Wat zegt de handleiding die jij volgt dan?-jo- schreef:Die vraag werd gesteld, ik volg gewoon de voorschriften. Zoals ik al zei, die std koppakkingen kunnen aardig wat hebben.
Arthur's R9-R > Jan's R9-R
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Dus na het warmrijden/draaien doe je niks meer, lijkt me ook niet helemaal correct?Tom schreef:Dat warmrijden doe je in alle drie de gevallen. Maar in Tutuur zijn geval zitten daar nog stappen na inderdaad.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Alleen bij Tutuur lees ik iets over warmrijden. Bij Jacques in ieder geval niet.
Dus ik bedoel dat je als je klaar bent altijd een stuk gaat rijden om te zien of alles goed is/niet lekt en om de KVS op temp te laten komen/ontluchten.
Dus ik bedoel dat je als je klaar bent altijd een stuk gaat rijden om te zien of alles goed is/niet lekt en om de KVS op temp te laten komen/ontluchten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik heb het in 6 stappen gedaan en na het warmrijden heb ik NIETS meer gedaan.
In de vraagbaak blz.22 staat na het warm draaien af laten koelen. Draai de 2 bouten van de beugels v.h. inlaatspruitstuk los. Kopbouen 1 en 2 losdraaien, dan 25Nm en dan 107° doordraaien. Vervolgens 3 en 4, dan 5 en 6 etc.
Ik heb dit niet gedaan. Patrick Biggelaar zei mij dat hij het ook niet doet. Jo zei mij dat hij de boel altijd nog een keer natrekt.
Mijn visie:
In de vraagbaak van Olving staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Inspuiten met pakkingsverwijderaar en na 10 minuten schoon schrapen met een houten spatel.
Als je kop meer dan 0,05mm krom is vervangen.
Ik denk dat stap 7 (het natrekken na warmdraaien) is bedoelt omdat de kop niet gevlakt mag worden.
Wij vlakken allemaal onze kop. (schoon is de maat)
In de vraagbaak blz.22 staat na het warm draaien af laten koelen. Draai de 2 bouten van de beugels v.h. inlaatspruitstuk los. Kopbouen 1 en 2 losdraaien, dan 25Nm en dan 107° doordraaien. Vervolgens 3 en 4, dan 5 en 6 etc.
Ik heb dit niet gedaan. Patrick Biggelaar zei mij dat hij het ook niet doet. Jo zei mij dat hij de boel altijd nog een keer natrekt.
Mijn visie:
In de vraagbaak van Olving staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Inspuiten met pakkingsverwijderaar en na 10 minuten schoon schrapen met een houten spatel.
Als je kop meer dan 0,05mm krom is vervangen.
Ik denk dat stap 7 (het natrekken na warmdraaien) is bedoelt omdat de kop niet gevlakt mag worden.
Wij vlakken allemaal onze kop. (schoon is de maat)
Laatst gewijzigd door jacques op do 17 mei 2012 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Juist door de temperatuur gaan de bouten nog ietsje oprekken omdat alles uitzet, als het dan weer afkoelt zitten in theorie je kopbouten op veel minder moment vast dan voorheen.Tom schreef:Alleen bij Tutuur lees ik iets over warmrijden. Bij Jacques in ieder geval niet.
Dus ik bedoel dat je als je klaar bent altijd een stuk gaat rijden om te zien of alles goed is/niet lekt en om de KVS op temp te laten komen/ontluchten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ik heb er ook lang over nagedacht. Dit zijn voorgespannen bouten. Je moet ze met een voorschreven hoek verdraaien na trekken. Na demontage mag je ze niet meer gebruiken, want ze zijn tegen de rekgrens aan belast geweest. Waarom dan na het warm draaien weer loshalen en natrekken?
(Ook in het Franse werkplaats handboek van de Clio Williams staat dat je ze niet moet natrekken.)
Maar het meest belangrijke voor Arthur is dat ook bij het nadraaien de hoek 107 graden is.
