[Haas&Merijn's Clio] Problems! En hulp gevraagd

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik begrijp niet helemaal hoe dat het probleem kan zijn, dus help us out.

Als er toch 18V gemeten wordt aan de accu, dan wil dat toch zeggen dat de dynamo gewoon teveel afgeeft? Dan kan de auto toch niet zelf 'gecreeerd' hebben? Dus dan concludeer ik heel simpel dat de dynamo defect is.

Ik zie niet in hoe de bekabeling daar iets mee van doen kan hebben. Dan zou er hooguit minder voltage op de accu moeten staan. Of denk ik nu echt te simpel?
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Die bekabeling naar achteren is het probleem echt niet, heb het in mijn 19 net zo en dat werkt prima.

V.w.b. die spanning zijn er 2 mogelijkheden denk ik, als de spanningsregelaar dan wel de accu geen goede massa krijgt gaat de spanning ook naar 17 tot 18 volt. De 2e mogelijkheid is de accu, als de interne weerstand te hoog is gaat de spanning ook omhoog.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

accu is een jaar oud en hoewel die niet heel vaak gebruikt wordt, twijfel ik of dat de oorzaak wel is..
De massa van de accu achter zit met een kabel naar het bevestigingspunt in de bodem waar normaal de sluiters zitten van de riemen.

De relatie massa/spanning zie ik wel, maar ik vind het zo raar dat het acculampje nu ineens brandt met nieuwe regelaar en dat heel het probleem dus 'ineens' is gekomen en niet geleidelijk. Of zou de nieuwe regelaar ook al gehemeld zijn?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Doe die massagekabels nu eerst maar ;-)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ga ik ook doen!
(maar ik hou van een backup-plan...! ;) )
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

-jo- schreef:Doe die massagekabels nu eerst maar ;-)
Laten we dat inderdaad maar doen dan. Maar zou je kunnen uitleggen hoe dat in hemelsnaam mogelijk is? :) I want to learn... :P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zie het als een waterleiding;
de waterleiding heeft een bepaalde diameter, zet je de kraan verder open, stroomt er meer water door. Knijp je aan het eind de leiding dicht, zal de doorstroming minder worden, maar de druk hoger.

In dit geval: mocht er teveel weerstand zitten ergens op de bekabeling (afknijpen) en de dynamo geeft mooi zijn output, maar kan het niet kwijt, zal de spanning oplopen en de stroom afnemen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Heb je gemeten wat de dynamo effectief uitspuugt en wat er bij de accu 'overblijft'?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, op de accu is het 18V... Dynamo zal ik straks doen...
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Maarten-Jan schreef:Die bekabeling naar achteren is het probleem echt niet, heb het in mijn 19 net zo en dat werkt prima.

V.w.b. die spanning zijn er 2 mogelijkheden denk ik, als de spanningsregelaar dan wel de accu geen goede massa krijgt gaat de spanning ook naar 17 tot 18 volt. De 2e mogelijkheid is de accu, als de interne weerstand te hoog is gaat de spanning ook omhoog.
De accu achterin is ook echt niet een probleem. Maar zoals jezelf zegt kan een te hoge interne weerstand ook zorgen voor deze klacht. Nu kan deze weerstand zich ook in de kabels/verbinding bevinden, Vandaar het advies
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Gisteravond nog wat aan het klooien geweest met extra kabels, maar ik kreeg alleen maar raardere waarden. De ultieme was wel dat ik op een gegeven moment direct op de dynamo 220V had :lol:
Boeltje maar aan de kant gedonderd en een pint gepakt en me bezonnen over wat nu het beste te doen. In een helder moment bedacht ik me dat mijn multimeter wel eens het probleem zou kunnen zijn. Uiteraard geen nieuwe batterij in huis, dus die vanmorgen maar gehaald. Toen leek alles in ene keer een stuk beter te kloppen, dus ook met nieuwe regelaar erop. Mooi 14.4V achter op de accu en 14.5V direct op de dynamo.... alleen.... brandde het lampje nog steeds :(

Wat gewikt en gewogen (Merijn en ik hadden vanmorgen net een nieuwe dynamo opgehaald voor het geval dat...) over wat nu te doen. Nieuwe dynamo erop? Oude regelaar ff terugzetten? Ik zat nog met die bout onderin de dynamo te kijken die ik dan af zou moeten zagen..... AAARGH, irritatie! :gun:

Met dank aan hulplijnen Steven en Ronald nog het een en ander nagegaan en nagemeten, alles klopte.... alleen dat lampje....

