Oldtimer MRB overgangsregeling 2015 ?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Ik had het over auto's omdat van elk model er vroeger (en daar gaat het over) eerst een benzineuitvoering was en dat zou dan dus het cultureel erfgoed zijn.

Verder wel lezen, ik heb het over auto's en niet over vrachtwagens.

Abel, juist het bepalen wat cultureel erfgoed is, zou het eerlijkste zijn, is niks zwart wits aan.

Overigens vind ik de beste oplossing om de mrb gewoon af te schaffen en een eenmalige extra accijnsverhoging op de brandstoffen, maar ja das ook een utopie.
Want die accijnsverhogingen doen ze toch wel :discrunt:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Ik had deze link hier nog niet gezien, bij deze plaats ik 'm even:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... imers.html

Ben benieuwd waar het heen gaat. Ik denk dat er sowieso een ***lading aan 190D's en 200D's los gaat komen.

Mooier zou zijn een regeling als in Duitsland, dat je 1 kenteken kunt delen op 2 auto's: 6 maanden pekelbak, 6 maanden oldtimer.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Als ze dan uit europa moeten komen met grote motor en wat meer gewicht kun je ook wel een aardig lijstje maken...

Lancia Thema 8.32
De Tomaso
Lading Jaguars (zelfs V12...)
Rover
de Rover V8 in diverse andere engelse merken, MG, Triumph, Land Rover, etc.
Tatra (luchtgekoelde V8 in diverse bussen/trucks tot en met de dag van vandaag)
Alfa Montreal
BMW 750i/750iL
diverse mercedes modellen

Iets minder bereikbaar maar als je er meerdere van hebt heeft het toch wel een aardige impact...
Rolls Royce
Bentley
Maserati
Ferrari

En dat is even uit de duim voor met een focus op de jaren 80...
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Er zijn al heel wat 190D's weer geexporteerd las ik pas.
tutuur
Clubsponsor

Ik heb er volgens mij ooit een bericht over geplaatst, export cijfers waren iets van (edit:)17x zoveel tov vorig jaar :(

Wat mij betreft mogen ze ook alleen de diesel en lpg rijders aanpakken, puur om die dagelijkse rijders te voorkomen. Maar om nou te zeggen dat dat geldt voor mensen met een dikke v8 geloof ik niet, ookal zit er een gastank in dan rijdt zo'n ding nog 3x zo duur als elk andere auto....

Beste imo is gewoon hetzelfde als hoe een oldtimer verzekering werkt, verplicht een daily in de belasting hebben voor je een belastingvrije oldtimer kunt rijden.

Ging vanochtend al bericht dat ze met de nieuwste traject controles weer miljarden hebben binnengeharkt....

"In het eerste halfjaar van 2013 zijn er vanuit Nederland bijna 16% minder gebruikte personenauto’s geexporteerd. Opvallend en eenvoudig te verklaren, is de enorme groei in export van oldtimers, zo blijkt uit cijfers van VWE.

In het eerste halfjaar van 2013 zijn er vanuit Nederland 140.875 gebruikte personenauto’s geëxporteerd. Dit zijn 26.583 auto’s minder dan de 167.458 exporten in de eerste helft van 2012. De export van Oldtimers is echter enorm gegroeid. In de eerste helft van 2012 werden er 2.819 personenauto’s van 25 jaar en ouder geëxporteerd. In dezelfde periode van 2013 waren dat er 5.295, een stijging van maar liefst 87,8%. Een belangrijke reden hiervoor is natuurlijk de aanscherping van vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.