(Ook in het Franse werkplaats handboek van de Clio Williams staat dat je ze niet moet natrekken.)
Maar het meest belangrijke voor Arthur is dat ook bij het nadraaien de hoek 107 graden is.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Voorgespannen bouten mag je dus twee keer maximaal belasten volgens de voorschriften, dus 2 keer aantrekken en verdraaien mag dus.
Als iets warm is geweest met uitzetten en krimpen moet je volgens mij altijd natrekken, doe je dat niet loop je volgens mij een redelijk risico dat het net niet goed vast zit.
Maar inderdaad in dit geval is 170 graden erg veel, mazzel dat ze niet geknapt zijn.
Als iets warm is geweest met uitzetten en krimpen moet je volgens mij altijd natrekken, doe je dat niet loop je volgens mij een redelijk risico dat het net niet goed vast zit.
Maar inderdaad in dit geval is 170 graden erg veel, mazzel dat ze niet geknapt zijn.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ik denk dat ik ze deze keer gewoon niet na trek....
Beetje achtergrond info: http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Bre ... 200104.htm
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
dit:tutuur schreef: Wat zegt de handleiding die jij volgt dan?
jacques schreef:In de vraagbaak blz.22 staat na het warm draaien af laten koelen. Draai de 2 bouten van de beugels v.h. inlaatspruitstuk los. Kopbouen 1 en 2 losdraaien, dan 25Nm en dan 107° doordraaien. Vervolgens 3 en 4, dan 5 en 6 etc.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Zal ik het maar gewoon zeggen dan... ?
Die koppakking is er gewoon tussenuit gepingeld...
dat kun je prima zien aan die weggefikte rand 2 pagina's terug...
ook op de kop zie je beginnende pingelschade...
die koppakking origineel is prima, je afstelling is alleen nog niet in orde...
maar goed...das mijn mening maar he!
succes verder...
Die koppakking is er gewoon tussenuit gepingeld...
dat kun je prima zien aan die weggefikte rand 2 pagina's terug...
ook op de kop zie je beginnende pingelschade...
die koppakking origineel is prima, je afstelling is alleen nog niet in orde...
maar goed...das mijn mening maar he!

Bedankt voor de input Patrick! Heb toevallig ook net via een ander kanaal te horen gekregen dat dit door pingelen komt.
Blijkbaar is 0,7 bar op deze chip niet de bedoeling in mijn opstelling...
Blijkbaar is 0,7 bar op deze chip niet de bedoeling in mijn opstelling...
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
vroeger bij de oudere blokken moest je bij sommige types het blok volgens renault voorschrift wel nog nadraaien . maar dat is tegenwoordig niet meer eigenlijk,, vast is vast..
het pingelprobleem zien op te lossen en knallen met je kanon!!
het pingelprobleem zien op te lossen en knallen met je kanon!!
ondanks dat ik vandaag niet de hele dag bezig ben geweest door wat andere verplichtingen ben ik toch weer een stuk opgeschoten.
ik heb als eerst de pakkingsvlakken van de kop en onderblok weer helemaal netjes schoon gemaakt. met een metalen lineaal de kop gecheckt en hier was niks aan te zien, scheelt me weer een vlak beurtje
daarna alle spullen in de auto gelegd en de auto weer op zijn wielen gezet. omdat het blokje uitbouwen toch een stuk makkelijker is met wat ruimte dan thuis onder de carport heb ik hem vervolgens naar de loods gesleept.
