aanpassen van een r5 voor bestuurder met beperking

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
hardcore to the bone

ik heb mijn vriendin eindelijk overgehaald om een 5-je te kopen!!!
geweldig toch!? nou is het probleem dat ze vanwege haar lengte een aantal beperkingen heeft op haar rijbewijs.
de auto moet aan de volgende eisen voldoen:

automaat

stuurbekrachtiging

en goede zitpositie

dat laatste zal geen probleem wezen.. kwestie van een beetje aan de stoel slijpen en lassen. stuurbekrachtiging is er ook nog wel op te bouwen en automaatjes zijn er ook nog wel.

het grootste probleem zit em in mijn eisen voor een 5-je : POWER
ik wil minstens een 1700 onder mijn kappie hebben(absoluut geen 1400 turbo) of liever nog een 2 liter blok, maar voor zover ik weet zijn er geen gtx-automaatjes

ik kwam dus op het idee om een blok&bak van een laguna of iets dergelijks in een 5-je te planten. ik heb al aardig wat ervaring in het werken aan gtx-jes maar dit is voor mij nieuw terrein.

mijn vragen zijn:

hoe kan ik het het beste aanpakken?
welk blok/bak is de beste keus?
wat moet ik met de electa?
en wat moet ik aanpassen op het gebied van ophanging en aandrijving?(ik neem aan dat ik andere naven nodig heb)

alvast bedankt voor jullie hulp
Tom
Moderator
Car: MB

Welkom hier.

Ik zou die keuze nog eens overwegen. Kant en klaar zul je het (zoals ondervonden) niet vinden en om een gewone super5 helemaal om te gaan bouwen gaat snel hard in tijd/geld wat je erin moet stoppen. Veel ervaringen met ombouwprojecten icm automaat zijn er denk ik niet.

Is er van de clio1 niets leuks te vinden?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

De Baccara is wel geleverd met automast en 1.7. Is wel even zoeken.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Geen 5, maar wel een leuke combinatie. :)

http://link.marktplaats.nl/614714437
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Merijn schreef:Geen 5, maar wel een leuke combinatie. :)

http://link.marktplaats.nl/614714437
Die is ook gaaf. Zie je ook nog eens erg weinig. Ook nog met airco (Y)
Roy
Moderator

Welkom hier. Je hebt het over POWER maar wilt absoluut geen 1.4 turbo, wat is je gedachte daarachter? :)
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator

Een clioII ph1 koop je overigens ook al voor een appel en een ei met automaat en een nette km. stand. Voor 2 tot 3 duizend kom je een heel eind. En dat zou toch mijn voorkeur hebben als je de auto dagelijks in gaat zetten.

Wil je een 5 ombouwen/verbouwen/moderniseren/roestvrij maken dan ben je ook zo een leuke duit verder. En de kans dat je daar ooit nog een cent van ziet is vrij gering denk ik. Wil je koste wat het kost een 5 dan moet je dat doen natuurlijk (Y). En ze beginnen uniek te worden in het straatbeeld, dat is dan ook wel weer leuk.
mark 5t
Contacteer:

ik ben 2,06m en pas ook in een 5 en en clio dus dat moet kunnen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
hardcore to the bone

bedankt voor alle reacties

een clio wil ik niet hebben.... ik ben helemaal gek op de r5 heb er al een stuk of 8/9 gehad( ik zal er strax ff een paar foto's van uploaden)

@willem-jan: ik kan toch niet zomaar een 1700 op een automatbak schroeven die bedoeldt is voor een 1400... als de bak het niet begeeft zijn het de aandrijfassen wel.

@roy: de reden dat ik absoluut geen turbo wil is omdat die turbo's erg kwetsbaar zijn..... mijn vriendin gaat er ook in rijden en die houdt er gegarrandeerdt geen rekening met warmrijden en het laten nadraaien... gevolg: turbo aan gort en spruitstuk naar de knoppen.
een 1700 met tweetrapscarberateur heeft mijn voorkeur omdat het een hoop scheelt met de electra maar heb ook een 1700 multi-point injectie gehad en dat reed ook enorm lekker. ik kan jullie een verhaal vertellen over mijn laatste r5..... ik denk dat jullie (naast degenen die erbij waren) de enigen zijn die me zouden geloven.

