5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Denk ook dat wat Joost zegt heel erg aannemelijk is.
Gebeurt namelijk als ik zeer relaxed (lees: katerig) naar huis rij. Lange afstand met weinig gas dus. En al die trajectcontroles tussen Amsterdam en Rotterdam helpen ook niet echt... (S)
Heb een alu ic op de originele plek zitten. Zit volgens mij geen klep in.

Bedankt voor het meedenken jongens.
Ik hou het gewoon in de gaten, en zal dat ding gewoon wat meer op zn staart trappen... :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

als die klep er niet meer inzit dan stukkie karton er voor doen met deze temperaturen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik moet gewoon niet als een oma rijden... :p
Vandaag een heel stuk gereden. Niks aan de hand.
Wel opgelet dat ik wat warmte in het motortje hield.
Af en toe gewoon effe een beetje de föhn gebruiken om de boel op te stoken.

Ik zie mn watertemp ook behoorlijk laag zakken als ik een constant gangetje van 100 aanhoudt. Precies zo'n punt dat ik nauwelijks gas hoef te geven en geen turbo gebruik.

Ik ga er even vanuit dat het dus inderdaad bevriezing is.
Bedankt Joost (e.a.), weer wat bijgeleerd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zit er ook zo'n mooie lage temp. thermostaat in??
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:ja: :~
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Da's niet handig... :P Maar daar was je zelf ook wel achter, ondertussen. :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik reed ook met mijn gt met een groot stuk karton voor de radiator als het vroor
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Effe wat anders...

Zit nog steeds met een aantal gaatjes waar de plastic beschermkappen op de zijkant van de auto zitten bevestigd (TR).

Nu is mijn vraag hoe ik deze gaatjes het beste kan dichten.
Ze zijn zo groot als een stuiver ongeveer.

- Lassen?
lijkt me zelf (onnodig) veel werk aangezien het zulke kleine gaatjes zijn.

- Opvullen?
Plamuur/vloeibaar metaal/polyester/whatever...
Nadeel hiervan lijkt me dat het misschien niet de meest nette oplossing is.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Die vier gaten in de deur heb je het over? Lassen zal je wel het beste resultaat geven op lange duur...opvullen met polyester gaat uiteindelijk werken en scheuren. Denk er dan ook aan dat je iedere keer die deur staat dicht te gooien. Ik heb mijn deursloten ook laten dichtlassen...wel een iets groter gat maar tot op heden niets aan af te zien (na ca. 6 jaar als daily).
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

precies, niet gaan lopen vullen, dat gaat alleen maar werken.

Lassen is het beste, maar tja Hoe storend zijn die gaatjes als je nu gaat lassen heb jeje hele zijkant in puin qua lak.

dus dan moet je ook fatsoenlijk respray plannen hebben (U)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Beetje nette spuiter kan het onderste deel van de deur ook overblazen, je hebt daar sowieso al een harde rand lopen..
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

er gaat toch op den duur (op den lange duur...) een ander kleurtje op komen.
Dus daar maak ik me helemaal niet druk om.

Ik denk zelf ook dat lassen de beste oplossing is, omdat ik ook niet zo'n fan ben van die "vul-spulletjes"...
Maar misschien dat iemand toch goeie ervaringen heeft gehad.
Daarnaast is lassen iets dat ik zelf niet kan.

De gaten storen me opzich niet heeeel erg, maar ik vind het ook gewoon geen fijn idee dat daar van alles en nog wat ik kan gaan zitten....
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tape!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wel ff vanaf de binnenkant aanbrengen....
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:D Ducktape is geen slecht plan.....

Maar weer effe wat anders... :~

Claxon!
In de TR deed-ie het prima. Toet-toet! zoals het hoort.
Maar na de gtt ombouw heeft-ie het eigenlijk nooit echt goed gedaan.
Altijd een beetje slapjes. Alsof-ie astma heeft ofzo...
Nou gebruik ik mn claxon echt niet tot nauwelijks, maar vind het toch wel fijn als het ding wat (normaal) volume geeft als ik hem nodig heb.