Mercedes-Benz
Van de Oldtimers waarover straks belasting betaald moet worden, is maar liefst 1 op de 4 een Mercedes-Benz. In de exportcijfers is terug te zien dat deze auto's nu massaal van de hand worden gedaan. Er zijn dit jaar meer dan 17 keer zoveel Mercedessen 190 geëxporteerd dan vorig jaar."
Abel
Über-Spammer

(Y) daar gaan de liefhebbers :lol:

van een grote auto voor weinig geld
Maarten-Jan

Dat die stink diesels nu geëxporteerd worden heb ik absoluut geen moeite mee nee :smile:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Abel schreef:(Y) daar gaan de liefhebbers :lol:

van een grote auto voor weinig geld
Dat is wel erg zwart/wit Abel :smile:
Tom
Moderator
Car: MB

Wat mij betreft gaat alles in de belasting maar gaat die belasting wel omlaag. De reden dat je veel benzen ziet als oldtimer laat zich uiteraard eenvoudig raden. Vandaag de dag zijn alle auto's echter vrij goed dus is 25 geen utopie meer (zoals dat vroeger wel was voor veel frikadellen). De belasting voor jan modaal met een eigen dieseltje van 10 jaar oud die niet al teveel km's maakt is gewoon belachelijk. Maar de gemiddelde lease K#t met zijn ampèra (of die schijt v60 hybrid) lacht zich een breuk met die voordelige regelingen en worden gematst terwijl ze allemaal rondstampen op hun verbrandingsmotor |: (N)

100% elektrisch zonder hulpmotor mag van mij in de 0% bijtelling en 0% MRB (op dit moment). De rest gewoon betalen!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

euhhhhh tom, ook al rijdt zon ding enkel elektrisch vervuild die in zijn gehele cyclus van productie tot sloop veel meer dan de gemiddelde diesel.
Dus gewoon betalen.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van de weg, welke brandstof maakt dan toch niet uit? Je wordt toch al genaaid aan de pomp ;)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Het heet geen wegenbelasting meer... Da's niet voor niets. :P Motorrijtuigenbelasting heet het tegenwoordig.
coupe16v
Contacteer:

Eigenlijk zouden ze de huidige belasting moeten houden, Maar auto's van 25 jaar en ouder alleen belastingvrij als ze 25 jaar in nl belasting betaald hebben.
Tom
Moderator

Luco/Alpine-racer schreef:euhhhhh tom, ook al rijdt zon ding enkel elektrisch vervuild die in zijn gehele cyclus van productie tot sloop veel meer dan de gemiddelde diesel.
Dus gewoon betalen.
stuur jij even een mailtje naar het Kabinet (0)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Daar zitten alleen maar idioten waarvan de helft niet kan lezen, want die conclusies zijn er al een tijdje.
Abel
Über-Spammer

Ik stem voor Luco als President! :(
Steven
Car: M536

Kunnen we wel weer vaker lachen :-)

Zoals M De Haas al eens zei: Laten we maar gewoon bukken en ontspannen, anders doet t alleen maar meer pijn.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Tja, het is allemaal al uitgerekend, een gemiddelde 2 liter diesel vervuilt in de gemiddelde levenscyclus van een auto stukken minder dan de toyota prius.
Maar daar wordt niet naar gekeken.
tutuur
Clubsponsor

Maar dat oude hok stimuleert de economie niet en dat is toch het enige waar het om draait?

Milieu my ass!
PaulM

maximaal $$$$$$ uitknijpen daar draait het om!
Merijn
Über-Spammer

Doe nu niet alsof jullie verbaasd zijn... :-) Alle luxe gaat extra geld kosten. (N)
Tom
Moderator

of je iedere oude frikadel nou luxe kunt noemen (0)

De vast lasted voor een auto zijn in NL gewoon te hoog.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Luco/Alpine-racer schreef:Tja, het is allemaal al uitgerekend, een gemiddelde 2 liter diesel vervuilt in de gemiddelde levenscyclus van een auto stukken minder dan de toyota prius.
Maar daar wordt niet naar gekeken.
Die Prius rijd ook gewoon 98% van de tijd op de benzinemotor.. En als zo'n ding in de file rijd dan rijd hij elektrisch maar dan staat de benzinemotor te pruttelen om de kachel warm te houden. Heel interessant is zo'n Prius niet aangezien hij maximaal 3km electrisch rijd en dan de benzinemotor alweer aanslaat omdat het batterijpakket weer leeg is. Gewoon gunstig voor leaserijders aangezien die dingen 0% Bijtelling hebben.

Een collega van mij rijd met een Prius met een extra batterijpakket, die laad hij thuis op en dan kan hij net op en neer naar 't werk rijden (40km) en dan de stekker er weer in. Dan wordt het pas interessant.

