Stefan's Mégane 2.0 dCi 150 [GROOT onderhoud]

Vertel hier alles over je project.
Steven
Car: M536

tutuur schreef:Mijn ultieme gezinsbak!! :worship:
Das die neger toch al? :D

Enneh als je toch nu al over een 'gezinsbak' praat, moet je ons iets vertellen Tuur?

Overigens ben ik het wel met je eens, ziet er puik uit
tutuur
Clubsponsor

Die neger past het gezin idd ook prima in :D

En op de tweede vraag, nee, maak je maar geen zorgen. Dat doe ik de maatschappij nog niet aan :p
Stefan85
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Contacteer:

17-02-2014

Nog geen 10 dagen nadat ik m'n zomerwielen had gemonteerd was het al weer tijd voor de volgende modificatie: spacers.

Het was hard nodig!
Afbeelding

Geen goedkope troep, maar gewoon kwaliteit
Afbeelding

Aan de voorzijde komen spacers van 16mm per stuk i.c.m. langere bouten.
Achter meten de spacers 20mm per stuk en deze worden op de naaf gemonteerd, zodat je het wiel op zijn beurt weer op de spacer bout.

Het resultaat
Afbeelding

Met gevaar voor eigen telefoon heb ik wat rollin' shots genomen. :)

Afbeelding

Afbeelding
tutuur
Clubsponsor

Heel erg dik!!
Stefan85
Contacteer:

Bart0ving schreef:Gaaaaf !
ARNO16V schreef:Mooie verlaging! (Y) (Y)
Steven schreef:ziet er puik uit
tutuur schreef:Heel erg dik!!
Bedankt heren :grin:
larsdijkstra

(Y) (Y) (Y) (Y)
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
the reaper

super mooie wagen!! leuk om die bekende werkplaats te zien en een bekende megane er langs op de brug, en dan een foto van een rooie 4 .... van dijk tuning haha
Bart0ving
Car: Clio 3 RS PH2
Contacteer:

oei oei oei wat is dit lekker (L) :worship:
Stefan85
Contacteer:

15-04-2014

Ik heb me altijd gestoord aan het feit dat Renault het randje dak tussen voorruit en schuifdak niet in het zwart heeft uitgevoerd.

Afbeelding

Gezien het praktisch geen knoop kost, heb ik het randje maar in hoogglans zwart laten wrappen. :)

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Verrassend dat een kleine ingreep als deze zo'n groot verschil kan maken!
Stukken beter zo :)
tutuur
Clubsponsor

Klein detail maar maakt het wel een stuk mooier geheel zo!
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Dit is wel echt mijn smaak auto, heerlijk! Lijkt me ook nog wel netjes om dat zwart op het dak helemaal naar achteren door te trekken (Y) Klasse bak :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Stefan85
Contacteer:

Daar heb ik even aan zitten denken, maar ik denk dat het vreemd wordt met de 'dakspoiler'.
coupe16v
Contacteer:

Stefan85 schreef:03-02-2014

Afbeelding
Dikke cabrio :D (L)
bassyyyy
Car: Clio 16V, R19 16v

Erg mooie bak !
Stefan85
Contacteer:

22-06-2014

Ik ben alles behalve een die-hard audiofiel, maar het geluid wat de standaard radio (een Carminat update-list) i.c.m. de standaard luidsprekers produceerd, vind ik toch wat aan de magere kant.
Een aftermarket head-unit inbouwen is ten eerste geen gezicht en ten tweede geen optie i.v.m. de ingebouwde navigatie.
Het vervangen van de luidsprekers is goed te doen, niet duur en er is een pasklare oplossing van Pioneer voor de voorportieren en dashboard, dus dat is een mooie eerste stap.

Volgens diverse how-to's die op het net te vinden zijn, is het vervangen van de achterste speakers het meest arbeidsintensief, dus die wou ik als eerste tackelen.
Het demonteren van de achterste deurpanelen stelde niks voor, want ze lagen er binnen 3 minuten af.

Afbeelding

De standaard speakers wogen minder dan ik dacht.
Het verschil in grootte en bouwkwaliteit is duidelijk te zien.

Afbeelding

Aangezien de deurpanelen er toch vanaf lagen, kon ik de deuren in één moeite door dempen met bitumenplaten en noppenschuim.

Afbeelding

Het inbouwen van de Pioneer TS-E1396 speakers was ook zo gepiept.
Ik heb de stekker van de luidsprekerkabels moeten knippen en er AMP-stekkertjes aan moeten knijpen.
Verders monteer je ze, net zoals de standaard speakers, met 2 schroeven i.p.v. 4.