Op de (TR) claxon zit maar 1 aansluiting.
En dit is de situatie aan draden bij het relais bij de koplamp (bestuurderskant voor).

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-8qoP ... 1049_s.jpg[/img]

de linker draden (2x zwart die beiden op 1 aansluiting zaten, en 1 x geel) komen uit de kabelboom waar ook het relais op aangesloten zit. De rechter draad (1x zwart dik) gaat naar de claxon.
Zoals het nu aangesloten zit (de linker 2 zwarte nergens op aangesloten!) doet de claxon het, maar astmatisch dus.
Als ik ze (2x zwart) ook op de claxon aansluit doet de claxon het niet. Ik hoor dan wel het relais klikken.

Voor zover ik mij nog kan herinneren zaten op de gtt zaten beide aansluitingen (2x zwart en 1x geel) op de claxon aangesloten.

EDIT: jawel...even in de mappen vol foto's zitten spitten....
Hier een foto van de gtt claxon en de aansluitingen.

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-FmPL ... C01573.JPG[/img]

Als ik die gtt claxon nou nog ergens zou kunnen vinden....
Zou misschien ook een goeie oplossing zijn natuurlijk......... :~

Wie zou mij kunnen vertellen wat die twee zwarte doen?
En hoe ik die freakin' toeter gewoon behoorlijk kan laten klinken...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Schroef je Compressor maar open .....
En maak hem maar schoon en smeer hem opnieuw
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Op de makkelijke Manier beetje wd40 door het aanzuigslangetje

En check het massa punt wil ook nog wel eens slecht contact maken
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

lezen jongens, die toeter zit er niet op, nu een brakke tr toeter.

ff met 2 man eentje meet de spanning tussen de gele en de massa als je toetert. als die inkakt dan heb je een foute kabeltje die ergens rot is, Blijkt die mooi 12V+ dan heb je op je toeter een massa probleem. Draai dat ding los en probeer hem ff met een koperdraadje op de accu.

Tja zo'n orginele gtt fase 2 toeter is vaak ook erg lui hoor, de mijne hoorde je eerst ff draaien dan pas toeteren. Wat Joost zegt ff flink wd40 in de compressor spuiten werkt een tijdje prima!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ja, zit nu dus een (brakke) maar vooral astmatische TR-toeter op.
Geen idee in welke doos of zak de gtt-toeter zit (als ik hem uberhaupt nog heb...)
Vond die tr-toeter juist zo'n vriendelijk/vrolijk toontje hebben.(~) :D
Maar hij klinkt nu meer zielig dan vrolijk...

Ik zal de spanning eens doormeten, Abel. Dank je.

Maar wat doet zo'n gtt-toeter dan meer dan de tr-toeter?
Waarom zijn die extra aansluitingen nodig?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Meer vermogen voor de compressor vermoed ik, een gewone klaxon wordt gewoon rechtstreeks aangestuurd met één draadje ipv via een relais.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

M'n huidige motorkap heeft de winter toch wel erg slecht overleefd...
Behoorlijke roestvoming.

Dus ben ik op zoek naar een nette vervanging.
Heeft er iemand nog eentje liggen voor een mooi prijsje?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Sloperijen ???
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

artvo.nl. Zal ze sowieso tweedehands hebben, weet niet of ze nog nieuw leverbaar zijn maar dat kan daar evt. ook nog...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heb er ondertussen een gevonden.
In de kleur die ik zocht.

Voorlopig ben ik dus weer geholpen.

(Y)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Goed, we rijden ondertussen alweer een poosje rond in TRt vorm.
Gebruik het ding dagelijks voor woon-werk-verkeer en dat gaat redelijk. (zoals je kan verwachten van een 20+ jaar oude auto...)

Veel meer dan het ding rijdend houden heb ik verder niet gedaan en dat is er onderhand ook wel aan af te zien...
Ziet er eerlijk gezegd niet uit.... :-(
Toch maar weer besloten dat ik in het autootje wil blijven rijden dus we gaan aan de slag om hem wat netter te maken.
De nadruk ligt dit keer dus vooral op het uiterlijk.

