Wizards Initiale 1.6 16V *nu met foto's*

Vertel hier alles over je project.
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Recent heb ik mij, in dit topic, voorgesteld. Nu wordt het tijd om de plannen eens er naast te leggen. In het verleden heb ik nooit slitgezeten. Een auto, na een half jaar nog standaard, is een uniekum.

Maar, nu begint het ook écht te kriebelen.

Wat er wel is gedaan? De auto is ontdaan van vuiligheid. Wat was de Clio smerig. Nu in spik en span. Voorzien van een polijst beurt. Kunstof weer op kleur gebracht. En dat houden we netjes bij!

Omdat er vraag was naar foto's, deze zijn (met een mobiel) gemaakt na het restylen:

[img]http://i49.tinypic.com/2s7bdpy.jpg[/img]
[img]http://i48.tinypic.com/15dugj9.jpg[/img]
[img]http://i46.tinypic.com/k02dqa.jpg[/img]
[img]http://i48.tinypic.com/n321s6.jpg[/img]
[img]http://i47.tinypic.com/vral1e.jpg[/img]
[img]http://i50.tinypic.com/1g3c5v.jpg[/img]

Een -voorlopig- to-do lijstje:
- Oranje knippers van de auto af. Wat een contrast!
- VPB!!
- Mistlampen voorzien van halogeen.
- Aerotwins wissers.
- Kunstof bumperdelen in kleur.
- Koplampen polijsten.

Beetje cosmetisch. Maar ook de performance krijgt aandacht:

- Inlaat aanpassen. Aanzuigbuis loopt achter de koplampen. Geweldig die emessie-eisen! Bedoeling is dus om het systeem te verlegen en de lucht voor bij de bumper aan te zuigen.
- Standaard luchtfilter vervangen door een inlegfilter. Geen 'oliebad filter' dus geen K&N.
- Sportkat. Én, misschien wel een andere einddemper of compleet systeem. Maar wel met dempers zodat het geluid enkel wat voller is. Niet per definitie harder. Die tijd heb ik gehad.

Langere termijn:

- Eens kijken wat we kunnen om het max-koppel, naar een lager momentum te trekken. Heb wel een adresje hier voor.
- Koni geel rondom (of Bilstein).
- RS-velgen mag. Kan.
- Remmerij aanpassen. Brembo/Tarox i.c.m Ferodo. Remt prima.
- Scherpere nokken? Sja, klinkt stoer, maar in al mijn wagens hebben scherpere nokken gelegen. Zo ook in mijn Alfa Romeo. Dat loopt als een tierelier. De Clio is luier op toeren en je merkt nu pas wat een nokkenasversteller doet... Wil sowieso eens op de rollenbank met de Clio.

Wat mij opviel is dat er maar bitterweinig mensen zijn die écht bezig zijn met performance. Eigenlijk de leidraad op Alfafora. Gezien Renault ook een aardige sportieve inslag heeft viel me dit enigszins ietswat tegen.

Maar goed, eerst maar eens starten met de zogenaamde prullaria en dan zien we wel weer verder!! Mocht iemand een VPB weten uit te halen of ervaring hebben met performance, ligt er iets op de plank wat niet wordt gemonteerd, geef een brul!
Laatst gewijzigd door Wizard op ma 24 dec 2012 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wat bedoel je met vpb?
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Veerpootbrug. ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wizard schreef:Veerpootbrug. ;)
Duidelijk (Y)
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Ik zal afkortingen proberen te mijden. ;) Onduidelijkheidje van mijn kant.
Boaz
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 dec 2010 19:35
Locatie: Rdam

Vergeet de foto's niet :D
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Ik heb weinig foto's. Zal er een paar dumpen hier vanavond. (0)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja uit de 1.6 16V zal je wel wat meer kunnen halen, maar inbouwen van een f4r zal op den duur echt wel cheaper zijn. een 1.6 130Pk kan ook maar die zijn schijt duur..

