22-06-2014
Ik ben alles behalve een die-hard audiofiel, maar het geluid wat de standaard radio (een Carminat update-list) i.c.m. de standaard luidsprekers produceerd, vind ik toch wat aan de magere kant.
Een aftermarket head-unit inbouwen is ten eerste geen gezicht en ten tweede geen optie i.v.m. de ingebouwde navigatie.
Het vervangen van de luidsprekers is goed te doen, niet duur en er is een pasklare oplossing van Pioneer voor de voorportieren en dashboard, dus dat is een mooie eerste stap.
Volgens diverse how-to's die op het net te vinden zijn, is het vervangen van de achterste speakers het meest arbeidsintensief, dus die wou ik als eerste tackelen.
Het demonteren van de achterste deurpanelen stelde niks voor, want ze lagen er binnen 3 minuten af.
De standaard speakers wogen minder dan ik dacht.
Het verschil in grootte en bouwkwaliteit is duidelijk te zien.
Aangezien de deurpanelen er toch vanaf lagen, kon ik de deuren in één moeite door dempen met bitumenplaten en noppenschuim.
Het inbouwen van de Pioneer TS-E1396 speakers was ook zo gepiept.
Ik heb de stekker van de luidsprekerkabels moeten knippen en er AMP-stekkertjes aan moeten knijpen.
Verders monteer je ze, net zoals de standaard speakers, met 2 schroeven i.p.v. 4.
Na het monteren van de deurpanelen zie je er bijna niks van, maar het verschil hoor je des te duidelijker.
Tijd om de voorste aan te pakken.
Deze zijn erg makkelijk te vervangen, aangezien je alleen maar het roostertje er vanaf hoeft te wippen om er bij te kunnen.
Maar ik heb hier ook de complete deurpanelen eraf gepakt, aangezien ik de beide handgrepen wou vernieuwen en natuurlijk de portieren wou dempen met bitumenplaten en noppenschuim.
Het verschil tussen de Pioneer TS-Q131C speakers en de standaard speakers was minder groot dan bij de achterste luidsprekers, zowel qua omvang als gewicht.
Het fijne aan deze speakerset is dat ze plug & play zijn.
Zowel de 13cm speakers in de deuren als de tweeters in het dashboard.
Je kunt de radio op een hoger volume laten spelen zonder snel te vervormen.
Door de beperkte uitgangsvermogen van de radio en door het geringe formaat en inbouwdiepte van de luidsprekers is het nog steeds niet ideaal, maar het is wel een aardige verbetering t.o.v. de originele set-up.