ACT: Clio16V
Ik denk toch aan de stappenmotor. Overigens kwam ik ze op e-bay nieuw voor een sympatiek bedrag tegen. Mijn advies. Ultrasoon reinigen en dan alleen het onderste deel in de reiniger. Niet de spoel onderdompelen. Na afloop een scheutje WD40 erin gieten. en een beetje schudden. Als het goed is hoor je dan de regelschuif bewegen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
tutuur heeft weer halve kennis, als het de km teller kabel is (waar een opname elementje aan zit) dan loopt hij 1500 toeren na 1x gas geven. Nij jou is het pas na 4000+ toeren, dus je Clio wil gewoon dat je onder de 4000 toeren blijft
overigens, tuthoer zou gelijk kunnen hebben, maar ik heb dit ook gehad, geknapte kabel, en had dan na 1x gas geven 1500 toeren.
overigens, tuthoer zou gelijk kunnen hebben, maar ik heb dit ook gehad, geknapte kabel, en had dan na 1x gas geven 1500 toeren.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Wellicht dat er vage storingen voor kunnen doen met een kapotte kabel maar helemaal zonder doet hij iig wat ik vertel. Het toerental weet ik niet want heb geen toerenteller 

Te hoog lopen heb ik gehad toen ik het dashboard en km-kabel los heb gehad. Daarna alles weer een keer los gehaald en zorgvuldig weer vastgemaakt/schoongemaakt en toen geen problemen meer met te hoog lopen na een stukje hard rijden. Begrijp nog steeds niet wat er verkeerd was maar sindsdien geen problemen meer...
Zag trouwens dat mijn probleem met het uitvallen bij warm weer/motor nog niet verholpen is. Zal eens kijken of ik een goede stappenmotor op de kop kan tikken. Je kunt er goed mee rijden zolang je rustig koppelt, maar dat wordt dus lastig als je lekker wilt stampen. Iets waar de 16v zich wel voor leent zo nu en dan
Zag trouwens dat mijn probleem met het uitvallen bij warm weer/motor nog niet verholpen is. Zal eens kijken of ik een goede stappenmotor op de kop kan tikken. Je kunt er goed mee rijden zolang je rustig koppelt, maar dat wordt dus lastig als je lekker wilt stampen. Iets waar de 16v zich wel voor leent zo nu en dan

Okee jongens, bedankt voor de info. Mijn km teller kabel is niet helemaal 100, dus het zou zomaar kunnen dat er iets stuk aan is.
Ik zal eens even kijken wat een nieuwe kost.
Ik zal eens even kijken wat een nieuwe kost.
Toevallig ebay link? Ik was aan het zoeken maar kan ze niet vinden. Geprobeerd: stepper motor, stepping motor, idle control... of zoek je op onderdeelnummer?jacques schreef:Ik denk toch aan de stappenmotor. Overigens kwam ik ze op e-bay nieuw voor een sympatiek bedrag tegen. Mijn advies. Ultrasoon reinigen en dan alleen het onderste deel in de reiniger. Niet de spoel onderdompelen. Na afloop een scheutje WD40 erin gieten. en een beetje schudden. Als het goed is hoor je dan de regelschuif bewegen.
link naar e-bay http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=0280140 ... m270.l1313
Ik had het nummer van de stappenmotor gewoon ingevoerd 0280140501
Nu, je ziet het voor minder dan 50 euro. Deze stappenmotor komt voor in heel veel auto's
Ik had het nummer van de stappenmotor gewoon ingevoerd 0280140501
Nu, je ziet het voor minder dan 50 euro. Deze stappenmotor komt voor in heel veel auto's
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
ziet er nog fancy uit ook 

Top, bedankt!jacques schreef:link naar e-bay http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=0280140 ... m270.l1313
Ik had het nummer van de stappenmotor gewoon ingevoerd 0280140501
Nu, je ziet het voor minder dan 50 euro. Deze stappenmotor komt voor in heel veel auto's
Even een domme vraag:
Kan je op gas schokdempers ook gewoon verlagingsveren zetten? Dwz, blijft de demper dan zijn werk goed doen?
Geen idee of een gas schokdemper anders werkt dan een normale olie schokdemper, dus ook geen idee wat het effect van de verlaging is op de werking van de demper...
Iemand die zijn kennis of ervaring met mij wil delen?
Bedankt,
Matijs
Kan je op gas schokdempers ook gewoon verlagingsveren zetten? Dwz, blijft de demper dan zijn werk goed doen?
Geen idee of een gas schokdemper anders werkt dan een normale olie schokdemper, dus ook geen idee wat het effect van de verlaging is op de werking van de demper...
Iemand die zijn kennis of ervaring met mij wil delen?

