Ik zit met het volgende,
Ik vind dat mijn Clio RS vrij nerveus is tijdens volgas accelereren. Het lijkt dan wel alsof de voorzijde iets begint te 'dweilen'.
Tijdens remmen vanuit snelheid een bocht in, dweilt hij ook.
Ook geeft de auto me niet het vertrouwen stabiel te zijn als ik met met hogere snelheid een lange doordraaier neem.
Iemand een idee waar te zoeken? Ik had ergens gelezen dat een goede wegligging bij deze autos, valt of staat met een goede uitlijning. Ik heb als bijlage het laatste uitlijnrapport bijgevoegd.
Bedankt alvast voor jullie input!
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto540-ZKIJ3CAJ.jpg[/img]
Clio RS nerveus stuurgedrag?
Verschil in camber tussen linker en rechter voorwielen maakt hem nerveus. Ik heb zelf een tool gemaakt om dat gelijk te stellen. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=748
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Ik lijn ze altijd uit met uitspoor.. rond 0.05-0.08 ongeveer. Als ik dit zie is ie op toespoor gezet? Dan is ie niet recht te houden op de snelweg
Hey Niels,Niels V Dijk schreef:Ik lijn ze altijd uit met uitspoor.. rond 0.05-0.08 ongeveer. Als ik dit zie is ie op toespoor gezet? Dan is ie niet recht te houden op de snelweg
kan ik dit gewoon aangeven bij de banden/uitlijn specialist? Dat ze hem op de aangegeven waarden zetten.
- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten 

Hey Daan, ik zou het ook eens kunnen proberen met de originele wielen...maar als ik eerlijk ben denk ik dat dat toch niet echt mag uitmaken. Heb jij ook nog steeds de zilveren Fase2 als daily? Anders zou je eens een ritje in de mijne kunnen maken. Ik zag dat Jean Paul en jij vrienden waren. JP is een collega van me.Daan2D schreef:Wellicht zit het ook in je banden maat en inchmaat, 17is echt een maatje te voor de clio 2.
Hoeveel bar kan je bij deze Clio's aanhouden als uitgangspunt koud.Triggerhappy schreef:Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
JP verdelde indd dat je de clio toch gekocht had. Ik vind het altijd veel uit maken, zeker een maat tegroot zet de auto hoger op de poten, bredere banden meestal dus ook gevoeliger voor spoorvorming enz.
Kunnen best eens afspreken bij jp weet onderhand wel hoe een rs moet rijden, standaart tot flink aangepast.
Kunnen best eens afspreken bij jp weet onderhand wel hoe een rs moet rijden, standaart tot flink aangepast.
Racing is the best way to convert money into noise
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Wat Daan.....Heb je toch wel gereden met die cup clio van je ?



Lijkt het hier op? http://www.autojunk.nl/2015/06/deze-ral ... len-ballen
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
- Car: 95-PZ-KJ
- Contacteer:
foto is niet goed te lezen...mag ie wat groter?
een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')
172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')
Mk1 172: 10 5' Toe out
182: 0 12' Toe out (+-5')
ik heb een pdf met alle settings.
een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')
172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')
Mk1 172: 10 5' Toe out
182: 0 12' Toe out (+-5')
ik heb een pdf met alle settings.
Born Grippy
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Goede banden spanning en wielen goed uitgelijnd? Ik had hetzelfde met mijn Twingo. Bleek dat de rechter voorwiel niet goed was gebalanceerd en de bandenspanning te laag was.
kon ik maandag nog met moeite met 110 Door een lange doordraaide bocht, nu zonder problemen met 125 km/uur
kon ik maandag nog met moeite met 110 Door een lange doordraaide bocht, nu zonder problemen met 125 km/uur
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Jazeker zondagmorgen broodjes halen bij de bakkerJochem de Haas schreef:Wat Daan.....Heb je toch wel gereden met die cup clio van je ?
![]()


Racing is the best way to convert money into noise
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Daan2D schreef:Jazeker zondagmorgen broodjes halen bij de bakkerJochem de Haas schreef:Wat Daan.....Heb je toch wel gereden met die cup clio van je ?
![]()
daily is ook niet echt standaart meer

- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
Dat is dus geheel afhankelijk van de banden die er onder liggen. Meen dat ergens 2.2 wel prettig reed. Smijten als een kartDaniello schreef:Hoeveel bar kan je bij deze Clio's aanhouden als uitgangspunt koud.Triggerhappy schreef:Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten

Als je wil, kan je mij de pdf mailen naar dcrabu@hotmail.combozothenutter schreef:foto is niet goed te lezen...mag ie wat groter?
een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')
172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')
Mk1 172: 10 5' Toe out
182: 0 12' Toe out (+-5')
ik heb een pdf met alle settings.
Hankook Ventus Evo in 195-40/17.Triggerhappy schreef:Dat is dus geheel afhankelijk van de banden die er onder liggen. Meen dat ergens 2.2 wel prettig reed. Smijten als een kartDaniello schreef:Hoeveel bar kan je bij deze Clio's aanhouden als uitgangspunt koud.Triggerhappy schreef:Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten
Ze stonden wat te hoog qua druk, koud bijna 2.8 bar rondom. Staan nu op 2.3 bar rondom koud.
Denk dat het icm opnieuw uitlijnen wel verholpen is. Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de tips.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
2.8 bar?!
Whaha, íets te hoog. Dat zal niet fijn gereden hebben inderdaad.

