5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Maarten-Jan schreef:Niet om lullig te doen maar met standaard druk zou ik gewoon origineel aanhouden. Ga je met de druk spelen dan zou ik het gewoon op de bank afstellen zodat je zeker weet dat je de juiste sproeier bezetting hebt.
Met een goede wideband kom je een heel eind, maar effe op de bank is altijd het allerbeste. (Y)
spir@l
Contacteer:

Maarten-Jan, Dat is ook precies mijn bedoeling. Eerst standaard goed lopend krijgen. Dan later eventueel met verhoogde druk en andere sproeiers netjes ergens af laten stellen. (Y) Niets lulligs aan naar mijn mening.

Abel, zoals ik het nu allemaal een beetje lees is geen enkele gt hetzelfde en is het echt een kwestie van uitproberen en vooral testen/meten! Op die manier kom je uiteindelijk tot de beste sproeierbezetting/afstelling. Dit is van te voren volgens mij erg slecht te zeggen. Zeker met zo'n aangepaste carb als jij hebt liggen. Ik zou met zo'n ding gewoon met een rits sproeiers in verschillende maten (kosten de wereld ook niet) naar een rollenbank gaan om de boel behoorlijk af te laten stellen. Op die manier weet je zeker dat de boel niet veel te rijk/arm loopt.

Ik ga op ZEER korte termijn een bestelling plaatsten bij Fourouge Sport.
http://www.team-5gt-furious.com/base_Ca ... aspx#liste
Als mensen hier ook gebruik van willen maken om meteen een bestelling te plaatsen dan moet je mij dat even asap(!) laten weten. (via pm graag zodat ik het duidelijk zie)
Ik heb verder geen ervaring met deze website, dus het is voor mij ook allemaal afwachten hoe snel en goed dit gaat verlopen.
Daarna moeten we dan wat regelen om die sproeiers bij iedereen te krijgen.
Wellicht dat je dus beter af bent bij één van de andere links van Arco als het alleen om sproeiers gaat....

EDIT: als in....ik wilde eigenlijk vandaag nog mijn bestelling gaan plaatsen.... :smile:
Maarten-Jan
Car: R19.R

(Y) :smile:
spir@l
Contacteer:

Zit hier ineens weer mee in mn hoofd...
Bij mij zitten de veerpoten/topschotels niet gecentreerd in die gaten in de carrosserie. Dit hebben ze volgens mij ook nooit gedaan.
Ging er dus van uit dat dit normaal was. Ook al ziet het er uit alsof het niet klopt.
Maar nu zie ik toch afbeeldingen waarbij ze wel netjes gecentreerd zitten...
En weer anderen waarbij ze net zo zitten als bij mij....
:S
Hoe komt dit?

Hier de situatie in mijn eerste carrosserie
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-ais3 ... nsluit.JPG[/img]

En hetzelfde in mijn andere carrosserie
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-SUsl ... C01587.JPG[/img]

En bij deze zit hij weer totaal anders maar wel precies in het midden...
[img]http://www.motorbase.com/uploads/2009/0 ... ar_002.jpg[/img]

En hier zitten ze ook zoals bij mij... lijkt me dus geen probleem
[img]http://i100.photobucket.com/albums/m16/ ... ngine1.jpg[/img]

Sooo......what's the deal?!
Is dat normaal?
Heeft het met verschil phase 1 en 2 te maken?
Waarom zitten die dingen niet gewoon netjes in het midden van die gaten? Lijkt me toch handig met verstelbare dempers and whatnot...
Daniël W.
Car: 5TL-T

Ph2 is niet gecentreerd, zodat de veerpoot rechter overeind staat. Hoort zo.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Abel
Über-Spammer

klopt jij had zwarte fase 2 uit mijn hoofd en die schotels zorgen ervoor dat de veerpoten verder naar buiten staan en daarom zijn ze ook flink korter als een fase 1 ;-)

die rode is helemaal wel wat apart vind ik water zit aan de andere kant en die slang recht vooruit vanaf de carb is ook vreemd, alsook dat hitteschilld.
spir@l
Contacteer:

