Nico zijn Clio 2 phase2 1.2 8V expression
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
En dan sta je daar, een beetje verloren de eerste keer. Tussen allemaal pk geweld met een zo goed als standaard Clio 2 1.2 8V.
Maar ik heb genoten zondag, wat een auto's wat een mensen. Al wat kennis gemaakt met sommigen en mettertijd zal dat vast wel zich gaan uitbreiden.
Tevens denk ik dat ik mijn Clio best een project kan noemen. Zeker als ik de plannen die ik nochtans heb ooit nog ga uitvoeren. Maar aangezien dat zeer lange termijn is, (minimaal 3 jaar nog) ga ik daar niet teveel over uitbreiden.
Hoe dan ook, ik ben 20 jaar oud, student Automotive, en opgegroeid in een Renault rijdende familie. Dus das met de paplepel ingegoten. Bijna had ik een fantastische Renault 5 gehad. 1.4 1991 cosmopolitan met 113.000 km voor 950 euro in Heerhugowaard. Gezien op internet op een zondag, hele week getwijfeld, vrijdagavond opgebeld....ja verkocht.
Maar de stap voor een eerste auto was gezet, nog wel gekeken op internet naar een 5'je maar het was het allemaal net niet. Zeker met die zwarte in mijn hoofd. Dus dan maar lekker een Clio. Welke dan gebeld voor een Clio 1, bij een 2 phase 1 wezen kijken. Was de eerste 1.2 terwijl ik zocht op een 1.4, maar ja ff idee opdoen. Was leuk autootje maar niet in topstaat en met flink wat mechanische problemen die de verkoper allemaal zou oplossen. Het vertrouwen was er gewoon niet.
Het was vakantie, de rode clio had ik op internet al vaker gezien, stond in Sybrandabuorren vlakbij Sneek. Dus een kleine 25 minuten rijden vanaf mijn ouderlijk huis. Ga nu maar kijken.....ja maar, die doppen..... lang verhaal kort. plaatje klopte, er kon nog 100 vanaf, met wat lichte achterstand in onderhoud en schreeuwend om 4 nieuwe banden. Was ik 1550 euro armer en eigenaar van mijn eerste auto. Een Clio 2 phase 2 uit 06-2001 met 172.500 km op de teller. 4 voorgaande eigenaren, een 1.2 8V met 43kW en ja.......maakt het uit? die kwam niet meer van mijn gezicht af.
1 dag na aankoop
[img]http://i68.tinypic.com/2cp94cg.jpg[/img]
de 1e tuning
[img]http://i65.tinypic.com/2ngy0k0.jpg[/img]
Die usb is een beetje jerryrigged maar wel veilig
[img]http://i67.tinypic.com/2qiv8qo.jpg[/img]
Reclamevrij voor
[img]http://i63.tinypic.com/15pin7m.jpg[/img]
Die dopjes he.....
[img]http://i66.tinypic.com/sawmd5.jpg[/img]
Vervangen we maar voor LM. Opgehaald na de RTC meet op weg naar Eindhoven
[img]http://i68.tinypic.com/1giup.jpg[/img]
Nadeel is, en dat heb ik vandaag tegen meerdere mensen gezegd. Op dit punt mag die best wat zakken omdat ie vrij hoog ligt. Ook mede omdat er 185/60 onder zit in plaats van een iets lagere 185/55 maar vooruit. Dat komt ook wel t.z.t.
Verder zit het karretje onder mijn huid, werkelijk fantastisch dingetje. Rijd heerlijk stil. Lekker zuinig (1 op 17.5, al denk ik niet dat jullie daar echt om geven) en is nog redelijk sportief ook. Waarbij ik me afvraag hoe goed de RS dan wel niet zal zijn....
Nu is iedereen bij, de RTC plaathouder ligt achterin. Moet ik er ff opzetten, zal ergens deze week zijn. Van de grote dingen zal ik het topic hier ook af en toe updaten. Proost op een lange autocarriere wat mij betreft.
Maar ik heb genoten zondag, wat een auto's wat een mensen. Al wat kennis gemaakt met sommigen en mettertijd zal dat vast wel zich gaan uitbreiden.
Tevens denk ik dat ik mijn Clio best een project kan noemen. Zeker als ik de plannen die ik nochtans heb ooit nog ga uitvoeren. Maar aangezien dat zeer lange termijn is, (minimaal 3 jaar nog) ga ik daar niet teveel over uitbreiden.
Hoe dan ook, ik ben 20 jaar oud, student Automotive, en opgegroeid in een Renault rijdende familie. Dus das met de paplepel ingegoten. Bijna had ik een fantastische Renault 5 gehad. 1.4 1991 cosmopolitan met 113.000 km voor 950 euro in Heerhugowaard. Gezien op internet op een zondag, hele week getwijfeld, vrijdagavond opgebeld....ja verkocht.
Maar de stap voor een eerste auto was gezet, nog wel gekeken op internet naar een 5'je maar het was het allemaal net niet. Zeker met die zwarte in mijn hoofd. Dus dan maar lekker een Clio. Welke dan gebeld voor een Clio 1, bij een 2 phase 1 wezen kijken. Was de eerste 1.2 terwijl ik zocht op een 1.4, maar ja ff idee opdoen. Was leuk autootje maar niet in topstaat en met flink wat mechanische problemen die de verkoper allemaal zou oplossen. Het vertrouwen was er gewoon niet.