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Thnx voor de pdfs. Zal ze vdw eens doornemenbozothenutter schreef:foto is niet goed te lezen...mag ie wat groter?
een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')
172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')
Mk1 172: 10 5' Toe out
182: 0 12' Toe out (+-5')
ik heb een pdf met alle settings.
- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
Zo die 2.8 bar is pittig! Dikke kans dat dat voor een groot deel heeft meegespeeld in het stuurgedrag.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Mwoah... de R.S. phase I die ik gehad heb had ik altijd op 2.5 staan en die stuurde echt snaar strak.
Hangt ook van de band af.
Hangt ook van de band af.
- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
Hangt zeker van de band af maar vergis je niet wat een verschil van 3 tienden kan doen. 

Ik heb een hoop geëxperimenteerd met toe in/out. Toe in (iets maar!) geeft DEFINITIEF meer rechtuit stabiliteit.
Toe-uit dan zal meer "nerveus" gedrag vertonen , hij wil nl. gelijk de bocht in. Je verschil in camber zal zoals eerder vermeld waarschijnlijk het probleem geven. Ik heb m'n RS altijd iets toe-in gegeven want ik hou totaal niet van een onrustig stuur bij erg hoge snelheden. Je moet beetje voorzichtig zijn met de toe-in want zodra je gas geeft dan trekt de auto sowieso de draagarmen naar toe-in, dus wat je dan al toe-in heb afgesteld wordt dan nog versterkt, met meer bandenslijtage tot gevolg
Toe-uit dan zal meer "nerveus" gedrag vertonen , hij wil nl. gelijk de bocht in. Je verschil in camber zal zoals eerder vermeld waarschijnlijk het probleem geven. Ik heb m'n RS altijd iets toe-in gegeven want ik hou totaal niet van een onrustig stuur bij erg hoge snelheden. Je moet beetje voorzichtig zijn met de toe-in want zodra je gas geeft dan trekt de auto sowieso de draagarmen naar toe-in, dus wat je dan al toe-in heb afgesteld wordt dan nog versterkt, met meer bandenslijtage tot gevolg
Ik ben niet zo bekend met de termen. Toe-in is /---\ en toe-uit is \---/?
Ik zou dan júíst zeggen dat toe-in nerveuzer gedrag zal vertonen en de auto liever een bocht in wil! En toe-uit meer stabiliteit geeft bij rechtdoor. Precies het tegenovergestelde van wat jij hierboven zegt, Frank.
Ik heb mijn 5 laten afstellen bij Steverink. Stond op een klein beetje uitspoor en wilde niet lekker de bocht in en door. Gewijzigd naar een klein beetje toespoor en hij sleurt 'm heerlijk door de bocht en is erg scherp en direct bij insturen. Dat kun je beschouwen als nerveus.
Overigens vind ik 'm in de rechte lijn helemaal niet zo nerveus.
Misschien praten we niet over hetzelfde, dus ben wel benieuwd!
Het zijn natuurlijk ook 2 totaal verschillende auto's.
Ik zou dan júíst zeggen dat toe-in nerveuzer gedrag zal vertonen en de auto liever een bocht in wil! En toe-uit meer stabiliteit geeft bij rechtdoor. Precies het tegenovergestelde van wat jij hierboven zegt, Frank.
Ik heb mijn 5 laten afstellen bij Steverink. Stond op een klein beetje uitspoor en wilde niet lekker de bocht in en door. Gewijzigd naar een klein beetje toespoor en hij sleurt 'm heerlijk door de bocht en is erg scherp en direct bij insturen. Dat kun je beschouwen als nerveus.

Misschien praten we niet over hetzelfde, dus ben wel benieuwd!

Jongens bedankt voor de info. Ik heb nog niks gedaan aan de auto, ik ben sowiezo van plan om binnenkort het onderstel te gaan vervangen naar een AP schroefset of oem cup dempers icm Eibach veren (goede ervaringen op cliosport.net). Dan moet hij sowiezo opnieuw uitgelijnt worden. Tijdens de- en montage kan er gelijk gekeken worden of er wel dan niet rubbers versleten zijn welke het nerveuze stuurgedrag op snelheid (lees snelle doordraaiers) en volgas accelereren zouden kunnen veroorzaken.