daar van half 5 tot half 6 nog even flink doorgebeund met dit als resultaat:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing009.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing010.jpg[/img]
en zo staat de boel nu te wachten op morgenochtend:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing011.jpg[/img]
dankzij Rick die alles op voorraad had omdat hij eigenlijk z'n eigen blokje op zou gaan bouwen ben ik meteen voorzien van nieuwe koppakking, kopbouten en een krukaskeerring allen origineel Renault
zoals het er nu voor staat hoop ik morgen eind v/d dag weer te rijden
ik heb als eerst de pakkingsvlakken van de kop en onderblok weer helemaal netjes schoon gemaakt. met een metalen lineaal de kop gecheckt en hier was niks aan te zien, scheelt me weer een vlak beurtje

daarna alle spullen in de auto gelegd en de auto weer op zijn wielen gezet. omdat het blokje uitbouwen toch een stuk makkelijker is met wat ruimte dan thuis onder de carport heb ik hem vervolgens naar de loods gesleept.
daar van half 5 tot half 6 nog even flink doorgebeund met dit als resultaat:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing009.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing010.jpg[/img]
en zo staat de boel nu te wachten op morgenochtend:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing011.jpg[/img]
dankzij Rick die alles op voorraad had omdat hij eigenlijk z'n eigen blokje op zou gaan bouwen ben ik meteen voorzien van nieuwe koppakking, kopbouten en een krukaskeerring allen origineel Renault

zoals het er nu voor staat hoop ik morgen eind v/d dag weer te rijden

tutuur schreef:Denk er trouwens over na om gelijk de rest er ook nog even uit te trekken. Aangezien de krukaskeerring nogsteeds lekt....
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Zeg Tuur, die roestvlek in het voorscherm he......
Lekker bezig! Wanneer zou ie worden afgesteld?


Lekker bezig! Wanneer zou ie worden afgesteld?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Juist, in die tijd dacht ik ook dat Speedy uit z'n nek liep te kletsen, maar het is inderdaad zo. Je moet juist flexibiliteit erin houden, harder aandraaien werkt in dit geval juist averechts.Abel schreef:kan het zijn dat deze tehard is vastgedraaid? het is toch wel vreemd dat die daar aan de rand stuk gaat.
als je de koppakking te stijf vast draait gaan de ringen namelijk stuk die gaan dan op bepaalde plekken rimpelen.
speedy heeft hier ook een hele discussie gehad over c1j met verstekte bouten en sterke koppakking. om dat er gasten waren die dan riepen 100NM vastdraaien en gaan! terwijl dat echt niet kan.
Die 12.9 bouten gaan je ook tegenwerken, daar ze minder rek hebben dan een normale 10.9. Dus ze stellen zich ook minder flexibel op bij temperatuurwisselingen.
Hetzelfde is met lekkende uitlaatflenzen, veel mensen denken juist extra aandraaien helpt wel om de boel dicht te krijgen, maar meestal verbuig je de boel nog verder, waardoor het juist nog erger gaat openstaan.
ik heb geen id wat de precieze gedachte er achter is maar deze keer hou ik het gewoon op 25nm+107 graden...
uhm niet.... Henk is er voorlopig nog niet.MartijnG schreef:Lekker bezig! Wanneer zou ie worden afgesteld?
Tijdje geleden al gePMt maar wacht nog op reactie. Tenzij iemand een tel nr. Voor me heeft?
staatie niet gewoon de klapper?
EDIT: kuch..nee dus
EDIT: kuch..nee dus
toeter.
check ook effe je vloeibare pakking tussen de hoofdlagerkap daar kan ie ook olie lekken namelijk.
en laat die pakking dan wel eerst uitharden voor je hem start das mijn probleem namelijk (ding lekt daar ook door verkeerde pakking en niet kunnen wachten om te starten)
verder idd af laten stellen pingelen moet je niet willen.
die pingelschade kan je daar nog een fototje van maken?
putjes op de squish (of hoe dat ook maar heet) vlakken?
check ook effe je vloeibare pakking tussen de hoofdlagerkap daar kan ie ook olie lekken namelijk.
en laat die pakking dan wel eerst uitharden voor je hem start das mijn probleem namelijk (ding lekt daar ook door verkeerde pakking en niet kunnen wachten om te starten)
verder idd af laten stellen pingelen moet je niet willen.
die pingelschade kan je daar nog een fototje van maken?
putjes op de squish (of hoe dat ook maar heet) vlakken?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Die randen van de pakking weet ik nu dat het pingelschade is maar eerlijk gezegd heb ik geen id wat Patrick aan de kop ziet?
