Luco/Alpine-racer schreef:Tja, het is allemaal al uitgerekend, een gemiddelde 2 liter diesel vervuilt in de gemiddelde levenscyclus van een auto stukken minder dan de toyota prius.
Maar daar wordt niet naar gekeken.
Die Prius rijd ook gewoon 98% van de tijd op de benzinemotor.. En als zo'n ding in de file rijd dan rijd hij elektrisch maar dan staat de benzinemotor te pruttelen om de kachel warm te houden. Heel interessant is zo'n Prius niet aangezien hij maximaal 3km electrisch rijd en dan de benzinemotor alweer aanslaat omdat het batterijpakket weer leeg is. Gewoon gunstig voor leaserijders aangezien die dingen 0% Bijtelling hebben.
Een collega van mij rijd met een Prius met een extra batterijpakket, die laad hij thuis op en dan kan hij net op en neer naar 't werk rijden (40km) en dan de stekker er weer in. Dan wordt het pas interessant.
- Alles wat 25 jaar belasting betaald heeft in Nederland belastingvrij houden heeft geen zin, er rijden nog teveel origineel Nederlandse auto's rond die ouder zijn dan 25jaar en ouder die prima dagelijks te rijden zijn. Daarbij draai je een enorme groep bedrijven en eigenaren die wat met Amerikaanse auto's doen de nek om en dat zijn er nogal wat. En geloof me, daar wil je geen belasting voor betalen, ook al is het hobby, dat is onbetaalbaar. Geweldig dagelijks rijden is het ook niet met zo'n ding want zelfs op LPG loop je er op leeg. Ik nam in de zomermaanden als het lekker weer was de Dodge wel eens mee naar 't werk maar met 1op3 over een binnenweggetje werk ik de eerste 2uur voor niets.
Als ik met m'n LPG binnen het kwart-tarief zou vallen zou ik het prima vinden, dan betaal ik 120 euro per jaar en dat heb ik er wel voor over. Ook al rijd ik er gemiddeld 1000 tot 1500km per jaar mee.
Terugkeuren naar Benzine is ook niet echt een optie, dan rijd ik er waarschijnlijk helemaal niet meer mee omdat ik weinig zin heb om 60 a 70 euro benzine weg te stoken als ik even op Zondagmiddag een rondje ga toeren. Daarbij zou ik 'm dan over 2,5 jaar weer op LPG willen hebben omdat hij dan 40jaar oud is maar dan is de LPG tank weer ouder dan 10 jaar oud en moet ik eerst weer honderden euro's investeren voor een nieuwe LPGtank om 'm weer LPG op kenteken te krijgen.
Illegaal op LPG rondtuffen valt ook niet mee aangezien je al LPG ruikt als je er 100 meter achter rijd
De enige optie die ik zou zien om die ouwe Mercedes rommel van de weg te krijgen is verschuiven naar 30 jaar, dan heb je het meest betrouwbare comfortabele spul wel te pakken. Wat nog idealer zou zijn is de kilometerstanden beter bij te houden en de politie meer laten controleren in de spits op eventueel werkende kilometertellers. Maargoed, die gasten hebben wel wat beters te doen..
Daarbij hangen er tegenwoordig genoeg camera's boven de weg die continue kentekens scannen, als je 4x per week met je rookwolk onder zo'n ding doorrijd dan kan 't ook niet anders dan dat je er dagelijkse mee rijd.
Maargoed, wat zeuren we eigenlijk. Al met al is het percentage dat dagelijks er mee rijd niets in vergelijking met de hoeveelheid oldtimers er in Nederland zijn. Daarbij gaat het nieuwe plan geschat 50miljoen kosten i.p.v. 153 miljoen opleveren dus ik heb geen idee waar ze mee bezig zijn en of ze zelf wel weten waar ze mee bezig zijn.
Die pick-up van mij blijft lekker 2,5 jaar binnen staan. En dan tegen die tijd met een vers opgebouwd 7.2Liter bigblock alle straatstenen de grond uittrekken op Zondagmiddag.