ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Mooi nette garage zeg! :worship:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ziet er netjes uit (Y)
vooral omdat je alles in de zelfde kleur hebt gelakt.
beter dan de bonte kermis die je meestal ziet.

wel een vraag
wat heb jij voor de vloer gebruikt?
wil mijn vloer namelijk ook weer eens onder handen nemen.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Dat is een frisse ruimte zeg (Y)

Enuh ook een frisse gtt :D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Thanx heren,

De vloer is gestraald en 3x gerold met exopyhars die ik op kleur heb laten mengen, de RAL weet ik niet meer, maar iig lichtgrijs. Muren en plafond zijn opnieuw gewit en alles wat in de garage staat aan kasten en karren is in RAL 7016 (antraciet) gespoten :)

De GT is bijna klaar, dus het hele zaakje strax schoon en strak :D

Epoxyvloer is ook makkelijk schoon te houden, stofzuigertje erover en af en toe een dweiltje (Y)

Maandag wordt trouwens de nieuwe voorruit geplaatst in de GT :p
Mrtn = Maarten
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Mooie schuur man!! Kan menig ziekenhuis tegenwoordig nog een puntje aan zuigen!! Ziet er erg clean uit! :p
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Alleen jammer van de onderkant van het hangende kastje .....die is nog rood :p ;-) EDIT ..ach past ie bij de rode compressor

Verder verdraait netjes..... (Y) t is bij interieur styling :grin:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Hahahaha, dat dat nog rood was viel mij ook pas op nadat ik de foto gemaakt had... ik kan vertellen dat de onderzijde inmiddels is behandeld met een grijs rolletje :p
Mrtn = Maarten
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Compressor ook al ? hahahaha
shoppy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 19:07
Contacteer:

GerryTT schreef:(knip)Je kunt ook methanol mee inspuiten, dit heeft norman. Nadeel is schijnbaar dat het water je blok aantast. (knip)
De methanol tast het blok niet aan.
Wanneer je de injectie van de w/m op zo'n 75-90% van de maximale turbodruk laat inschakelen wordt het mengsel direct meegezogen/gepompt naar de verbrandingskamers.
Omdat de injectie weer stopt wanneer de turbodruk terugvalt zal de lucht die daarna door het inlaatspruitstuk of carburateur stroomt, en vervolgens verbrand, de laatste resten methanol meenemen.

Daarnaast is het natuurlijk zaak om het allemaal met mate te doen.
Op een auto met zo'n 140PK moet je eerst niet meer injecteren dan zo'n 90cc/m. De meeste informatie bereikt ons via Amerika waar met veel grotere motoren wordt gewerkt en helemaal niet vergelijkbaar zijn met onze motoren.

Ook met alleen water zijn al goede resultaten te behalen. Ten eerste natuurlijk het verleggen van de zogenaamde pingelgrens maar natuurlijk ook de interne koeling en de vorming van stoom in de verbrandingskamer.

Mijn ervaring is echter dat na het experimenteren met alleen water al heel snel naar de methanol wordt gegrepen.

Tip: injecteer niet met een mengsel dat meer dan 50% bevat om ongecontroleerde verbranding te voorkomen.

Ik rij er zelf al meer dan twee jaar mee rond op mijn dieseltje en ben na meer dan 65.000 km nog steeds enthousiast.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

welkom hier :p

zo te lezen heb je er aardig kaas van gegeten (Y)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

@ shoppy,

welkom hier. Stel je even voor in het wie is wie (Y)
shoppy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 19:07
Contacteer:

tutuur schreef:welkom hier :p

zo te lezen heb je er aardig kaas van gegeten (Y)
Valt wel mee hoor.
Er zijn er die er veel meer verstand van hebben.

Een jaar of drie geleden wilde ik meer uit mijn torretje halen en kwam via een sleutelmaatje op dit idee.
Ben me toen gaan inlezen en kwam natuurlijk al snel op de fantastische verhalen van 5ltr diesels waar wij hier nog nooit van hebben gehoord.
Na flink nazoekwerk en bellen met experts heb ik het ingebouwd en ben sindsdien verslaafd.

