Clio RS nerveus stuurgedrag?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

Ik zit met het volgende,

Ik vind dat mijn Clio RS vrij nerveus is tijdens volgas accelereren. Het lijkt dan wel alsof de voorzijde iets begint te 'dweilen'.

Tijdens remmen vanuit snelheid een bocht in, dweilt hij ook.

Ook geeft de auto me niet het vertrouwen stabiel te zijn als ik met met hogere snelheid een lange doordraaier neem.

Iemand een idee waar te zoeken? Ik had ergens gelezen dat een goede wegligging bij deze autos, valt of staat met een goede uitlijning. Ik heb als bijlage het laatste uitlijnrapport bijgevoegd.

Bedankt alvast voor jullie input!

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto540-ZKIJ3CAJ.jpg[/img]
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Verschil in camber tussen linker en rechter voorwielen maakt hem nerveus. Ik heb zelf een tool gemaakt om dat gelijk te stellen. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=748
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Ik lijn ze altijd uit met uitspoor.. rond 0.05-0.08 ongeveer. Als ik dit zie is ie op toespoor gezet? Dan is ie niet recht te houden op de snelweg
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Wellicht zit het ook in je banden maat en inchmaat, 17is echt een maatje te voor de clio 2.
Racing is the best way to convert money into noise
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

Niels V Dijk schreef:Ik lijn ze altijd uit met uitspoor.. rond 0.05-0.08 ongeveer. Als ik dit zie is ie op toespoor gezet? Dan is ie niet recht te houden op de snelweg
Hey Niels,

kan ik dit gewoon aangeven bij de banden/uitlijn specialist? Dat ze hem op de aangegeven waarden zetten.
Gebruikersavatar
Triggerhappy
Berichten: 159
Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten ;-)
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

Daan2D schreef:Wellicht zit het ook in je banden maat en inchmaat, 17is echt een maatje te voor de clio 2.
Hey Daan, ik zou het ook eens kunnen proberen met de originele wielen...maar als ik eerlijk ben denk ik dat dat toch niet echt mag uitmaken. Heb jij ook nog steeds de zilveren Fase2 als daily? Anders zou je eens een ritje in de mijne kunnen maken. Ik zag dat Jean Paul en jij vrienden waren. JP is een collega van me.
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

Triggerhappy schreef:Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten ;-)
Hoeveel bar kan je bij deze Clio's aanhouden als uitgangspunt koud.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

JP verdelde indd dat je de clio toch gekocht had. Ik vind het altijd veel uit maken, zeker een maat tegroot zet de auto hoger op de poten, bredere banden meestal dus ook gevoeliger voor spoorvorming enz.
Kunnen best eens afspreken bij jp weet onderhand wel hoe een rs moet rijden, standaart tot flink aangepast.
Racing is the best way to convert money into noise
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wat Daan.....Heb je toch wel gereden met die cup clio van je ?
:smile: :p
JPO
Berichten: 112
Lid geworden op: di 6 jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

foto is niet goed te lezen...mag ie wat groter?

een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')

172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')

Mk1 172: 10 5' Toe out

182: 0 12' Toe out (+-5')


ik heb een pdf met alle settings.
Born Grippy
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Goede banden spanning en wielen goed uitgelijnd? Ik had hetzelfde met mijn Twingo. Bleek dat de rechter voorwiel niet goed was gebalanceerd en de bandenspanning te laag was.
kon ik maandag nog met moeite met 110 Door een lange doordraaide bocht, nu zonder problemen met 125 km/uur
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Jochem de Haas schreef:Wat Daan.....Heb je toch wel gereden met die cup clio van je ?
:smile: :p
Jazeker zondagmorgen broodjes halen bij de bakker :lol: daily is ook niet echt standaart meer :X
Racing is the best way to convert money into noise
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Daan2D schreef:
Jochem de Haas schreef:Wat Daan.....Heb je toch wel gereden met die cup clio van je ?
:smile: :p
Jazeker zondagmorgen broodjes halen bij de bakker :lol: daily is ook niet echt standaart meer :X

:D
Gebruikersavatar
Triggerhappy
Berichten: 159
Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Daniello schreef:
Triggerhappy schreef:Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten ;-)
Hoeveel bar kan je bij deze Clio's aanhouden als uitgangspunt koud.
Dat is dus geheel afhankelijk van de banden die er onder liggen. Meen dat ergens 2.2 wel prettig reed. Smijten als een kart :banaan:
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

bozothenutter schreef:foto is niet goed te lezen...mag ie wat groter?

een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')

172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')

