MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

(Y)

Gezien ik geen merkteken op de lagerkappen kan ontdekken, zou het dus theoretisch op 2 manieren kunnen. Maar het is duidelijk, één links en één rechts :smile:

Morgen maar eens monteren die hap :beer: Iemand nog ff snel een aanhaalmoment bij de hand? Het werkplaatshandboek ligt nog in de loods :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

theoretisch wel maar praktisch niet, probeer maar eens.. :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Krukas ingebouwd en alles netjes op moment (65Nm);

Afbeelding

Leeg blok;

Afbeelding

Bussen en zuigers erin en drijfstangen op moment (35Nm);

Afbeelding

Oliepomp erop;

Afbeelding

Vandaag / morgen nokkenas en nokvolgers erin, dan kan hopelijk eind deze week de kop er op (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Netjes...

Doet ie t al
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Jochem de Haas schreef:Netjes...

Doet ie t al
Waarschijnlijk net zo goed als jouw GT Turbo Haassie :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Lex schreef:
Jochem de Haas schreef:Netjes...

Doet ie t al
Waarschijnlijk net zo goed als jouw GT Turbo Haassie :lol:
Oei das niet goed....
paratroeper
Berichten: 993
Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Huizen

Gaat de goeie kant op Martijn! (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

idd mooi werk, en gebruik veel dikke olie bij het monteren he!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nokkenas erin en op tijd;

Afbeelding

Koppakking erop;

Afbeelding

Aandrijving voor de ontsteking erin;

Afbeelding

Kop erop;

Afbeelding
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lekker bezig Martijn (Y)

Heb je gecontroleerd of het ronseltje goed zit? Dat heeft mij een hoop koppijn bezorgd :lol:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik heb het even afgekeken bij mn andere blok hoe hij daar zat. Nu dus op dezelfde manier gemonteerd.

Wat ging er bij jou mis?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Door het draaien aan de krukas was het ronseltje opgetild en een paar tandjes versprongen.

Daarna natuurlijk nooit niet starten willen, alleen wat plofjes en geknal.
Nadat we een helder momentje kregen en het ronseltje weer goed hadden gezet was het tikkie lopen.

Je kan altijd ff je rotor gebeuren er op zetten en kijken als cil 1 in bdp staat of dan de rotor ook bij het desbetreffende contactpunt staat (Y)
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Blijft een geweldig mooi project dit. :yest:

Erg leuk met al de (duidelijke) foto's erbij.

Ik zou 't ook willen. Maar ik kan 't niet. :neutral:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoezo kun je het niet Willeon? $$$ of...?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ten eerste gebrek aan kennis, maar ik leer snel.... :) Dus dat is te overkomen.

Maar het voornaamste.... TIJD!

Als ik voldoende tijd had, was ik een paar keer in de week wel lekker aan het sleutelen. En dan zou ik de kennis ook vanzelf wel krijgen met behulp van dit forum.

Maar met 3 kids en zo goed als fulltime werken schiet de hobby/het sleutelen er momenteel helemaal bij in...
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Mooie vorderingen Martijn (Y) :worship:
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Lekker bezig Goossens (Y) Hij wordt echt weer helemaal als nieuw :worship:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wel eerst laten taxeren he voordat je gaat rijden....
Je slaat je zelf 10xvoor je kop....als
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Verwarring alom, hopelijk dat iemand mij wat helderheid kan geven;

Montagerichting van de zuigers, hoe hoort die te zijn?

Ik heb de zuigers vol enthousiasme gemonteerd met de 'pijl' richting distributiezijde.

Met pijl bedoel ik dan de poelie op het plaatje;

[img]http://www.cgbmotorsport.net/ekmps/shop ... cf1658.jpg[/img]

Nu kwam ik later in het werkplaatshandboek dat de zuigers met de pijl richting vliegwielzijde gemonteerd moeten worden (logisch met die omgekeerde Franse redenatie van cilinder 1 aan vliegwielzijde).

Ook op oude foto's van dit blok zag ik dat de zuigers destijds gemonteerd waren met de 'pijl' richting vliegwielzijde...ik dus in lichte paniek omdat ik dus een fout heb gemaakt...

Echter...nu zie ik op de foto's van de zuigers in het blok van Merijn dat de 'pijl' wél richting distributiezijde is gemonteerd.

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-M0Yl ... G_0371.jpg[/img]

Wat is nu de juiste manier?! Ik kan nu nog van onderaf de drijfstangen loshalen en de zuigers 180 graden verdraaien, dus als ik het aan wil passen, moet ik het nu doen.