Na het monteren van de deurpanelen zie je er bijna niks van, maar het verschil hoor je des te duidelijker.

Afbeelding

Tijd om de voorste aan te pakken.
Deze zijn erg makkelijk te vervangen, aangezien je alleen maar het roostertje er vanaf hoeft te wippen om er bij te kunnen.

Afbeelding

Maar ik heb hier ook de complete deurpanelen eraf gepakt, aangezien ik de beide handgrepen wou vernieuwen en natuurlijk de portieren wou dempen met bitumenplaten en noppenschuim.

Afbeelding

Het verschil tussen de Pioneer TS-Q131C speakers en de standaard speakers was minder groot dan bij de achterste luidsprekers, zowel qua omvang als gewicht.

Afbeelding

Het fijne aan deze speakerset is dat ze plug & play zijn.
Zowel de 13cm speakers in de deuren als de tweeters in het dashboard.

Afbeelding

Je kunt de radio op een hoger volume laten spelen zonder snel te vervormen.
Door de beperkte uitgangsvermogen van de radio en door het geringe formaat en inbouwdiepte van de luidsprekers is het nog steeds niet ideaal, maar het is wel een aardige verbetering t.o.v. de originele set-up.
tutuur
Clubsponsor

Totaal geen audiofiel maar toch de deur vol stoppen met demping? :lol:

Ik moet zeggen dat de originele speakers van de clio het prima doen, alleen achter kan wel een upgrade gebruiken omdat deze alleen midden tonen produceren...
DennisT
Moderator

Ik had eenzelfde upgrade gedaan bij de RS icm het Cabasse systeem, alleen ik vond de bastonen nog steeds wel erg tegenvallen. Ik heb toen zo'n Pioneer reservewiel subwoofer erin gelegd, dat was toen precies goed. Omdat bij het Cabasse systeem de radio achterin zit is het ook makkelijk aansluiten. Misschien nog een mooie volgende upgrade voor je :beer:

Wielen staan 'm erg goed zeg! En super idee om dat stukje zwart te maken, wereld van verschil (Y)
Stefan85
Contacteer:

De Cabasse speakers zijn redelijk vergelijkbaar met de Pioneer upgrade.
Jouw Cabasse radio levert ook een klap meer vermogen, dus het spulletje vervormt ook niet zo snel.

Op internet ben ik wel eens een Cabasse radio met navigatie tegen gekomen, maar deze zijn vrij zeldzaam (en duur).
Dat was ook wel een leuke upgrade geweest denk ik zo :)
Stefan85
Contacteer:

tutuur schreef:Totaal geen audiofiel maar toch de deur vol stoppen met demping? :lol:
Ik had het toevallig nog liggen hoor, anders had ik het ook niet gedaan waarschijnlijk ;)
tutuur
Clubsponsor

Merk je nu ook verschil met die demping er in? (Wellicht moeilijk te beoordelen icm de nieuwe speakers)?

Overigens hoop ik niet dat die demping zich vol gaat zuigen met water aangezien water van de ramen door de deur naar binnen loopt/kan lopen
Stefan85
Contacteer:

Dat kan ik zo inderdaad niet zeggen helaas.

Als het noppenschuim vol met water mocht gaan zitten en beginnen te meuren, heb ik ze er binnen een half uur uit getrokken :)
tutuur
Clubsponsor

(Y)
Stefan85
Contacteer:

10-07-2014

Na het upgraden van de speakers was het tijd om wat meer laag in het geheel te krijgen.
In de schuur stond nog een Infinity BassLink II subwoofer stof te happen.
Dat is een actieve subwoofer voorzien van 2 vierkante 10" woofers die aangestuurd worden door een ingebouwde 250 Watt RMS versterker.
Tevens zit er in de mijne ook de optionele 4x 35 Watt RMS versterkermodule.

Het leggen van de voedingskabel was een enorm rot karwei, aangezien de enige fatsoenlijke doorvoer door het schutbord achter het luchtfilterhuis zit verstopt.
Om daar bij te kunnen dient de accu, accubak, ECU en het complete inlaattraject gedemonteerd te worden.

Afbeelding

Nadat ik alle benodigde kabels eindelijk netjes naar de kofferbak had weten te leggen, was het aansluiten van de subwoofer zo gepiept.
De belangrijkste pluspunten van de Infinity BassLink II zijn de compacte afmetingen en de ingebouwde 4-kanaals versterker.
Nu kan ik eindelijk wat meer vermogen op de Pioneer speakers zetten, zodat het spulletje bij een hoger volume wat strakker blijft klinken.
Aangezien ik toch bezig was met de kabel spaghetti was het een kleine moeite om ook even een 12V outlet te installeren.

