Volvo 343 16V: Clio 16V blokje inbouwen

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

Even voorstellen voor de gene die me nog niet kenne:

Ik ben Paul, 20 jaar, HTS autotechniek student te Arnhem. Werk in het weekend bij kwik-fit (Eindhoven), en door de weeks vertoef ik in het prachtige Arnhem. Gek van volvo's (ook een beetje van renaults hoor, vanmiddag afscheid genomen van mn clio 16v'tje:(). De echt oude volvo's zijn me nog te duur, is gebleken uit ervaring. dus ik stap weer lekker terug op die oude lelijke oma-bakken...343's!


Mn auto'tjes:

- 343 DL automatic '79, 66.000km. Erg goeie auto, maar helaas erg lelijk
[img]http://img296.imageshack.us/img296/948/pict0052bk5.jpg[/img]

- 343 DL special automatic '77/'78 op LPG. Erg leuke auto met veel opties(cruise control, boddykitje, jaloezie (lol:D), KONI's enz). Volgende week ophalen!
[img]http://img513.imageshack.us/img513/8748 ... 009ww5.jpg[/img]

- Amazone '64, net vers motortje in gelegd, maar gaat eruit. Te duur


Even ter verduidelijking: 343 is de voorganger van 340/360
____________

Het project:

Je bent als HTS'er altijd benieuwd wat je met je auto kan...Zo ga je eens wat rondsurfen, en vind her en der wat over Renault F-type in 340's 1.7...Je gaat wat verder zoeken, en vind dat een Clio 1.8 16v of 2.0 16v blokje ook van het F-type is, en dat die goed fel zijn, en lekker vooruit komen. Ook 480 turbo, 5 GTT enzovoorts is mogelijk. Maar dat houd veel meer werk in, en ik vind een ongeblazen blok zeker zo leuk.

Ik heb heel wat voorwerk ervoor gedaan, lezen en uiteraard praten met soortgenoten (340-tuners). Conclusie was eigenlijk dat het een vrij eenvoudige transversie was. Natuurlijk blijft het niet gemakkelijk...Eind goed al goed: De knoop was doorgehakt. Er komt een 343 16v!

1e stap:

343 heeft een C-type renault blok, en ik moet een F-type plaatsen...Wel van belang dus dat ik 1.7 motorsteunen heb, koppelingshuis, startmotor endergelijke...Bovendien wou ik ook een handbak, en geen automaat. Dus ben ik opzoek gegaan naar een 340 1.7 sloper. Voor 100 euro heb ik er dan ook een gekocht van een man uit Bergeijk:
[img]http://img405.imageshack.us/img405/5483/pict0096wm0.jpg[/img]

De auto heb ik gesloopt. Motorisch in de schuur, trekhaak en interieur op/in de 343.

2e stap:

Een goed clio blok vinden is lastig. Toevallig tegen een schadeclio aangelopen. Wederom gesloopt, en het motortje de schuur in.
[img]http://img90.imageshack.us/img90/4913/schadeclioij7.png[/img]

3e stap:

Motortje opbouwen met de juiste mix van onderdelen. Ik heb gebruikt:

- clio motor, incl spruitstukken ed.
- clio vliegwiel (identiek, op het oog)
- 340 koppelingsplaat en drukgroep
- 340 koppelingshuis
- 340 Startmotor, dynamo (was het zelfde, ging enkel om de steun)
- 340 Dwarsbalk (anders als 343)
...enz.

komt er op neer dat het gewoon even vogelen is welke delen je moet gebruiken, en welke delen niet nodig zijn (stuurbekr.pomp enzo bijvoorbeeld)

Binnekort een foto'tje hiervan!

4e stap

Vanaf hier word het allemaal iets lastiger. Enkele delen moeten aangepast worden om in de auto te passen. Ik ben nu in deze fase.

Prob's:

- Uitlaat: een tussenstuk is een oplossing, echter mijn 340 pijp was in slechte staat, dus ik heb besloten dat ik voor een RVS pijp van voor tot achter ga, met waarschijnlijk een motorfiets demper.

- Inlaat: Past niet icm. kachelhuis. Ook is het nog even afwachten hoe ik met mn rembekrachtiger uitkom. Dit probleem laat ik dus ook liggen voor als het motortje is ingebouwd.

- Kabelboom: Clio kabelboom moet aangepast worden voor de injectie

- Brandstoftoevoer: mechanisch->electrisch...Bovendien moet nog blijken of de toevoer niet te klein is.

Daarmee heb ik de grootste problemen opgenoemd die tot zo ver bekend zijn. Kleine probleempjes, bijv. welke radiateur ik gebruik even buiten beschouwing gelaten hoop ik dat het hier bij blijft.

Oplossingen:

- Uitlaat: Ik heb iemand gevonden die voor 2 tot 300 euro een complete uitlaat incl. demper wil maken. Dus als de motor is ingebouwd, gaat hij waarschijnlijk die kant op.

- Inlaat: 3 opties: mits het past met de rembekr, kachelbox halveren. Is goed te doen bij een 343 of de inlaat omlassen, zodat de inlaat vooraan het spruitstuk zit (is al eens gedaan). Als het niet met de rembekr. past, moet ik een nieuw spruitstuk bouwen.

- Kabelboom: Er voor gaan zitten, en eens wat moois maken. Dit mag niet zo'n probleem zijn.

Stap 5:

Inbouwen uiteraard. Eerst wil ik alles op een rijtje hebben, voor ik er aan begin. Ik ben het nu dus wel redelijk genaderd, zij het dat ik mijn amazone eerst nog wil verkopen. Vergeet niet dat ik de complete aandrijflijn(5bak) ook moet vervangen. Dit is al een klus opzich, maar goed te doen.

