Oldtimer MRB overgangsregeling 2015 ?
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
prima oplossing zon 60 dagen kaart, ruim voldoende voor 95% van de oldtimer bezitters.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Nouja zo'n 60 dagen kenteken met normaal of zelfs een dubbel belastingtarief voor die 60 dagen lijkt me ook prima.
Maargoed dat brengt ws. weer te weinig geld in het laadje, nu verdienen ze nog dikke poen aan alle gezinnen die 2 autos hebben waarvan er 1 grotendeels stilstaat. Of ouwe mensen die er 1x in de week mee naar de supermarkt gaan.
Toch moet het met een Digi-D koppeling die gewoon per direct werkt goed kunnen.
Maargoed dat brengt ws. weer te weinig geld in het laadje, nu verdienen ze nog dikke poen aan alle gezinnen die 2 autos hebben waarvan er 1 grotendeels stilstaat. Of ouwe mensen die er 1x in de week mee naar de supermarkt gaan.
Toch moet het met een Digi-D koppeling die gewoon per direct werkt goed kunnen.

Zoo... topicje loopt snel op
Ik heb pagina 1 gelezen en niet om het een of ander, maar ik kan me wel vinden in Lucoos redenatie.
Ik heb hetzelfde met die Prius-achtigen, die worden niet gekocht door liefhebbers en nagenoeg niet door bomenknuffelaars... dat gaat puur om de maandelijkse munten! Niets mis mee overigens, ieder zo zijn beweegreden, maar de voordelen in verbruik en milieuvervuiling komen die auto's niet na. Op de zaak hebben we ook een Prius, dat ding rijdt 1:10, 50000km per jaar en alleen 100m in de straat of parkeerterrein op de accu...
Er zijn regeltjes bedacht om te belonen, met als zij-effect dat veel oude auto's uit het buitenland werden gehaald, waardoor de staat A) inkomsten mist en B) het milieu besparingssysteem teniet wordt gedaan.

Ik heb pagina 1 gelezen en niet om het een of ander, maar ik kan me wel vinden in Lucoos redenatie.
Ik heb hetzelfde met die Prius-achtigen, die worden niet gekocht door liefhebbers en nagenoeg niet door bomenknuffelaars... dat gaat puur om de maandelijkse munten! Niets mis mee overigens, ieder zo zijn beweegreden, maar de voordelen in verbruik en milieuvervuiling komen die auto's niet na. Op de zaak hebben we ook een Prius, dat ding rijdt 1:10, 50000km per jaar en alleen 100m in de straat of parkeerterrein op de accu...
Er zijn regeltjes bedacht om te belonen, met als zij-effect dat veel oude auto's uit het buitenland werden gehaald, waardoor de staat A) inkomsten mist en B) het milieu besparingssysteem teniet wordt gedaan.
Mrtn = Maarten
Ik denk dat je de bestuurder van die Prius even na moet laten kijken! 
Ik heb in 3 jaar tijd 160.000 km op een Civic Hybrid gezet met een gemiddeld écht verbruik van 6.59 l/100 km. Dat waren grotendeels snelwegkilometers en ik ben echt geen slak op de weg geweest.
Natuurlijk is dat bij lange na niet de 4.6 l/100 km die opgegeven wordt, maar voor een auto van die afmeting en gewicht is het een zeer net verbruik. Ik denk dat geen enkele non-hybrid in zijn klasse op dezelfde brandstof een beter verbruik haalt.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/350868.html
Met een Prius 1 op 10 halen, dan moet je echt onbeschoft trappen, van begin tot eind, volgens mij. Ik heb zelf geen ervaring met de Prius, maar gezien de vooruitstevende techniek ten opzichte van de Civic, kan ik me niet voorstellen dat die bij normaal gebruik minder zuinig is. De chauffeur maakt het grootste verschil.
Overigens ben ik het wel met jullie eens dat de nieuwe MRB-vrije auto's nergens op slaan. Maar van de andere kant is het wel zo dat mensen moeilijk afstappen van hetgeen wat men kent. Soms moet je iets stimuleren en dan zijn het de financien waar je makkelijkst mensen mee over de streep trekt. Op zich niks mis mee, als het maar echt klopt.
Ter nadere illustratie: Ik rijd op dit moment een A1 1.4 TFSI, 125 PK. Gemiddeld opgegeven verbruik, gemiddeld 5.3l / 100 km. In de praktijk mag ik van geluk spreken als ik 8.0l/100 km haal! Dan klopt de opgave toch gewoon niet?? Je zult maar zo'n auto gekocht hebben, gerekend met het opgegeven verbruik. Daar zit je dan elke kilometer wel even 66% boven!
Anyway, van mij mogen ze de 60-dagenkaart invoeren. Liever vandaag dan morgen! En direct ook het belastingvoordeel van 'extreem milieuvriendelijke' auto's opheffen.
Al blijf ik erbij dat er maar 1 echt eerlijk systeem is en dat is het afschaffen van de MRB en alle belasting aan de pomp innen. Rij je veel, betaal je veel. Rij je een zeer onzuinige auto, dan betaal je daarvoor. Rij je weinig en zuinig, dan ben je goedkoper uit. Een beter systeem bestaat niet. Geen registratiekosten, geen rare uitstootregels, gewoon plain and simple.