Afbeelding

Ondanks dat de BassLink II ook voorzien is van een high-level input (via luidsprekerkabels), maakte ik toch liever gebruik van de RCA aansluitingen.
Nu heeft de standaard Renault radio geen tulp-uitgangen achterop zitten, dus in principe was dat niet mogelijk zonder converters te gebruiken.
Bij toeval kwam ik een Audison Bit Ten DSP tegen op Marktplaats.
Hierop sluit je de luidsprekerkabels afkomstig van de radio aan waarna hij het signaal oppoetst.
Via de USB-aansluiting kun je met je laptop het signaal naar eigen wens instellen en aanpassen.
Het opgepoetsde signaal van de Audison Bit Ten heb ik d.m.v. RCA-kabels aangesloten op de inputs van de BassLink II.

Gelukkig is de Mégane voorzien van hele handige vakjes in de vloer waarin de Bit Ten precies in past.

Afbeelding

Het gehele audiosysteem is geupgrade en het enigste wat je ervan kunt zien is de compacte subwoofer in de kofferbak.
Perfect! :)
Arco
Über-Spammer

^O^
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
coupe16v
Contacteer:

Kan die K3 cd volgas :bang:
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Nee, geen audofiel :smile:

Mooie upgrades, en dat wrappen voor het zonnedak staat hem goed!
MartijnG
Über-Spammer

Mooie upgrades!

En nu maar hopen dat die bak droog blijft :p (ik heb er al genoeg gezien die vol lopen met water (airco afvoer)).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Stefan85
Contacteer:

Tot nu toe zijn ze kurkdroog :)
Stefan85
Contacteer:

28-09-2014

Al geruime tijd had ik in de schuur een zeer net Clio III RS ph2 stuur inclusief airbag liggen.

Afbeelding

Na steeds maar geen zin en geen tijd te hebben gehad was het vandaag maar eens tijd geworden om 'm in te bouwen.

Met het oude stuur was absoluut niks mis.
Na ruim 300.000km zag deze er nog zeer goed uit, maar ik had toch liever een dikker en optisch kleiner Clio RS stuur.

Afbeelding

Eerst maar even de accukabels van de polen gehaald alvorens de airbag los te wippen en te demonteren.

Afbeelding

Na alle stekkertjes los te hebben gehaald en de T50 bout eruit gedraaid te hebben kon het stuur er vanaf.

Afbeelding

Hier het oude Mégane stuur naast het nieuwe Clio stuur.
Let vooral op het verschil in dikte.

Afbeelding

Het Clio stuurwiel zit op precies dezelfde wijze gemonteerd als het Mégane stuur.

Afbeelding

De stekkers passen allemaal ook 1 op 1.
Alleen één van de airbag stekkers heeft een andere kleur (Mégane groen & blauw - Clio groen & paars)

Afbeelding

Als finishing touch ook maar even het onvermijdelijke RenaultSport kapje gemonteerd.

Afbeelding

Tevens heb ik de standaard pookknop ook maar even vervangen.
Het leder was een beetje slecht aan het worden.

Afbeelding

De kleinere en 70 gram lichtere pookknop is ook afkomstig uit een Clio III RS.
Ondanks dat m'n voorkeur uitgaat naar een iets zwaardere pookknop, ligt die van de Clio RS toch net wat lekkerder in de hand.

Afbeelding

En zo zien een Clio III RS pookknop en stuur er uit in een Mégane :).

Afbeelding
Niels V Dijk
Car: Clio III RS Lux 2008

Nice! Ziet er goed uit! Stuur is mooier in de Megane dan dat ie Co en stof loopt te happen in de schuur :p :D haha
tutuur
Clubsponsor

alle kleine beetjes helpen he, wordt een steeds dikkere megane!

al 3 ton ja? kunnen die m9r blokjes dat een beetje houden?
Stefan85
Contacteer:

Prima hoor. (Y)
Het olieverbruik is nagenoeg nihil (ik hoef tussen beurten door nooit bij te vullen i.i.g.) en hij haalt zelfs met de 19" wielen nog z'n opgegeven topsnelheid, dus er zijn waarschijnlijk niet veel Franse knollen weggelopen :)
tutuur
Clubsponsor

is dat ding nog niet gechipt dan? zeker een aanrader, schijnt dat die 2.0 dci's aardig wat paarden er uit kunnen schoppen na een kuurtje!
LuukRS
Car: Meerderen Renault's

Leuke updates en het blijft gave bak. net wat Tuur zegt de ideale gezins bak
Stefan85
Contacteer:

Thanks Luuk!

Nope, nog niet Arthur.
M'n dochtertje plukt steeds de geldboom kaal ;)
Plaats reactie