Nou heb ik helaas wel een volgend probleem. Dat motortje komt zeker in een auto. Enkel ik ben er nog niet over uit in welke. De blauwe 343: Dan zou het mn speel-auto worden. Circuits afgaan endergelijke. De 343 special: Dan zou het een lekkere vlotte dagelijkse auto zijn, die ik door de jaren heen zou opknappen tot een hele mooie, goeie en luxe auto op LPG (LPG verandert wel een hoop: minder kabelboomgedoe, inlaat destemeer en ook het brandstoftoevoerprob. zou opgelost zijn.)

Die overwegign moet ik snel gaan maken. Het is en blijft lastig. Momenteel voel ik meer voor het laatste...Maar dan zou het inbouwen nog wel iets langer op zich laten wachten.

_____________


Soortgelijke projecten:


3 bekend met clio motor. Alle 3 pas heel recent afgerond, zelfs na dat ik met mijn project opstarte. Inmiddels heb ik dus al iets meer informatie dan in het begin.

[img]http://i7.photobucket.com/albums/y266/v ... C00146.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y266/v ... C00150.jpg[/img]
Blauwe auto: Bennett...1.8 16v, iets getuned (megane spruitstuk enz. RVS uitlaat). De auto is opgebouwd als speel-auto, voor driftdagen en circuitdagen. (overigens momenteel te koop)

Zwarte auto: Adam...1.8 16v, nauwelijks getuned. Opgebouwd als dagelijkse auto met veel luxe.

Verder is er ene Nev, een specialist in driftwagen-opbouw die een 340 16v sedan heeft gebouwd. Echter van deze auto weet ik helaas heel weinig.

______________

Hieronder volgen updates, die hopelijk snel zullen volgen. Ik ben niet van plan er een meerjaren project van te maken. Opzich moet dat mogelijk zijn. Nev zijn auto is met enkele specialisten bij elkaar in 5 dagen opgebouwd!

Mochten er nog opmerkingen, vragen of tips zijn: Please reply! Ook ik zal wellicht nog tegen dingen aanlopen waar ik niet aan gedacht heb, vandaar dat enkele oplettende ogen handig zijn.
Slebber
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 15:25

Leuk project. Is weer eens wat anders dan een Volvo motor in een Renault lepelen (0) . Kan niet zeggen dat ik het model Volvo mooi vindt, maar tis wel een flinke wolf in schaapskleren als het eenmaal aan de praat is.
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

Oo, ik vind ze net zo goed lelijk;)...Ken uberhaupt niemand die ze wel mooi vind. 8) Mooie auto's koop ik wel als ik ouder ben, laat mij maar lekker spele;)

Maar, let wel: Belastingvrij op LPG (en geen belastingvrije bak waar je elk weekend onder hoeft te liggen), achterwielaandrijving (ik zou haast niet meer zonder kunnen, lkr drifte;)), redelijk comfort...

Cheap to drive, easy to maintain zegmaar
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Leuk projektje en duidelijk omscheven. (Y)

Wie was die man uit bergeijk? Had hij een gtt en een mini? :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Altijd leuk, Frankensteincreaties!
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Gaaf project :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

SJIEK PROJECT :D

komt die clio toevallig uit geleen?
SasjeSuper5
Berichten: 608
Lid geworden op: wo 18 mei 2005 14:20
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ey paulus, succes ermee hea (Y)
kom maar snel met dat rooie hok van je, ben benieuwd... misschien koop ik dan ook weer een 343 :lol:
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

lachen !! welke versnellingsbak druk je erom dan ? de volvo zijne omdat je met de aandrijving zit ?
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Martijn. schreef:lachen !! welke versnellingsbak druk je erom dan ? de volvo zijne omdat je met de aandrijving zit ?
Paul, jij duikt ook overal op he?! :D Hier gaan de mensen tenminste niet zeuren dat het zonde is van de "prachtige auto". :~

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=140

Transaxle opstelling dus. Volvo bak achterin, volvo koppelingshuis tegen het blokkie
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Jaaaaaaaahhhhhhh, dit vraagt om een weddenschapje: Welke Volvo met Reno steroiden rijdt het eerst!
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

pistonpen paultje schreef:Ken uberhaupt niemand die ze wel mooi vind.
er moet altijd een eerste zijn he :)
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

als er dus toevallig een 1.4 blokje overblijft hou ik me aanbevolen
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

canonballman schreef:Jaaaaaaaahhhhhhh, dit vraagt om een weddenschapje: Welke Volvo met Reno steroiden rijdt het eerst!
Volgens mij heb ik gewonnen (D)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

hehe van zon bak moet je dan ook echt een oud omaatjes look van maken, en dan bij stoplicht er hoop uit scheuren :D
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Dat was in eerste instantie mijn intentie wel ja... Maar nu ik een beetje in het driften gerold ben, ga ik m'n pk's gebruiken om de kont te laten glijden :lol: Daar hoort een bijpassend uiterlijk bij natuurlijk.

Dit bovenstaande project is nog niet gestart overigens.. Paul, m'n huisgenoot, heeft nog steeds alle meuk in de schuur liggen. :D Ben benieuwd of het er van komt.

Er komt overigens nog een volvo 343 turbo, ook van een maat van me. (ben ik nou zo aanstekelijk? :D Volgens mij wel, ik ben de eerste die begon met de idiooterij)



[img]http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... b006-1.jpg[/img]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hee, ik zag je vandaag nog rijden op de Nijmeegseweg in Arnhem met de 343 DL special automatic :wink:
Volgens mij heb ik ook wel eens bij jou in de buurt geparkeerd gestaan op het parkeerterrein van de HTS...

Goede plannen in elk geval (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

in engeland kunnen ze er ook wat van http://www.williamsclio.co.uk/forum/vie ... hp?t=28110
Plaats reactie