Bedankt,
Matijs
Okee top dan.
Bedankt Rob!
Bedankt Rob!
Net ff nieuwe stappenmotor gemonteerd. Hij loopt opeens een stuk hoger stationair (rond de 2000rpm) dus waarschijnlijk was de oude (gedeeltelijk) defect. Nu ff de ECU resetten en dan moet alles weer ok zijn. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat hij niet meer uitvalt bij een warme motor. Moet straks nog 130km rijden dus dat is een goede test.
Hmm kan geen lek vinden. Het vreemde is dat hij nu juist vrij laag stationair loopt nadat je een paar cm rijdt. Bij starten loopt hij goed. Ik zal de rijsnelheidsensor en gasklepsensor eens meten want iets klopt er niet. Voor de rest is alles wel ok.Abel schreef:zoveel? heb je geen valse lucht?
allebei de slangen op je luchtfilterhuis zitten ? (Onder je stappenmotor?)
Voor je TPS kun je hier kijken http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=214
Als dat het niet is, en je km teller werkt wel, zou ik eens kijken op je ECU wel een signaal krijgt van de kmtellerkabelpulsgever.
Als dat het niet is, en je km teller werkt wel, zou ik eens kijken op je ECU wel een signaal krijgt van de kmtellerkabelpulsgever.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Heb eens even het een en ander nagekeken:jacques schreef:Voor je TPS kun je hier kijken http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=214
Als dat het niet is, en je km teller werkt wel, zou ik eens kijken op je ECU wel een signaal krijgt van de kmtellerkabelpulsgever.
-Vacuum is ok
-TPS sensor: motor valt uit als ik met de schuif speel (dus ok). Ook verandert de weerstand met de opening mee. De waarden weet ik het niet meer maar volgens mij is deze wel goed. Als deze defect is zou ik toch vrijwel altijd problemen moeten hebben en niet alleen het lage stationair lopen bij warme motor...
-Stappenmotor krijgt stroom. Bij het aansluiten van de kabel tijdens het lopen van de motor hoor je hem vacuum trekken/leeglopen (lijkt me toch leeglopen want meer lucht bij warme motor, of niet?).
-Massapunt naar massa km-opnemer geeft 0.7 Ohm wat dus volgens mij wel goed is. Of moet die echt exact 0.0 geven? Lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk door de kleine weerstand van de kabel en aansluitingen zelf.
-Signaal van km-opnemer naar ecu moet ik nog meten. Hoe kan ik dat doen?
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Wat betreft de stappenmotor, daar ga je al verkeerd. die blaast of zuigt niet, het is enkel een klep die de lucht langs de gasklep doorlaat in een bepaalde mate.
Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.
Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.
Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.
Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.
Nee ok. Maar ik hoorde wel een aanzuiggeluid dus dan is er wel onderdruk (of overdruk als er lucht terugvloeit) achter de stappenmotor. Beschreef het allen niet goed. Er zit trouwens een nieuwe stappenmotor in dus daar ligt het niet aan...Ronald1916V schreef:Wat betreft de stappenmotor, daar ga je al verkeerd. die blaast of zuigt niet, het is enkel een klep die de lucht langs de gasklep doorlaat in een bepaalde mate.
Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.
Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.
Nu snap ik waarom ik geen gelul heb met de stappenmotor, genoeg olie uit de carteronluchting 

Nieuwe spullen kunnen ook snel stukbassie112 schreef:Nee ok. Maar ik hoorde wel een aanzuiggeluid dus dan is er wel onderdruk (of overdruk als er lucht terugvloeit) achter de stappenmotor. Beschreef het allen niet goed. Er zit trouwens een nieuwe stappenmotor in dus daar ligt het niet aan...Ronald1916V schreef:Wat betreft de stappenmotor, daar ga je al verkeerd. die blaast of zuigt niet, het is enkel een klep die de lucht langs de gasklep doorlaat in een bepaalde mate.
Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.
Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.