- Alles wat 25 jaar belasting betaald heeft in Nederland belastingvrij houden heeft geen zin, er rijden nog teveel origineel Nederlandse auto's rond die ouder zijn dan 25jaar en ouder die prima dagelijks te rijden zijn. Daarbij draai je een enorme groep bedrijven en eigenaren die wat met Amerikaanse auto's doen de nek om en dat zijn er nogal wat. En geloof me, daar wil je geen belasting voor betalen, ook al is het hobby, dat is onbetaalbaar. Geweldig dagelijks rijden is het ook niet met zo'n ding want zelfs op LPG loop je er op leeg. Ik nam in de zomermaanden als het lekker weer was de Dodge wel eens mee naar 't werk maar met 1op3 over een binnenweggetje werk ik de eerste 2uur voor niets.

Als ik met m'n LPG binnen het kwart-tarief zou vallen zou ik het prima vinden, dan betaal ik 120 euro per jaar en dat heb ik er wel voor over. Ook al rijd ik er gemiddeld 1000 tot 1500km per jaar mee.

Terugkeuren naar Benzine is ook niet echt een optie, dan rijd ik er waarschijnlijk helemaal niet meer mee omdat ik weinig zin heb om 60 a 70 euro benzine weg te stoken als ik even op Zondagmiddag een rondje ga toeren. Daarbij zou ik 'm dan over 2,5 jaar weer op LPG willen hebben omdat hij dan 40jaar oud is maar dan is de LPG tank weer ouder dan 10 jaar oud en moet ik eerst weer honderden euro's investeren voor een nieuwe LPGtank om 'm weer LPG op kenteken te krijgen.

Illegaal op LPG rondtuffen valt ook niet mee aangezien je al LPG ruikt als je er 100 meter achter rijd :p

De enige optie die ik zou zien om die ouwe Mercedes rommel van de weg te krijgen is verschuiven naar 30 jaar, dan heb je het meest betrouwbare comfortabele spul wel te pakken. Wat nog idealer zou zijn is de kilometerstanden beter bij te houden en de politie meer laten controleren in de spits op eventueel werkende kilometertellers. Maargoed, die gasten hebben wel wat beters te doen..

Daarbij hangen er tegenwoordig genoeg camera's boven de weg die continue kentekens scannen, als je 4x per week met je rookwolk onder zo'n ding doorrijd dan kan 't ook niet anders dan dat je er dagelijkse mee rijd.

Maargoed, wat zeuren we eigenlijk. Al met al is het percentage dat dagelijks er mee rijd niets in vergelijking met de hoeveelheid oldtimers er in Nederland zijn. Daarbij gaat het nieuwe plan geschat 50miljoen kosten i.p.v. 153 miljoen opleveren dus ik heb geen idee waar ze mee bezig zijn en of ze zelf wel weten waar ze mee bezig zijn.

Die pick-up van mij blijft lekker 2,5 jaar binnen staan. En dan tegen die tijd met een vers opgebouwd 7.2Liter bigblock alle straatstenen de grond uittrekken op Zondagmiddag. :D
Jacob Priem

Ronald1916V schreef: Die pick-up van mij blijft lekker 2,5 jaar binnen staan. En dan tegen die tijd met een vers opgebouwd 7.2Liter bigblock alle straatstenen de grond uittrekken op Zondagmiddag. :D
:worship: (Y)

De aanpassing in de MRB heb ik mijzelf maar bij neergelegd. Natuurlijk het gaat ook mij geld kosten. De Gtt zou eerst wegenbelasting vrij worden maar daar moet ik voor gaan betalen, de AT is nu vrij en ook daar moet ik straks voor gaan betalen. Dat het een idioot plan is zijn wij allemaal wel aan uit eigenlijk, nu alleen de overheid nog.

