[Haas' Clio II]Engineprobs?

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Haas schreef:sja, ik durf het eigenlijk niet meer te posten na de K9K discussies op het forum..... maar..... ik stond zojuist langs de snelweg :S

Kwam van mijn werk af, lekker rustig aan naar huis, draai vanaf de A59 de A2 op (ongeveer 90 graden bocht) met een gangetje van 100 kmh, geef wat gas om voor een vrachtwagen in de kunnen voegen. Ongeveer 5 a 10 sec daarna bokt de motor ineens enorm, echt een flinke hoest/kuch zeg maar. Viel me op dat het vermogen wat wegviel (ook niet echt gas meer durven geven), bij het gas indrukken ik een rookpluim trok en had het idee dat er wat piepte. Rustig uitgerold op de vluchtstrook, motor liep stationair schommelend tussen 500 en 1500 rpm. Ding uitgezet, kap open, gekeken. Kon niet veel ontdekken op een wat vettige turbo na. Nu is die turbo nooit brandschoon geweest en heb er al lang niet meer naar gekeken, maar heb het idee datie wat vetter was dan ik me herinner en het stonk naar verbrande olie / rubber. Dat eerste kon ik wel plaatsen, er lag wat olie op de katalysator wat iets rookte en ik moet bekennen, dat heeftie eerder gedaan, ook al toen ik m kocht. Dat rubber kon ik niet echt thuisbrengen.
Toch maar geprobeerd of hij nog wilde lopen. Motor gestart zonder problemen en het klonk ook prima.... en daarna ben ik eigenlijk probleemloos naar huis gereden. Geen rook meer, geen kuch, geen vermogensverlies, alles leek opgelost, alleen ben nu wat huiverig. Heb nu geen tijd om te kijken, morgen na het werk pas, maar iemand die dit bekend in de oren klinkt?

:S
*Moet z'n lach onderdrukken*

Nah wel zuur weer, schoot ie niet gewoon de noodloop in? Had ik ooit eens met een Audi A4 TDi, was iets vieze MAF. Uitzetten starten en idd weg, later die maf een schoongespoten en hoorde dat ie een jaar later die maf aan puin was.

Of draait een K9K (kun je mooie dingen op bedenken?) op map?
Haas
Car: Megane RS

map, maf, wat de hell.....?

(Dacht zelf meteen aan een riem die eraf/kapot gelopen was..... :( )
Steven
Car: M536

Je kent die termen toch wel? Mass Air Flow en Mass Air Pressure, al kan het zijn dat ik met m'n brakke harses nu iets met die M loop te vogelen.

Gewoon iets waardoor ie de noodloop inknalt -> vaag stationair -> opnieuw starten -> weg. Als die turbo zou gaan, moet je em op z'n minst nu horen.
Misschien de EGR die loopt te knoeien?
Danny van Duren
Car: GTT

Haas schreef:map, maf, wat de hell.....?

maf is de lucht massa meter
Danny van Duren

Danny van Duren schreef:
Haas schreef:map, maf, wat de hell.....?

maf is de lucht massa meter
overigens heeft een 1.5 dci een map sensor, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen aangezien ik het kenteken niet heb.

ook een belangrijke vraag welke kleur was de rook pluim wit , blauw of zwart?
Laatst gewijzigd door Danny van Duren op ma 3 jan 2011 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

en MAP is Manifold Absolute Pressure. Ene meet druk en de ander flow.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas

zeg dat dan... ;) Zat ff niet op te letten, nog niet wakker, nieuw jaar :P

Kleur rookpluim? twas donker, geen idee... :)
Tom
Moderator

Als hij nu weer probleemloos loopt kan er geen slang lek zijn waarschijnlijk. Intercooler slangen geven bij een diesel vaak mooie wolken en kleine vacuum slangen geven vaak een druk probleem. Zou idd die EGR eens losgooien en schoonmaken. Kan best een brokje roet los gekomen zijn ofzo.
Haas

neem aan MAP btw, zit een druksensor in de slang naar het inlaatspruitstuk vanaf turbo en er zit geen luchtweger oid in. :)

@Tom, zit geen intercooler op, tis een 65 pk versie :)
Tom
Moderator

(ook auto's met een LMM hebben vaak nog een druksensor).

Als ik op kenteken zoek bij hbase kom je idd op MAP uit.
Danny van Duren

Tom schreef:(ook auto's met een LMM hebben vaak nog een druksensor).

Als ik op kenteken zoek bij hbase kom je idd op MAP uit.

inderdaad kwam met 1.5 dci en kenteken ook al op map sensor uit
dus zou inderdaad zeggen egr, vandaar dat ik naar de kleur van rook vroeg.

is die egr niet net als bij citroen door een plaat je af te stoppen?

overigens gaan die druksensors(map) regelmatig kapot aangezien we die op voorraad heb liggen
Haas

dialogys zegt hetzelfde inderdaad..... (Y)

gelukkig zijn die drukopnemers niet duur.... 95 eu ex btw :~
Tom
Moderator

als je op hbase kijkt zie je ook een foto van de EGR (alleen kan ik die foto zo snel niet hier posten). Zo te zien valt deze in een gat in het spruitstuk. Afdoppen zal dan niet gaan met een plat plaatje maar is altijd wel te regelen. De vraag is dan alleen of je een foutmelding krijgt.
Haas

ja ... :)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

MAP sensor indd, 3-polig. Als die loopt te klooien zal ie wel in noodloop gaan ja.