Het was vakantie, de rode clio had ik op internet al vaker gezien, stond in Sybrandabuorren vlakbij Sneek. Dus een kleine 25 minuten rijden vanaf mijn ouderlijk huis. Ga nu maar kijken.....ja maar, die doppen..... lang verhaal kort. plaatje klopte, er kon nog 100 vanaf, met wat lichte achterstand in onderhoud en schreeuwend om 4 nieuwe banden. Was ik 1550 euro armer en eigenaar van mijn eerste auto. Een Clio 2 phase 2 uit 06-2001 met 172.500 km op de teller. 4 voorgaande eigenaren, een 1.2 8V met 43kW en ja.......maakt het uit? die kwam niet meer van mijn gezicht af.
1 dag na aankoop
[img]http://i68.tinypic.com/2cp94cg.jpg[/img]
de 1e tuning
[img]http://i65.tinypic.com/2ngy0k0.jpg[/img]
Die usb is een beetje jerryrigged maar wel veilig
[img]http://i67.tinypic.com/2qiv8qo.jpg[/img]
Reclamevrij voor
[img]http://i63.tinypic.com/15pin7m.jpg[/img]
Die dopjes he.....
[img]http://i66.tinypic.com/sawmd5.jpg[/img]
Vervangen we maar voor LM. Opgehaald na de RTC meet op weg naar Eindhoven
[img]http://i68.tinypic.com/1giup.jpg[/img]
Nadeel is, en dat heb ik vandaag tegen meerdere mensen gezegd. Op dit punt mag die best wat zakken omdat ie vrij hoog ligt. Ook mede omdat er 185/60 onder zit in plaats van een iets lagere 185/55 maar vooruit. Dat komt ook wel t.z.t.
Verder zit het karretje onder mijn huid, werkelijk fantastisch dingetje. Rijd heerlijk stil. Lekker zuinig (1 op 17.5, al denk ik niet dat jullie daar echt om geven) en is nog redelijk sportief ook. Waarbij ik me afvraag hoe goed de RS dan wel niet zal zijn....
Nu is iedereen bij, de RTC plaathouder ligt achterin. Moet ik er ff opzetten, zal ergens deze week zijn. Van de grote dingen zal ik het topic hier ook af en toe updaten. Proost op een lange autocarriere wat mij betreft.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Heb nog wel een setje verlagingsveren liggen i.v.m. verkoop van mijn Clio. Wordt er niet erg comfortabeler op, maar ze hoeven daarentegen ook niet veel te kosten. Zijn nog geen half jaar oud! Op papier 45mm verlaging, maar op het oog leek het nog iets meer aan de voorkant. Zal eens een foto opsnorren van hoe mijn Clio er toen bij stond.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Op de originele dempers wordt het wel een beetje een stuiterbakje hoor, vooral bij korte kuilen/hobbels. Op de snelweg rijd het prima Maar als je de huidige softe fabrieksafstelling bent gewend is het wel even een hele wereld van verschil. Maar wie laag wil zijn, moet pijn lijden
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Haha dat is zo, pijn lijden zul je. Ik wilde er https://www.stroevemotorsport.nl/Verlag ... ingsveren/ zoiets onder zetten. Dan houd ik wat meer comfort over. Maar ik heb er nog niet ingedoken.
Snelweg is toch het natuurlijk habitat vooral. Maar we denken erover na Komt sowieso ooit wel eens een keertje goed
Snelweg is toch het natuurlijk habitat vooral. Maar we denken erover na Komt sowieso ooit wel eens een keertje goed
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Verlagen kan ook zo nog, maar aan te bevelen is het niet voor op de weg. Was onze houtje-touwtje manier om de R21 Monaco circuithok lager te krijgen. Heeft er vijf jaar keurig opgezeten overigens, geen problemen, maar echt 'goed' is het natuurlijk niet.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 001099.jpg[/img]
Ik zou lekker zo'n Apex setje pakken. 45mm verlagen is wel erg fors.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 001099.jpg[/img]
Ik zou lekker zo'n Apex setje pakken. 45mm verlagen is wel erg fors.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ga niet te laag met de originele dempers, dan kunnen ze niet aan.
voorheen werd aangeraden om niet lager dan 30 mm op originele dempers te gaan.
voorheen werd aangeraden om niet lager dan 30 mm op originele dempers te gaan.
Project: GTT Blue Sport
- Geert Claes
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
- Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman
Mooi karretje!
De 1.2 8v geeft altijd een vlotte indruk. Een raket zal het nooit worden, maar als eerste auto niks mis mee!
Veel veilige kilometers!
De 1.2 8v geeft altijd een vlotte indruk. Een raket zal het nooit worden, maar als eerste auto niks mis mee!
Veel veilige kilometers!
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Het komt meer dan prima mee met het verkeer inderdaad.Geert Claes schreef:Mooi karretje!
De 1.2 8v geeft altijd een vlotte indruk. Een raket zal het nooit worden, maar als eerste auto niks mis mee!
Veel veilige kilometers!
Dank je wel!
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Zoals zondag al gezegd NIco, je kunt beter laag beginnen dan kun je altijd nog omhoog. Die zijn het leukst namelijk.