@mark 5t: het probleem bij mijn vriendin is niet dat ze te lang is maar juist te klein. het CBR heeft bepaald dat ze niet genoeg kracht in haar benen heeft voor de koppeling(onzin als je het mijn vraagt...als je een hydaulisch bediende koppeling hebt is het nooit zwaar). ook moet er stuurbekrachtiging op zitten om die reden.

ik snap dat zo'n ombouw niet echt vaak gedaan is en natuurlijk is dat niet 1...2...3... gedaan. dat het niet goedkoop is spreekt voor zich , alles wat op maat gemaakt is is duur, maar ik denk toch dat het mogelijk is.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

stuurbekrachtiging is no problem die hebben wij er ook op zitten.
automaat zou ook moeten kunnen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
hardcore to the bone

zoals beloofdt een paar pic's van een paar 5jes die ik had:

mijn laatste... mis hem...
(1700 met tweetraps solex carb)
[img]http://album.partyflock.nl/76539120_1970733804.jpg[/img][img]http://album.partyflock.nl/76539136_3003136461.jpg[/img][img]http://album.partyflock.nl/76539142_4082665244.jpg[/img][/img]

daarvoor had ik deze:
(1700 multi-point injectie)
[img]http://album.partyflock.nl/76539902_35119328.jpg[/img][img]http://album.partyflock.nl/76539931_3375916306.jpg[/img]

en hier een paar pic's van mijn.....3de r5 geloof ik.. de 2 ervoor waren in rood/zwart.. hier had ik de kleurschema omgedraaid vond ik wel leuk.
motorisch: saai: 1400 blokkie was blij dat ie vooruit kwam lol
[img]http://album.partyflock.nl/76595368_1773599704.jpg[/img][img]http://album.partyflock.nl/76595356_1449539032.jpg[/img][img]http://album.partyflock.nl/76595358_2532957808.jpg[/img][img]http://album.partyflock.nl/76595360_3246125631.jpg[/img]
heb nog veel meer fotos maar ga ik nu niet plaatsen heeft eigenlijk niks met dit topic te maken maar zo krijgen jullie iig een idee van wie ik ben en waarom ik per se een r5 wil en dus geen clio
hardcore to the bone

Luco/Alpine-racer schreef:stuurbekrachtiging is no problem die hebben wij er ook op zitten.
automaat zou ook moeten kunnen
ik heb voorheen nog nooit een 5 gehad met stuurbekrachtiging dus weet niet hoeveel werk het is.

denk je echt dat een standaard 1400bak een 1700 aankan? voor zover ik weet zitten er bij een gtx toch dikkere aandrijfassen onder en andere naven... zullen ze niet voor niks gedaan hebben d8 ik zo
Merijn
Über-Spammer

Is een GTE geen goede optie? Dat komt het dichtst in de buurt bij een GT Turbo, maar je hebt de nadelen van de turbo niet.
hardcore to the bone

Merijn schreef:Is een GTE geen goede optie? Dat komt het dichtst in de buurt bij een GT Turbo, maar je hebt de nadelen van de turbo niet.
dat is precies de reden waarom ik zei dat ik een gtx wou.... maar weet jij een gte/gtx automaat te koop dan?

er is geen r5 die aan mijn eisen voldoet dus zal ik gewoon moeten sleutelen.. vind ik niet erg... het is gewoon even een kwestie van wat past het best en wat werkt het best..

ik denk dat ik toch zal moeten beginnen met het kopen van een r5 automatic,en dan alles ombouwen. als ik een gtt of gtx als basis neem en mijn vriendin wordt aangehouden dan ziet die agent dat ze alleen automaat mag rijden en dat op de kenteken staat dat t een schakel is.... op zo'n moment wordt zo'n gast nieuwsschierig en heb ik de poppen aan het dansen...
Tom
Moderator

