Willeon: 5 GT turbo phase 1 '87 -FIXED & FOR SALE!!

Vertel hier alles over je project.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Sinds eind april ben ik eigenaar geworden van een parelmoerwitte 5 Gt turbo uit 1987.
Ondanks dat ik al 3 phase 1 GT's heb gehad en ze ook weer heb verkocht, is een phase 1 mij altijd blijven trekken.
En wit parelmoer vind ik DE kleur voor deze auto.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/JG-LH-26/8135062041_d8bb8d9ebb_c_zpsd383af29.jpg[/img]

Deze auto heb ik dus overgenomen van NH Autoservice/Baaf Rallying. Navigator Vincent v.d. Berg kreeg deze auto destijds aangeboden. HIj wilde de auto zelf weer netjes op de weg krijgen, maar vanwege een gebrek aan tijd en vanwege meerdere lopende projecten heeft hij uiteindelijk toch besloten deze GT te verkopen.

Er waren een aantal problemen bekend zoals veel te hoge turbodruk, thermocontact was defect, wat massaprobleempjes. De apk liep nog een paar maandjes. [img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/JG-LH-26/IMG-20140318-WA0019_zpsb918d199.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/JG-LH-26/IMG-20140318-WA0014_zpsbc9ca938.jpg[/img]

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/JG-LH-26/20140429_122917_zps15223ae7.jpg[/img]

Na aankoop is de auto APK gekeurd, heeft een kleine beurt gehad, zijn de kleppen gesteld, is het probleem met de turbodruk opgelost, zijn de remblokken voor vervangen, zijn de massaprobleempjes met de verlichting verholpen en is er een Devil trompet demper onder gehangen die ik nog had liggen.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/JG-LH-26/IMG-20140527-WA0000_zps89b989c8.jpg[/img]

Bij aflevering van de auto de auto gestart en wat tikkends gehoord. Even laten lopen en later weer gekeken/geluisterd. Tikken werd harder. Er sputterde ook geen olie uit de olievul opening. Oliepomp verstopt of kapot? Auto uit gezet en hij is weer op de brug gegaan. Toen het carter er onder vandaan kwam, lager er een lager in de carterpan inclusief de verse olie met metaalslijpsel. :-( :-(
Enorm balen dit. Hoe kan een goed en mooi stil lopend blok ineens ' in de soep' lopen?
Laatst gewijzigd door Willeon de Zoete op zo 19 okt 2014 19:33, 4 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Doe eens foto's van dat gevonden lager aub. Axiaallager wat jij zei loopt er niet zomaar even tussenuit.

Sowieso alle kappen los om lagers te checken. Krukas zal er ook wel aan zijn als je pech hebt.

Wie/waar is de beurt gedaan...kans dat er iemand per ongeluk gestart heeft zonder olie te vullen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dus voor de beurt liep ie goed en na de beurt liep ie vast?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Klopt Mark.

Maar blijkbaar gewoon domme pech voor mij.

Overal zit nu metaal slijpsel, dus dan heb je het over totaalrevisie.
Ik denk dat ik ga voor een blokwissel.
Ik moet me ook maar laten adviseren. Heb er nog te weinig verstand van.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Is dit de bekende witte Willeon, JG-LH-26?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gewoon zuur Willeon ! ... Een axiaallager komt er niet zomaar uit...

Hoe je 't ook doet, ik zou ook het andere blok opentrekken voor de zekerheid. Blok moet er eigenlijk al uit, dus of je er nu 1 open trekt of 2.. Dat is om 't even en kost niets/weinig.
Een revisie gaat pas geld kosten, maar dan weet je wel wat er gedaan moet worden ip.v. gissen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

antoine schreef:Is dit de bekende witte Willeon, JG-LH-26?
Yup. Helaas wel Antoine.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Balen zeg! Hopelijk valt het mee met de schade. De foto's die ik had, heb je al toch?
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ja, gelukkig hebben we de foto's nog! :smile: :(
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Laatst gewijzigd door Willeon de Zoete op do 5 jun 2014 7:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Zwaar klote Will, hoop dat ie toch binnenkort weer goed lopend de weg op komt...
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Heel misschien is het axiaal lager verkeerd om gemonteerd. (Bij het F7P blok is het axiaallager aan een kant glad en heeft de andere kant 2 olieafvoergleuven in het oppervlak)
PS. Ik weet nog wel een 5GTT blok te staan op de sloop bij Weteringbrugautos
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Bij een C1J ook, Jacques.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

wel een enorm vet ding willeon! ander blokkie erin en knallen!