Help :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zolang de zuigers symmetrisch zijn maakt het volgens mij vrij weinig uit.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Denk dat het vooral gaat om de desaxatie van de zuiger, vandaar dat ik ze graag goed monteer :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Op de zuiger staat een vliegwiel met een krukas afgebeeld. Als ik dat zo zie zou de rechterkant van de zuiger naar het vliegwiel moeten wijzen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Willeon de Zoete schreef:Ten eerste gebrek aan kennis, maar ik leer snel.... :) Dus dat is te overkomen.

Maar het voornaamste.... TIJD!

Als ik voldoende tijd had, was ik een paar keer in de week wel lekker aan het sleutelen. En dan zou ik de kennis ook vanzelf wel krijgen met behulp van dit forum.

Maar met 3 kids en zo goed als fulltime werken schiet de hobby/het sleutelen er momenteel helemaal bij in...
'

Zonder kids heb ik al hetzelfde probleem. binnenkort maar eens wat meer tijd inruimen om met mn eigen GT verder te gaan. (L)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

het blokje stelt idd het vliegwiel voor.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

jacques schreef: Op de zuiger staat een vliegwiel met een krukas afgebeeld. Als ik dat zo zie zou de rechterkant van de zuiger naar het vliegwiel moeten wijzen.
Ik interpreteerde het meer als de voorzijd evan de motor, maar je hebt gelijk dat je het ook als vliegwiel kan zien. Vandaar de verwarring...

Iemand nog foto's van een rebuild? Eventueel Clio ofzo? Daar zal hetzelfde voor gelden denk ik.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

MartijnG schreef:Denk dat het vooral gaat om de desaxatie van de zuiger, vandaar dat ik ze graag goed monteer :p
De wat? :p

Overigens is het antwoord al gegeven toch (Y)

Edit: net ff op een setje Megane rs zuigers gekeken en daar wijst de pijl naar het vliegwiel...
Laatst gewijzigd door tutuur op vr 7 jun 2013 6:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Je weet toch wel wat desaxatie is Tutuur? :p (geen idee of/hoeveel deze zuigers dat hebben hoor)

OK, dus dan moet ik de zuigers om gaan draaien :~ Dus ik mag aannemen dat de zuigers bij Merijn verkeerd om zitten? :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Haha, ik weet wel wat het is, ik bedoelde meer: denk je dat die c1j zuigers dat hebben :p
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als je ze zo hoort tokkelen, zou je denken van niet inderdaad :lol: Daarom, geen idee of deze zuigers het hebben ja of nee...Zo niet, dan zou montagerichting dus ook geen kont uitmaken :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb hier zuigers liggen van f7p, f7r, f4r en f4rt en daar kan ik niks aan afzien. Dan lijkt me de kans klein dat de c1j zuigers het wel hebben :p
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MartijnG schreef:Je weet toch wel wat desaxatie is Tutuur? :p (geen idee of/hoeveel deze zuigers dat hebben hoor)

OK, dus dan moet ik de zuigers om gaan draaien :~ Dus ik mag aannemen dat de zuigers bij Merijn verkeerd om zitten? :p
Let goed op jouw plaatje, die is anders dan bij Merijn!!! ;-)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Kak, je hebt gelijk. Plaatje met vliegwiel én krukaspoelie :lol: Verwarrend dat dan daarop de pijl wel richting distributiezijde staat :p

Goed, vanavond van onderaf de zuigers maar even omdraaien :beer: 1 stap vooruit, 3 stappen achteruit...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

juistem... :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik weet ook niet anders dat de zuigers met het pijltje altijd naar de vliegwiel moet, en als het niet uitmaakt, dan stond het er vast ook niet op lijkt me.

@tuurtuur, den je nu echt dat ze dat 30 jaar geleden nog niet wisten dat de zuiger met de neergaande beweging harder in de wand word gedrukt als met de omhoog gaande beweging? en dat ze dan toch echt wel met een turbo blokje de piston pen uit het midden zullen plaatsen.(vergeet niet dat renault echt al veel ervaring had met turbo blokken voor dat de gt kwam)


@ Martijn, stel je voor dat ze het wel doen desaxatie, dan wil je echt niet dat je zuigers verkeerd om zitten, want dan krijg je vast wel een verkeerd slijtage beeld. Wat ik er van weet is dat het alleen bij atmosferische race motoren word gebruikt. (10K rpm +)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Volgens google:

http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm

Echt wel duidelijk uitgelegd. (Y)
Plaats reactie