[Haas&Merijn's Clio] Problems! En hulp gevraagd
Ik begrijp niet helemaal hoe dat het probleem kan zijn, dus help us out.
Als er toch 18V gemeten wordt aan de accu, dan wil dat toch zeggen dat de dynamo gewoon teveel afgeeft? Dan kan de auto toch niet zelf 'gecreeerd' hebben? Dus dan concludeer ik heel simpel dat de dynamo defect is.
Ik zie niet in hoe de bekabeling daar iets mee van doen kan hebben. Dan zou er hooguit minder voltage op de accu moeten staan. Of denk ik nu echt te simpel?
Als er toch 18V gemeten wordt aan de accu, dan wil dat toch zeggen dat de dynamo gewoon teveel afgeeft? Dan kan de auto toch niet zelf 'gecreeerd' hebben? Dus dan concludeer ik heel simpel dat de dynamo defect is.
Ik zie niet in hoe de bekabeling daar iets mee van doen kan hebben. Dan zou er hooguit minder voltage op de accu moeten staan. Of denk ik nu echt te simpel?
-
- Car: R19.R
Die bekabeling naar achteren is het probleem echt niet, heb het in mijn 19 net zo en dat werkt prima.
V.w.b. die spanning zijn er 2 mogelijkheden denk ik, als de spanningsregelaar dan wel de accu geen goede massa krijgt gaat de spanning ook naar 17 tot 18 volt. De 2e mogelijkheid is de accu, als de interne weerstand te hoog is gaat de spanning ook omhoog.
V.w.b. die spanning zijn er 2 mogelijkheden denk ik, als de spanningsregelaar dan wel de accu geen goede massa krijgt gaat de spanning ook naar 17 tot 18 volt. De 2e mogelijkheid is de accu, als de interne weerstand te hoog is gaat de spanning ook omhoog.
accu is een jaar oud en hoewel die niet heel vaak gebruikt wordt, twijfel ik of dat de oorzaak wel is..
De massa van de accu achter zit met een kabel naar het bevestigingspunt in de bodem waar normaal de sluiters zitten van de riemen.
De relatie massa/spanning zie ik wel, maar ik vind het zo raar dat het acculampje nu ineens brandt met nieuwe regelaar en dat heel het probleem dus 'ineens' is gekomen en niet geleidelijk. Of zou de nieuwe regelaar ook al gehemeld zijn?
De massa van de accu achter zit met een kabel naar het bevestigingspunt in de bodem waar normaal de sluiters zitten van de riemen.
De relatie massa/spanning zie ik wel, maar ik vind het zo raar dat het acculampje nu ineens brandt met nieuwe regelaar en dat heel het probleem dus 'ineens' is gekomen en niet geleidelijk. Of zou de nieuwe regelaar ook al gehemeld zijn?
Ga ik ook doen!
(maar ik hou van een backup-plan...!
)
(maar ik hou van een backup-plan...!