Toch vreemd dat hij opeens na de beurt kapot is maar ja :(
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Daarom zei ik het ook. Patric heeft me gewaarschuwd toen ik het blok ging opbouwen (Let op de positie van het axiaal lager anders draait de boel meteen in de soep.)
Indien nodig heb ik wel een foto van dit lager. Eer ligt er een op mijn bureau.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Goed zuur Willeon... Met die grijze phase1 had je ook al zo'n pech! :@
Willeon de Zoete schreef:En wit parelmoer vind ik DE kleur voor deze auto.
Eens toevallig had ik het er zondag met Jochem, Joost & Wouter nog over. 8)

Succes met de opbouw... (Y) (Y)

@ Jaques, jij bedoelt dat blok uit die R9?! Ex gas he...
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ja, dat blok bedoel ik. Ik keek net even bij Weteringbrugautos. Ja de auto met dat blok staat er nog. Alleen de carb is er af. (maar er zit een motorkap op. dus de boel loopt niet vol) Het kan in ieder geval een goed basis zijn. Misschien is het blok helmaal goed. Volgens de verkoper wel en anders heb je een begin voor je revisieblok.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Mooie GTT Willeon, idd een super kleur :worship: (Y) !!

Hopelijk valt de schade mee !
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ik heb de schade zelf nog niet gezien, maar wat ik heb begrepen zit alles vol met metaalslijpsel.
En zal het dus niet alleen ophouden bij lagerschaaltjes en krukaslagers.

Dus moet dit blok gereviseerd worden. En dat gaat ongeveer 1500 kosten.

Of het blok wisselen met een goed blok.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Haal je t blok uit die rode....die rijd nu toch ff niet..dacht ik, wachtend op spuitbeurt

Gooi je die in de parelm.
Andere reviseren, als t nog mogelijk is..enz
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Je lijkt René wel Jochem, die zei hetzelfde! :grin:

Maar ik kan nog aan een lopend blok komen. Ben nog ff aan het dubben. Ik had deze kostenpost ff niet ingecalculeerd.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Lopend blok scoren, weekendje sleutelen en heel de zomer lekker cruisen.. (Y) :smile:
5 GT Turbo '88 GT5
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Roy schreef:Lopend blok scoren, weekendje sleutelen en heel de zomer lekker cruisen.. (Y) :smile:
:) (Y)

We gaan eerst wel op zomervakantie. Nu nog ff de balen van het fiasco. Ik pak het na de zomervakantie wel weer op. Bij mij ontbreekt het aan tijd en voldoende kennis om het zelf te doen. Dus dan moet ik het laten doen en dat gaat helaas niet gratis...
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

ik heb nog een goed blok liggen, mag voor een vriendenprijs van honderd euro weg. ( ook omdat je pech hebt en een liefhebber bent)
Blok is omgeruild voor een sneller exemplaar die nu in mn GTT ligt.
olie zit er nog in, waterpomp zit er nog op, verder is het blok kaal.
Ik ga er toch niks meer mee doen, motor is 100% goed.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

(Y) PM Gerard!
Midstreet
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 jun 2011 8:13
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Haha, nice!

Nog voor de vakantie klaar? :grin:
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mooi oplossing Gerard! (Y)
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Nee Erik, eerst maar ff op vakantie. Dan maar weer met frisse moed oppakken! :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mooi man! Even blok omwisselen en wat frisse pakkingen er tegenaan smijten en je kan er weer ff tegen :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Inmiddels rijdt de auto weer!
Met enorme dank aan Arco! Hij heeft de motorswap uitgevoerd en daarbij de boel onder de kap flink opgefrist, aangepast en onvakkundig aangebrachte omleidingen van onder andere de verlichting en koelvin hersteld. Zie hieronder.

