ACT: Clio16V

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk toch aan de stappenmotor. Overigens kwam ik ze op e-bay nieuw voor een sympatiek bedrag tegen. Mijn advies. Ultrasoon reinigen en dan alleen het onderste deel in de reiniger. Niet de spoel onderdompelen. Na afloop een scheutje WD40 erin gieten. en een beetje schudden. Als het goed is hoor je dan de regelschuif bewegen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur heeft weer halve kennis, als het de km teller kabel is (waar een opname elementje aan zit) dan loopt hij 1500 toeren na 1x gas geven. Nij jou is het pas na 4000+ toeren, dus je Clio wil gewoon dat je onder de 4000 toeren blijft

overigens, tuthoer zou gelijk kunnen hebben, maar ik heb dit ook gehad, geknapte kabel, en had dan na 1x gas geven 1500 toeren.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wellicht dat er vage storingen voor kunnen doen met een kapotte kabel maar helemaal zonder doet hij iig wat ik vertel. Het toerental weet ik niet want heb geen toerenteller :D
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

Te hoog lopen heb ik gehad toen ik het dashboard en km-kabel los heb gehad. Daarna alles weer een keer los gehaald en zorgvuldig weer vastgemaakt/schoongemaakt en toen geen problemen meer met te hoog lopen na een stukje hard rijden. Begrijp nog steeds niet wat er verkeerd was maar sindsdien geen problemen meer...

Zag trouwens dat mijn probleem met het uitvallen bij warm weer/motor nog niet verholpen is. Zal eens kijken of ik een goede stappenmotor op de kop kan tikken. Je kunt er goed mee rijden zolang je rustig koppelt, maar dat wordt dus lastig als je lekker wilt stampen. Iets waar de 16v zich wel voor leent zo nu en dan ;-)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Okee jongens, bedankt voor de info. Mijn km teller kabel is niet helemaal 100, dus het zou zomaar kunnen dat er iets stuk aan is.
Ik zal eens even kijken wat een nieuwe kost.
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

jacques schreef:Ik denk toch aan de stappenmotor. Overigens kwam ik ze op e-bay nieuw voor een sympatiek bedrag tegen. Mijn advies. Ultrasoon reinigen en dan alleen het onderste deel in de reiniger. Niet de spoel onderdompelen. Na afloop een scheutje WD40 erin gieten. en een beetje schudden. Als het goed is hoor je dan de regelschuif bewegen.
Toevallig ebay link? Ik was aan het zoeken maar kan ze niet vinden. Geprobeerd: stepper motor, stepping motor, idle control... of zoek je op onderdeelnummer?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

link naar e-bay http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=0280140 ... m270.l1313
Ik had het nummer van de stappenmotor gewoon ingevoerd 0280140501

Nu, je ziet het voor minder dan 50 euro. Deze stappenmotor komt voor in heel veel auto's
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ziet er nog fancy uit ook :D
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

jacques schreef:link naar e-bay http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=0280140 ... m270.l1313
Ik had het nummer van de stappenmotor gewoon ingevoerd 0280140501

Nu, je ziet het voor minder dan 50 euro. Deze stappenmotor komt voor in heel veel auto's
Top, bedankt!
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Even een domme vraag:

Kan je op gas schokdempers ook gewoon verlagingsveren zetten? Dwz, blijft de demper dan zijn werk goed doen?

Geen idee of een gas schokdemper anders werkt dan een normale olie schokdemper, dus ook geen idee wat het effect van de verlaging is op de werking van de demper...

Iemand die zijn kennis of ervaring met mij wil delen? :grin:

Bedankt,
Matijs
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Met die meisjes-veren die jij gaat monteren is dat geen probleem. :p (0)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Okee top dan.

Bedankt Rob!
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

Net ff nieuwe stappenmotor gemonteerd. Hij loopt opeens een stuk hoger stationair (rond de 2000rpm) dus waarschijnlijk was de oude (gedeeltelijk) defect. Nu ff de ECU resetten en dan moet alles weer ok zijn. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat hij niet meer uitvalt bij een warme motor. Moet straks nog 130km rijden dus dat is een goede test.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zoveel? heb je geen valse lucht?
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

Abel schreef:zoveel? heb je geen valse lucht?
Hmm kan geen lek vinden. Het vreemde is dat hij nu juist vrij laag stationair loopt nadat je een paar cm rijdt. Bij starten loopt hij goed. Ik zal de rijsnelheidsensor en gasklepsensor eens meten want iets klopt er niet. Voor de rest is alles wel ok.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

allebei de slangen op je luchtfilterhuis zitten ? (Onder je stappenmotor?)
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