Mooi zo. Ga ik me daar niet meer druk over maken.
Vind het nog steeds apart dat die dingen niet gecentreerd zitten....maar goed.
Dat is Frans, zullen we maar zeggen. :smile:
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Abel schreef: die rode is helemaal wel wat apart vind ik water zit aan de andere kant en die slang recht vooruit vanaf de carb is ook vreemd, alsook dat hitteschilld.
Goedemorgen, kijk eens goed 8) Ziet het eruit als een 5je? :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Alpine
Contacteer:

11T fase1 (L)
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
spir@l
Contacteer:

:~ :blush:

Sorry. Mijn fout. Niet goed gekeken en alleen maar gefocused op de veerpoten....
spir@l
Contacteer:

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik kom er maar niet uit....
Pakkingen voor de carb. Maar ik weet gewoon niet zeker waar ze horen te zitten.

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-KxXh ... rdelen.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer

de as van je gasklep is een belangrijke, die dingen drogen uit en word een open verbinding naar buiten. top dat die in de set zitten.

er zijn dacht ik 4 uitvoeringen van deze carbuarteur, op de 1.6 oer Renaults varianten zit er een extra iets op idd. en de membraan met dat uitsteeksel zijn sowieso 3 varianten van. vaak zit er extra in de kit. en die 0 ringen zeggen mij verder niets. bij de sproeiers zitten geen pakkingen, misschien alleen de hoofdsproeier die grote rode
spir@l
Contacteer:

Ik zal eens kijken naar die gasklep-as. Nooit eerder naar omgekeken eigenlijk.
Had die afdichtingsringetjes ervan ook nog niet eerder gezien, maar kreeg ze er nu los bij.

Dat rode/oranje membraan en die rode pakking blijven volgens mij elke keer over als je de standaard revisieset gebruikt. Ik ging er dan ook van uit dat die op een andere versie horen te zitten.

Maar vooral al die kleine o-ringetjes/pakkingkjes knagen aan me...
Vraag me erg af waar ze thuis horen.

Die bovenste oranje is volgens mij dus van de acceleratiesproeier.
Kwam deze foto namelijk tegen. En daar zie ik hem volgens mij zitten.
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-OSYq ... gasket.jpg[/img]

Volgens mij zit één van die zwarte o-ringetjes bij de stationairsproeier. Maar dat ga ik zometeen even bekijken.
Is alleen soms lastig te zien wat er in heeft gezeten aangezien de meeste rubbertjes/pakkingkjes/ringetjes behoorlijk zijn vergaan....
Soms denk ik dat ik er alleen wat vuil uithaal wat dus later een pakking geweest blijkt te zijn... :~
MartijnG
Über-Spammer

Rubber O-ring van stationair sproeier (grote schroef aan de zijkant)
Rubber O-ring voor CO schroef (hele kleine)
Rubber O-ring hoofdsproeier

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... d90ea0.jpg[/img]
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Contacteer:

Kwam er al min of meer achter...
Die sproeier onderin de vlotterkamer (niet de hoofdsproeier) heeft ook zo'n rubber ringetje.
En de stationairsproeier dus ook.
Die ringen van de gasklep-as heb ik ook weten te vinden en vervangen.
En die oranje ring bovenaan is inderdaad van de accel.sproeier (met dat buisje)

Maar ik ben er weer effe helemaal klaar mee...
Net de hele tijd staan klooien om dat ding netjes afgesteld te krijgen.
Krijg het gewoon niet voor mekaar. :-(
Hij loopt op zich best goed regelmatig stationair. Maar vrij hoog in toeren (1100+).
En zodra ik dan een heeeeel klein beetje gas geef zakt hij eerst terug (900) als een soort van hapering om daarna pas te klimmen in toeren.
Het volgende moment blijft hij na gas geven weer erg lang "hangen" in toeren en zakt dan maar langzaam terug.
Dan na een keer plotseling het gas loslaten zakt-ie ineens weer helemaal terug naar bijna uitvallen.
En dan weer zus en dan weer zo...
Kan er weer een heel lang verhaal van maken...........

Nu ben ik met die gasklep bezig geweest om die afdichtingsringetjes te vervangen.
Heb dus de hele klep en as eruit gehad.
Stel die klep/as zit niet exact zoals hij zat (ben er toch vrij nauwkeurig in geweest dacht ik...) kan dat dan ook van dit soort problemen geven?
Of moet ik het toch echt in de juiste combi van stationair- en COschroef zoeken?

