ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Andrews (supercinq)

tja het is dat het winter is,dan kan ik er wel in komen.
maar ik zou zelf nooit gaan zitten kutten
met boortjes die afbreken
of schuurbandjes die scheuren e.d

koop een kant en klare voor 7 of 8 tientjes (Y)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Tja eraf moet ie zoiezo om te vervangen .....
Dan zou ik toch echt ff kijken of ik het niet zelf kan ... scheelt weer 80 euro

En hoe veel moet er van af ?

Zover als je zelf wil als je maar een goede rand over houd waar de downpijp op aan gesloten kan worden.

FF uit mijn hoofd : het gat is nu 48 en je kan zomaar naar 51 a 52 en in de bocht kan je ook nog wat materiaal weg halen zodat ie wat vloeiender is.

Maar dat zie je vanzelf wel.....je bent er echt niet zomaar door heen.
oldskool

voor 100 euro heb je een kant en klare oplossing die veel beter is .

Down pipe inox Renault 5 GT...Down pipe inox Renault 5 GT Turbo et Renault 9 et 11 Turbo de 1982 à 1991.
99,90 €
[img]http://www.axauto-parts.com/boutique/im ... -large.jpg[/img]
Steven
Car: M536

Is dat ook 2,5"? Lijkt kleiner zo op het oog.

Anders is dat gewoon perfecte aanbieding, daar zou ik zelf ook niet voor gaan prutsen :)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ja, vraag me ook nog steeds af of dat een 2,5" is...maar het oogt inderdaad als een originele. Kan ook geen Frans dus een mailtje ernaartoe wordt een beetje lastig.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Car: M536

Als ik de pagina laat vertalen lijkt het om originele maat te gaan, maar komt niet duidelijk naar voren.
Florus

Je kan gewoon mailen in 't Engels naar AX auto parts, Dat doet Jo ook,ze geven gewoon netjes antwoord zo ver ik weet (Y)
GerryTT

Jo vertelde mij dat de downpipe 60mm is. Zou 2,36inch moeten zijn.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Als dat zo is, dan wil ik er ook 1... :)
Arco
Über-Spammer

Dat is dus iets groter als standaard ...

Tis i.i.g. niet duur.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Merijn
Über-Spammer

Heeft op een standaard T2 op iets meer druk (1-1,2 Bar) een grotere downpipe/elbow dan deze 60mm veel nut?
Arco
Über-Spammer

Hmmm... niet echt heb ik het idee.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor

Dit is een mooie oplossing. Denk dat 2,5 pas echt zin heeft bij joost z'n setup oid.
Riël
Über-Spammer

Ik heb 2,75" :p

Maarja, beter te groot dan te klein he :D

Downpipe dan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer

Mijn uitlaat is verder 2,25 inch, maar hoe verder naar achter, des de minder belangrijk het wordt hoe groot de diameter is, toch?

Misschien moet ik maar eens wat customs laten maken, als ik zeker weet dat het voordelen heeft.
Riël
Über-Spammer

Jep, als de uitlaatlucht afkoelt wordt het volume kleiner, dus dan heb je niet meer zo'n dikke pijp nodig.

Ook is een gietijzer exemplaar beter in performance. Een RVS downpipe is glad van binnen en heeft minder warmteafdracht, waardoor je een dikkere pijp nodig hebt.
tutuur
Clubsponsor

ga voor mijn gtt een 3" downpipe fabrieken met uitlaat tot de achteras, daar dan over op de 2,5" die ik er nu al onder heb van k-tec..

moet toch voldoende zijn denk ik zo.
zie het niet zitten om 3" over te achteras te gaan prakken, deze 2,5" gaat al net aan....
Merijn
Über-Spammer

Wat voor enorme föhn ga je op dat ding zetten, om die 3" noodzakelijk te achten?
tutuur
Clubsponsor

is voor de f7r turbo he (Y)
Merijn
Über-Spammer

Ja, maar wat voor turbo komt daarop? :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Merijn schreef:Ja, maar wat voor turbo komt daarop? :)
Garret GT2860 heb ik ergens gelezen.
tutuur
Clubsponsor

gt2871r :D

edit: noodzakelijk weet ik niet maar liever meteen goed, zou zonde zijn als de uitlaat een restrictie is.....
-jo-

het enige zinnige dat ik lees is dit:
Jochem de Haas schreef:FF uit mijn hoofd : het gat is nu 48 en je kan zomaar naar 51 a 52 en in de bocht kan je ook nog wat materiaal weg halen zodat ie wat vloeiender is.
tutuur schreef:Dit is een mooie oplossing. Denk dat 2,5 pas echt zin heeft bij joost z'n setup oid.
je mag er nog een 4" achterhangen, je blijft een restrictie houden in de elbow. De oplossing van AX is ideaal. Zelfs als je zou uitgaan dat dit std diameter is komt het nog gunstiger uit dan een elbow met zogenaamde 2.5" die nooit 2.5" is maar in feite 2.20".
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor

indd. al levert het sowieso wat op om er een grotere downpipe achter te hangen, een restrictie op 10cm is altijd minder erg dan 1 van 40cm lang...
Riël
Über-Spammer

Ik heb een heel andere elbow... De originele heeft weinig plek voor meer inhoud inderdaad en heeft een eigenaardige knik.
-jo-

tutuur schreef:gt2871r :D

edit: noodzakelijk weet ik niet maar liever meteen goed, zou zonde zijn als de uitlaat een restrictie is.....
je zei nu eens iets zinnigs en nu verkloot je het weer :lol: Het gaat/ging over een gtt (c1j).

