ACT: Clio16V

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja, sensor = nieuw. stekker = schoon.

enige wat ik me kan bedenken is dat de stekker niet lekker pakt op het thermocontact. hij zegt ook geen "klik" als je m erop zet.

maar voordat ik nou die stekker afknip is er misschien wat anders aan de hand...
Immer wieder die verdammte Holländer
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

probeer bij warme stationair draaiende motor eens je radiateur te ontluchten.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat hoort eigenlijk niet. Gewoon vullen tot het uit de nippel stroomt, nippel dicht en afvullen. En dan laat ik hem altijd tot de fan warmdraaien zonder dop op het expansievat.

Stekker hoort normaal wel klik te zeggen. De mijne deed het laatst ook niet lekker en toen ik aan de stekker frommelde ineens wel. Die willen dus wel eens storing geven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tom schreef:dat hoort eigenlijk niet. Gewoon vullen tot het uit de nippel stroomt, nippel dicht en afvullen. En dan laat ik hem altijd tot de fan warmdraaien zonder dop op het expansievat.
dan moet de fan wel aanslaan ;)
Stekker hoort normaal wel klik te zeggen. De mijne deed het laatst ook niet lekker en toen ik aan de stekker frommelde ineens wel. Die willen dus wel eens storing geven.
ik ga dr nog wel eens ff mee pielen
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef:vreemd probleempje. als het tijd wordt voor m'n clio dat de fan aanslaat, gebeurt er niks. zet je het contact uit, gaat de fan draaien. zet je dan het contact weer aan gaat de fan weer uit.... strange

als je de stekker van het thermocontact af trekt en doorverbind, gaat de fan draaien. bij contact aan hetzelfde en lopende motor ook.



Dus:

als thermocontact schakelt:
contact aan: niks
contact uit: draaien

als zelf doorverbinden:
contact aan: draait
contact uit: draait

Dit is eigenlijk een onmogelijkheid omdat het thermocontact doorverbind, net als dat je dit zelf doet. Er is dus iets mis met je waarnemingen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef:vreemd probleempje. als het tijd wordt voor m'n clio dat de fan aanslaat, gebeurt er niks. zet je het contact uit, gaat de fan draaien. zet je dan het contact weer aan gaat de fan weer uit.... strange

als je de stekker van het thermocontact af trekt en doorverbind, gaat de fan draaien. bij contact aan hetzelfde en lopende motor ook.



Dus:

als thermocontact schakelt:
contact aan: niks
contact uit: draaien

als zelf doorverbinden:
contact aan: draait
contact uit: draait

Dit is eigenlijk een onmogelijkheid omdat het thermocontact doorverbind, net als dat je dit zelf doet. Er is dus iets mis met je waarnemingen :)


Ik denk (contact uit = draaien) dat er iets mis is met het relais (blijft hangen_ of dat een stekker verkeerd om zit (lijkt me niet). Relais zit in de relaisbak, één van de drie, tijdens doorverbinden voel je die klikken. Eens wisselen door een andere eventueel van die drie.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Egbertbrinks
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 feb 2009 19:41
Locatie: Rijssen

Ik heb een vraag,

Ik heb al een behoorlijk tijd een TOK die ik hoor bij het optrekken, afremmen, en scherp sturen.. Ik hoor die TOK rechts van de auto.

Ik heb een nieuwe rechteras erin gezet, nieuwe fuseekogels, wielbouten normaal en opnieuw aangedraaid.

Heeft iemand enig idee waar zo'n TOK vandaan kan komen ? Wordt er knettergek van zo langzamerhand..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Draagarmrubbers eesn checken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

zeguuh die 16v ph1 non airbag stuurtjes, schimmelen die altijd weg als je ze in het schuurtje hebt liggen? :S
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:ja:

die dingen kunnen niet echt tegen vocht .. :p
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als het vochtig is wel ja...natte lap erover heen en klaar (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

MartijnG schreef:Als het vochtig is wel ja...natte lap erover heen en klaar (Y)
uuuuuuuh :~
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ja er groeide al een ecosysteem uit die gaatjes :D
Egbertbrinks
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 feb 2009 19:41
Locatie: Rijssen

Riël schreef:Draagarmrubbers eesn checken.
Helaas, die hadden we ook al gechecked...
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

toplagers?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

;)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

Geen kip los in de auto toevallig? Die doen ook TOK :smile:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

kheb het met mijn gtt ook maar dan alleen met optrekken en remmen.... denk dat het aan de montage van de fuseekogels ligt...

die zitten met die 2 gare bouten gemonteerd...normaalzit daar geloof ik een centreer plaat omheen maar met aftermarket draagarmen niet...
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Riël schreef:
-Ray- schreef:vreemd probleempje. als het tijd wordt voor m'n clio dat de fan aanslaat, gebeurt er niks. zet je het contact uit, gaat de fan draaien. zet je dan het contact weer aan gaat de fan weer uit.... strange

als je de stekker van het thermocontact af trekt en doorverbind, gaat de fan draaien. bij contact aan hetzelfde en lopende motor ook.