Ik heb in 3 jaar tijd 160.000 km op een Civic Hybrid gezet met een gemiddeld écht verbruik van 6.59 l/100 km. Dat waren grotendeels snelwegkilometers en ik ben echt geen slak op de weg geweest.
Natuurlijk is dat bij lange na niet de 4.6 l/100 km die opgegeven wordt, maar voor een auto van die afmeting en gewicht is het een zeer net verbruik. Ik denk dat geen enkele non-hybrid in zijn klasse op dezelfde brandstof een beter verbruik haalt.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/350868.html
Met een Prius 1 op 10 halen, dan moet je echt onbeschoft trappen, van begin tot eind, volgens mij. Ik heb zelf geen ervaring met de Prius, maar gezien de vooruitstevende techniek ten opzichte van de Civic, kan ik me niet voorstellen dat die bij normaal gebruik minder zuinig is. De chauffeur maakt het grootste verschil.
Overigens ben ik het wel met jullie eens dat de nieuwe MRB-vrije auto's nergens op slaan. Maar van de andere kant is het wel zo dat mensen moeilijk afstappen van hetgeen wat men kent. Soms moet je iets stimuleren en dan zijn het de financien waar je makkelijkst mensen mee over de streep trekt. Op zich niks mis mee, als het maar echt klopt.
Ter nadere illustratie: Ik rijd op dit moment een A1 1.4 TFSI, 125 PK. Gemiddeld opgegeven verbruik, gemiddeld 5.3l / 100 km. In de praktijk mag ik van geluk spreken als ik 8.0l/100 km haal! Dan klopt de opgave toch gewoon niet?? Je zult maar zo'n auto gekocht hebben, gerekend met het opgegeven verbruik. Daar zit je dan elke kilometer wel even 66% boven!
Anyway, van mij mogen ze de 60-dagenkaart invoeren. Liever vandaag dan morgen! En direct ook het belastingvoordeel van 'extreem milieuvriendelijke' auto's opheffen.
Al blijf ik erbij dat er maar 1 echt eerlijk systeem is en dat is het afschaffen van de MRB en alle belasting aan de pomp innen. Rij je veel, betaal je veel. Rij je een zeer onzuinige auto, dan betaal je daarvoor. Rij je weinig en zuinig, dan ben je goedkoper uit. Een beter systeem bestaat niet. Geen registratiekosten, geen rare uitstootregels, gewoon plain and simple.
-
- Car: R19.R
Naja, als je zo'n weer zo'n prius op de linkerbaan voorbij ziet komen met 160 op de snelweg - waar het voordeel van het accu systeem ook sterk minder is t.o.v. in de stad - dan kan ik me voorstellen dat het wel richting de 1 op 10 gaat ja. Net als dat mijn lease polo 1 op 20 rijdt en bij lange na niet de opgegeven 1 op 28.
Zuiniger rijden dan opgave kan wel overigens, lukt met mijn laguna prima en sinds de vrouw erin rijdt nog veel beter
(duidelijk te zien in de grafiek http://www.autoweek.nl/verbruik/4450/re ... 9-dci-2000)
Zuiniger rijden dan opgave kan wel overigens, lukt met mijn laguna prima en sinds de vrouw erin rijdt nog veel beter

(duidelijk te zien in de grafiek http://www.autoweek.nl/verbruik/4450/re ... 9-dci-2000)
Merijn schreef:Al blijf ik erbij dat er maar 1 echt eerlijk systeem is en dat is het afschaffen van de MRB en alle belasting aan de pomp innen. Rij je veel, betaal je veel. Rij je een zeer onzuinige auto, dan betaal je daarvoor. Rij je weinig en zuinig, dan ben je goedkoper uit. Een beter systeem bestaat niet. Geen registratiekosten, geen rare uitstootregels, gewoon plain and simple.

Werkt alleen niet...de max is wel ongeveer bereikt, aan hoe meer knopjes ze kunnen draaien hoe beter (beetje mrb erbij, klein beetje accijns, beetje btw etc etc). Mensen zullen daar niet van opkijken, maar bijv. 2,5-3 euro per liter en verder geen vaste kosten accepteert niemand.
Hier overigens een rapport over milieueffecten van oldtimers (pdf!).
-
- Moderator
- Car: MB
En dat geeft zeeer grote problemen in de grensstreek. Al ben ik het met Merijn eens dat het wat eerlijkheid betreft (indien goed invoerbaar) er weinig is dat dit zal overtreffen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Gaat de goeie kant op, alleen nog even die gasten met ouwe Volvo's als daily aanpakken en dan zijn we er