Ik begon met R19 1.4 met 58 pk om door te stappen naar Clio RS182 en daarna de R26. De terugstap naar 130pk burgerbak doet het meest pijn hoor
Lekker doorkarren, hier en daar wat smaak toevoegen (verlaging, spoilertje, poetsen) en de studie afmaken. Daarna komt zo'n RS er ongetwijfeld en denk je 'hoe kon ik nou denken dat de Clio goed op de weg lag en vlot was'. En eerlijk is eerlijk, mijn R19 reed ook meer dan geweldig, tot je referentiekader wat verschuift.
Ik begon met R19 1.4 met 58 pk om door te stappen naar Clio RS182 en daarna de R26. De terugstap naar 130pk burgerbak doet het meest pijn hoor
Lekker doorkarren, hier en daar wat smaak toevoegen (verlaging, spoilertje, poetsen) en de studie afmaken. Daarna komt zo'n RS er ongetwijfeld en denk je 'hoe kon ik nou denken dat de Clio goed op de weg lag en vlot was'. En eerlijk is eerlijk, mijn R19 reed ook meer dan geweldig, tot je referentiekader wat verschuift.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Dat is zeker zo. Komt helemaal goed
De eerste blijft altijd speciaal
'hoe kon ik nou denken dat de Clio goed op de weg lag en vlot was'. En eerlijk is eerlijk, mijn R19 reed ook meer dan geweldig, tot je referentiekader wat verschuift
De eerste blijft altijd speciaal
Redelijk essentieelde studie afmaken
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Koplampen spuiten, hoe lastig kan het zijn.....nou lastig! Niet dat het resultaat tegenvalt. (ook al moet ik meer nabewerken dan ik had gehoopt) maar het kost tijd, en voorbereiding. En een hoop spanning als blijkt dat er toch wat meer stofdeeltjes op liggen dan je wellicht had gehoopt.
Dus uiteindelijk zal ik nog een keer moeten polijsten. Maar het is al vele vele malen beter dan het ooit was.
Staat er nu geen regeltje in de APK daarover Nico? Ja klopt....dus ik moet het daarom ook nog een keer polijsten om de orangepeel te verwijderen en het spiegelglad af te werken. Maar dat gaat wel lukken.
Voor schuren en na schuren overzicht
Tijdens het schuren, wat heel vreemd voelt. Maar je houd hoop
Wie bij Renault heeft ooit bedacht dat het slim is om de gehele bumper te verwijderen als je de koplampen eruit wilt hebben?
Met een 15 jaar oude auto komen.......roestige schroeven
Maar het resultaat mag er uiteindelijk best wezen, zelfs met de lichte orangepeel en stofjes, maar ik kan daar toch niet veel aan doen tot de lak keihard is uitgehard. Morgen Maar dan gaan we eerst de hele auto eens kleien en opnieuw in de wax zetten. En knutselen met een frans vlaggetje.
Dus uiteindelijk zal ik nog een keer moeten polijsten. Maar het is al vele vele malen beter dan het ooit was.
Staat er nu geen regeltje in de APK daarover Nico? Ja klopt....dus ik moet het daarom ook nog een keer polijsten om de orangepeel te verwijderen en het spiegelglad af te werken. Maar dat gaat wel lukken.
Voor schuren en na schuren overzicht
Tijdens het schuren, wat heel vreemd voelt. Maar je houd hoop
Wie bij Renault heeft ooit bedacht dat het slim is om de gehele bumper te verwijderen als je de koplampen eruit wilt hebben?
Met een 15 jaar oude auto komen.......roestige schroeven
Maar het resultaat mag er uiteindelijk best wezen, zelfs met de lichte orangepeel en stofjes, maar ik kan daar toch niet veel aan doen tot de lak keihard is uitgehard. Morgen Maar dan gaan we eerst de hele auto eens kleien en opnieuw in de wax zetten. En knutselen met een frans vlaggetje.
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: ma 24 aug 2015 9:57
- Car: Clio 2 rs fase 2
Mooi gelukt
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Dank u! Dan was vandaag poetsdag. Of detaildag eigenlijk met een blokje klei...
[img]http://i64.tinypic.com/2v2in8h.jpg[/img]
Ik ben niet eens aan de binnenkant toegekomen en heb toch van 11:00 tot 18:00 staan poetsen. Maar het resultaat mag er zeker zijn.
Op de steenslag en blanke lak die loslaat van de kap na. Die ik heel handig heb weggemoffeld in de zon is het na wassen, klei, wassen, wax en wat plastishine. Een volledige spiegel.
[img]http://i63.tinypic.com/25yvccn.jpg[/img]
En nog een nieuwe plaathouder. RTC (tu)
[img]http://i64.tinypic.com/2v2in8h.jpg[/img]
Ik ben niet eens aan de binnenkant toegekomen en heb toch van 11:00 tot 18:00 staan poetsen. Maar het resultaat mag er zeker zijn.
Op de steenslag en blanke lak die loslaat van de kap na. Die ik heel handig heb weggemoffeld in de zon is het na wassen, klei, wassen, wax en wat plastishine. Een volledige spiegel.