Dus een hele auto ombouwen is geen probleem maar het kenteken aan laten passen bij de RDW is geen optie? Lijkt me dat dat wel op kenteken te krijgen is.
hardcore to the bone

ik heb vaker gehoord dat het rdw nogal graag dwars ligt en daar zit ik niet op te w88 natuurlijk

onthoud ook dat ik per se een r5 nodig heb die onder de oldtimers valt... dat is het beste argument dat ik heb bij mijn vriendin om een 5je te kopen(ivm wegenbelastingvrij en oldtimerverzekering ;-) )

als ik dit niet voor mekaar krijg wilt ze een kia pikanto.. :H:
dat wil ik toch ECHT niet rijden!!!!
we rijden nu een twingo uit 2005 met semi-automaat.... dat is ook al niet veel soeps naar mijn zin en rij er niet graag in maar tis nog te doen.....tis gelukkig nog een renault maar als die kia er komt zoekt ze het maar uit!! ik zet er geen voet in! moet ze zelf maar uitzoeken hoe ze em moet parkeren! LOL ja tis echt een vrouw hoor fileparkeren kan ze ECHT niet
Laatst gewijzigd door hardcore to the bone op wo 14 nov 2012 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer

Hou wel rekening met de aanstaande wijzigingen in wet rond motorrijruigenbelasting op oldtimers. De kans bestaat dat je straks niet meer dagelijks gebruik mag maken van je oldtimer.

De RDW doet niet zo moeilijk, heb ik begrepen. Als je het maar degelijk in elkaar hebt gezet. :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Electrische stuurberachtiging van een express past op een 5 inclusief stuurhuis, vergt wel wat handigheid.

Bak van een clioautomaat past misschien zo en anders pasplaat laten maken.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

regels voor oldtimers gaan veranderen. ;-) regering wil de oldtimers weer gaan belasten.

En daarbij is het officieel zo dat je met een standaard oldtimerverzekering maximaal 7500 km p/jaar mag rijden. Ga je hoger komt de verzekering niet goedkoper uit. (oldtimerverzekering onbeperkte kilometers ca 400 euro) ;-)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ik heb oldtimerverzekering voor 120 euro, onbeperkte km.
hardcore to the bone

oooh wat degelijkheid betreft zit het bij mij wel goed.... mijn motto is: het gaat goed in mekaar of helemaal niet

waar kan ik meer info vinden over die wetsverandering? lijkt me wel verstandig om dat ff uit te pluizen voor ik er zoveel werk en centen in steek
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:Electrische stuurberachtiging van een express past op een 5 inclusief stuurhuis, vergt wel wat handigheid.

Bak van een clioautomaat past misschien zo en anders pasplaat laten maken.
compleet blok + bak van bovenstaande clio inbouwen in een 5 en je bent er. enige wat je moet aanpassen zijn de motorsteunen ;-)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

hardcore to the bone schreef: waar kan ik meer info vinden over die wetsverandering? lijkt me wel verstandig om dat ff uit te pluizen voor ik er zoveel werk en centen in steek
Meer als het regeeraccoord is er op dit moment nog niet bekend wat die wetswijziging betreft. dus nog even gedult.
Merijn
Über-Spammer

hardcore to the bone schreef:oooh wat degelijkheid betreft zit het bij mij wel goed.... mijn motto is: het gaat goed in mekaar of helemaal niet

waar kan ik meer info vinden over die wetsverandering? lijkt me wel verstandig om dat ff uit te pluizen voor ik er zoveel werk en centen in steek
Je kunt dit topic even doorlezen. Hier is alles wel aan bod gekomen, denk ik.

