Tikken in motor 1.5 dCI
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Misschien is het 1.5dCi blok dat in de Megane 2 fase 1 ligt wel iets anders dan de fase 2, die halverwege 2006 op de markt kwam. Ik heb de fase 1 en heb nog gewoon een interval van 120.000 volgens het boekje. Wellicht hebben de fase 2 blokken andere (betere) lagers i.c.m. dat interval van 160.000...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Begin ook steeds meer te denken of ik niet preventief de lagers in mijn 1.5 dCi ga laten vervangen met nu al 271000km...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Voor een 10tje of 6 ben je klaar.. paar uurtjes werk en je bent de man.MartijnG schreef:Begin ook steeds meer te denken of ik niet preventief de lagers in mijn 1.5 dCi ga laten vervangen met nu al 271000km...

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Zin om wat bij te verdienen Ronald? 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Zin wel, tijd niet.MartijnG schreef:Zin om wat bij te verdienen Ronald?

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Tientje of 6? Eerder een tientje of 60 ja... *snik*Ronald1916V schreef:Voor een 10tje of 6 ben je klaar.. paar uurtjes werk en je bent de man.
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
deze week nog drijftstang lagerschaaltjes vervangen van een megane 2 sport, 114 euro ex.. vond ik nogal meevallen en kwa werk helemaal ..
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Als je een brug hebt wel misschien ja...denk dat het meer kost als ik het laat doen bij een revisiebedrijf.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Lagertjes bij een revisiebedrijf kosten van niet meer dan 6 tientjes. 600 euro voor een paar lagerschalen ? dan moet je toch eens achter je oren gaan krabben..
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
nee 600 euro voor krukas slijpen, nieuwe drijfstanglagers, distributieset en het uurloon van Riel (VOORAL dat laatste
)
dan kom je vast wel aan 600 euro ronaldo

dan kom je vast wel aan 600 euro ronaldo

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Als je het zelf kan is het altijd goedkoop uiteraard 
Maar Martijn: ja, vervang ze maar.
http://auto.startkabel.nl/forum/?sub=1&id=652&n=2

Maar Martijn: ja, vervang ze maar.
http://auto.startkabel.nl/forum/?sub=1&id=652&n=2
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Nee alleen voor het vervangen van de lagers... krukas hoeft niet te worden geslepen en de distributie is al vervangenMartijn Kool schreef:nee 600 euro voor krukas slijpen, nieuwe drijfstanglagers, distributieset en het uurloon van Riel (VOORAL dat laatste)
dan kom je vast wel aan 600 euro ronaldo

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Tis toch gelukt blijkbaar...
Kreeg net een fotootje te zien van Riel
Mooi bling!


-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Krukas polijsten gaat wel mooi met een stukje korrel 1200 schuurpapier, een beetje WD40 en een touwtje.
Reepje schuurpapier op maat knippen van de kruktap, inspuiten met WD40 en een keer of 2 om de kruktap wikkelen. Touwtje er om heen doen en wat heen en weer rammelen met de uiteinden zodat het schuurpapier mooi geleidelijk er om heen glijd. Daarna de oliekanalen even doorspuiten met remmenreiniger o.i.d., wat nog mooier is om de oliepomp aan te drijven op 1 of andere manier. Dat schuurspul wil je niet tussen de nieuwe lagers hebben.
Voor 't mooie de gloeistiften er even uit en tijdje oliedruk draaien
Reepje schuurpapier op maat knippen van de kruktap, inspuiten met WD40 en een keer of 2 om de kruktap wikkelen. Touwtje er om heen doen en wat heen en weer rammelen met de uiteinden zodat het schuurpapier mooi geleidelijk er om heen glijd. Daarna de oliekanalen even doorspuiten met remmenreiniger o.i.d., wat nog mooier is om de oliepomp aan te drijven op 1 of andere manier. Dat schuurspul wil je niet tussen de nieuwe lagers hebben.
Voor 't mooie de gloeistiften er even uit en tijdje oliedruk draaien

Exact zo. P2000 uiteindelijk gebruikt. Beschadiging zat er meer op dan in, het is weg nu.
Alleen de tik nog niet. Hoe hopeloos wil je het hebben?
Tikt nog even hard, zoektocht gaat door. Een geluk bij een ongeluk: we hebben de lagers voortijdig ontdekt. Als we de tik gevonden hadden voordat we naar de lagers keken, hadden deze waarschijnlijk inclusief krukas in de kreukels gelegen een maand later en dat is ook sneu. MartijnG: vervang ze maar !
Maargoed, frustrerend. Verstuivers maar weg nu. Met endoscoop binnenin gekeken en alles ziet redelijk fruitig uit, niks raars. Klepspeling is 0.1 tot 0.15 hoger dan normaal maar dat zou niet zo hard mogen tikken.
Tikt nog even hard, zoektocht gaat door. Een geluk bij een ongeluk: we hebben de lagers voortijdig ontdekt. Als we de tik gevonden hadden voordat we naar de lagers keken, hadden deze waarschijnlijk inclusief krukas in de kreukels gelegen een maand later en dat is ook sneu. MartijnG: vervang ze maar !
Maargoed, frustrerend. Verstuivers maar weg nu. Met endoscoop binnenin gekeken en alles ziet redelijk fruitig uit, niks raars. Klepspeling is 0.1 tot 0.15 hoger dan normaal maar dat zou niet zo hard mogen tikken.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
hmm dan moet ik die lagers ook maar ff doen (alleen geen donder zin in
)
succes met zoeken, mooi kut zo

succes met zoeken, mooi kut zo
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Gisteren nog een setje gebruikte verstuivers weggebracht om te testen. Kwamen alle 4 uit een lopende dCi. Getest en nog maar eentje binnen de spec...die dingen zijn echt hopeloos
Het revisiebedrijf gaat nu even navragen wat ze NIEUW bij hem gaan kosten. Hij dacht zo rond de 200 per stuk...
Informeren voor de drijfstanglagers moet ik nog ff doen...