zie het als een waterleiding;
de waterleiding heeft een bepaalde diameter, zet je de kraan verder open, stroomt er meer water door. Knijp je aan het eind de leiding dicht, zal de doorstroming minder worden, maar de druk hoger.
In dit geval: mocht er teveel weerstand zitten ergens op de bekabeling (afknijpen) en de dynamo geeft mooi zijn output, maar kan het niet kwijt, zal de spanning oplopen en de stroom afnemen.
de waterleiding heeft een bepaalde diameter, zet je de kraan verder open, stroomt er meer water door. Knijp je aan het eind de leiding dicht, zal de doorstroming minder worden, maar de druk hoger.
In dit geval: mocht er teveel weerstand zitten ergens op de bekabeling (afknijpen) en de dynamo geeft mooi zijn output, maar kan het niet kwijt, zal de spanning oplopen en de stroom afnemen.
nee, op de accu is het 18V... Dynamo zal ik straks doen...
De accu achterin is ook echt niet een probleem. Maar zoals jezelf zegt kan een te hoge interne weerstand ook zorgen voor deze klacht. Nu kan deze weerstand zich ook in de kabels/verbinding bevinden, Vandaar het adviesMaarten-Jan schreef:Die bekabeling naar achteren is het probleem echt niet, heb het in mijn 19 net zo en dat werkt prima.
Gisteravond nog wat aan het klooien geweest met extra kabels, maar ik kreeg alleen maar raardere waarden. De ultieme was wel dat ik op een gegeven moment direct op de dynamo 220V had 
Boeltje maar aan de kant gedonderd en een pint gepakt en me bezonnen over wat nu het beste te doen. In een helder moment bedacht ik me dat mijn multimeter wel eens het probleem zou kunnen zijn. Uiteraard geen nieuwe batterij in huis, dus die vanmorgen maar gehaald. Toen leek alles in ene keer een stuk beter te kloppen, dus ook met nieuwe regelaar erop. Mooi 14.4V achter op de accu en 14.5V direct op de dynamo.... alleen.... brandde het lampje nog steeds
Wat gewikt en gewogen (Merijn en ik hadden vanmorgen net een nieuwe dynamo opgehaald voor het geval dat...) over wat nu te doen. Nieuwe dynamo erop? Oude regelaar ff terugzetten? Ik zat nog met die bout onderin de dynamo te kijken die ik dan af zou moeten zagen..... AAARGH, irritatie!
Met dank aan hulplijnen Steven en Ronald nog het een en ander nagegaan en nagemeten, alles klopte.... alleen dat lampje....
Na afslaan van de motor nummer 564 (kapotte Lambda is kut bij koud weer...) eerst die maar vervangen, dat maakt het meten net wat makkelaar.
Toen, eigenwijs als ik ben, eerst maar eens een rondje gaan scheuren om te kijken hoe hij liep met de nieuwe sonde; gelukkig top! 
Eenmaal weer thuis brandde het lampje nog steeds en stond ik op het punt om de dynamo te wisselen. Of toch.. nog maar ff morrelen aan dat kutstekkertje, beetje prikken met een schroevendraaien, erop, eraf, erop, eraf.... en toen was het lampje uit. GODNONDEDJU.... wat is dat nou toch allemaal weer
Nog een stuk wezen blehren met die kist en hij blijft het goed doen, zonder brandend lampje onder het rijden, alleen op contact. (nee, het lampje is niet net stukgegaan
).
Op naar Duitslang morgen!
Steven & Ronald, bedankt!
Merijn, ik stuur de rekening maandag wel.....
Owja, de ander lichtschakelaar zit er ook op en doet het prima. Daar begon het geouwehoer immers allemaal mee.
Tijd voor bier!

Boeltje maar aan de kant gedonderd en een pint gepakt en me bezonnen over wat nu het beste te doen. In een helder moment bedacht ik me dat mijn multimeter wel eens het probleem zou kunnen zijn. Uiteraard geen nieuwe batterij in huis, dus die vanmorgen maar gehaald. Toen leek alles in ene keer een stuk beter te kloppen, dus ook met nieuwe regelaar erop. Mooi 14.4V achter op de accu en 14.5V direct op de dynamo.... alleen.... brandde het lampje nog steeds

Wat gewikt en gewogen (Merijn en ik hadden vanmorgen net een nieuwe dynamo opgehaald voor het geval dat...) over wat nu te doen. Nieuwe dynamo erop? Oude regelaar ff terugzetten? Ik zat nog met die bout onderin de dynamo te kijken die ik dan af zou moeten zagen..... AAARGH, irritatie!

Met dank aan hulplijnen Steven en Ronald nog het een en ander nagegaan en nagemeten, alles klopte.... alleen dat lampje....
Na afslaan van de motor nummer 564 (kapotte Lambda is kut bij koud weer...) eerst die maar vervangen, dat maakt het meten net wat makkelaar.

Eenmaal weer thuis brandde het lampje nog steeds en stond ik op het punt om de dynamo te wisselen. Of toch.. nog maar ff morrelen aan dat kutstekkertje, beetje prikken met een schroevendraaien, erop, eraf, erop, eraf.... en toen was het lampje uit. GODNONDEDJU.... wat is dat nou toch allemaal weer

Nog een stuk wezen blehren met die kist en hij blijft het goed doen, zonder brandend lampje onder het rijden, alleen op contact. (nee, het lampje is niet net stukgegaan

Op naar Duitslang morgen!
Steven & Ronald, bedankt!