Je kan overigens voor de zekerheid altijd ff de EGR er weer even uittrekken om schoon te maken (zowel de actuator als de complete klep maar dat snapte je zelf ook wel denk ik).

Afdop-optie zoek ik ook nog steeds overigens, zal er morgen nog eens naar kijken...moet toch een lekkage opzoeken :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Danny van Duren

Haas schreef:dialogys zegt hetzelfde inderdaad..... (Y)

gelukkig zijn die drukopnemers niet duur.... 95 eu ex btw :~

van bosch is maar 69 bruto ex :p op mijn werk zie ik

hmmz foutje in systeem zie ik bosch geeft de verkeerde map sensor aan als ik de andere 3 merken bekijk:( en die zijn 93,.. of 104.. (N)
Laatst gewijzigd door Danny van Duren op ma 3 jan 2011 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny van Duren

Tom schreef:als je op hbase kijkt zie je ook een foto van de EGR (alleen kan ik die foto zo snel niet hier posten). Zo te zien valt deze in een gat in het spruitstuk. Afdoppen zal dan niet gaan met een plat plaatje maar is altijd wel te regelen. De vraag is dan alleen of je een foutmelding krijgt.
ja inderdaad zat net in aldoc te kijken maar pierburg geeft inderdaad een egr die gemonteerd zit zoals jij zegt kunnen zelfs 2 verschillende zijn
MartijnG
Über-Spammer

Ja, dr zijn motorcodes met een compleet ander EGR systeem met EGR koeler. Tenminste zoiets kwam ik laatste in Dialogys tegen. Dat zijn maar een stuk of 3 motorcodes die dat hebben...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Danny van Duren

MartijnG schreef:Ja, dr zijn motorcodes met een compleet ander EGR systeem met EGR koeler. Tenminste zoiets kwam ik laatste in Dialogys tegen. Dat zijn maar een stuk of 3 motorcodes die dat hebben...
zou best kunnen had ik net effe niet opgelet in de snelheid :p
alexs
Contacteer:

Haas schreef:sja, ik durf het eigenlijk niet meer te posten na de K9K discussies op het forum..... maar..... ik stond zojuist langs de snelweg :S

Kwam van mijn werk af, lekker rustig aan naar huis, draai vanaf de A59 de A2 op (ongeveer 90 graden bocht) met een gangetje van 100 kmh, geef wat gas om voor een vrachtwagen in de kunnen voegen. Ongeveer 5 a 10 sec daarna bokt de motor ineens enorm, echt een flinke hoest/kuch zeg maar. Viel me op dat het vermogen wat wegviel (ook niet echt gas meer durven geven), bij het gas indrukken ik een rookpluim trok en had het idee dat er wat piepte. Rustig uitgerold op de vluchtstrook, motor liep stationair schommelend tussen 500 en 1500 rpm. Ding uitgezet, kap open, gekeken. Kon niet veel ontdekken op een wat vettige turbo na. Nu is die turbo nooit brandschoon geweest en heb er al lang niet meer naar gekeken, maar heb het idee datie wat vetter was dan ik me herinner en het stonk naar verbrande olie / rubber. Dat eerste kon ik wel plaatsen, er lag wat olie op de katalysator wat iets rookte en ik moet bekennen, dat heeftie eerder gedaan, ook al toen ik m kocht. Dat rubber kon ik niet echt thuisbrengen.
Toch maar geprobeerd of hij nog wilde lopen. Motor gestart zonder problemen en het klonk ook prima.... en daarna ben ik eigenlijk probleemloos naar huis gereden. Geen rook meer, geen kuch, geen vermogensverlies, alles leek opgelost, alleen ben nu wat huiverig. Heb nu geen tijd om te kijken, morgen na het werk pas, maar iemand die dit bekend in de oren klinkt?

:S
haha had ik ook laatst met de Leon TDI hier. Doffe klap onder de kap, gigantische pluim achter me aan, even bokken, en daarna gewoon doorrijden.. Geen idee wat het was, ding doet nu ook normaal.. Typisch genoeg staat de auto nu ook exact op 300.000.
tutuur
Clubsponsor

Net ingereden dus (Y)
Haas

hmz.. net mee naar de sportschool geweest, niets te merken; start goed, loopt goed, trekt goed (voor zover dat kan met 65 pk :P ).... :~

Zag alleen wel dat er een paar druppels olie lag op de grond... Toch maar ff checkup morgen.