EDIT: als ik de mengselschroef (CO) indraai...gaat hij dan rijker of armer lopen?
EDIT 2: en heeft die mengsel(CO)schroef alleen invloed op stationair, of op het gehele toerenbereik? Ik dacht dat je er alleen je stationair mengsel armer/rijker mee maakt en dat daarna de andere sproeiers het overnemen....maar ik lees nu verschillende dingen....
Laatst gewijzigd door spir@l op wo 7 jan 2015 16:20, 3 keer totaal gewijzigd.
spir@l
Contacteer:

Is er iemand die me hiermee zou kunnen helpen?
Wordt er een beetje kansloos van en heb het idee dat ik maar wat sta te prutsen zonder dat ik precies weet wat er gebeurt...
Of ben ik dan toch echt aangewezen op bedrijven die hier goed raad mee weten.
Oftewel... dan wordt het een ritje Goes (Tovami)
MartijnG
Über-Spammer

Vooral afstellen stationair zit veelal in de CO schroef. Verder indraaien wordt ie armer.

Mijn GT het revisieset liep op de huidige motor niet stationair, alleen op de choke en dan minimaal 2000rpm. Uiteindelijk de breedband lambda aangesloten (absolute aanrader) en die verklikte meteen het probleeem > AFR van rond de 17-18 (veel te arm dus). De carb is zo van mijn vorige lopende GT afgekomen, maar gedraagt zich dus anders op de huidige motor. Uiteindelijk langzaam aan de CO schroef uitgedraaid met als resultaat een strak lopende GT op 900-1000rpm stationair en een AFR van 14-15.

Zodra je gaat rijden nemen de andere sproeiers het hoofdzakelijk over. Stationair afstelling ga je alleen op orde krijgen met CO schroef (er van uit gaande dat de stationair sproeier goed schoon is en de O-ring op orde is).
spir@l
Contacteer:

Dank je Martijn.
Vind het vooral even belangrijk om te weten dat het mengsel onder last niet veel te arm of rijk is aangezien dat niet goed is.
Dat hij stationair niet perfect is kan ik mee leven.
Ik dacht namelijk ook altijd dat de CO-schroef alleen maar het stationair mengsel beïnvloedt. ("Idle mixture control screw" heet het ding namelijk...)
Maar kwam in oudere posts hier tegen dat er werd gezegd dat het op de mengselverhouding over het gehele bereik invloed heeft.

Zo'n AFR-meter/breedband lamda heb ik al aan zitten denken. (aangezien ik nu blind maar wat loop te klooien...)
Zal eens kijken wat zoiets kost. [EDIT: prijzig dus.... :~ ]
Lees wel vaak dat er een "Colortune bougie" gebruikt wordt.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Natuurlijk niet zo precies en zonder exact gemeten waardes, maar ziet er best handig uit om vrij snel en eenvoudig (en cheap... :smile: ) een redelijk juiste afstelling te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=xEZ0-uN0NA4

Straks nog maar weer een ronde proberen om hem stationair beter te krijgen......
spir@l
Contacteer:

Nog een poging gewaagd om hem netjes af te stellen.
Heb hem nu ineens vrij snel netjes stationair gekregen.
Stukje rijden, remt wel erg af op de motor lijkt het...en dumpvalve lijkt erg snel af te blazen(???)... maar verder prima.

Uiteindelijk eens goed gas gegeven. Helemaal goed!
En bij gas los merk ik dat het weer helemaaal niet goed is. |:
Haperen stotteren pruttelen, etc.
Weer neergezet...loopt heel erg slecht. Bijna als op 3 poten. heel pufferig en plofferig.
Gas geven..knalletjes en plofjes... en gewoon erg beroerd klinkt het.

Dus ik dacht aan een vacuumslang ofzo aangezien het ineens zo beroerd werd nadat er turbodruk op de boel werd gezet.
Alles nagelopen...niks.

Dus we zijn weer helemaal terug bij af. :-(
Kunnen we weer het hele rijtje afgaan... vacuum/ontsteking/carb....
Of heb ik nu eindelijk de boel echt goed gesloopt?
Heb hem zelden zo slecht horen lopen.

ben er weer effe goed ziek van.
Lijkt wel of alles wat ik de laatste tijd doe om dat ding beter te maken in eerste instantie alleen maar averechts werkt.