een f4r 140 pk, 170 pk of zelfs naar de 250pk (die nog goed te tunen zijn richting de 300PK) zijn in basis allemaal het zelfde blok
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Je hebt een punt maar ben niet zo cijfergeil. Het TS-blok had ik ook zo afgesteld (of laten afstellen) dat ik in het toerenbereik, waarin ik het meeste rijd, de meeste winst boek. Alles voor de driveability. En dat dekt ook de lading. Een 1.6 16V zal nooit een strepentrekker worden. Zou ik dat wel willen kocht ik een ander type auto. ;)

Maar ja, het blijft toch een soort van hobby. Ik doe het graag en kan het betalen. Motorswappen ben ik nooit echt een voorstander van geweest. Dan koop ik liever de auto die er omheen hoort. Heb wel eens gedacht aan een nieuwer type Clio met het atmosferisch 2.0 16V blok. Volgens mij leent dat blok zich wel om nog wat leuks mee te doen.

De tijd zal het ons leren!
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Wizard schreef:Ik heb weinig foto's. Zal er een paar dumpen hier vanavond. (0)
Zoals beloofd: In de openingspost staan wat foto's.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Gerald schreef:
Wizard schreef:Veerpootbrug. ;)
Duidelijk (Y)
Die heb je ook voor de kofferbak, zou dat merkbaar zijn??
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Wizard schreef:Je hebt een punt maar ben niet zo cijfergeil. Het TS-blok had ik ook zo afgesteld (of laten afstellen) dat ik in het toerenbereik, waarin ik het meeste rijd, de meeste winst boek. Alles voor de driveability. En dat dekt ook de lading. Een 1.6 16V zal nooit een strepentrekker worden. Zou ik dat wel willen kocht ik een ander type auto. ;)

Maar ja, het blijft toch een soort van hobby. Ik doe het graag en kan het betalen. Motorswappen ben ik nooit echt een voorstander van geweest. Dan koop ik liever de auto die er omheen hoort. Heb wel eens gedacht aan een nieuwer type Clio met het atmosferisch 2.0 16V blok. Volgens mij leent dat blok zich wel om nog wat leuks mee te doen.

De tijd zal het ons leren!
Waarom dan geen Rs 172 ofzo? Een K4M rijdt prima, maar daar ga je nooit heel erg veel winst uit halen met deze aanpassingen (nokkenassen kan wel wat schelen).
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Waarom geen RS182?
Of fase 3 RS?
Of, GTA?
Of....zo kun je steeds hoger gaan.

Antwoord: hobby. Zelfs mijn fiets zou ik 'tunen'. ;)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ik zou de achterspoiler ook in kleur laten spuiten :)

dat met de luchtaanvoerbuis, gaat dat nu zoveel schelen dan?
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Of het veel scheelt? Ligt eraan wat je ermee bedoelt. Achter de koplampen krijgt de motor weinig koude lucht hé. ;) Op het moment dat je zorgt voor een cold airintake kan de motor net een fractie lekkerder aan het gas hangen. De motor klimt een fractie lekkerder in de toeren. Dat kan wel iets schelen qua beleving. Mik je echter op resultaat, papierresultaat, moet ik je helaas teleurstellen. Denk dat het een druppel op een gloeiende plaat is.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

meeste winst met air intake haal je al met een K&N vervangings filter. Die filter huizen zijn af fabriek echt niet gek hoor. En er zit al een slang op die koude lucht haalt.