Merijn, ik stuur de rekening maandag wel.....

Owja, de ander lichtschakelaar zit er ook op en doet het prima. Daar begon het geouwehoer immers allemaal mee.
Tijd voor bier!

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen 

Project: GTT Blue Sport
Dat was te zien

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Car: R19.R
Haha, wat een grap, in elk geval mooi dat het goed is 

Ja, het was weer een mooi dagje tobben....Maarten-Jan schreef:Haha, wat een grap, in elk geval mooi dat het goed is
om de batterijen van je multimeter optijd te vervangen?
wel een mooie grap inderdaad! en beter dat het nu opgelost is

wel een mooie grap inderdaad! en beter dat het nu opgelost is

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ruzie met mn tablet vanmorgen.Steven schreef:27 oktober:Gaat t Frits?Gerald schreef:Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen

Even een korte update:
Omdat de roest toch steeds meer om zich heen ging slaan, hebben we besloten om het achterscherm en het deel waar de deur in valt, onderaan, aan te laten pakken.
Ik ontvang de foto's van de werkzaamheden nog in detail, maar voor nu alleen even het eindresultaat.
[img]http://img4.imageshack.us/img4/4431/pho ... medium.jpg[/img]
[img]http://img809.imageshack.us/img809/5264 ... medium.jpg[/img]
Verder staan de volgende zaken nog op het programma:
- Group A inlaat plaatsen
- Veerpootbrug plaatsen
- Zijkant laten spuiten
- Nieuwe startmotor plaatsen
- Spoiler spuiten en monteren
- Stuurkolom verlagen
- Veel Ringen!
Omdat de roest toch steeds meer om zich heen ging slaan, hebben we besloten om het achterscherm en het deel waar de deur in valt, onderaan, aan te laten pakken.
Ik ontvang de foto's van de werkzaamheden nog in detail, maar voor nu alleen even het eindresultaat.
[img]http://img4.imageshack.us/img4/4431/pho ... medium.jpg[/img]
[img]http://img809.imageshack.us/img809/5264 ... medium.jpg[/img]
Verder staan de volgende zaken nog op het programma:
- Group A inlaat plaatsen
- Veerpootbrug plaatsen
- Zijkant laten spuiten
- Nieuwe startmotor plaatsen
- Spoiler spuiten en monteren
- Stuurkolom verlagen
- Veel Ringen!

goed bezig! 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 2adda7.jpg[/img]
- Group A luchtinlaat
- los luchtfilter voor stationairloop
- Catchtank

- Group A luchtinlaat
- los luchtfilter voor stationairloop
- Catchtank
-
- Car: Clio III RS Lux 2008
Goed bezig! Hij is het paasweekend wel klaar he!? Zie wel weer dat jullie erg gemotiveerd zijn dus dat moet goed komen 

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Lekkere pokkeherrie zo 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mwah... onder het mom van "er waren dus nog delen die tot aan afgelopen weekend niet resoneerden..."
Toen ik m even vol de snelweg opbléhrde... kwam de binnenverlichting uit zijn behuizing vallen
Het geluid is eigenlijk vergelijkbaar met een open luchtfilter, zeker als je de grote gasklep open trekt, alleen zit er vanaf ongeveer 4000 rpm een enorme dreun achter
Toen ik m even vol de snelweg opbléhrde... kwam de binnenverlichting uit zijn behuizing vallen

Het geluid is eigenlijk vergelijkbaar met een open luchtfilter, zeker als je de grote gasklep open trekt, alleen zit er vanaf ongeveer 4000 rpm een enorme dreun achter

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Haha ik heb jullie gewaarschuwd. Het is inderdaad een openluchtfilter met trompetHaas schreef:mwah... onder het mom van "er waren dus nog delen die tot aan afgelopen weekend niet resoneerden..."
Toen ik m even vol de snelweg opbléhrde... kwam de binnenverlichting uit zijn behuizing vallen![]()

ow..maar ik heb er zeker geen spijt van hoor! Of Merijn dat wel gaat hebben.. ik heb zo'n vermoeden 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik zie zijn kop al op moeilijk staan.....