Maar nu een klein beetje offtopic : ik zit nu in de kromme situatie dat de lokale overheid (lees : de gemeente Rotterdam) ook weer een leuk plan heeft verzonnen. Om aan de milieu eisen te voldoen (kennelijk zijn wij nogal vervuilend in Rotterdam) hebben ze in alle wijsheid besloten dat alle benzine auto's van voor 1992 (diesel auto's van voor 2005!!) geen parkeervergunning meer krijgen ! Ik moet dus gaan betalen qua MRB, maar kan alleen niet meer mijn auto in de zomer voor de deur (lees: gewoon op een normale parkeerplaats) hebben staan. Aangezien de Gtt nu in de stalling staat moet ik rond april een parkeervergunning aanvragen en die krijg ik dus niet. Ik ben nu dus genoodzaakt om nog meer kosten te maken en dus een garagebox te kopen of huren (of een parkeerplaats in een parkeergarage te kopen / huren). Goed plan hoor! :@ Nu is het voor mij een "luxe probleem", maar wat te denken van de mensen met een dieseltje van voor 2005 (hoeveel zijn die er niet?) die nu in de problemen gaan komen ? Echt onvoorstelbaar wat ze continue uit die hoge hoed trekken.
Maarten-Jan

Weet je wat nog het meest bijzondere is Jacob? Het aandeel van auto's in de totale vervuilende uitstoot is minder dan 1%!
Wat ze in Rotterdam en ook Utrecht gaan doen is dus niet meer dan symbool politiek.
Merijn
Über-Spammer

En er is maar 1 manier om hier iets aan te doen: groepeer! Dat is echt de enige manier waarop je gehoord zult worden.

Maar ja, wie gaat zo'n actie opzetten? Het kost veel tijd en moeite... Misschien iets starten via Facebook?
Tom
Moderator

Die binnenstad klets is sowieso grote onzin. Zeg maar net als de Duitse Umweltzones. Slaat echt totaal nergens op. Veel meer dan Toeristen plagen is het vaak niet.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

En dan vooral in Rotterdam, gaan eens emissies meten rond de havens. Lach je de ballen uit je broek :lol: Alles die industrie daar in de buurt is zo vervuilend als de pest. Vaak als ik daar als 'vreemde' uit de auto stap (Vlaardingen naast Pernis) dan is die lucht echt niet te harden. Lokale bevolking ruikt het al niet eens meer :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator

idd. Daar krijg je letterlijk de tranen in je ogen van die troep. Maar ja, de auto is weer makkelijk geld.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

En nu zie je overal de Mitsubishi Outlander PHEV & Volvo V60 Hybrid...

Geen bijtelling, en als je hem zakelijk koopt vervoegd afschrijven. Waarom??? Milieu?! :lol:

Kameraad van me heeft zo'n Outlander, hij redt amper 40km electrisch, en verstookt dus net als iedereen euro 95. (0)

Die opmerking van hierboven mbt de camera's gebruiken die er toch al hangen vind ik niet zo verkeerd... Maar dan komt de wet van de privacy weer om de hoek kijken.... Zoa is het altijd wat... :X

@ Jacob, je Alpine blijft belastingvrij. Benzine's na 30 jaar.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Chris schreef:
@ Jacob, je Alpine blijft belastingvrij. Benzine's na 30 jaar.
Ow? Volgens mij is alles vanaf 40 jaar pas vrijgesteld. en kan je kiezen voor de tussenoplossing met het kwarttarief van max 120 euro p/j.
Of ik moet een regeling gemist hebben.
Maarten-Jan

Volgens mij benzine 30 jaar, de rest 40 jaar, of het moet (weer) veranderd zijn.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Volgens mij benzine 30 jaar, de rest 40 jaar, of het moet (weer) veranderd zijn.
zie

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... imers.html

daar staat toch alles compleet belastingvrij vanaf 40 jaar pas. tussen de 26 en 40 jaar een overgangsregeling van max 120 euro p/jaar.
Maarten-Jan

eikels :D :gun:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Tom schreef:idd. Daar krijg je letterlijk de tranen in je ogen van die troep. Maar ja, de auto is weer makkelijk geld.
En het wordt nog gekker, ze komen pensioengeld tekort, ow ja we hebben nog een melkkoe om het gat te dichten, de bpm op nieuwe auto's |:
Plaats reactie