MartijnG; Renault 5 GT Turbo (3-2018)

Vertel hier alles over je project.
Post Reply
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

MartijnG; Renault 5 GT Turbo (3-2018)

Post by MartijnG »

Daar istie weer (~)

Na wat nodige opruim werkzaamheden is er eindelijk zin/tijd om aan een 'echt' project te gaan beginnen.

Het verhaal is begonnen in 2008;

Image

Image

Image

Image

Eigenlijk bedoeld voor een ander medeforummer, maar uiteindelijk via nóg een andere medeforummer bij mij terecht gekomen.

Het gaat hier om een origineel Nederlandse GT Turbo uit '86 in mooie kleur rood. Compleet kaal, geen schroefje of klemmetje te bekennen. Uitstekende basis om mee te beginnen. Enkel de parafan ontbreekt en zijn wat zichtbare roestplekken die al bloot zijn gelegd om aangepakt te worden.

Image

Image

Image

Image

Na een tijd in de hoek te hebben gestaan wegens andere projecten (Safari-5 en Estafette) werd het toch eens tijd om het project te gaan starten...

Als eerste zijn dus de laswerkzaamheden aan de beurt zodat er in elk geval een roestvrije carrosserie klaarstaat. Zo gezegd, zo gedaan;

De schade:

Image

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20104.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20105.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20103.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20102.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20106.jpg[/img]

Na herstel:

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20108.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20102.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201013.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201012.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... -20104.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201015.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201016.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201017.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201011.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201010.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 201019.jpg[/img]

Volgende plannen zijn nu om alle resterende oude tectyl enzo van de bodem en uit de wielkasten te verwijderen om vervolgens overal een verse nieuwe laag op aan te kunnen brengen. Alle kitranden waar normaal roest achter gaat zitten zijn overigens ook allemaal verwijderd dus die moeten ook opnieuw gekit gaan worden.

De stap daarna is natuurlijk het strakmaken en laten spuiten, maar dat zal nog wel even op zich laten wachten ivm het budget :P
In de tussentijd zal ik bezig gaan met het opknappen van de delen die ik allemaal al heb liggen zoals de achteras, motor en subframe en verder het bij elkaar zoeken van de onderdelen die ik op de auto wil hebben.

Al met al een langdurig projectje deze keer (jaren plan) en deze keer ook een serieus project dus deze keer komt er geen roller aan te pas :smile: (Y)
Last edited by MartijnG on Tue 6 Mar 2018 19:12, edited 48 times in total.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

Lekker bezig man! Ben benieuwd naar het resultaat :D

Nieuwe parafan gekocht?
Arco
Über-Spammer
Posts: 18276
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Gouda

Post by Arco »

:worship:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc"
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

(Y) (Y) (Y) (Y)

maak er wat moois van.

btw laswerk ziet er ook erg netjes uit.
Wouter
Über-Spammer
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Wouter »

Netjes begin Martijn.

kleur wordt grijs??
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

Sja, kleur is nog altijd een lastig punt...

Het liefst wil ik iets in de richting van Tungsten Grey maar dan toch wat moderner. Maarja, die smaak kan gaandeweg altijd nog veranderen natuurlijk.

(avatar is een beetje de doelstelling van hoe het eruit moet komen te zien)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Knap laswerk, zelf gedaan?
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

Nee, dat heb ik uitbesteed aan een goede lasser (http://www.lasklus.nl). Goed persoon met goed geleverd werk (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

Ziet er idd keurig uit (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Post by DennisT »

Idd mooi staaltje laswerk :lol: Ben erg benieuwd Martijn!
Hessel
Über-Spammer
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Location: Zevenbergen
Contact:

Post by Hessel »

M'n oude rooie kassie word mooi onderhanden genomen! (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Martijn Kool
Posts: 6440
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Post by Martijn Kool »

ziet er echt netjes uit. ben benieuwd
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Post by Andrews (supercinq) »

mooi dat je weer aan een gtt begint (Y)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Posts: 22003
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Post by Chris »

Leuk om te zien dat je er nu eindelijk aan begonnen bent. (Y)

Overigens vind ik de combi in je avatar super! :worship:

Deze kas komt oorspronkelijk toch bij Reinier vandaan?! Was was het kenteken ook alweer?!

Succes!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Posts: 6133
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo
Contact:

Post by Sven 5 A T (VLIEGTEUG) »

Inderdaad netjes gelast !
Daar kan men een voorbeeld aan nemen,
Vooral bij het glad slijpen van de las verlies ik meestal snel het geduld
(duurd lang duurd lang duurd lang grrr)

Moest je daarvoor de kas wegbrengen of die die dat op locatie?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Lex
Über-Spammer
Posts: 13324
Joined: Thu 16 Aug 2001 0:00
Location: Nieuwegein
Contact:

Post by Lex »

:worship: Vet Martijn eindelijk weer een GT turbo die van de grond af op gebouwd wordt :worship: (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

@ Chris: PM

@ Sven: Auto is wel op vervoer naar hem toegebracht ja. Kan ook op loctaie maar daar had ik niet genoeg ruimte voor en geen beschikking over een brug. Nu gewoon op de ambulance geladen en achter de Clio gehangen (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
PaulM
Posts: 4975
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Post by PaulM »

heb die site meteen ff gebookmarked :D
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Je kan em ook in vaste dienst van RTC nemen :D
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