Andere nokkenassen, met assen alleen haal je niet veel vermogenswinst, je moet natuurlijk ook je auto opnieuw laten mappen. Hier voor kun je het best bij Fastchip terecht, die doet dit op een rollenbank, en hiervoor worden ook wat voordeligere dagen geregeld in Goes. Dit organiseert Jo samen met Henk. En die Rollebank bij Tovami is echt een helegoede. Daar hebben we het over wiel vermogen Pk's aan de wielen. De meeste auto's binnen de club worden daar gemeten dus dan heb je ook goede vergelijkingen (F)
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Abel schreef:meeste winst met air intake haal je al met een K&N vervangings filter. Die filter huizen zijn af fabriek echt niet gek hoor. En er zit al een slang op die koude lucht haalt.
K&N heb ik uitvoerig getest en het valt mij best tegen. Ik had zelf een SF-sprintfilter (inleg). Deze is flink wat duurder maar gaf mij het beste resultaat. De aanzuiging bij mijn Clio ligt achter de koplamp. Dat is niet optimaal. Natuurlijk zijn er geen schokkende winsten te halen maar dat het efficienter kan staat als een paal boven water.
Andere nokkenassen, met assen alleen haal je niet veel vermogenswinst, je moet natuurlijk ook je auto opnieuw laten mappen. Hier voor kun je het best bij Fastchip terecht, die doet dit op een rollenbank, en hiervoor worden ook wat voordeligere dagen geregeld in Goes. Dit organiseert Jo samen met Henk. En die Rollebank bij Tovami is echt een helegoede. Daar hebben we het over wiel vermogen Pk's aan de wielen. De meeste auto's binnen de club worden daar gemeten dus dan heb je ook goede vergelijkingen (F)
Enkel en alleen nokkenassen vervangen heeft zeker geen meerwaarde. Gaat die hooguit onrustig van lopen. Meer bereik je niet. ;) Dat er dan ander op maat gemaakt software moet worden ingelezen lijkt me logisch. Iedere auto heb ik tot nu toe professioneel laten ombouwen en allen waren voorzien van een Piggyback. Op de rollenbank hebben we de auto vervolgens afgesteld. Of ik met de Clio ook zover ga, geen idee eigenlijk. Standaard is ook standaard dus er zal zeker wat wijzigen maar in welke mate, geen idee.

Zeker niet omdat een Clio 3 ook erg leuk wordt gevonden in dit huis en ik niet alweer een auto wil verkopen waarin voor duizenden euro's aan heb versleuteld. En toen de auto klaar was heb ik deze verkocht: Gereviseerde kop, getuned incl garantie, aangepast onderstel (Koni), aangepaste remmerij, aanzuiging aangepast, VPB, stabis, pakkingset, nieuwe startmotor, waterpomp, oliepomp, dis.set, dynamo, nieuwe ontsteking, 8 bougies, 4 kabels, 8 penbobines, nieuwe LMM, nieuwe lambda, alle radiatorslangen vervangen, radiator vervangen, ophanging voorzien van PU-rubbers, bodem volledig laten tectyleren, compleet nieuwe uitlaat, zeldzaam Recaro-interieur in topstaat. En...ach...Ik wilde eens wat anders ;)

Thuis hebben ze gedanst van vreugde. :D

Nee, ik zie wel! Tips en adviezen zijn trouwens altijd welkom dus bedankt voor je reactie. En als jullie een adresje weten om wat spullen te bestellen of zelf wat hebben liggen kun je mij altijd een PB sturen.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Zomer motorsport heeft een aantal jaren geleden een k4m motor gebouwd met 220 pk. Deze motor wordt gebruikt in een rallycross wagen. Misschien kunnen zij je tips en onderdelen leveren?
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Mooi project 'wizard' (kom op man, echte naam graag) (Y)

Ga je voor andere schokdempers neem dan meteen een schroefset. Daarmee kun je de achterkant wat meer laten zakken dan de voorkant. Dan komt ie wat rechter te staan. Heb zelf een H&R setje onder mijn 1600tje. Bevalt heeeeel goed. Tenzij je natuurlijk de duitse stijl ('kiel'vorm) mooi vindt en 'm met de kont omhoog wil rijden wat echter wel een raar weggedrag zal opleveren op de limiet. (N)

Mijn Green inlegfilter bevalt ook goed in combinatie met gewoon de hele slang naar het luchtfilterhuis weglaten.

Ben benieuwd naar je vorderingen.....
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

dolf jans schreef:Mooi project 'wizard' (kom op man, echte naam graag) (Y)
Why?
Ga je voor andere schokdempers neem dan meteen een schroefset. Daarmee kun je de achterkant wat meer laten zakken dan de voorkant. Dan komt ie wat rechter te staan. Heb zelf een H&R setje onder mijn 1600tje. Bevalt heeeeel goed. Tenzij je natuurlijk de duitse stijl ('kiel'vorm) mooi vindt en 'm met de kont omhoog wil rijden wat echter wel een raar weggedrag zal opleveren op de limiet. (N)

Mijn Green inlegfilter bevalt ook goed in combinatie met gewoon de hele slang naar het luchtfilterhuis weglaten.