TO DO:
- Laswerk (ook deze carrosserie is helaas niet immuun voor die bruine ellende... Is al het een en ander aangepakt maar zitten nog een paar puntjes)
- GTT-spul repareren + monteren (bumpers/spatbordverbreders/skirts/spoiler/etc)
- Strak maken/plamuren/spuitklaar maken
- Spuiten
- Nieuwe vooruit
- Achteras vervangen
- Nieuwe wielen/banden

Hopelijk ziet het er dan weer allemaal wat beter uit.
Ga het merendeel wel zelf doen dus verwacht geen concours-auto.... :D
Deze auto is om in te rijden en hij staat op straat in een grote stad. Zakken met geld uitgeven aan een professionele spuitbeurt en een showroom staat gaat hem dus niet worden, want bij elke kleine schade die ik, onherroepelijk, oploop zak ik dan door de grond...


Dan nu even een ander probleem...
(lange versie..voor de korte versie zie onder... :smile: )
Vorige week wilde hij (voor het eerst in tijden) ineens niet meer starten.
Startmotor deed zn werk maar hij sloeg totaal niet aan. Geen enkele hik/sputter zeg maar.
Na een tijdje zoeken en controleren maar eens de brandstoftoevoer bij de carb losgehaald en gekeken of er brandstof uit kwam.
Niks dus. Pomp leek niet te werken (pomp/filter is trouwens een halfjaar oud)
Brandstofpomprelais doorverbonden. bingo. brandstof.
Kreeg hem toen weer aan de praat.
Maar op de snelweg begint hij ineens vreselijk in te houden/stotteren.
Zodra ik goed gas gaf liep hij weer prima en bij gas los ook. Maar bij een constante snelheid (weinig gas dus) stotterde en bokte hij als een gek.
Stationair liep hij ook niet lekker. Alsof-ie op drie poten liep. Viel soms ook gewoon uit.
Ik denk: carburatie/ontsteking
trek bougiekabel 1 los en de helft van de bougie blijft in de kabel steken...
Ik dacht dus dat dat het misschien was.
ANWB erbij.
Helaas niet de juiste bougie bij zich.
Toch ook de carb effe leeggespoten om te kijken of er niet toch een sproeiertje verstopt zit.
Liep daarna weer prima! (dus MET rotte bougie!)
Stationair goed. Niks geen stotter meer.
Heen en weer naar Apeldoorn geweest. Prima.
Dag later: weer moeizaam stationar lopen (alsof op drie poten/laag in toeren).
Bij weinig gas rijdt hij weer erg hortend en stotend. Meer gas en hij loopt prima.
Nu lijkt het de ene keer weer prima te zijn en loopt hij netjes stationair. Bij de volgende keer dat ik hem start is het ineens weer bagger. :(

Dus: (korte versie)
- Vaak moeizaam stationair lopen ("drie cilinders"/laag in toeren/uitvallen). [maar soms dus ineens weer prima voor even]
- Bij weinig gas (constante (lage) snelheid) hortend/stotend/inhouden/stotteren.
- Bij meer gas loopt hij prima.

Ondertussen vervangen:
- Bougies
- Bougiekabels

Ik zit ondertussen toch weer meer in de richting van de carb te denken want het vervangen van bougies+kabels heeft niets veranderd. (wat ik dus in eerste instantie dacht dat het probleem zou zijn...)
Of zou het eventueel nog in de ontsteking/bobine of rotor/verdelerkap kunnen zitten?
Heb nog een verse rotor/verdelerkap liggen.
Daarnaast misschien toch nog maar weer een keer die carb opentrekken en alles schoonmaken/reviseren. Heb ik alleen niet heel lang geleden gedaan... (jaar ofzo?)
Kan ik gelijk alle vacuümslangen even goed controleren op lekken...