[img]http://i63.tinypic.com/25yvccn.jpg[/img]
En nog een nieuwe plaathouder. RTC (tu)
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Mooi gedaan! Verder nog updates in de planning? Iets verlagen, dikke wielen en spacertjes? Plagen ze mij altijd mee bij Munsterhuis
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Voorlopig blijft het bij een spoiler zoeken. Wat kleine probleempjes met starten oplossen. Dus sowieso nog 2 sensoren vervangen (BDP en Brandstofdoorvoersensor). Mijn toeter is stuk dus die moet ik ff repareren, maar dat is sinds zaterdag zo en hoop ik deze week al te doen.
Even controleren of ik nog iets extra's moet doen voor de APK. Die regelen. En KM's rijden. Dan kijk ik later wel naar wat OZ F1 superleggera's, een verlagingssetje enzo. Spacers ben ik persoonlijk geen fan van. Esthetisch ja! Voor de rest.....niet zo Maar ja, voldoende in de planning. Vraag is alleen wanneer. En daar durf ik verder geen uitspraken over te doen.
Even controleren of ik nog iets extra's moet doen voor de APK. Die regelen. En KM's rijden. Dan kijk ik later wel naar wat OZ F1 superleggera's, een verlagingssetje enzo. Spacers ben ik persoonlijk geen fan van. Esthetisch ja! Voor de rest.....niet zo Maar ja, voldoende in de planning. Vraag is alleen wanneer. En daar durf ik verder geen uitspraken over te doen.
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Een spoilert! En een hele dikke
Schuren, primer en dan.
[img]https://c5.staticflickr.com/9/8659/2817 ... 7047_c.jpg[/img]
Matzwart.
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8807/2875 ... 32c0_c.jpg[/img]
Ik had me even niet ingelezen en meende dat het standaard rode derde remlicht wel zou passen, maar helaas! Na een verkeerd besteld onderdeel maar een 2e handsje bij Holtrop gehaald.
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8402/2850 ... 3606_c.jpg[/img]
En het verschil is uiteraard duidelijk te zien.
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8811/2868 ... 1ec4_c.jpg[/img]
Voor.
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8730/2817 ... 12df_c.jpg[/img]
En na, betere fotos volgen uiteraard later nog eens.
[img]https://c4.staticflickr.com/9/8575/2817 ... ac1c_c.jpg[/img]
En het remlicht werkt ook nog, WAUW!
[img]https://c2.staticflickr.com/9/8630/2817 ... 17ec_c.jpg[/img]
Schuren, primer en dan.
[img]https://c5.staticflickr.com/9/8659/2817 ... 7047_c.jpg[/img]
Matzwart.
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8807/2875 ... 32c0_c.jpg[/img]
Ik had me even niet ingelezen en meende dat het standaard rode derde remlicht wel zou passen, maar helaas! Na een verkeerd besteld onderdeel maar een 2e handsje bij Holtrop gehaald.
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8402/2850 ... 3606_c.jpg[/img]
En het verschil is uiteraard duidelijk te zien.
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8811/2868 ... 1ec4_c.jpg[/img]
Voor.
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8730/2817 ... 12df_c.jpg[/img]
En na, betere fotos volgen uiteraard later nog eens.
[img]https://c4.staticflickr.com/9/8575/2817 ... ac1c_c.jpg[/img]
En het remlicht werkt ook nog, WAUW!
[img]https://c2.staticflickr.com/9/8630/2817 ... 17ec_c.jpg[/img]
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: ma 24 aug 2015 9:57
- Car: Clio 2 rs fase 2
Mooi nico
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Tnx Daan en Rob
Belgie, de franse ardennen, en dat was erg leuk in mijn eigen autootjes. Kon ook de verleiding niet weerstaan mijn moeder haar camera te grijpen en een paar mooie foto's te schieten.
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8104/2901 ... 73d1_c.jpg[/img]
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8020/2849 ... 8a94_c.jpg[/img]
[img]https://c6.staticflickr.com/9/8314/2911 ... 5b1a_c.jpg[/img]
[img]https://c4.staticflickr.com/9/8055/2911 ... d718_c.jpg[/img]
[img]https://c7.staticflickr.com/8/7710/2849 ... a923_c.jpg[/img]
[img]https://c8.staticflickr.com/9/8805/2849 ... d8e2_c.jpg[/img]
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8513/2882 ... c9c4_c.jpg[/img]
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8348/2901 ... a0ce_c.jpg[/img]
Gek genoeg reed het meer dan prima al heb ik er wel ron98 in gegooid. Hij gaf niet veel thuis onder 2500 tpm maar dat had ik ook niet verwacht. Dus lekker tussen die 2750 en 3500-4000 toeren blijven en met een gangetje van 70 tot 90 ging het heerlijk en prima!
Erg genoten en ja, compleet probleemloos, zonder rare dingen wat een heerlijke auto.
KM-stand vandaag 179.054 ook heb ik vandaag weer wat geklust aangezien er wat onderdelen lagen te wachten bij terugkomst.
Klein lek gedicht bij de achterklep en weer terug naar een originele pookknop. Maar daar zal ik jullie maar niet mee vermoeien.
Belgie, de franse ardennen, en dat was erg leuk in mijn eigen autootjes. Kon ook de verleiding niet weerstaan mijn moeder haar camera te grijpen en een paar mooie foto's te schieten.