Dank voor de reacties (Y)
jacques

Ik heb zoiets wel gehad met mijn Ford Focus Tddi. bij ca 250 000 km.
Het electrische gaspendaal bleek soms te haperen. Dit pendal bestaat uit 3 potmeters op een as, die de gaspendaalstand doorgeven aan de inspuitpomp. Als dat gebeurde ging de motor in noodloop. Na stoppen kon die gewoon weer worden gestart. Het laatst gebeurde het in de Schipholtunnel toen mijn vrouw reed. Ik heb de fout toen laten uitlezen en het pendaal vervangen. Het komt er op neer dat mijn vrouw meestal 130 rijdt en het pendaal bij die stand het meest versleten is en soms hapert dan de loper van de potmeter.
Misschien kun je hier iets mee.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Haas

yeps, die is bekend ! Heb de pedaalsensor iets meer dan een jaar geleden vervangen, neem aan dat die nu nog wel naar behoren moet functioneren, maar bedankt voor het meedenken (Y)
PaulM

ga je er naar kijken op je werk of thuis vanaaf? :)
Haas

dinsdag en donderdag nog gekeken, maar ik kan niets vinden... Hij heeft sinds maandagavond weer gewoon perfect gereden, heeft geen kik gegeven. Het zal wel een griepje zijn geweest gok ik ... :~
Haas

Al van begin af aan erger ik me aan het interieur, dat had zijn beste tijd wel gehad. Vooral de bestuurdersstoel was nogal verzakt, de bekleding van de zitting zat los en er zaten 2 brandgaten in. Bijrijdersstoel is denk ik iemand een keer bang geworden, met als gevolg 7 kleuren op de zitting. ;) Achterbank is op zich ok, maar ik heb er nooit hoofdsteunen bij gehad, dat was wel jammer.

Liep bij toeval tegen een mooi frans RS interieur aan, wat een goede prijs had, dus dat maar ingeladen in de Laguna van pa (nog aardig proppen btw :P ) en vandaag met Master P ingebouwd :)
Foto's zijn niet fantastisch, maar goed, beter dan niets :)

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... to0052.jpg[/img]
Origineel interieur

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... to0053.jpg[/img]
natuurlijk gaan we er ook mee door in 2011.... ghetto sleutelen :evil:
Auto neergezet in een afwatering, had ik mooi geen krik nodig. Wel genoeg bekijks natuurlijk :lol:

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... to0054.jpg[/img]
Beetje stofzuigen... (hij was na een minuut leeg, dus moet morgen afgemaakt worden :P )

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... to0055.jpg[/img]
Resultaat

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... to0056.jpg[/img]
Achterbank

Interieur omvatte dus voorstoelen compleet, achterbank, 5 hoofdsteunen, zijpanelen van deuren en zijpanelen achter. Moet alleen nog de strips op het interieur een keer vervangen, die zijn nu nog zeegroen..

Wie weet dit; op de stoelen zaten twee stekkers; 1 18-pins (of 21?), die paste gewoon en 1 3-pins. Op mijn oude stoelen en dus de auto zitten 3 stekkers, 18-pins (of 21?), 1 1-pins en 1 2-pins. Nu snap ik wel dat die laatste twee waarschijnlijk overeenkomen met die 3-pins, maar welke draad is wat? Want de kleuren komen niet overeen.
:)
PaulM

Haas schreef:Foto's zijn niet fantastisch, maar goed, beter dan niets :)
zit je nou gewoon mijn telefoon af te zeiken :P ;)

was weer lachu Haas :D ziet er strak uit dit interieur!

ps paas ff die fotos van de verderlerkap etc ;)
MartijnG
Über-Spammer

Net interieurtje chef (Y)
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

netjes, nu nog rs bumpers en skirts en klaar :D (Y)
Tom
Moderator

Netjes (Y) . Veel beter dan die Donald Duck stoelen (0)
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Haas schreef:natuurlijk gaan we er ook mee door in 2011.... ghetto sleutelen :evil:
Auto neergezet in een afwatering, had ik mooi geen krik nodig. Wel genoeg bekijks natuurlijk :lol:

Dat zijn ze bij jullie in de buurt toch wel gewend ondertussen :p

Mooi interieru Chef!!
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Netjes Haas (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Haas

PaulM schreef: zit je nou gewoon mijn telefoon af te zeiken :P ;)
de foto's die ik heb genomen zijn wél scherp :P
PaulM schreef:ps paas ff die fotos van de verderlerkap etc ;)
die staan op je SD kaart ;)
(I) je was je kabel vergeten, ik mail ze ff :D
Patrick.B schreef:netjes, nu nog rs bumpers en skirts en klaar :D (Y)
Nee, die gaan er niet komen, eventueel nog een groter spoilertje en dan vind ik het wel best denk ik (Y)
Wouter de Wit schreef:Dat zijn ze bij jullie in de buurt toch wel gewend ondertussen :p
Ben juni vorig jaar verhuisd ;) Dit is blijkbaar allemaal nog wat nieuw voor mijn buurtgenoten :P Dat duurt niet lang... :lol:

Irriteer me nu al aan het airbaglampje :(
Tom
Moderator

Ik zou het andere interieur weer terug zetten (0)

Niet 1 op 1 over te zetten dan? of heb je iets vreemds gedaan?
Plaats reactie