Ik ben blij 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Denk dat de gasboten ook buiten de regeling gaan vallen.
-
Ik wacht wel rustig af, als dat zo is ga ik die paar kilometers wel op benzine rijden ofzo.Luco/Alpine-racer schreef:Denk dat de gasboten ook buiten de regeling gaan vallen.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Zou raar zijn als ze diesels uitsluiten en gas niet, maar is inderdaad afwachten.Ronald1916V schreef:Ik wacht wel rustig af, als dat zo is ga ik die paar kilometers wel op benzine rijden ofzo.Luco/Alpine-racer schreef:Denk dat de gasboten ook buiten de regeling gaan vallen.Jammer maar 't is niet anders.
Tis natuurlijk wel een doorn in het oog voor de liefhebbers die ivm hele hoge rijkosten (ronald) op lpg rijden maar ik denk wel de meest simpele manier om de uitbuiters buiten te sluiten.
-
LPG is schoner heLuco/Alpine-racer schreef:Zou raar zijn als ze diesels uitsluiten en gas niet, maar is inderdaad afwachten.Ronald1916V schreef:Ik wacht wel rustig af, als dat zo is ga ik die paar kilometers wel op benzine rijden ofzo.Luco/Alpine-racer schreef:Denk dat de gasboten ook buiten de regeling gaan vallen.Jammer maar 't is niet anders.

Is ook zo alleen jij én ik weten dat het daar niet om gaat 

-
- Über-Spammer
Als je terugkijkt naar waar het allemaal om begon: MILIEU. Nu spreken ze bij de 60 dagen kaart van: kosten vs opbrengsten.
Lekker doorzichtig weer

Lekker doorzichtig weer

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Allemaal een grote bek en dit missen ze

PrutsersIk kopieer dit bericht ook even op dit forum. Ik weet niet hoeveel oldtimerbezitters hier zitten. Dit is een groot forum dus velen die weer andere fora/kennissen hebben om deze info naar door te sturen.
Zie ook:
http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... =4&t=78902
en
http://www.facebook.com/groups/132939090189930
[img]http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9798_n.jpg[/img]
Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.
Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.
Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.
Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.
Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.
Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.
Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.
Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan http://www.treesforall.nl.
Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.
Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.
Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!
Guiness Book of Records:
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!
Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Benieuwd hoe ze 't op gaan lossen....en/of hoe ze 't gaan registreren!
Met m'n R5 D. blijf 'k iig lekker verder stinken, al is 't maar om al die zeikers die tegen oude auto's zijn te jennen
, die paar tientjes MRB maken 't verschil toch niet 
Met m'n R5 D. blijf 'k iig lekker verder stinken, al is 't maar om al die zeikers die tegen oude auto's zijn te jennen

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Logisch... zo'n 5 weegt geen drol... Die 200D wel 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Vind dat laatste punt ook wel een goede.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
vanaf dag 1 was het overduidelijk, wekers zit er alleen voor de centen... Het hele milieuverhaal waaraan het opgehangen werdt komt nu totaal niet meer aan bod trouwens.
Ga me toch eens heel diep nadenken wat ik met mn volvo ga doen....
Ga me toch eens heel diep nadenken wat ik met mn volvo ga doen....

Project: GTT Blue Sport
weer lekker gevalletje uitmelken van de liefhebber, wat een onzin zeg. Moet je eens voor de gein in een binnenstad wonen bij een busstation, als je daar je ramen lapt kan je het dak opnieuw teren.
Die oude dieselbakken die voor dagelijks wordt gebruikt aanpakken prima, maar laat de echte liefhebber buiten schot aub.
Die oude dieselbakken die voor dagelijks wordt gebruikt aanpakken prima, maar laat de echte liefhebber buiten schot aub.

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Moderator
- Car: MB
nog meer leesvoer. Kijk vooral even naar de voorgestelde opties
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... timers.pdf
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... timers.pdf
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Ik ben echt klaar met dat gezeik allemaal, de hele oldtimerwereld is toch al verkloot door de eeuwige onzekerheid, verkopen heeft geen zin meer dus druk dat kwart tarief er maar gewoon door.. Dan lap ik wel 580 euro per jaar en wil ik er de komende jaren geen reet meer over horen 

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Ze hadden een aardige regeling bedacht vond ik, voordat ze hiermee begonnen.
Oldtimers pas vanaf 30 jaar mrb vrij. Volledig mrb vrij voor benzine auto's en voor lpg en diesel betaal je de mrb-benzine mrb.
Dan wordt het voor lpg en diesel al veel minder aantrekkelijk om een oldtimer te rijden en de liefhebbers met een benzine-auto rijden wel mrb vrij.
Maar wat ze nou weer allemaal verzinnen... ik wacht het wel rustig af. Je kan er toch geen pijl op trekken.
Oldtimers pas vanaf 30 jaar mrb vrij. Volledig mrb vrij voor benzine auto's en voor lpg en diesel betaal je de mrb-benzine mrb.
Dan wordt het voor lpg en diesel al veel minder aantrekkelijk om een oldtimer te rijden en de liefhebbers met een benzine-auto rijden wel mrb vrij.
Maar wat ze nou weer allemaal verzinnen... ik wacht het wel rustig af. Je kan er toch geen pijl op trekken.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
hier nog een, ik wacht het af en zie het vanaf daar wel.Willem-Jan schreef: Maar wat ze nou weer allemaal verzinnen... ik wacht het wel rustig af. Je kan er toch geen pijl op trekken.
Project: GTT Blue Sport