Had het al wel voorgesteld ja...wil hem eigenlijk ook wel op dit forum wijzen, maar ben bang dat ie dan moet gaan betalen als sponsor omdat ie natuurlijk zijn bedrijf wil promoten :p "
Dr is in elk geval genoeg werk te vinden hiero :lol:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
-jacco-
Über-Spammer
Posts: 13268
Joined: Sat 8 Nov 2003 1:59
Location: Heukelum-City

Post by -jacco- »

Hessel wrote:M'n oude rooie kassie word mooi onderhanden genomen! (Y)
Je bedoelt mijn oude kassie? :lol:

Goed bezig Tinus, hoop dat het allemaal lekker wilt vlotten ermee (Y)

Check even je PM :wink:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

MartijnG wrote:Had het al wel voorgesteld ja...wil hem eigenlijk ook wel op dit forum wijzen, maar ben bang dat ie dan moet gaan betalen als sponsor omdat ie natuurlijk zijn bedrijf wil promoten :p "
Dr is in elk geval genoeg werk te vinden hiero :lol:

Een goede lasser op een reno forum moet dat sponsorbedrag zo terugverdiend hebben :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

1 auto is voldoende :lol:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Posts: 14155
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater
Contact:

Post by Jochem de Haas »

Als ik het zo zie hoe het gelast is dan doen Florus en ik er niet voor onder als 2 beunhazen :lol:
Ergens denk je altijd dat de profesionele lasser het meteen een stuk beter doet, maar nee .......het komt gewoon op het zelfde neer (Y)

Alleen zou ik denk ik de lassen weg hebben gehaald met een lamellen schijf ipv een afbraamschijf die je denk ik gebruikt hebt, omdat je best wel diepe sporen in het metaal ziet of lijkt dat maar zo ?
Verder suc6 je bent er bijna :lol:
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Achgoss, jahoor jongens jullie zijn ook heel erg goed :p
Jochem de Haas
Über-Spammer
Posts: 14155
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater
Contact:

Post by Jochem de Haas »

Nee zo bedoel ik het niet ...........as bak.
:lol:
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

Jullie laswerk ziet er ook echt niet slecht uit, dat is zeker waar (Y)

Ga hier alvast wat advies inwinnen;

* Ik wil alle huidige tectyl en bagger verwijderen. Wat is de slimste manier om hiermee om te gaan? Mij lijkt een boormachine met één of andere borstelkop erop het makkelijkst. Dacht eerst ook aan zo'n staalborstel voor op het boormachine maar daar krijg je ook meteen krassen in het metaal en die borstelharen vliegen ook altijd zo lekker in de rondte...tips?

* Zodra alle tectyl en bagger eraf is, wat is dan de verstandigste manier om het metaal te behandelen? Zinkspray meteen over het metaal en daarna gewoon tectyl er overheen smukken?

Tips zijn welkom :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
Wouter
Über-Spammer
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Wouter »

Bij die witte heb ik met een plastic achtige tol kit e.d. verwijderd. Ging erg makkelijk, maar goed dat lag daar voor handen bij dat schadebedrijf.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Posts: 14155
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater
Contact:

Post by Jochem de Haas »

MartijnG wrote:

* Ik wil alle huidige tectyl en bagger verwijderen. Wat is de slimste manier om hiermee om te gaan? Mij lijkt een boormachine met één of andere borstelkop erop het makkelijkst. Dacht eerst ook aan zo'n staalborstel voor op het boormachine maar daar krijg je ook meteen krassen in het metaal en die borstelharen vliegen ook altijd zo lekker in de rondte...tips?
Ik heb vorige x bij mijn Williams de bodem gestraald ....
Als de tectyl een beetje los zit gaat het perfect.
Als het nog heel vast aan de bodem zat dan haalde ik er ff een brander overheen en straalde het toen.

Oke het geeft wat zooi maar verder heb je nagenoeg geen schade aan je caros

MartijnG wrote:

* Zodra alle tectyl en bagger eraf is, wat is dan de verstandigste manier om het metaal te behandelen? Zinkspray meteen over het metaal en daarna gewoon tectyl er overheen smukken?
Idd zinkspray en dan stone chip das net ff andere tectyl die geeft een elastische onderlaag en als er dan een steentje tegen aan komt blijft het zitten terwijl gewone zwarte tectyl er zo afspringt...
En ik zou alle randjes die in de bodem zitten afstrijken met kit, uiteraard voor dat de stone chip er over heen spuit
Wouter
Über-Spammer
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Wouter »

Wouter de Wit wrote:Bij die witte heb ik met een plastic achtige tol kit e.d. verwijderd. Ging erg makkelijk,
Zoiets dus, maar het wordt wel een aardige rotzooi

Denk dat Jochem z'n manier beter en sneller werkt
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

Ja, stralen is ideaal maar daar moet je wel de apparatuur voor hebben :wink: En dat heb ik dus niet. Het makkelijkste voor mij is iets met het boormachine of slijptol.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

buiten zetten als het vriest en dan met een kunstof hamer onder de bodem kloppen ter hoogte van de ontdreuningsplaten.

vliegt het er uit en geen rommel!!!!!!
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

Goeie tip om die dreunplaten te verwijderen maar geen tectyl toch? :p
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

nee helaas, sorry niet goed gelezen.
xenon
Posts: 261
Joined: Sun 1 Jul 2007 16:30
Location: illy en france a la frontiére BELGE

Post by xenon »

vivement le résultat final (Y)

highly the end result. (F)
Post Reply