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8104/2901 ... 73d1_c.jpg[/img]
[img]https://c7.staticflickr.com/9/8020/2849 ... 8a94_c.jpg[/img]
[img]https://c6.staticflickr.com/9/8314/2911 ... 5b1a_c.jpg[/img]
[img]https://c4.staticflickr.com/9/8055/2911 ... d718_c.jpg[/img]
[img]https://c7.staticflickr.com/8/7710/2849 ... a923_c.jpg[/img]
[img]https://c8.staticflickr.com/9/8805/2849 ... d8e2_c.jpg[/img]
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8513/2882 ... c9c4_c.jpg[/img]
[img]https://c3.staticflickr.com/9/8348/2901 ... a0ce_c.jpg[/img]
Gek genoeg reed het meer dan prima al heb ik er wel ron98 in gegooid. Hij gaf niet veel thuis onder 2500 tpm maar dat had ik ook niet verwacht. Dus lekker tussen die 2750 en 3500-4000 toeren blijven en met een gangetje van 70 tot 90 ging het heerlijk en prima!
Erg genoten en ja, compleet probleemloos, zonder rare dingen wat een heerlijke auto.
KM-stand vandaag 179.054 ook heb ik vandaag weer wat geklust aangezien er wat onderdelen lagen te wachten bij terugkomst.
Klein lek gedicht bij de achterklep en weer terug naar een originele pookknop. Maar daar zal ik jullie maar niet mee vermoeien.
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Laten we maar heel even weer een update plaatsen. Sinds de vakantie in 2016 is er wel wat gebeurt....
Achteruitrijden had tot gevolg dat het kontje omhoog ging? Toen zat een deel van de remvoering los in de trommel.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2760/3297 ... 1557_c.jpg[/img]
Verder, een ware Renault zijnde elektraproblemen. Het contactslot ging stuk. Dat had vervolgens een kettingreactie op de ECU en meerdere gebieden. Ik ben nog thuis gekomen maar daarna nog starten? Nee hoor echt niet! Geen enkele kans!
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2916/3348 ... 86bc_c.jpg[/img]
Ander contactslot had helaas niet het gewenste effect....dus ik zat daar met mijn handen in het haar.....nou ja cliosport.net hielp zelfs mij uit de brand. Zoek eens in de kabelboom die over de versnellingsbak loopt.
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3741/3359 ... c543_c.jpg[/img]
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2928/3282 ... 993b_c.jpg[/img]
En verdomd! Daarna werden we begroet door het geluid wat iedereen wil horen. Een motor die aanslaat.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2932/3364 ... 7d19_c.jpg[/img]
Na uitlezen bleek er een CAN/databus storing in te zitten? Nou ja prima! Niet meer teruggekomen, de gordelspanner wel helaas.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2881/3353 ... d436_c.jpg[/img]
Toen brak een dag later de achterveer, dus 2 nieuwe.....
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3699/3336 ... ef1b_c.jpg[/img]
Maar we waren er! Met samengeknepen billen omdat ik het nog niet vertrouwde dat mijn beunhazerij in de kabelboom had geholpen maar tot nog toe! Nieuws is goed.
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3846/3376 ... 90ac_c.jpg[/img]
Olie ververst
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3947/3372 ... 8a15_c.jpg[/img]
Eerste verkeersboete gekregen.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2859/3399 ... 4ea8_c.jpg[/img]
En de 190.000 km gevonden, nog maar 10k te gaan! Dan is die volwassen en ingereden toch?
[img]https://c1.staticflickr.com/5/4159/3457 ... 139dd5.jpg[/img]
En net gisteren tot de ontdekking gekomen dat de stabilisatorstang rubbers of lagers, droplinks in t engels. Verzin er een naam voor, geen idee. Maar de bout is gebroken dus dat zit niet meer vast aan de passagierszijde. Van de week maar ff kijken of ik er tijd voor heb. Onderdeel komt dinsdag binnen in ieder geval.
https://www.youtube.com/watch?v=tR3Qhy_EsBA
Dat was het weer! Zijn jullie ook weer bijgepraat.
Achteruitrijden had tot gevolg dat het kontje omhoog ging? Toen zat een deel van de remvoering los in de trommel.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2760/3297 ... 1557_c.jpg[/img]
Verder, een ware Renault zijnde elektraproblemen. Het contactslot ging stuk. Dat had vervolgens een kettingreactie op de ECU en meerdere gebieden. Ik ben nog thuis gekomen maar daarna nog starten? Nee hoor echt niet! Geen enkele kans!
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2916/3348 ... 86bc_c.jpg[/img]
Ander contactslot had helaas niet het gewenste effect....dus ik zat daar met mijn handen in het haar.....nou ja cliosport.net hielp zelfs mij uit de brand. Zoek eens in de kabelboom die over de versnellingsbak loopt.
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3741/3359 ... c543_c.jpg[/img]
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2928/3282 ... 993b_c.jpg[/img]
En verdomd! Daarna werden we begroet door het geluid wat iedereen wil horen. Een motor die aanslaat.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2932/3364 ... 7d19_c.jpg[/img]
Na uitlezen bleek er een CAN/databus storing in te zitten? Nou ja prima! Niet meer teruggekomen, de gordelspanner wel helaas.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2881/3353 ... d436_c.jpg[/img]
Toen brak een dag later de achterveer, dus 2 nieuwe.....