Ik kwam hier terecht omdat ik op methanol zat te 'Googlen' (zoals wel vaker).
In Nederland is het nog erg onbekend en daardoor worden er erg veel cowboy verhalen verteld. Dat zorgt er alleen maar voor dat mensen er niet aan gaan beginnen.

Vandaar dat ik regelmatig 'Google' om dit soort reacties te zoeken.

Zo kwam ik hier ook de opmerking tegen dat Methanol de inwendige motor zou aantasten.

Methanol tast inderdaad je leidingen aan maar dat gebeurt alleen als je het als brandstof zou gaan gebruiken zoals je nu benzine of diesel gebruikt.
Het blijft dan lange tijd in je tank en leidingen staan en daar zijn ze niet op berekent.
Maar wanneer je het dmv injectie als 'mist' in je inlaat sproeit wordt het direct meegenomen en geeft het geen enkele schade.

Ik heb het gewoon in mijn ruitensproeier zitten en sproei er dus ook gewoon de ruiten mee hoor, en dat al meer dan twee jaar.
Methanol/Ethanol is vaak ook de antivries in je ruitensproeiervloeistof.
En vroeger kiepten we gewoon spiritus in dat tankje toch? Kijk maar eens waar dat van is gemaakt. hahaha.

Het is gewoon een verschrikkelijk leuk en betaalbaar systeem dat nog eens goed is voor je motor ook vanwege de interne reiniging en koeling.
shoppy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 19:07
Contacteer:

Patrick.B schreef:@ shoppy,

welkom hier. Stel je even voor in het wie is wie (Y)
Ik wil dat met alle liefde doen hoor maar ik ben geen Renault rijder.

Maar als ik technische ondersteuning voor dit onderwerp moet geven dan doe ik dat graag.
(als ik het vooroordeel kan helpen wegnemen werk ik daar graag aan mee).

Ik hoor het wel.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ook al ben je geen Renault rijder dan kan je jezelf natuurlijk nog steeds voorstellen in het wie is wie ;-) (Y)
shoppy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 19:07
Contacteer:

Patrick.B schreef:Ook al ben je geen Renault rijder dan kan je jezelf natuurlijk nog steeds voorstellen in het wie is wie ;-) (Y)
en gedaan!! Klik
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Berichten: 1744
Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Hoi Shoppy,

Welkom op het forum.
Ik meen te herinneren dat mijn broertje ook hiermee bezig is met zijn project.
Weet het even niet zeker meer.
Maar volgens mij had hij zo'n systeem ergens gekocht om in te gaan bouwen.
Zal dat eens navragen.

Groeten Edwin
shoppy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 19:07
Contacteer:

Edwin5gtt (Punttang) schreef:Hoi Shoppy,

Welkom op het forum.
Ik meen te herinneren dat mijn broertje ook hiermee bezig is met zijn project.
Weet het even niet zeker meer.
Maar volgens mij had hij zo'n systeem ergens gekocht om in te gaan bouwen.
Zal dat eens navragen.

Groeten Edwin
En je weet niet toevallig hoever het staat met zijn project?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Wat moet de klepspeling zijn voor de gtt?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

DennisT schreef:Wat moet de klepspeling zijn voor de gtt?
ff zoeken hier op het forum dennis, ;-)

Inlaat: 0.20mm
Uitlaat: 0.25mm
(Y)
Motor moet wel koud zijn b.t.w.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Jaja, had ik ff geen zin in :beer:

Ik snap dat ie koud moet zijn, als ie warm is moet het 0 zijn ;-)

Thx (Y)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dan stel je ze toch op 0 als de motor warm is :p
Mrtn = Maarten
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Das ook een goeie ja :) Met draaiende motor afstellen toch? :bonk:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je snel bent :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

DennisT schreef: als ie warm is moet het 0 zijn

Niet helemaal....