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 01#2326701
hardcore to the bone

en die clio-automaatbak kan een 1700 aan?
als dat zo is is het allemaal veel makkelijker dan ik had verwacht.

ik neem aan dat die electrische stuurbekrachtiger alleen nog nieuw te krijgen is? zoveel expressjes zijn er ook niet meer..

btw: ben blij te zien dat ik niet de enige ben die zo gek is op de r5... had nooit verw8 dat er zo snel en zo veel reacties zouden komen mijn dank is groot
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

hardcore to the bone schreef:en die clio-automaatbak kan een 1700 aan?
clio baccara is een 1.7 (f3N)motor, met automaatbak erachter. ;-) jouw oude GTX is ook een F3 motor :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Nee is niet nieuw meer te krijgen denk ik, op de sloop kijken, ik heb toen zon formulier ingevuld en binnen een dag reactie, kost wat maar werkt perfect, heb evt wel fotos van hoe het bij mij zit.

is wel een gtturbo
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Gerald schreef:
clio baccara is een 1.7 (f3N)motor, met automaatbak erachter. ;-) jouw oude GTX is ook een F3 motor :D
Ja dus waarom zou je alles overhangen, die bak moet toch gewoon passen?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:
Gerald schreef:
Ja dus waarom zou je alles overhangen, die bak moet toch gewoon passen?
heeft alleen zin als je al een GTX hebt, dit verruimt je keuzemogelijkheden. daarbij weet ik niet of de computer van de automaat moeite heeft met een GTXcomputer/carburateur.
hardcore to the bone

SUPER! boodchappenlijstje is dus compleet
denk dat de kosten nog wel meevallen , had verwacht dat ik veel meer had moeten aanpassen of speciaal had moeten laten maken.

foto's zijn altijd welkom dan weet ik tenminste hoe het eruit hoort te zien ;)

*edit* kan ik dan niet de computer van de clio overzetten? lijkt me het meest logisch om de comp. te gebruiken die bij de motor hoort
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

hardcore to the bone schreef:SUPER! boodchappenlijstje is dus compleet
denk dat de kosten nog wel meevallen , had verwacht dat ik veel meer had moeten aanpassen of speciaal had moeten laten maken.

foto's zijn altijd welkom dan weet ik tenminste hoe het eruit hoort te zien ;)

*edit* kan ik dan niet de computer van de clio overzetten? lijkt me het meest logisch om de comp. te gebruiken die bij de motor hoort
vergeet de GTX motorsteunen niet. (of die van een volvo 440? , kom ik nog wel op).

enne wat die computer betreft. waarom denk je dat ik zeg dat alles omzetten het makkelijkste is. ;-)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

hardcore to the bone

idd... is het makkelijkst dus plan van aanpak:

koop een gtx
koop een clio baracca
doe de magische wisseltruc
ff laten checken bij de rdw
en klaar is kees...

tis natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en zal hier en daar nog wel wat technische probleempjes krijgen maar met jullie hulp komt dat vast wel goed..

ik had hier 10 jaar geleden lid moeten worden..... had me een heel hoop tijd bespaard! denk dat ik dan ook makkelijker aan onderdelen was gekomen....dat heeft me altijd het meeste tijd gekost

*edit*
zie ik dat nou goed? heb jij je expansievat van t koelsysteem in die bak liggen?
PaulM

ik zou meteen betalend lid worden, krijg je rest van het jaar gratis en je kan ook extra topics bekijken. Vooral goed idee als je toch meer info nodig hebt komende tijd! (en het is niet eens zo duur!) (F)

<<<
daarnaast kan je er ook zo'n mateloos irritante avatar bij je profile plaatsen :P
hardcore to the bone

ik was al van plan om betalend lid te worden.... wat de kosten betreft... kweet niet wat lidmaatschap kost maar denk dat het dat wel waard is informatie is onbetaalbaar

en vind het ook geweldig om contact te hebben met r5-fanaten ;-)

*edit* LOL ja was al van plan om er een neer te zetten maar kon niet... heb er ook nog een lekker irritant plaatje haha
Plaats reactie