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3699/3336 ... ef1b_c.jpg[/img]
Maar we waren er! Met samengeknepen billen omdat ik het nog niet vertrouwde dat mijn beunhazerij in de kabelboom had geholpen maar tot nog toe! Nieuws is goed.
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3846/3376 ... 90ac_c.jpg[/img]
Olie ververst
[img]https://c1.staticflickr.com/4/3947/3372 ... 8a15_c.jpg[/img]
Eerste verkeersboete gekregen.
[img]https://c1.staticflickr.com/3/2859/3399 ... 4ea8_c.jpg[/img]
En de 190.000 km gevonden, nog maar 10k te gaan! Dan is die volwassen en ingereden toch?
[img]https://c1.staticflickr.com/5/4159/3457 ... 139dd5.jpg[/img]
En net gisteren tot de ontdekking gekomen dat de stabilisatorstang rubbers of lagers, droplinks in t engels. Verzin er een naam voor, geen idee. Maar de bout is gebroken dus dat zit niet meer vast aan de passagierszijde. Van de week maar ff kijken of ik er tijd voor heb. Onderdeel komt dinsdag binnen in ieder geval.
https://www.youtube.com/watch?v=tR3Qhy_EsBA
Dat was het weer! Zijn jullie ook weer bijgepraat.
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Daar heb ik wel geluk mee inderdaad, dank je!okido schreef:Je hebt een mooie brug tot je beschikking. Leuke Clio, af en toe wat vervangen, dan is op gegeven moment alles weer nieuw
Ja daarom, dan komen we wel op de 3 ton.
Die veren van renault breken allemaal wel keer af, bij meerdere clio's al gehad.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
- NicoK
- Bestuurslid
- Berichten: 546
- Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
- Car: Megane RS175/Clio1.2
- Locatie: Echt
Zaterdag had mijn vader de Clio mee en was ik met mijn moeder en zusje naar een verjaardag. Toen we thuis kwamen vertelde hij dat de Clio op 3 cilinders liep. Niet direct er wat achter zoekend dacht ik dat er waarschijnlijk een bougiekabel los was of dat er een foutieve bougie tussen zat.
Zondag....maar even de simpele dingen controleren, spuit die uberhaupt in, heeft die een vonk, wat gebeurt er als ik bougiekabels los trek? Want vonk en benzine zijn dik in orde. Nu viel daarbij direct op dat er niks aan de loop veranderde bij het loshalen van bougiekabel 3 of bougiekabel 2. Bougiekabel 1 en 4 hadden beide tot gevolg dat er nog een cilinder uitviel.
Wat het ook is....we moeten het dus in de 2 middelste cilinders zoeken. De 2 overgebleven oorzaken? Een verbrande klep of een lekke koppakking. Compressie meten zal dat wel uitwijzen.
Maandag naar de garage gereden met een heel zieke Clio. Compressie meten wees uit dat cilinder 1 en 4 op een nette 11 bar zaten, maar dat 2 en 3 op 5 bar uitkwamen. Hoe je het ook wende of keerde....de kop moest eraf.
Hoe dan? Ach Nico....zoek maar een plekje achterin en ga je gang daar maar. Mijn week, wat zeg ik, mijn hele maand is direct goed! Dus om half 12 begonnen met alles verwijderen om 4 uur had ik de kop van de motor verwijderd, en kon ik voor t eerst zien wat er nu had gezorgd voor dat enorme compressielek.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4487/369 ... 4265_c.jpg[/img]
Hmm, mooi hoor! Streepje tussen 2 en 3, zonde!
[img]https://farm5.staticflickr.com/4475/373 ... c7e9_c.jpg[/img]
Zuigers daarentegen zijn erg mooi nog, hele motor zelf is ook goed, zitten geen rare slijtageplekken in de cilinders, hoonpatroon is nog mooi zichtbaar en er is nog geen randje! Al met al voor 2 ton ziet die er keurig uit!
[img]https://farm5.staticflickr.com/4469/375 ... df24_c.jpg[/img]
Dinsdag, het revisiebedrijf had het druk, en mijn kop wilde niet 1,2,3 schoon worden, dus nadat deze gistermiddag nog uit elkaar was gehaald en in de wasmachine was geplaatst kregen we deze ochtend te horen dat die nog niet schoon was.
Nou ja niks ergs verder.....ik was ondertussen bezig geweest om de bovenkant van de motor klaar te maken voor het ontvangen van zijn gevlakte compagnon met een nieuwe pakking.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4493/369 ... 0ba2_c.jpg[/img]
Kop nog niet klaar? Nee......want omdat ik niet de persoon ben om halve klussen te doen.....heeft die dus nog een uurtje geweekt, is die nogmaals gewassen, toen gevlakt en uiteindelijk had ik om half 3 in de middag mijn kop weer bij de auto liggen.....
[img]https://farm5.staticflickr.com/4494/369 ... 939c_c.jpg[/img]
Mooi schoon!
[img]https://farm5.staticflickr.com/4445/375 ... 511f_c.jpg[/img]
Toen begon het mooie proces van de kop terug op de auto zetten.......omdat het nokkenastandwiel niet meer vast zat heb t blok een kwart slag linksom gedraaid. Wat ik ook zou doen ik kan dan geen huwelijk volbrengen tussen mijn klep en de bovenkant van de zuiger. Nou ja.......beetje vet onder de kop van elke (van de 10) nieuwe rekbouten.
Stap 1, draai elke bout op 20 Nm vast. (in de juiste volgorde.)
Stap 2, draai elke bout 90 graden verder vast.
Stap 3, wacht 3 minuten (drink koffie)
Stap 4, draai bout 1 en 2 los, zet ze opnieuw vast op 20 Nm en draai ze 200 graden verder.
Stap 5, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 3,4,5,6
Stap 6, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 7,8,9,10
Uitlaatspruitstuk vastgezet met 2 moertjes op beide uiteinden.....dan heb ik hem nu in principe in de positie om de distributieriem er weer terug op te zetten.....3 keer controle of die echt wel op de juiste tijd stond. Motor dus weer een kwartslag rechtsom voor 2 zuigers in BDP. Kop staat op tijd? Ja......distributieriem erop, vastzetten......(oh ja omdat ik geld wil besparen heb ik enkel een nieuwe riem van 3 tientjes erop, de spanner en waterpomp zijn beide 1,5 jaar oud. Dus D-riem wissel blijft met een iets minder harde deadline op februari 2021 staan. (of 292.000 km) Met de hand rondgedraaid....geen huwelijk met klep en zuiger.....pfff! Oke dat is stap 1!
Kleppen stellen......ook uiteraard al 2 keer gecontroleerd, gelukkig heeft Ronald het me geleerd. Maar in principe stond die nu netjes op tijd, nieuwe D-riem, kleppen gesteld.....klaar om weer rondgezwengeld te worden door vuur en gasuitdijing.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4450/375 ... 7c87_c.jpg[/img]
Ondertussen was het al half 5 en begon het me wel duidelijk te worden dat ik hem vandaag niet meer ging starten.....dus wat dan als eerste doen? Nou ja het spruitstuk hangt wel dus laat ik hem maar even in zijn eigen rubbers terughangen.
Uiteraard ben ik een dopje kwijt.............maar dat komt later dan nog wel eens.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4477/369 ... 5497_c.jpg[/img]
Uitlaatspruitstuk weer vastgezet, en bij de laatste bout vastzetten voel ik ineens mijn ratel doorslaan.....shit! Nu is die dus stuk en heb ik een gat in mijn vinger.
Onderste koelslang weer op de radiator bevestigd en toen was de tijd op, woensdag verder.
Woensdag....Gisternacht had ik bedacht dat ik de motor niet goed op tijd had gezet.....maar dat bleek niet zo te zijn, toch nog maar een keertje kleppen stellen.....en toen de bovenkant afgesloten.
Nieuwe klepdekselpakking enzovoort.....om 10:30 had ik weer een gehele motor en lagen er geen onderdelen achter de Clio......wiel eronder en hij stond voor het eerst in 3 dagen weer op eigen benen.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4447/237 ... e85c_c.jpg[/img]
Koelvloeistof bijvullen, ontluchten....mijn maag werd een knoop....heb ik alles wel goed gedaan? Accu weer vast, en starten. Eerst de brandstofleiding even op druk brengen maar een knal bleef gelukkig uit onder de startmotor. Het enige wat losschoot was de quickconnector van de brandstofrail.......woeps! Dat had veel slechter af kunnen lopen. Ik had het echter wel gehoord en kon zeggen dat het interne blok ging werken zoals het hoort.
2e keer starten en toen bleef de brandstofleiding wel vast zitten........dus hieronder het filmpje.
Youtube
Proefritje later was ook alle lucht uit het koelsysteem en heb ik als klap op de vuurpijl een olieflush uit mogen voeren, nieuw filter, 3,8 liter 5W40 erin......klaar voor de komende 15.000 km.
Zondag....maar even de simpele dingen controleren, spuit die uberhaupt in, heeft die een vonk, wat gebeurt er als ik bougiekabels los trek? Want vonk en benzine zijn dik in orde. Nu viel daarbij direct op dat er niks aan de loop veranderde bij het loshalen van bougiekabel 3 of bougiekabel 2. Bougiekabel 1 en 4 hadden beide tot gevolg dat er nog een cilinder uitviel.
Wat het ook is....we moeten het dus in de 2 middelste cilinders zoeken. De 2 overgebleven oorzaken? Een verbrande klep of een lekke koppakking. Compressie meten zal dat wel uitwijzen.
Maandag naar de garage gereden met een heel zieke Clio. Compressie meten wees uit dat cilinder 1 en 4 op een nette 11 bar zaten, maar dat 2 en 3 op 5 bar uitkwamen. Hoe je het ook wende of keerde....de kop moest eraf.
Hoe dan? Ach Nico....zoek maar een plekje achterin en ga je gang daar maar. Mijn week, wat zeg ik, mijn hele maand is direct goed! Dus om half 12 begonnen met alles verwijderen om 4 uur had ik de kop van de motor verwijderd, en kon ik voor t eerst zien wat er nu had gezorgd voor dat enorme compressielek.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4487/369 ... 4265_c.jpg[/img]
Hmm, mooi hoor! Streepje tussen 2 en 3, zonde!
[img]https://farm5.staticflickr.com/4475/373 ... c7e9_c.jpg[/img]
Zuigers daarentegen zijn erg mooi nog, hele motor zelf is ook goed, zitten geen rare slijtageplekken in de cilinders, hoonpatroon is nog mooi zichtbaar en er is nog geen randje! Al met al voor 2 ton ziet die er keurig uit!