De grootste verdachte is denk ik de km-opnemer. Bij het starten loopt hij nu rond 1100rpm (goed dus), ga ik 1m rijden met een beetje gas geven dan zakt die naar 500-600rpm. Wacht ik weer even een paar seconden dan komt die weer op 1100rpm. Vrij logisch aangezien het mengsel met de goede verhouding de motor weer moet bereiken en dit duurt even. Dit geldt ook bij warme motor welke bij 900rpm stationair loopt, hoewel het dan wat langer duurt voordat hij weer gestabiliseerd is.
De massa van de km-opnemer is nog goed, de km-teller zelf werkt prima. Moet ik nog de stroomtoevoer en het signaal controleren. Hoeveel volt moet de stroomtoevoer zijn en hoe kan ik het beste het signaal naar de ECU testen met een multimeter? Of is er misschien een andere verdachte voor het lage stationair lopen (en soms uitvallen)?
De massa van de km-opnemer is nog goed, de km-teller zelf werkt prima. Moet ik nog de stroomtoevoer en het signaal controleren. Hoeveel volt moet de stroomtoevoer zijn en hoe kan ik het beste het signaal naar de ECU testen met een multimeter? Of is er misschien een andere verdachte voor het lage stationair lopen (en soms uitvallen)?
Het signaal van de opnemer is volgens mij een blok puls dus dat word lastig!
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
bassie, als de km teller opnemer niet werkt gooit hij het toerental nadat je 1x gas geeft omhoog ipv omlaag
dit lijkt me heel onwaarschijnlijk.
TPS al afgesteld?
Schommelt het toerental heel erg of is het constant 500-600?
dit lijkt me heel onwaarschijnlijk.
TPS al afgesteld?
Schommelt het toerental heel erg of is het constant 500-600?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
TPS heb ik niet afgesteld (geen idee hoe). Het toerental is vrij stabiel voor zover dat mogelijk is bij 500rpm natuurlijk. Een beetje lager en hij zou uitvallen.Martijn Kool schreef:bassie, als de km teller opnemer niet werkt gooit hij het toerental nadat je 1x gas geeft omhoog ipv omlaag
dit lijkt me heel onwaarschijnlijk.
TPS al afgesteld?
Schommelt het toerental heel erg of is het constant 500-600?
Wie kan er even een foto posten van hoe de remleidingen lopen bij n clio16v bij de remdrukverdeler? IK weet ff niet meer waar de leidingen van de klauwen in moeten en waar van de hoofdremcilinder...
stuk..stuk gewoon 2 nieuwe lagers monteren voor 20 euro en klaar. En dat die stuk is gegeaan is een kwestie van riem te strak monterenRoald schreef:@Tim
Tell me about it, denk je het goed te doen door er een gloednieuwe dynamo in te zetten issie na 2 jaar alsnog stuk (jankend lager)
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Zal vanavond ff voor je kijken. Heb er nog 1 staan.Haas schreef:Wie kan er even een foto posten van hoe de remleidingen lopen bij n clio16v bij de remdrukverdeler? IK weet ff niet meer waar de leidingen van de klauwen in moeten en waar van de hoofdremcilinder...
Haas schreef:Wie kan er even een foto posten van hoe de remleidingen lopen bij n clio16v bij de remdrukverdeler? IK weet ff niet meer waar de leidingen van de klauwen in moeten en waar van de hoofdremcilinder...
pik heb je gister nog naar gekeken!

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Klopt,maar ik begon toch weer te twijfelen vanwege de beugeltjes op de tank enz...
als je morgen in malden nog komt kan je ff kijken kan misschien morgen wel ff foto maken als het droog is auto staat half op de stoep.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl