Vaag probleem Clio 1.4 16V uit 2000

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
marcoclio

Ongeveer een maand geleden wilde de bovenstaande Clio van mijn vrouw s'ochtends niet starten.
Zelf rij ik al meer dan 5 jaar in een Clio 1.6 16V uit 1999 dus heb haar telefonisch wat tips gegeven.
Vertelde haar dat ze even moest gaan schudden met de auto en dan eens kijken of hij wilde starten, wat lukte.
Uiteindelijk is dezelfe week het opname element vliegwiel vervangen en start de auto nu weer als een zonnetje.

Afgelopen weekend kwam er een heel andere storing naar boven.
Tijdens het rijden, zowel met een koude als warme (bedrijfstemp.) motor gaan er op willekeurige tijden en snelheden de combinatie op het dashbord branden van het lampje STOP en het lampje van de KOELVLOEISTOFTEMP. en het toerental valt terug.
Dit duurt ongeveer een 1/2 a 1 seconde en dan draait de motor/rijdt de auto gewoon verder.
Het vreemde is dat de naald van de koelvloeistofindicatie nooit boven bedrijfstemp. uit komt (er zit genoeg koelvloeistof in het vat, motor rookt niet en ruikt ook niet naar brand).

Dacht er zelf eerst aan dat de computer een verkeerd signaal krijgt die hem verteld dat de motor te heet is en hierdoor de combinatie van STOP en KOELVLOEISTOF laat branden...zeg maar uit voorzorg om de motor niet in de 'prak' te laten draaien....de computer krijgt ze maar een 'vals' signaal.

Nu is de auto afgelopen dinsdag naar de Reanult dealer geweest en daar konden ze tijdens het uitlezen van de computer niks vinden.

Heb zelf het bovenstaande verhaal verteld en naar aanleiding hiervan zijn de temperatuurzender en opname element water vervangen.

Het leek eerst goed te gaan, maar gisteravond deed hetzelde probleem zich meerdere malen voor.

Vanmiddag belde mijn vrouw mij op dat tijdens het rijden de 'storing' weer naar boven kwam en toen viel het toerental dusdanig terug dat de motor helemaal afsloeg en met moeite weer gestart kon worden.

Heeft het bovenstaand probleem iets te maken met het feit dat het opname element vliegwiel is vervangen, is dit een op zich zelf staand probleem of kan het een combinatie van beide zijn ???...en heeft iemand misschien een oplossing :worship:

Alvast bedankt voor het meedenken en de eventuele reacties en een prettige avond,

Marco
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Klinkt alsof het indd iets met de ontsteking te maken heeft. Zodra je ontsteking uitvalt gaat het STOP lampje aan icm het koelvloeistoflampje. (net zoals je de auto op contact zet voordat je start). Zodra de ontsteking weer terug opgepakt wordt kun je weer door rijden. (als de auto gewoon in de versnelling doorrolt).

Wanneer de ontsteking zo lang weg is gevallen totdat bijna stilstand (in de versnelling) dan zal de motor indd helemaal afslaan.

Denk dus toch als eerste weer aan de BDP sensor, maar die heb je al eens vervangen. Is er toen ook een nieuwe stekker aangezet? Dat doen ze namelijk 'tegenwoordig' standaard geloof ik bij de dealer. Dan krijg je de nieuwe BDP sensor en een nieuwe stekker met draden.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
marcoclio

MartijnG schreef: Denk dus toch als eerste weer aan de BDP sensor, maar die heb je al eens vervangen. Is er toen ook een nieuwe stekker aangezet? Dat doen ze namelijk 'tegenwoordig' standaard geloof ik bij de dealer. Dan krijg je de nieuwe BDP sensor en een nieuwe stekker met draden.
Het is de auto van mijn vrouw en zij was 'er bij' tijdens het vervangen van de BDP element.

Even de rekening erbij gepakt:
code 7203 uit-in opname-element BDP
code R82 00 673 202 verloop BDP
code R82 00 647 554 opname element

Deze dingen zijn volgens de rekening vervangen en hier ga ik dus ook maar vanuit.