Nu de auto weer rijdt, komt hij te koop. Dit i.v.m. andere plannen.

Werkzaamheden

Demontage motorblok incl. versnellingsbak uit auto.
Scheiding motorblok en versnellingsbak.

Onderblok demontage i.v.m. controle motorschade.
Demontage koppeling, krukas, drijfstangen, oliepomp, distributie en lagers.

Reinigen diverse aanbouwdelen motorblok i.v.m. vuil, vet, tectyl.

Reinigen complete motorruimte incl. subframe i.v.m. vuil, vet, tectyl, modder.

Doorspoelen kachelradiateur en koelwaterradiateur.

Demontage onderblok donormotor i.v.m. staat onderdelen.
Demontage koppeling, krukas, drijfstangen, lagers, oliepomp & distributie.

Reinigen alle gedemonteerde motoronderdelen en controle wat nog goed is i.v.m. hergebruik.

Oliepomp gedemonteerd van beide motorblokken en de beste delen hergebruikt.

Kaal onderblok gereinigd, ontvet en voorzien van een kleur (zwart).

Originele krukas gemonteerd met nieuwe lagers en nieuwe keerring versnellingsbakzijde.

Oliecarter van “origineel” blok gereinigd en ontdaan van oude aangekoekte olieresten. Anti-slingerschot gereinigd en ontroest en gemonteerd met nieuwe kurkpakking.
Distributiedeksel gemonteerd na reiniging en spuiten in kleur. Tevens voorzien van nieuwe kurkpakking en keerring krukas.
Spanner distributiedeksel gedemonteerd en inwendig gereinigd. Ketting gereinigd.

Vliegwiel gereinigd en opgeschuurd. Koppeling gedemonteerd en gereinigd.

Versnellingsbak uitwendig gereinigd en inwendig doorgespoeld met nieuwe olie.
Druklager ingevet evenals as en drukpunt koppelingshevel.
BDP-sensor gereinigd.
Ander busje gemonteerd tussen schakelstang en hevel versnellingsbak ivm teveel speling.

Motorkabelboom nagelopen, gereinigd en aangepakt waar nodig (nieuwe verbinding aansturing startmotor en koelvin)
Bedrading verlichting nagelopen i.v.m. montage extern relais voor mistlichten door vorige eigenaar / reparateur. Na controle extra gemonteerde bedrading vanaf schakelaar verwijderd incl. relais en originele bedrading onder koplamp rechts hersteld (oude stekker verwijderd en nieuwe stekkers gemonteerd). Tevens nieuw lampje in mistlichtunit linksvoor gemonteerd i.v.m. defect.
Aansturing koelvin nagelopen i.v.m. niet aanslaan koelvin. Bedrading is hersteld omdat deze niet werd aangestuurd (er was wel een nieuw thermocontact gemonteerd met lagere inschakeltemperatuur).
Bedrading stadsverlichting nagelopen i.v.m. montage van een andere bedrading via schutbord. Originele bedrading voor stadslicht rechtsvoor krijgt geen signaal. Waarschijnlijk breuk die niet was te herleiden. Hiervoor een goede en weggewerkte verbinding gemaakt met koplamp linksvoor.

Inlaat & uitlaatspruitstukken gedemonteerd en juiste tapeindes gemonteerd i.v.m. missen en onjuiste montage in cilinderkop. Nieuwe pakking gemonteerd.
Afdekplaat koelwatersysteem in cilinderkop gedemonteerd i.v.m. afgebroken bout en opnieuw gemonteerd met nieuwe pakking.

Klepdeksel gereinigd en voor zover mogelijk ontdaan van oude olieresten. Nieuwe pakking gemonteerd en kleppen gesteld.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

vet ding hoor, snap niet dat je hem direct weer weg doet?

En fix die motorsteunen dan ook nog even? :X
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Andere plannen Martijn! Moet keuze's maken en dan moet deze weg.

En inderdaad zit ik er over te denken om de motorsteunen nog te (laten) vervangen.

Heb jij nog een goeie set liggen?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zie advertentie op RTC Markt van Rene Maas.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Kom je nog een middagje klussen Arco? :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Eens kijken of dat geregeld kan worden :p
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gesloten