Tikken in motor 1.5 dCI

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Misschien is het 1.5dCi blok dat in de Megane 2 fase 1 ligt wel iets anders dan de fase 2, die halverwege 2006 op de markt kwam. Ik heb de fase 1 en heb nog gewoon een interval van 120.000 volgens het boekje. Wellicht hebben de fase 2 blokken andere (betere) lagers i.c.m. dat interval van 160.000...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Begin ook steeds meer te denken of ik niet preventief de lagers in mijn 1.5 dCi ga laten vervangen met nu al 271000km...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

MartijnG schreef:Begin ook steeds meer te denken of ik niet preventief de lagers in mijn 1.5 dCi ga laten vervangen met nu al 271000km...
Voor een 10tje of 6 ben je klaar.. paar uurtjes werk en je bent de man. :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zin om wat bij te verdienen Ronald? :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

MartijnG schreef:Zin om wat bij te verdienen Ronald? :smile:
Zin wel, tijd niet. (N)
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ronald1916V schreef:Voor een 10tje of 6 ben je klaar.. paar uurtjes werk en je bent de man. :)
Tientje of 6? Eerder een tientje of 60 ja... *snik*
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

deze week nog drijftstang lagerschaaltjes vervangen van een megane 2 sport, 114 euro ex.. vond ik nogal meevallen en kwa werk helemaal ..
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als je een brug hebt wel misschien ja...denk dat het meer kost als ik het laat doen bij een revisiebedrijf.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Lagertjes bij een revisiebedrijf kosten van niet meer dan 6 tientjes. 600 euro voor een paar lagerschalen ? dan moet je toch eens achter je oren gaan krabben..
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nee 600 euro voor krukas slijpen, nieuwe drijfstanglagers, distributieset en het uurloon van Riel (VOORAL dat laatste :p)

dan kom je vast wel aan 600 euro ronaldo :beer:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je het zelf kan is het altijd goedkoop uiteraard :)
Maar Martijn: ja, vervang ze maar.
http://auto.startkabel.nl/forum/?sub=1&id=652&n=2
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Martijn Kool schreef:nee 600 euro voor krukas slijpen, nieuwe drijfstanglagers, distributieset en het uurloon van Riel (VOORAL dat laatste :p)

dan kom je vast wel aan 600 euro ronaldo :beer:
Nee alleen voor het vervangen van de lagers... krukas hoeft niet te worden geslepen en de distributie is al vervangen (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Slijpen niet, maar polijsten wel. Vraag me toch af of je dat netjes voor elkaar krijgt in gemonteerde toestand.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Tis toch gelukt blijkbaar... ;) Kreeg net een fotootje te zien van Riel (Y) Mooi bling!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Krukas polijsten gaat wel mooi met een stukje korrel 1200 schuurpapier, een beetje WD40 en een touwtje.

Reepje schuurpapier op maat knippen van de kruktap, inspuiten met WD40 en een keer of 2 om de kruktap wikkelen. Touwtje er om heen doen en wat heen en weer rammelen met de uiteinden zodat het schuurpapier mooi geleidelijk er om heen glijd. Daarna de oliekanalen even doorspuiten met remmenreiniger o.i.d., wat nog mooier is om de oliepomp aan te drijven op 1 of andere manier. Dat schuurspul wil je niet tussen de nieuwe lagers hebben.

Voor 't mooie de gloeistiften er even uit en tijdje oliedruk draaien :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Exact zo. P2000 uiteindelijk gebruikt. Beschadiging zat er meer op dan in, het is weg nu.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Alleen de tik nog niet. Hoe hopeloos wil je het hebben?

Tikt nog even hard, zoektocht gaat door. Een geluk bij een ongeluk: we hebben de lagers voortijdig ontdekt. Als we de tik gevonden hadden voordat we naar de lagers keken, hadden deze waarschijnlijk inclusief krukas in de kreukels gelegen een maand later en dat is ook sneu. MartijnG: vervang ze maar !

Maargoed, frustrerend. Verstuivers maar weg nu. Met endoscoop binnenin gekeken en alles ziet redelijk fruitig uit, niks raars. Klepspeling is 0.1 tot 0.15 hoger dan normaal maar dat zou niet zo hard mogen tikken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

hmm dan moet ik die lagers ook maar ff doen (alleen geen donder zin in :( )

succes met zoeken, mooi kut zo
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Gisteren nog een setje gebruikte verstuivers weggebracht om te testen. Kwamen alle 4 uit een lopende dCi. Getest en nog maar eentje binnen de spec...die dingen zijn echt hopeloos :~ Het revisiebedrijf gaat nu even navragen wat ze NIEUW bij hem gaan kosten. Hij dacht zo rond de 200 per stuk...