[img]https://farm5.staticflickr.com/4469/375 ... df24_c.jpg[/img]
Dinsdag, het revisiebedrijf had het druk, en mijn kop wilde niet 1,2,3 schoon worden, dus nadat deze gistermiddag nog uit elkaar was gehaald en in de wasmachine was geplaatst kregen we deze ochtend te horen dat die nog niet schoon was.
Nou ja niks ergs verder.....ik was ondertussen bezig geweest om de bovenkant van de motor klaar te maken voor het ontvangen van zijn gevlakte compagnon met een nieuwe pakking.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4493/369 ... 0ba2_c.jpg[/img]
Kop nog niet klaar? Nee......want omdat ik niet de persoon ben om halve klussen te doen.....heeft die dus nog een uurtje geweekt, is die nogmaals gewassen, toen gevlakt en uiteindelijk had ik om half 3 in de middag mijn kop weer bij de auto liggen.....
[img]https://farm5.staticflickr.com/4494/369 ... 939c_c.jpg[/img]
Mooi schoon!
[img]https://farm5.staticflickr.com/4445/375 ... 511f_c.jpg[/img]
Toen begon het mooie proces van de kop terug op de auto zetten.......omdat het nokkenastandwiel niet meer vast zat heb t blok een kwart slag linksom gedraaid. Wat ik ook zou doen ik kan dan geen huwelijk volbrengen tussen mijn klep en de bovenkant van de zuiger. Nou ja.......beetje vet onder de kop van elke (van de 10) nieuwe rekbouten.
Stap 1, draai elke bout op 20 Nm vast. (in de juiste volgorde.)
Stap 2, draai elke bout 90 graden verder vast.
Stap 3, wacht 3 minuten (drink koffie)
Stap 4, draai bout 1 en 2 los, zet ze opnieuw vast op 20 Nm en draai ze 200 graden verder.
Stap 5, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 3,4,5,6
Stap 6, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 7,8,9,10
Uitlaatspruitstuk vastgezet met 2 moertjes op beide uiteinden.....dan heb ik hem nu in principe in de positie om de distributieriem er weer terug op te zetten.....3 keer controle of die echt wel op de juiste tijd stond. Motor dus weer een kwartslag rechtsom voor 2 zuigers in BDP. Kop staat op tijd? Ja......distributieriem erop, vastzetten......(oh ja omdat ik geld wil besparen heb ik enkel een nieuwe riem van 3 tientjes erop, de spanner en waterpomp zijn beide 1,5 jaar oud. Dus D-riem wissel blijft met een iets minder harde deadline op februari 2021 staan. (of 292.000 km) Met de hand rondgedraaid....geen huwelijk met klep en zuiger.....pfff! Oke dat is stap 1!
Kleppen stellen......ook uiteraard al 2 keer gecontroleerd, gelukkig heeft Ronald het me geleerd. Maar in principe stond die nu netjes op tijd, nieuwe D-riem, kleppen gesteld.....klaar om weer rondgezwengeld te worden door vuur en gasuitdijing.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4450/375 ... 7c87_c.jpg[/img]
Ondertussen was het al half 5 en begon het me wel duidelijk te worden dat ik hem vandaag niet meer ging starten.....dus wat dan als eerste doen? Nou ja het spruitstuk hangt wel dus laat ik hem maar even in zijn eigen rubbers terughangen.
Uiteraard ben ik een dopje kwijt.............maar dat komt later dan nog wel eens.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4477/369 ... 5497_c.jpg[/img]
Uitlaatspruitstuk weer vastgezet, en bij de laatste bout vastzetten voel ik ineens mijn ratel doorslaan.....shit! Nu is die dus stuk en heb ik een gat in mijn vinger.
Onderste koelslang weer op de radiator bevestigd en toen was de tijd op, woensdag verder.
Woensdag....Gisternacht had ik bedacht dat ik de motor niet goed op tijd had gezet.....maar dat bleek niet zo te zijn, toch nog maar een keertje kleppen stellen.....en toen de bovenkant afgesloten.
Nieuwe klepdekselpakking enzovoort.....om 10:30 had ik weer een gehele motor en lagen er geen onderdelen achter de Clio......wiel eronder en hij stond voor het eerst in 3 dagen weer op eigen benen.
[img]https://farm5.staticflickr.com/4447/237 ... e85c_c.jpg[/img]
Koelvloeistof bijvullen, ontluchten....mijn maag werd een knoop....heb ik alles wel goed gedaan? Accu weer vast, en starten. Eerst de brandstofleiding even op druk brengen maar een knal bleef gelukkig uit onder de startmotor. Het enige wat losschoot was de quickconnector van de brandstofrail.......woeps! Dat had veel slechter af kunnen lopen. Ik had het echter wel gehoord en kon zeggen dat het interne blok ging werken zoals het hoort.
2e keer starten en toen bleef de brandstofleiding wel vast zitten........dus hieronder het filmpje.
Youtube
Proefritje later was ook alle lucht uit het koelsysteem en heb ik als klap op de vuurpijl een olieflush uit mogen voeren, nieuw filter, 3,8 liter 5W40 erin......klaar voor de komende 15.000 km.