Voor jouw opstelling volstaat 2.5" in de downpipe met een 3D bocht en vooraleer er hier weer gegild en geroepen wordt dat het groter moet mag men met een berekening afkomen.

Nah !
Riël
Über-Spammer

tutuur schreef:indd. al levert het sowieso wat op om er een grotere downpipe achter te hangen, een restrictie op 10cm is altijd minder erg dan 1 van 40cm lang...
Dit is niet zo. Kun je zo geen uitspraak over doen, het heeft helemaal met de stroming te maken, hoe dik de pijp is ná de restrictie etc. In principe zorgt de restrictie voor meer snelheid, dus als je dun blijft boeit dat verder niet meer. Ga je in een keer open krijg je zelfs meer restrictie of juist aanzuiging (golfbeweging in een open eind, daarvoor is ook de uitlaat van een tweetakt zo speciaal). Bij een viertakt is dat niet zo heel belangrijk omdat de spoeling door de kleppen geregeld wordt. Daarbij haalt de turbo ook de pulsen van de kleppen er verder uit, dus het motto bij de GTT: hoe opener hoe beter.

Groter dan 2,5" zal vast niet nodig zijn bij een GTT, bij 2,5" krijg je heel wat weggestouwd.
-jo-

en toch nog een aanvulling, kan het niet laten, als was het de bedoeling niet te reageren.

@Toetoer, bij jou is het belangrijkste deel de wastegatekant. Je gaat waarschijnlijk voor een gegoten spruitstuk met een T2 aansluiting. Dat betekent dat jouw GT2871R een interne wastegate heeft die verwerkt zit in het turbinehuis. Geloof me, ga der niet over discussieren, elke T2-T25-T28 GT-serie heeft dat. Ideaal zou de T3 turbine zijn, die heeft de wastegate achterop zitten en kan je kiezen tussen een diameter die gaat van 2 tot 4" met Vbands.

OF
je moet voor een ewg gaan.
tutuur
Clubsponsor

klopt, er zal indd. enige venturi werking zijn maar de beredenering dat de gassen toch al op snelheid zijn dus het niet uit maakt geloof ik niet in....

je weet dat weerstand van lucht kwadratisch werkt met de snelheid. als je dus een aangrensweerstand van de lucht aan de binnenkant van de uitlaat hebt zal deze sowieso hoger zijn dan wanneer de luchtsnelheid lager is.

zodoende denk ik dat het wel zin heeft om na het stukje restrictie minder restrictie over te houden.

bij een 2-t uitlaat gaat het meer om de backflow die het laatste beetje brandstof wat de uitlaat in lekt weer terug pomp de cilinder in, dit omdat een 2-t geen kleppen heeft en de in en uitlaat poort tegelijkertijd open zijn wanneer de zuiger beneden staat....

@jo: ik ga sowieso voor 3", mocht ik toch ooit nog het vermogen opkrikken richting de 400pk heb ik het liefst toch zo min mogelijk restrictie in de uitlaat....

edit: ik weet dat die een interne wastegate heeft en dat het een restrictie blijft. mrja dit is gewoon de makkelijkste bolt on oplossing zonder een aparte downpipe te hoeven maken ivm de externe wastegate...
Laatst gewijzigd door tutuur op wo 5 jan 2011 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-

Voor die vermogens zou ik zowieso voor een ewg gaan. Je sluit daarmee enkele probleem-scenario's uit. (boostspikes e.a)
tutuur
Clubsponsor

jo, de gt3071r heeft toch ook een interne wg?

zal niet voor niks zijn dat garret bij turbo's groter dan dat geen interne wg meer levert. tot 400pk is de turbo geconstrueerd en zou naar mijn idee dus ook zonder gezeur moeten werken.

alhoewel ik wss toch nooit bij die 400pk zal komen maar meer rond 300, is toch al ziek zat of niet? :D

maar zullen we het maar weer bij gtt's gaan houden? word een beetje vervuiling hier.....
-jo-

ontopic zal het beste zijn denk ik.
-jo-

ik zal je ff op weg helpen...

klik dit en kijk dan naar de turbine opties:

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... y_Code=GRT
tutuur
Clubsponsor

wel vet! een screamerpipe achter het voorwiel :smile: jammer genoeg word mijn gtt een straatauto en is dit dus not done!

ook ben ik benieuwd hoe dit zal gaan bij de apk? zullen ze er over vallen dat ie niet gas dicht is van voor tot achter. of zal je kunnen opperen dat op het moment dat je daar test de WG toch dicht zit en hij dus niet lekt? :p
-jo-

je kan die gewoon in de uitlaat integreren. Aan de andere kant geeft een screamer wel een vet geluid.
Plaats reactie