Ik ga inderdaad wel zien wat er loos is, al denk ik zelf dat ik de keerring er te ver in heb gedrukt...
Ik ga inderdaad wel zien wat er loos is, al denk ik zelf dat ik de keerring er te ver in heb gedrukt...
maak eens een close up foto dan kunnen we meekijken en beter nog meeleren.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
je hebt in ieder geval lekker doorgewerkt!!!!! dat is het mooie van als je alles zelf doet je weet precies hoe alles zit en losmoet!!! nog steeds respect hoor !!
Morgen ben ik er weer dus zal ik een close-up maken voor ik de boel weer in elkaar zet.
Jij snapt hem Mark, het gaat mij er om wat wel en vooral niét kan. Hiervoor wist ik bv nooit hoe pingelschade er uit ziet. Weer wat geleerd
Jij snapt hem Mark, het gaat mij er om wat wel en vooral niét kan. Hiervoor wist ik bv nooit hoe pingelschade er uit ziet. Weer wat geleerd

ik heb mijn belofte na gekomen, hij rijd weer! nja bijna dan.
ik moet morgen nog ff de auto van de blokken halen, wielen goed aandraaien, de distr. Riem iets lossen en de motorkap afstellen maar hij doet het wel weer!
voor de geïnteresseerden heb ik nog even foto's gemaakt van de pingelschade:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix009.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix008.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix004.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix003.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix002.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix001.jpg[/img]
Zoals te zien hebben alleen cilinder 1&2 pingelschade.
De koppeling is nog lang niet ingelopen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix005.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix006.jpg[/img]
Weer een nieuwe krukas keerring er in, deze keer wat minder diep:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix007.jpg[/img]
En de boel weer klaar voor inbouw:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix010.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix011.jpg[/img]
En ingebouwd:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix012.jpg[/img]
Met een mooi nieuw BMW vaatje á €75:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix013.jpg[/img]
En een klein bewijs dat ie weer loopt:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee490/tutuur/renault%209%20F7R/th_koppakkingfix014.jpg[/img]
de actuator staat nu weer op standje 0,4 bar en moet nog even een pingelsensor luister apparaatje solderen zodat ik zelf kan luisteren of ie pingelt.
blijkbaar werkt de fabrieksaf pingeldetectie niet zo goed als ik dacht of zoals het hoort...
ik moet morgen nog ff de auto van de blokken halen, wielen goed aandraaien, de distr. Riem iets lossen en de motorkap afstellen maar hij doet het wel weer!
voor de geïnteresseerden heb ik nog even foto's gemaakt van de pingelschade:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix009.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix008.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix004.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix003.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix002.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix001.jpg[/img]
Zoals te zien hebben alleen cilinder 1&2 pingelschade.
De koppeling is nog lang niet ingelopen:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix005.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix006.jpg[/img]
Weer een nieuwe krukas keerring er in, deze keer wat minder diep:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix007.jpg[/img]
En de boel weer klaar voor inbouw:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix010.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix011.jpg[/img]
En ingebouwd:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix012.jpg[/img]
Met een mooi nieuw BMW vaatje á €75:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... fix013.jpg[/img]
En een klein bewijs dat ie weer loopt:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee490/tutuur/renault%209%20F7R/th_koppakkingfix014.jpg[/img]
de actuator staat nu weer op standje 0,4 bar en moet nog even een pingelsensor luister apparaatje solderen zodat ik zelf kan luisteren of ie pingelt.
blijkbaar werkt de fabrieksaf pingeldetectie niet zo goed als ik dacht of zoals het hoort...