Dus:

als thermocontact schakelt:
contact aan: niks
contact uit: draaien

als zelf doorverbinden:
contact aan: draait
contact uit: draait

Dit is eigenlijk een onmogelijkheid omdat het thermocontact doorverbind, net als dat je dit zelf doet. Er is dus iets mis met je waarnemingen :)


Ik denk (contact uit = draaien) dat er iets mis is met het relais (blijft hangen_ of dat een stekker verkeerd om zit (lijkt me niet). Relais zit in de relaisbak, één van de drie, tijdens doorverbinden voel je die klikken. Eens wisselen door een andere eventueel van die drie.
er is niks mis met m'n waarnemingen, zoals het hier staat is het. het thermocontact schakelt niet, geeft geen signaal naar de fan dat ie moet gaan draaien.

ik zal die relaisbak eens open trekken en even voelen welke het is.

lukt het niet trek ik wel een kabelboompie naar binnen.

weet jij welke punten ik kan gebruiken van de mistlampschakelaar? uit me hoofd zitten er 4 aansluitingen op.
Immer wieder die verdammte Holländer
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Volgens mij had CySt zijn clio 16v dit ook, koelwater aan de kook, en de fan ging aan gelijk nadat het expansievat explodeerde.

Was 1 vaag draadje bij de fan geloof ik....
CySt
Berichten: 243
Lid geworden op: do 23 aug 2007 10:49

alexs schreef:Volgens mij had CySt zijn clio 16v dit ook, koelwater aan de kook, en de fan ging aan gelijk nadat het expansievat explodeerde.

Was 1 vaag draadje bij de fan geloof ik....
Ja, kabelbreuk bij de fan.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef:
er is niks mis met m'n waarnemingen, zoals het hier staat is het. het thermocontact schakelt niet, geeft geen signaal naar de fan dat ie moet gaan draaien.

ik zal die relaisbak eens open trekken en even voelen welke het is.

lukt het niet trek ik wel een kabelboompie naar binnen.

weet jij welke punten ik kan gebruiken van de mistlampschakelaar? uit me hoofd zitten er 4 aansluitingen op.
ALs jij doorverbindt en hij draait wél, dan werkt je relais naar behoren, samen met je hele regelsysteem.

Dan kan het zijn dat het thermocontact niet schakelt. Dat kan weer twee redenen hebben: of hij is nog niet warm genoeg, of hij is stuk. Wordt je radiator gelijkmatig heet, geen verstopping, thermostaat ok?

Niet zomaar beginnen te vervangen maar effe kijken wat er stuk is, zo lastig werkt dat systeem niet :) Het moet gewoon ook werken als je vergeet op dat knopje te duwen en zeg nou zelf zo'n knopje is echt een prutoplossing :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

alexs schreef:Volgens mij had CySt zijn clio 16v dit ook, koelwater aan de kook, en de fan ging aan gelijk nadat het expansievat explodeerde.

Was 1 vaag draadje bij de fan geloof ik....
whahahaha das een goede timing :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

wat ik deze week ook gezien heb bij een geimporteerde williams zijn de slangen van de oliekoeler die net naast de radiator lopen. De onderste loopt aan tegen het thermocontact en bekabeling. Ook effe checken.

btw, wat is het een k*tklus om bij die dingen een oliefilter te vervangen (N)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

-jo- schreef:btw, wat is het een k*tklus om bij die dingen een oliefilter te vervangen (N)
:lol: :lol:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zonder speciale dop wel ja. Met dop draai je hem hem zonder enig probleem fluitend los :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

vanmorgen ook eens een poging gedaan. damn wat een kut filter!!! :gun:
Laatst gewijzigd door Geert op wo 21 apr 2010 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

die dop kon er niet op zonder de radiator uit te bouwen. Der zat een sandwichplate op.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

aha, als die sandwichplate op de oem warmtewisselaar zit dan wordt het idd wel heel erg krap. Tja, echt een fijne constructie is het iig niet (maar dat is het bij de GTT ook al niet vind ik, al heb je daar iets meer ruimte).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dat wel maar ik vind het uitbouwen van een gtt rad 100x simpeler dan bij de williams. En die spanklem van de onderste slang kan je ook zo lekker bij. De t*ring man...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die spanklem moet je vervangen voor een normale klem met dop7/8 mechanisme (dus niet die hoerige veerklem die ze standaard veel gerbuiken). als je die dan zo draait zodat deze van onderen goed te bereiken is valt dat ook wel mee. Maar ook hier is het weer lekker krap (zoals alles bij een 16v/willi onder de kap).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik sta op het punt om de radiator weer te demonteren. ik zie dat de vorige eigenaar het subframe ook al heeft verbogen om wat meer ruimte te krijgen. maar ik krijg er geen beweging in :evil:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik heb de fan verwijderd, bovenste deel tussen de koplampen, en de radiator zoveel mogelijk naar voor gelegd. Dan kon ik er met een kettingsleutel net bij, met de nodige verwondingen aan de handen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat randje subframe verbuigen wordt gedaan om wat meer ruimte te krijgen voor je hand/arm bij het oliefilter volgens mij (was bij mij ook al gedaan). Die rad. moet toch gewoon te doen zijn. Let wel op met de standaard plastic windgeleiding, die zit een beetje hoerig. En de balk tussen de koplampen moet eruit. Blijft hij niet "plakken" aan de rubbers onder?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

-jo- schreef:ik heb de fan verwijderd, bovenste deel tussen de koplampen, en de radiator zoveel mogelijk naar voor gelegd. Dan kon ik er met een kettingsleutel net bij, met de nodige verwondingen aan de handen.
Twee weken geleden gedaan met een kettingsleutel... niets gedemonteerd... uur lopen pielen (ketting vloog er steeds af :gun: :gun: :gun: ) maar wel gelukt.... leuk is anders :beer:
Plaats reactie