Informeren voor de drijfstanglagers moet ik nog ff doen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

€200 per stuk... :Censored: :protest: :(

Hopelijk is het maar eentje... portemonnee loopt een beetje leeg... ook al zou ik bij de dealert VEEL meer kwijt zijn geweest! Riël en Ralf zijn eindbazen! (Y)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

collega van me heeft ook een clio 1.5dci .. drijfstanglagers vervangen omdat dat een kwaaltje is , en ook echt al behoorlijk gehavend maar inderdaad ook die tikt nog steeds net zo hard.. dus die gaat wrschijnlijk ook voor de verstuivers..

succes met de verdere zoektocht naar het geluid!!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Die 200 euro ben je meestal al kwijt voor gereviseerde exemplaren. Bij de dealert zijn ze 350ex per stuk afhankelijk van je motortype. Mijn revisieboer gaf 200 aan voor gloednieuwe. Zal binnenkort nog wel eens uit laten zoeken.

De 3 die bij mij afgekeurd waren, kunnen wel gebruikt worden maar dan zou je weer startproblemen kunnen krijgen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Verstuivers zijn redelijk versleten maar goed genoeg om mee te rijden. Tikken komt daar niet vandaan. Zucht.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

En nu? *snik*
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hmmm...is de distributie dan niet misschien toch íets versprongen? Compressie meten om te kijken of er kleppen zijn geraakt?

(Neem aan dat je hebt gecheckt of alles 100% op tijd staat).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

godver wat een gezoek zo he? ben benieuwd wat het dan uiteindelijk wel is..
het zijn meestal de lagers of soms de verstuivers . maar verder nog nooit iets anders gehoord eigenlijk.. succes met de zoektocht..

zo hebben wij opt werk een megane sport die "soms " wat tikt onder uit het blok. drijfstanglagers vervangen (wat nooit voorkomt) om dingen uit te sluiten. aangezien de compressie en alles verder in cil kop in orde lijkt te zijn. ook van die fijne dingen die bijna onvindbaar zijn...
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

@Martijn: Dat is precies wat er morgen gaat gebeuren... compressie meten en zo checken of er niet 1 of 2 kleppen zijn geraakt. Inderdaad omdat de timing door al die stukken multiriem tussen dis.riem en poelies waarschijnlijk toch even versprongen is. Ik neem aan de Riël en Ralf 100% zeker weten dat ie nu goed op tijd staat, want hij rijdt verder ook prima. Trekt goed, geen rook nergens... alleen die tik!
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ben ook zo langzamerhand echt klaar met Renault dCi motoren. Twee collega's hadden hetzelfde probleem, beiden hebben een Mégane 1.9dCi... die falen dus net zo hard. In beide gevallen ook drijfstanglagers kapot en beiden kregen een nieuwe motor aangesmeerd, voor 5 ruggen. Niet normaal. Mijn Clio 1.5dCi faalde ook al hard (weliswaar op een ander punt, maar toch)... en nu die Mégane weer! Bah!
Ik denk dat ik 't ding z.s.m. verkoop... en op gas ga rijden. Riël adviseerde een Clio III 1.6 16V op LPG... schijnt een betrouwbaar en relatief simpel blok te zijn. Iemand die het daar niet mee eens is? ;)
Het grootste nadeel: HET IS WEER EEN RENAULT! ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Riel zal je altijd aan LPG helpen...............
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

LOL

Niet goed dan?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wat is goed. Riel is nogal anti diesel en pro LPG en ik ben bij veel rijden weer meer voor Diesel dan voor LPG. zou alleen persoonlijk niet snel een diesel reno kopen :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Daar ben ik inmiddels ook van genezen ja...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ho ho er is een apart topic voor deze discussie :D
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=29258
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Excuses, meneer de vice-voorzittert ;)
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Oh ja... weer even on-topic: als er 1 of 2 kleppen kapot blijken te zijn, dan moet de kop eraf... hoeveel werk is dat dan weer allemaal? :(
Plaats reactie