Als dat zo zou zijn,zou bij de minst of geringste slijtage je klep open blijven staan en verbranden....
martijn williams
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 10 dec 2007 9:35
Locatie: Leiden

Heb inmiddels al aardig lopen zoeken over welke nokkenas te nemen, maar het word me niet echt duidelijk.

Ben benieuwd naar de ervaringen/verschillen tussen de Piper 270 en de Piper 285?
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Heeft iemand een foto voor mij van de middelste motorsteun, aan de vookant van de bak zit deze. We twijfelen of deze voor de apk goed is!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Die dogbonxe?

Ik heb er geen foto van maar veel stelt het niet voor!! Een stervormig rubber met een ruime bus er om heen. Het is niet echt een motorsteun maar eerder een kantelsteun...
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Er hoort dus veel ruimte omheen te zitten? Geen vaste verbinding?
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

DennisT schreef:Er hoort dus veel ruimte omheen te zitten? Geen vaste verbinding?
Inderdaad veel ruimte, eventueel zonder die steun gaat ook prima!
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

martijn williams schreef:Heb inmiddels al aardig lopen zoeken over welke nokkenas te nemen, maar het word me niet echt duidelijk.

Ben benieuwd naar de ervaringen/verschillen tussen de Piper 270 en de Piper 285?
Ik heb de Piper 300 samen met de MB Pro 300 turbo, met deze combinatie ligt de powerband erg hoog, vanaf ongeveer 4300 toeren.
Ik weet niet wat voor turbo je hebt, maar met een orginele zou ik voor de 270 gaan.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het ligt inderdaad helemaal aan wat je wilt bereiken. Het totaalpakket zorgt voor het resultaat. Het is te simpel om te zeggen dat je een scherpe nokkenas wil hebben, zonder verdere info.

Dus: wat is je doel? :)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

tutuur schreef:Die dogbonxe?

Ik heb er geen foto van maar veel stelt het niet voor!! Een stervormig rubber met een ruime bus er om heen. Het is niet echt een motorsteun maar eerder een kantelsteun...
Jij lult ook maar wat uit je nek hé...? :p

Dit was toch 't GT Turbo topic??
m1n1 (Jasper) schreef:
DennisT schreef:Er hoort dus veel ruimte omheen te zitten? Geen vaste verbinding?
Inderdaad veel ruimte, eventueel zonder die steun gaat ook prima!
Een Gt Turbo motor staat op 3 steunen, 1 aan de achterkant in 't midden, 1 rechts aan 't motorblok verbonden met 't subframe, en links 1 aan de bak,ook verbonden aan 't subframe, laat je deze weg dan dondert de versnellingsbak op 't subframe :beer:


De steun maakt een vaste (rubber) verbinding tussen bak en subframe, is dat niet zo dan is je steun kapot en is 't rubber waarschijnlijk los gescheurd ;-)
martijn williams
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 10 dec 2007 9:35
Locatie: Leiden

Merijn schreef:Het ligt inderdaad helemaal aan wat je wilt bereiken. Het totaalpakket zorgt voor het resultaat. Het is te simpel om te zeggen dat je een scherpe nokkenas wil hebben, zonder verdere info.

Dus: wat is je doel? :)
Ik heb een Ktr250 turbo, fmic en een groep A carb.
Turbo is nog niet gemonteerd. Dat wil ik van de winter gaan doen. Icm met een nieuwe koppakking.
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik denk dat Dennis deze steun bedoelt en die kan je missen!
[img]http://img846.imageshack.us/img846/2992/cimg1679w.jpg[/img]


in plaats van deze, die kan je niet missen :grin:
[img]http://img641.imageshack.us/img641/193/cimg1680i.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wel leuk hoe je reageerd Florus! Ik denk namelijk dat je zelf maar eens goed na moet gaan denken :lol:
Plaats reactie