Informeren voor de drijfstanglagers moet ik nog ff doen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
€200 per stuk...

Hopelijk is het maar eentje... portemonnee loopt een beetje leeg... ook al zou ik bij de dealert VEEL meer kwijt zijn geweest! Riël en Ralf zijn eindbazen!



Hopelijk is het maar eentje... portemonnee loopt een beetje leeg... ook al zou ik bij de dealert VEEL meer kwijt zijn geweest! Riël en Ralf zijn eindbazen!

-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
collega van me heeft ook een clio 1.5dci .. drijfstanglagers vervangen omdat dat een kwaaltje is , en ook echt al behoorlijk gehavend maar inderdaad ook die tikt nog steeds net zo hard.. dus die gaat wrschijnlijk ook voor de verstuivers..
succes met de verdere zoektocht naar het geluid!!
succes met de verdere zoektocht naar het geluid!!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Die 200 euro ben je meestal al kwijt voor gereviseerde exemplaren. Bij de dealert zijn ze 350ex per stuk afhankelijk van je motortype. Mijn revisieboer gaf 200 aan voor gloednieuwe. Zal binnenkort nog wel eens uit laten zoeken.
De 3 die bij mij afgekeurd waren, kunnen wel gebruikt worden maar dan zou je weer startproblemen kunnen krijgen.
De 3 die bij mij afgekeurd waren, kunnen wel gebruikt worden maar dan zou je weer startproblemen kunnen krijgen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Verstuivers zijn redelijk versleten maar goed genoeg om mee te rijden. Tikken komt daar niet vandaan. Zucht.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
En nu? *snik*
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Hmmm...is de distributie dan niet misschien toch íets versprongen? Compressie meten om te kijken of er kleppen zijn geraakt?
(Neem aan dat je hebt gecheckt of alles 100% op tijd staat).
(Neem aan dat je hebt gecheckt of alles 100% op tijd staat).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
godver wat een gezoek zo he? ben benieuwd wat het dan uiteindelijk wel is..
het zijn meestal de lagers of soms de verstuivers . maar verder nog nooit iets anders gehoord eigenlijk.. succes met de zoektocht..
zo hebben wij opt werk een megane sport die "soms " wat tikt onder uit het blok. drijfstanglagers vervangen (wat nooit voorkomt) om dingen uit te sluiten. aangezien de compressie en alles verder in cil kop in orde lijkt te zijn. ook van die fijne dingen die bijna onvindbaar zijn...
het zijn meestal de lagers of soms de verstuivers . maar verder nog nooit iets anders gehoord eigenlijk.. succes met de zoektocht..
zo hebben wij opt werk een megane sport die "soms " wat tikt onder uit het blok. drijfstanglagers vervangen (wat nooit voorkomt) om dingen uit te sluiten. aangezien de compressie en alles verder in cil kop in orde lijkt te zijn. ook van die fijne dingen die bijna onvindbaar zijn...
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
@Martijn: Dat is precies wat er morgen gaat gebeuren... compressie meten en zo checken of er niet 1 of 2 kleppen zijn geraakt. Inderdaad omdat de timing door al die stukken multiriem tussen dis.riem en poelies waarschijnlijk toch even versprongen is. Ik neem aan de Riël en Ralf 100% zeker weten dat ie nu goed op tijd staat, want hij rijdt verder ook prima. Trekt goed, geen rook nergens... alleen die tik!
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ben ook zo langzamerhand echt klaar met Renault dCi motoren. Twee collega's hadden hetzelfde probleem, beiden hebben een Mégane 1.9dCi... die falen dus net zo hard. In beide gevallen ook drijfstanglagers kapot en beiden kregen een nieuwe motor aangesmeerd, voor 5 ruggen. Niet normaal. Mijn Clio 1.5dCi faalde ook al hard (weliswaar op een ander punt, maar toch)... en nu die Mégane weer! Bah!
Ik denk dat ik 't ding z.s.m. verkoop... en op gas ga rijden. Riël adviseerde een Clio III 1.6 16V op LPG... schijnt een betrouwbaar en relatief simpel blok te zijn. Iemand die het daar niet mee eens is?
Het grootste nadeel: HET IS WEER EEN RENAULT!
Ik denk dat ik 't ding z.s.m. verkoop... en op gas ga rijden. Riël adviseerde een Clio III 1.6 16V op LPG... schijnt een betrouwbaar en relatief simpel blok te zijn. Iemand die het daar niet mee eens is?

Het grootste nadeel: HET IS WEER EEN RENAULT!

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
LOL
Niet goed dan?
Niet goed dan?
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Daar ben ik inmiddels ook van genezen ja...
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Excuses, meneer de vice-voorzittert 

-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Oh ja... weer even on-topic: als er 1 of 2 kleppen kapot blijken te zijn, dan moet de kop eraf... hoeveel werk is dat dan weer allemaal? 
