er ook ergens 100% staan, zover ik weet. Maargoed ik heb het al in meerdere GT's gekieperd en nooit problemen gehad met plotselinge lekkage ofzo. En ze schrijven het op die site ook niet zomaar voor.

Edit, als je goed kijkt:
-5/10W40 Emperol = Syntheet en Mineraal, ws. 50/50
-5W50 Emperol = Syntheet, dus ws. 75%
-10W60 Emperol = 100% (vol)syntheet
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dank je Steven! Vond het gewoon vaag aangegeven op die kannen. Zeg dan gewoon halfsyntheet :p

Maar goed, het wordt dus Emperol 10W40 (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

is het raadzaam om 0w40 motorolie vol syntheet te gebruiken voor een clio 16v...????
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ja,
bespaart brandstof bij de koude start omdat het dunner is dan een 10w40.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ok want ik vertelde iemand over dat getik wat ik heb met accelereren en hij zei dan zou je is 0w40 moeten proberen..ik heb er nu 10w40 semi syntheet in zitten voor het inrijden van het blok..
Plaats reactie