Na afslaan van de motor nummer 564 (kapotte Lambda is kut bij koud weer...) eerst die maar vervangen, dat maakt het meten net wat makkelaar. ;) Toen, eigenwijs als ik ben, eerst maar eens een rondje gaan scheuren om te kijken hoe hij liep met de nieuwe sonde; gelukkig top! :b
Eenmaal weer thuis brandde het lampje nog steeds en stond ik op het punt om de dynamo te wisselen. Of toch.. nog maar ff morrelen aan dat kutstekkertje, beetje prikken met een schroevendraaien, erop, eraf, erop, eraf.... en toen was het lampje uit. GODNONDEDJU.... wat is dat nou toch allemaal weer :bang:

Nog een stuk wezen blehren met die kist en hij blijft het goed doen, zonder brandend lampje onder het rijden, alleen op contact. (nee, het lampje is niet net stukgegaan ;) ).

Op naar Duitslang morgen!
Steven & Ronald, bedankt! :worship:
Merijn, ik stuur de rekening maandag wel..... ;)


Owja, de ander lichtschakelaar zit er ook op en doet het prima. Daar begon het geouwehoer immers allemaal mee.


Tijd voor bier! (B)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen ;-)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Dat was te zien ;) :lol:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

(Y) mooi dat het gelukt is Haas :)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Haha, wat een grap, in elk geval mooi dat het goed is :smile:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij heeft zelfs een dagje Ring, met 8 rondjes knallen, overleefd, dus ik denk dat het wel goed zit. :P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Maarten-Jan schreef:Haha, wat een grap, in elk geval mooi dat het goed is :smile:
Ja, het was weer een mooi dagje tobben....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wel weer wat geleerd! :D (Y) :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

om de batterijen van je multimeter optijd te vervangen? :D

wel een mooie grap inderdaad! en beter dat het nu opgelost is (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen ;-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

27 oktober:
Gerald schreef:Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen ;-)
Gaat t Frits?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Steven schreef:27 oktober:
Gerald schreef:Mooi dat de schakelaar goed was, ding lag ook al even stof te happen ;-)
Gaat t Frits?
ruzie met mn tablet vanmorgen. ;-)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Even een korte update:

Omdat de roest toch steeds meer om zich heen ging slaan, hebben we besloten om het achterscherm en het deel waar de deur in valt, onderaan, aan te laten pakken.

Ik ontvang de foto's van de werkzaamheden nog in detail, maar voor nu alleen even het eindresultaat.

[img]http://img4.imageshack.us/img4/4431/pho ... medium.jpg[/img]
[img]http://img809.imageshack.us/img809/5264 ... medium.jpg[/img]


Verder staan de volgende zaken nog op het programma:

- Group A inlaat plaatsen
- Veerpootbrug plaatsen
- Zijkant laten spuiten
- Nieuwe startmotor plaatsen
- Spoiler spuiten en monteren
- Stuurkolom verlagen
- Veel Ringen! :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

goed bezig! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 2adda7.jpg[/img]

8)

- Group A luchtinlaat
- los luchtfilter voor stationairloop
- Catchtank
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zozo, dagwaarde weer verdriedubbeld zie ik :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Wedde dat het een koopje was :grin:
Racing is the best way to convert money into noise
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat moet dan wel een heeeeeeeel goedkoop koopje zijn (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Goed bezig! Hij is het paasweekend wel klaar he!? Zie wel weer dat jullie erg gemotiveerd zijn dus dat moet goed komen :D
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Lekkere pokkeherrie zo :D
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mwah... onder het mom van "er waren dus nog delen die tot aan afgelopen weekend niet resoneerden..."
Toen ik m even vol de snelweg opbléhrde... kwam de binnenverlichting uit zijn behuizing vallen :bang:

Het geluid is eigenlijk vergelijkbaar met een open luchtfilter, zeker als je de grote gasklep open trekt, alleen zit er vanaf ongeveer 4000 rpm een enorme dreun achter :worship:
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:smile:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Haas schreef:mwah... onder het mom van "er waren dus nog delen die tot aan afgelopen weekend niet resoneerden..."
Toen ik m even vol de snelweg opbléhrde... kwam de binnenverlichting uit zijn behuizing vallen :bang:

Het geluid is eigenlijk vergelijkbaar met een open luchtfilter, zeker als je de grote gasklep open trekt, alleen zit er vanaf ongeveer 4000 rpm een enorme dreun achter :worship:
Haha ik heb jullie gewaarschuwd. Het is inderdaad een openluchtfilter met trompet :P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ow..maar ik heb er zeker geen spijt van hoor! Of Merijn dat wel gaat hebben.. ik heb zo'n vermoeden :P
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ik zie zijn kop al op moeilijk staan.....
Plaats reactie