EDIT:
Even voor de duidelijkheid...
rotor/verdelerkap/bougiekabels/bougies/bobinekabel/bobine/ontsteking zijn vervangen.
De carb is ultrasoon schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen/vlotternaald/o-ringetjes waar nodig.
Abel
Über-Spammer

de nippels onder op de inlaat spruitstuk zijn goed? staat niet perongeluk 1 open? valse lucht dan of geen remkracht.
ik zou als ik jou was ook nog bij het spruitstuk/onder de carburateur gaan checken of hij daar niet lek is. bij een non turbo motor heb je dan altijd last van slecht lopen, maar aangezien als hij daar lekt met boven(turbo) druk heb je nergens last van om dat hij druk gevuld is en dan toch wel brandstof krijgt. Stationair is dan een heel ander verhaal.

erg zuur Krijn (F)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Controleer ook de voet van je Carb eens heel goed op scheuren...

Ik heb er van de 10 carbs.. 8 die er gescheurd zijn...
bijna niet zo te zien...
maar veroorzaakt problemen
spir@l
Contacteer:

Ga de carb er voor de tigste keer maar weer vanaf trekken... :X
Zal dan eens goed het spruitstuk + aansluitingen checken.
Zal ook de carb zelf eens goed controleren op scheuren.

oftewel...ik ga alles gewoon maar weer eens lostrekken en goed bekijken.... hopelijk kom ik weer iets tegen.
En hopelijk is het weer iets stoms....
Alpine
Contacteer:

Zit je co-schroef er nog wel in?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Abel
Über-Spammer

misschien moet je ook eens je brandstofpomp checken net als Hendrik een druk meting doen
spir@l
Contacteer:

Co-schroef zit er nog in. Daar loop ik al dagen mee te klooien namelijk.... :smile:
Had dat ook meteen gechecked toen hij zo verrot liep ineens.

Brandstofpomp is misschien een jaar oud...ik kan het natuurlijk niet uitsluiten, maar denk niet dat dat het is eerlijk gezegd.
Het was nu ook zo ineens nadat ik voor het eerst weer vol gas/turbodruk gaf dat hij zo slecht begon te lopen.
Ik denk dan dus direct aan zaken waar druk op komt te staan en het dan kunnen begeven....
Pakkingen/slangen/aansluitingen/etc.

Dacht ook heel even dat de koppakking er misschien uit lag... (arm mengsel + turbodruk.... :~ )
Roken doet-ie namelijk best wel, maar dat is denk ik meer vanwege het vochtige koude weer.
Neem aan dat je het wel merkt als de koppakking het heeft begeven?

Maar het kan net zo goed toch weer iets in de carb zelf zijn. (aangezien ik daar nu het meest mee bezig ben geweest)
Dussss....
Alles er maar weer af en open halen/bekijken.... :-(
Willeon de Zoete

Nog ff en jij kunt blind een complete gt turbo demonteren en weer monteren... ;-)

Succes!
spir@l
Contacteer:

:p
Carb loshalen en uit elkaar trekken kan ik ondertussen dromen....
En er zijn inderdaad nog maar weinig onderdelen die ik niet heb losgehaald/vervangen.
Maar of ik daar nou trots op ben....... :~
Zou nu wel weer gewoon eens lekker willen rijden ipv sleutelen.
Vandaag maar weer eens met het ov naar werk.... :@
Steven
Car: M536

Ik zou even een andere carb proberen, ik heb ook wel eens uren zitten kloten op 1 carb, uit pure wanhoop een smerige reservecarb uit de schuur opgedoken, zo erop gekwakt en meteen lopen als een naaimachine.

Daarna ook niet meer de moeite genomen om die ouwe carb te checken ;)
spir@l
Contacteer:

Andere carb heb ik ook al aan zitten denken. Heb er geloof ik nog wel een ergens bij mn pa in de schuur liggen.
Heb nu alleen behoorlijk wat tijd, geld en moeite in deze carb gestoken om hem helemaal netjes te maken...
En hij heeft het eerst prima gedaan.
Trek het dus gewoon erg slecht dat hij het nu, na al dat werk, zo beroerd doet...
ALS het aan de carb ligt tenminste!
Maar misschien om dat te testen is een andere carb wel het proberen waard ja.
spir@l
Contacteer:

We zijn weer iets verder geloof ik...