Ben benieuwd naar je vorderingen.....
Heb nog niet direct aan Green gedacht. Van wat voor een materiaal is deze gemaakt? Ik ben niet zo weg van K&N. Er wordt beweerd dat de olie de luchtmassameter sloopt. Qua onderstel, mocht ik gaan voor een schroefset wordt het weer een KW. AST vind ik te duur voor een straatauto. H&R heb ik van gehoord maar bij mij gaan alarmbellen rinkelen.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Green is katoen, goed spul, enne.....groen :lol:
H&R is mijn absolute favoriet maar wel hardcore :worship: ,
KW is ook absolute topkwaliteit en schitterende afwerking. (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

H&R is betaalbaar maar hardcore? Ik heb altijd een 'heutsgevoel' bij H&R. Wellicht ten onrechte. Ik zal er zeker eens naar kijken en meenemen in mijn overweging.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

H&R krijg je ook bij heuts, maar je hebt dus duidelijk geen idee wat het is :lol:
Racing is the best way to convert money into noise
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Ik bedoel wat anders met heutsgevoel. ;) En nee, heb me nooit verdiept in H&R (Duits?? VW??). In het Alfa-wereldje wordt dit merk nauwelijks tot niet gekocht. KW, Weitec (mindere mate) en AST zijn de schroefsets die de meesten kopen. En de 'gewone' verlagingset in combinatie met Koni, Bilstein of Monroe. Ondanks dat ik graag tegen de stroom in zwem ben ik wat onderstel aangaat altijd netjes aangesloten. Maar nogmaals, ik ga me er eens in verdiepen. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van medeforummers!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk dat Dolf wel onder de echte fijnproevers valt als het over uitlijning , schokbrekers en banden gaat.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Ik sta er dan ook niet afkeurend tegenover. H&R is betaalbaar spul. Als het dan ook nog eens kwalitatief super is vind ik het best! Heb al eens gekeken naar prijzen maar dat stemt me tevreden. Tot nu toe. ;)
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Even stof van het topic blazen. Gezien deze Clio een blijvertje is wil ik de audio aanpassen. Mijn Alpine heb ik verkocht dus opzoek naar een nieuwe. Ik twijfel nog tussen één met en zonder loopwerk. De IDA-serie schijnt kwalitatief toch minder te zijn maar ik ben het gesleur met CD's toch wel beu. Dus in dubio. Komende dagen oriënteren. Adviezen zijn natuurlijk welkom.

Voorin wil ik de originele vervangen door Focals. Heb ik eerder gehad en beviel prima. Audio System is een prima alternatief maar tegenwoordig ook flink gestegen qua prijs. Dus de prijs- kwaliteitsverhouding is wat teruggelopen. Ook hier ga ik oriënteren.

Qua vol geluid ga ik wel voor een Audio System. In een 12'' gesloten kist. De versterker blijft. Daarover hoef ik niet lang te denken. ;)

In de tussentijd blijf ik wat rondkijken voor een luchtfilter, veerpootbrug, stabi's, en misschien toch verlagen... :joker:

Op Autoweek heb ik een topic aangemaakt: http://www.autoweek.nl/autoreview/34421 ... v-initiale
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

De auto eens ontdaan van pekel en overige winter narigheid. Meteen clayen en waxen als ik toch bezig ben en ach, het kunststof verdient ook aandacht. Dus, een productief dagje dat eindigt in het uitzuigen van mijn interieur en afdoen van het dashboard. Het resultaat mag er zijn. Ik heb wat foto's gemaakt maar het komt niet tot z'n recht. In reallife is de glans veel dieper en prominent aanwezig. Toch maar eens foto's maken bij avondzon. Of onder kunstlicht.