Mk1 172: 10 5' Toe out

182: 0 12' Toe out (+-5')


ik heb een pdf met alle settings.
Als je wil, kan je mij de pdf mailen naar dcrabu@hotmail.com
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

Triggerhappy schreef:
Daniello schreef:
Triggerhappy schreef:Ik heb ooit mijn nieuwe Toyo banden op 2.4 bar gezet, lekker hard moet goed zijn dacht ik... nou niet dus.. zwabberde alle kanten op. Het kan in de kleinste dingen zitten ;-)
Hoeveel bar kan je bij deze Clio's aanhouden als uitgangspunt koud.
Dat is dus geheel afhankelijk van de banden die er onder liggen. Meen dat ergens 2.2 wel prettig reed. Smijten als een kart :banaan:
Hankook Ventus Evo in 195-40/17.

Ze stonden wat te hoog qua druk, koud bijna 2.8 bar rondom. Staan nu op 2.3 bar rondom koud.

Denk dat het icm opnieuw uitlijnen wel verholpen is. Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de tips.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

2.8 bar?! :X Whaha, íets te hoog. Dat zal niet fijn gereden hebben inderdaad.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

bozothenutter schreef:foto is niet goed te lezen...mag ie wat groter?

een Clio 2 RS moet idd uitspoor hebben voor:
172 CUP : 0 00' No toe (+-10')

172 Mk2 Ph2: Toe out 0 14' (+-10')

Mk1 172: 10 5' Toe out

182: 0 12' Toe out (+-5')


ik heb een pdf met alle settings.
Thnx voor de pdfs. Zal ze vdw eens doornemen
Gebruikersavatar
Triggerhappy
Berichten: 159
Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Zo die 2.8 bar is pittig! Dikke kans dat dat voor een groot deel heeft meegespeeld in het stuurgedrag.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Mwoah... de R.S. phase I die ik gehad heb had ik altijd op 2.5 staan en die stuurde echt snaar strak.
Hangt ook van de band af.
Gebruikersavatar
Triggerhappy
Berichten: 159
Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Hangt zeker van de band af maar vergis je niet wat een verschil van 3 tienden kan doen. :biertjuh:
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

Ik heb een hoop geëxperimenteerd met toe in/out. Toe in (iets maar!) geeft DEFINITIEF meer rechtuit stabiliteit.
Toe-uit dan zal meer "nerveus" gedrag vertonen , hij wil nl. gelijk de bocht in. Je verschil in camber zal zoals eerder vermeld waarschijnlijk het probleem geven. Ik heb m'n RS altijd iets toe-in gegeven want ik hou totaal niet van een onrustig stuur bij erg hoge snelheden. Je moet beetje voorzichtig zijn met de toe-in want zodra je gas geeft dan trekt de auto sowieso de draagarmen naar toe-in, dus wat je dan al toe-in heb afgesteld wordt dan nog versterkt, met meer bandenslijtage tot gevolg
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik ben niet zo bekend met de termen. Toe-in is /---\ en toe-uit is \---/?

Ik zou dan júíst zeggen dat toe-in nerveuzer gedrag zal vertonen en de auto liever een bocht in wil! En toe-uit meer stabiliteit geeft bij rechtdoor. Precies het tegenovergestelde van wat jij hierboven zegt, Frank.

Ik heb mijn 5 laten afstellen bij Steverink. Stond op een klein beetje uitspoor en wilde niet lekker de bocht in en door. Gewijzigd naar een klein beetje toespoor en hij sleurt 'm heerlijk door de bocht en is erg scherp en direct bij insturen. Dat kun je beschouwen als nerveus. ;-) Overigens vind ik 'm in de rechte lijn helemaal niet zo nerveus.

Misschien praten we niet over hetzelfde, dus ben wel benieuwd! :D Het zijn natuurlijk ook 2 totaal verschillende auto's.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hmm... Effe zitten Googlen. Toch vreemd dat er bij mij toespoor gezet is, terwijl dit juist minder scherp stuurgedrag zou moeten veroorzaken. Ik zal de uitdraai er toch eens bij zoeken straks. :lol:
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Daniello
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 apr 2015 4:15

Jongens bedankt voor de info. Ik heb nog niks gedaan aan de auto, ik ben sowiezo van plan om binnenkort het onderstel te gaan vervangen naar een AP schroefset of oem cup dempers icm Eibach veren (goede ervaringen op cliosport.net). Dan moet hij sowiezo opnieuw uitgelijnt worden. Tijdens de- en montage kan er gelijk gekeken worden of er wel dan niet rubbers versleten zijn welke het nerveuze stuurgedrag op snelheid (lees snelle doordraaiers) en volgas accelereren zouden kunnen veroorzaken.
Plaats reactie