Hopelijk hebben jullie nog tips/ideeën om me verder te helpen!
bassyyyy
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 9 apr 2012 22:02
Car: Clio 16V, R19 16v
Locatie: Almelo

of water in de benzine >?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zit je CO schroef er nog in?
Zijn je bougies, kabels, rotor en verdeelkap nog in orde?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dumpvalve nog OK?
Goed de vacuumslangen controleren inderdaad. Carburateur kan het ook altijd nog zijn, maar enige manier is inderdaad om de boel weer compleet uit elkaar te trekken en een revisiesetje er tegenaan te smijten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Benzine druk regelaar
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bezinedrukregelaar heb ik een aantal jaar geleden al eens vervangen (Malpassi) dus ik ga er eigenlijk van uit dat die nog in orde moet zijn.

Heb er ondertussen al een tank brandstof doorheen gejaagd dus brandstof moet in orde zijn. (anders zou hij ook bij vollast niet lekker lopen lijkt me)

Ga straks eerst de rotor en verdeelkap nog vervangen. Dan heb ik in ieder geval het traject van bougies tot rotor uitgesloten. (Bougies + kabels had ik al vervangen)
Als dat niet werkt ga ik toch de carb nog maar weer een keer lostrekken, uit elkaar halen, schoonmaken en reviseren.
Revisiesetje incl. sproeiers is al onderweg....
Dan kan ik gelijk alle vacuumslangen even goed nalopen.

Zit sinds vandaag toch weer meer richting ontsteking te denken aangezien hij meer ploft en knalt bij gas los dan ooit tevoren.
Opzich leuk hoor :smile: maar dat doet mij dan toch denken dat hij de boel niet goed ontsteekt....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het vaccuumslangetje van de ontsteking nog wel in orde?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dit begint vrij irritant te worden....

Rotor en verdeelkap net vervangen (en dat was op zich geen overbodige luxe... zie foto's)
Maar helaas...zo simpel mag het niet zijn.
Maar het gekke is.... ik start hem en hij loopt in eerste instantie perfect!
Prachtig stabiel +-900 toeren stationair. Loopt zelfs mooier dan hij in tijden heeft gedaan (waarschijnlijk met dank aan rotor/verdeelkap... :smile: ).
Niets aan het handje dus. Blijft ook zo lopen. Beetje met het gas spelen..prima! Reageert super. geen stotter niks.
Totdat ik een paar flinke dotten gas geef en dan zakt-ie ineen keer weer helemaal terug naar 3...4...500 toeren ofzo en hobbelt daar wat rond en loopt totaal niet lekker. Of vaak valt-ie zelfs in een keer helemaal uit.
Laat ik hem effies rusten...starten...lopen als een zonnetje!
enzovoorts enzovoorts....
:(
Allemaal nog stilstaand trouwens. Geen versnellingen niks.

Kan verder in de vacuumslangen ook niks vinden.... ben ze allemaal langsgelopen. (ook bij de ontsteking)
Die van de dumpvalve losgetrokken en afgedopt...geen verschil.

Hier de rotor/verdeelkap. Contactpunten waren behoorlijk verkoold....

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-m8z1 ... AG0203.jpg[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-GaYR ... AG0202.jpg[/img]
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Membraan van de ontsteking?

Carb ff reviseren?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hier nog effe twee filmpjes.
Dan zie je precies wat er gebeurd.

(Let niet op het geluid. Telefoon zat tegen stuur aan en kennelijk pikt-ie dan van alles op ofzo... klinkt vrij bizar, maar zo klinkt-ie dus niet in het echt...)

eerste keer starten, beetje met gas spelen. Meer met gas spelen. Steeds slechter stationair lopen.
http://youtu.be/FxBl9QfcusU

Iets later...
Heel slecht stationair lopen. Uit willen vallen. Gas geven om hem draaiende te houden en dan uitvallen.
Daarna gelijk opnieuw starten en weer prima stationair......
http://youtu.be/GMIreSz0A5U
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik wacht nu gewoon tot ik mn revisiesetje binnen heb en dan ga ik maar weer een avondje stoeien met die carb......
Plaats reactie