[img]http://i47.tinypic.com/33vgrat.jpg[/img]
[img]http://i49.tinypic.com/34tcrae.jpg[/img]
[img]http://i46.tinypic.com/33yja8n.jpg[/img]
[img]http://i50.tinypic.com/2d8gnl1.jpg[/img]
[img]http://i45.tinypic.com/14uzxgk.jpg[/img]
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

De onderstaande foto van mijzelf geleend. Om aan te geven wat vandaag het vertrekpunt was. De staat van de koplampen:

[img]http://i47.tinypic.com/14t1vms.jpg[/img]

Ik hoor het de mensen al roepen; inderdaad de hoogste tijd om de koplampen aan te pakken. Het was niet meer aan te zien zo erg verweerd waren de koplampen. :) Ik heb zo'n head unit restorer kit gekocht maar dit was niet toereikend. De polijstmachine is er aan te pas moeten komen voor het gewenst resultaat! Wel zijn de koplampen opnieuw geseald dus verwacht dat het resultaat lang blijft. Na 3 uren, diverse hits schuren en polijsten, is het onderstaande het resultaat:

[img]http://i43.tinypic.com/v4xtu9.jpg[/img][img]http://i39.tinypic.com/34zn0k5.jpg[/img]
[img]http://i43.tinypic.com/23ru99h.jpg[/img][img]http://i42.tinypic.com/33dgxn8.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/1gpqus.jpg[/img][img]http://i41.tinypic.com/14302lj.jpg[/img]

Vandaag ook een afspraak gemaakt voor een grote beurt, vloeistoffen wissel (rem/koelvloeistof/olie) en ook laat ik een half jaar eerder dan gepland de distributieriem vervangen en neem meteen multiriem en waterpomp mee! Fris APK'tje er op en gaan met die banaan! Nu nog even vlug kijken voor een leuke inlegfilter. :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

zo dat ziet er strak uit! (Y) moet mijn koplampen straks ook keer doen, zijn nu voor 20% vaal aan het worden. Nette initiale! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ze zien er weer netjes uit! Hoop voor je dat het ook zo blijft, bij mij was het na veel polijstwerk na een maand of 2 weer helemaal terug...
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Je hebt ook geschuurd, gepolijst en geseald?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Wizard schreef:Je hebt ook geschuurd, gepolijst en geseald?
Wizard, zou je hier een how to do van willen maken?

Dus complete beschrijving met de gebruikte materialen, gereedschappen, enz, enz, enz.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Vanmorgen begonnen de auto van stof te ontdoen. Gedroogd waarna ik de Clio geclayed heb. Ieder plaatdeel heb ik gedaan met gepast geduld en zorgvuldigheid. Is best tijd in gaan zitten om dit naar behoren uit te voeren. De onderstaande afbeelding laat het resultaat zien. De omgeving tekent mooi in de lak.

[img]http://i43.tinypic.com/2sb8rcx.jpg[/img]

Ook de naden waren aan een schoonmaakbeurt toe. Deze heb ik behandeld met APC.

[img]http://i39.tinypic.com/j128ao.jpg[/img]

Altijd dankbaar. ;)

[img]http://i41.tinypic.com/15xoowm.jpg[/img]

De naden afgeplakt met 3M-tape. Het polijsten kan beginnen.

[img]http://i41.tinypic.com/1jafd4.jpg[/img]

Hieronder het eindresultaat. Gemaakt in de zon waardoor het lastiger is om het goed op de plaat te krijgen. Zoals ik al vaker zeg vind ik de wetlook (diepe glans) op de foto's niet tot hun recht komen. In reallife is deze een stuk dieper.

[img]http://i39.tinypic.com/2q0598z.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/ivlamr.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/2py5c7r.jpg[/img]
[img]http://i42.tinypic.com/2wmneqb.jpg[/img]
[img]http://i42.tinypic.com/14c9ylv.jpg[/img]
[img]http://i41.tinypic.com/2rdi9hs.jpg[/img]
[img]http://i44.tinypic.com/350le.jpg[/img]

Ik heb nog geprobeerd om met behulp van de stralende zon te laten zien dat de swirls behoren tot het verleden. Niet helemaal zoals ik had gewild maar voor nu heb ik er vrede mee. ;)

[img]http://i43.tinypic.com/2q3vqyc.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

(Y)
Plaats reactie