As dinsdag heb ik een afspraak staan bij de garage voor het probleem en dan is het de bedoeling dat ze er zelf mee gaan rijden en kijken/ervaren wat het probleem is omdat er tijdens het uitlezen geen fout naar boven komt.

Kan ze iig eens vragen een andere BDP element erin te zetten...valt onder de garantie van een maand geleden lijkt mij ;-)
Abel
Über-Spammer

tja, hou ook de meter eens goed in de gaten als die gaat wieblen, dan zou ik aan de thermostaat gaan denken. Ik heb wel gezien dan die stuk gaat in een soortgelijk blok. dan gaat die niet goed open en dan opeens wel en dan krijg je rare temp schomellingen

suc6 en houd ons op de hoogte
marcoclio

Volgens afspraak kon de auto vandaag terecht...er zou eventueel de hele dag naar het probleem gekeken worden en er zou met de auto gereden worden.

Vanochtend vroeg heeft mijn vrouw de auto gebracht en heeft ze mijn tel nummer gegeven.

De hele dag niet gebeld dus vanmiddag rond 1600 uur zelf maar eens even gebeld.

Monteur die met de auto bezig was was even niet beschikbaar omdat deze een auto buiten moest zetten...zou asap worden teruggebeld.

Na 45 minuten nog steeds niks gehoord dus zelf maar eens even gebeld.

Het klonk alsof men de hele dag niet naar de auto heeft omgekeken, want er werd tijdens het telefoongesprek gezocht naar een drukvoeler...deze zou een fout hebben laten zien tijdens het uitlezen.

Telefonisch afgesproken dat ze mij zouden terugbellen als ze er één hadden.
Half uur later idd teruggebeld met de mededeling dat men er een nieuwe in had gedaan en dat het probleem verholpen zou zijn.

Vrouw gebeld zodat ze haar auto weer kon ophalen...tijdens het rijden nog steeds dezelfde problemen.

Is het voor de garage dan zo moeilijk om eerst een een proefrit met de auto te maken voordat men gaat zeggen dat hij in orde is (N)

Eenmaal thuis heeft mijn vrouw de garage maar weer eens gebeld en de auto kan morgen weer eens terrecht...en nu niet gaan denken dat ik ga betalen voor die drukvoeler want dit is niet de oplossing :|-
marcoclio

Na bijna een week is de auto weer terug.
Afgelopen woensdag wilde de auto nog maar een paar 100 meter rijden...is toen uitgevallen en wilde niet meer starten.
Vrouwlief de garage gebeldt welke de auto heeft opgehaald via een afsleep.
Hele dag niks vernomen dus aan het eind van de middag zelf maar eens wezen kijken.
Druk, druk, druk, vakantieperiode, zieken, uw auto komt tussendoor enz enz.
Bleek dat er onder de motorkap, achter de accu nog een soort zekeringkast/relaiskast te zitten welke waterschade had geleden.
De aansturing van de motor/boordcomputer krijgt oa hier vandaar zijn spanning...en wilde dus niet meer starten omdat er door de waterschade kortsluiting/corrosie was ontstaan...in de kabels en relais.

Om een lang verhaal kort te maken...alle draden zijn nagelopen en eentje is er vervangen en er zijn 3 nieuwe relais ingegaan en tot op heden loopt de motor/auto weer als een zonnetje.

Blijft toch lasting bij een Renault die elektrische problemen...
Tom
Moderator
Car: MB

is er ook iets gedaan aan de oorzaak?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
marcoclio

Tom schreef:is er ook iets gedaan aan de oorzaak?
Heb niks over de oorzaak gehoord.
Het kan komen van water dat door de wielen omhoog wordt gebracht, maar heb zelf gezien dat de wielkast goed dicht zit, dus de plastic delen zitten goed.

Kan komen door water wat via de motorkap naar binnen is gelopen na een regenbui of wasbeurt...of het kan komen door het kapje wat boven dit relaiskast niet goed heeft vasgezete...kijk ook niet dagelijks onder de motorkap.

Denk dat ik voor de zekerheid maar een soort plasticzak in het relaiskast ga doen.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

das toch ook geen oplossing lijkt me.. :)
Plaats reactie