Carb eraf gehaald en alles intern gechecked. Geen Problemen tegengekomen.
Geen scheuren in carb of spruitstuk.
Alle vacuum aansluitingen goed (Spruitstuk/DV/ontsteking/etc)
Andere ontsteking eraan. Geen verschil.
Rotor/verdeler gechecked. Ziet er goed uit.
Bougies eruit. Pikzwart!...

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-HYLg ... C01141.JPG[/img]

Oftewel... te rijk gelopen?
Ander setje (gebruikte) bougies erin.
Groot verschil! Loopt al veel beter.
Nog lang niet perfect, maar wel een hele verbetering.

Maar nu...
Hij loopt dus veel te rijk?
Dus toch die carb weer?

Ik zag overigens wel...
Heb ooit geprobeerd de compensatiesproeier eruit te draaien maar dat ding was zo broos dat ik hem alleen maar vernaggelde... :gun:
Deze dus:
[img]http://i70.photobucket.com/albums/i96/2 ... 007312.jpg[/img]
Ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte aangezien het alleen maar het buitenste/bovenste gedeelte van de sproeier verneukte en verder geen invloed zou hebben op de sproeier zelf.
Maar misschien deze er toch maar eens uitboren ofzo? (links boortje misschien?)

Heb afgelopen weekend ook mn oude carb weten te vinden.
Maar die moet ik eerst even goed nakijken/reviseren. (die heeft dat brandje in Frankrijk nog meegemaakt.... :smoke: ).
Misschien dat ik die dan ook nog eens probeer. Kijken wat dat doet.
spir@l
Contacteer:

Ik geloof dat we er nu wel bijna zijn.
Vandaag weer opnieuw stationair afgesteld.
Loopt mooi regelmatig (dus geen valse lucht meer).
Geen zwarte puffen en ploffen meer uit de uitlaat. (dus niet veels te rijk)
Heb het idee dattie misschien nog iets te arm staat nu. Houdt soms iets in voordat het gas er echt goed op gaat.
Maar hij loopt verder erg goed en trekt weer heerlijk door. Beter dan voordat ik met die hele carb begon te rommelen.
En daar ging het me uiteindelijk om.
Jammer dat het me zoveel moeite heeft moeten kosten.... Maar goed, weer een hoop geleerd.
En een half uurtje rijden en ik ben een week van vloeken en schelden alweer vergeten......... (L) :D
Daniël W.
Car: 5TL-T

Alweer mooi! Haha en die laatste zin is zoooo herkenbaar :D
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Abel
Über-Spammer

wat is nu anders dan vorige week?
spir@l
Contacteer:

Nou.... Ik had dus ergens op een Engels forum gelezen dat je de co schroef drie slagen uit moet draaien zodat je een lopende auto hebt om vanaf daar verder af te stellen.
Dus dat deed ik braaf. Maar hij liep dan dus veeeels te rijk bij mij.
Ben toen urenlang aan het klooien geweest om hem af te stellen waardoor hij dus een behoorlijke tijd veel te rijk stationair heeft staan pruttellen.
Met als gevolg dat de bougies pikzwart van de roet waren geworden.
Geen idee waarom ze dan pas na een flinke dot gas echt problemen gaan geven... (toeval?) Maar toen liep hij dus pas echt beroerd.
Bougies vervangen en de co-schroef helemaal teruggedraaid en vanaf daar steeds in kleine stapjes rijker gesteld tot hij mooi stationair bleef lopen.

Dat is mijn theorie in ieder geval.....
Het komt hoe dan ook vooral door mijn eigen onkunde. Zat gewoon compleet verkeerd met die afstelling.

By the way...
Kan je bougies schoon maken? Of is dat echt not done...?
Dingen waren gloednieuw namelijk...zonde om die weg te moeten flikkeren alleen maar omdat ze vol roet zitten...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Schuur papiertje. ..
Zacht staalborsteltje
Plaats reactie