Haas schreef:allebei de slangen op je luchtfilterhuis zitten ? (Onder je stappenmotor?)
ja de slangen zijn er en zijn ok. Heb dit probleem ook niet altijd gehad dus een sensor zou goed kunnen. Alleen een beetje lastig uitvogelen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Voor je TPS kun je hier kijken http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=214
Als dat het niet is, en je km teller werkt wel, zou ik eens kijken op je ECU wel een signaal krijgt van de kmtellerkabelpulsgever.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

jacques schreef:Voor je TPS kun je hier kijken http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=214
Als dat het niet is, en je km teller werkt wel, zou ik eens kijken op je ECU wel een signaal krijgt van de kmtellerkabelpulsgever.
Heb eens even het een en ander nagekeken:
-Vacuum is ok
-TPS sensor: motor valt uit als ik met de schuif speel (dus ok). Ook verandert de weerstand met de opening mee. De waarden weet ik het niet meer maar volgens mij is deze wel goed. Als deze defect is zou ik toch vrijwel altijd problemen moeten hebben en niet alleen het lage stationair lopen bij warme motor...
-Stappenmotor krijgt stroom. Bij het aansluiten van de kabel tijdens het lopen van de motor hoor je hem vacuum trekken/leeglopen (lijkt me toch leeglopen want meer lucht bij warme motor, of niet?).
-Massapunt naar massa km-opnemer geeft 0.7 Ohm wat dus volgens mij wel goed is. Of moet die echt exact 0.0 geven? Lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk door de kleine weerstand van de kabel en aansluitingen zelf.
-Signaal van km-opnemer naar ecu moet ik nog meten. Hoe kan ik dat doen?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Wat betreft de stappenmotor, daar ga je al verkeerd. die blaast of zuigt niet, het is enkel een klep die de lucht langs de gasklep doorlaat in een bepaalde mate.

Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.

Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

Ronald1916V schreef:Wat betreft de stappenmotor, daar ga je al verkeerd. die blaast of zuigt niet, het is enkel een klep die de lucht langs de gasklep doorlaat in een bepaalde mate.

Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.

Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.
Nee ok. Maar ik hoorde wel een aanzuiggeluid dus dan is er wel onderdruk (of overdruk als er lucht terugvloeit) achter de stappenmotor. Beschreef het allen niet goed. Er zit trouwens een nieuwe stappenmotor in dus daar ligt het niet aan...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nu snap ik waarom ik geen gelul heb met de stappenmotor, genoeg olie uit de carteronluchting :D
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

bassie112 schreef:
Ronald1916V schreef:Wat betreft de stappenmotor, daar ga je al verkeerd. die blaast of zuigt niet, het is enkel een klep die de lucht langs de gasklep doorlaat in een bepaalde mate.

Een te laag stationair toerental zit niet in de TPS sensor, dat kun je overigens prima uitsluiten door de stekker los te trekken. dan gaat hij in noodprogramma en loopt ie waarschijnlijk gewoon goed.

Je moet gewoon de stappenmotor er even af halen, doorblazen met remmenreiniger of carburateurreiniger, luchtspuitje er door. beetje WD40 er in voor de smering en weer monteren. daar knapt zo'n motor al een heel stuk van op.
Nee ok. Maar ik hoorde wel een aanzuiggeluid dus dan is er wel onderdruk (of overdruk als er lucht terugvloeit) achter de stappenmotor. Beschreef het allen niet goed. Er zit trouwens een nieuwe stappenmotor in dus daar ligt het niet aan...
Nieuwe spullen kunnen ook snel stuk :)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Tim

Tell me about it, denk je het goed te doen door er een gloednieuwe dynamo in te zetten issie na 2 jaar alsnog stuk (jankend lager) :-(
Anything worth doing is worth doing right!.
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

De grootste verdachte is denk ik de km-opnemer. Bij het starten loopt hij nu rond 1100rpm (goed dus), ga ik 1m rijden met een beetje gas geven dan zakt die naar 500-600rpm. Wacht ik weer even een paar seconden dan komt die weer op 1100rpm. Vrij logisch aangezien het mengsel met de goede verhouding de motor weer moet bereiken en dit duurt even. Dit geldt ook bij warme motor welke bij 900rpm stationair loopt, hoewel het dan wat langer duurt voordat hij weer gestabiliseerd is.

De massa van de km-opnemer is nog goed, de km-teller zelf werkt prima. Moet ik nog de stroomtoevoer en het signaal controleren. Hoeveel volt moet de stroomtoevoer zijn en hoe kan ik het beste het signaal naar de ECU testen met een multimeter? Of is er misschien een andere verdachte voor het lage stationair lopen (en soms uitvallen)?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het signaal van de opnemer is volgens mij een blok puls dus dat word lastig!
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

tutuur schreef:Het signaal van de opnemer is volgens mij een blok puls dus dat word lastig!
Hmm. Waar komt die bij de ECU uit dan? Kan ik meten of de draad nog goed is.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

bassie, als de km teller opnemer niet werkt gooit hij het toerental nadat je 1x gas geeft omhoog ipv omlaag

dit lijkt me heel onwaarschijnlijk.

TPS al afgesteld?

Schommelt het toerental heel erg of is het constant 500-600?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
bassie112
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 7 dec 2007 16:32

Martijn Kool schreef:bassie, als de km teller opnemer niet werkt gooit hij het toerental nadat je 1x gas geeft omhoog ipv omlaag

dit lijkt me heel onwaarschijnlijk.

TPS al afgesteld?

Schommelt het toerental heel erg of is het constant 500-600?
TPS heb ik niet afgesteld (geen idee hoe). Het toerental is vrij stabiel voor zover dat mogelijk is bij 500rpm natuurlijk. Een beetje lager en hij zou uitvallen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Wie kan er even een foto posten van hoe de remleidingen lopen bij n clio16v bij de remdrukverdeler? IK weet ff niet meer waar de leidingen van de klauwen in moeten en waar van de hoofdremcilinder...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Roald schreef:@Tim

Tell me about it, denk je het goed te doen door er een gloednieuwe dynamo in te zetten issie na 2 jaar alsnog stuk (jankend lager) :-(
stuk..stuk gewoon 2 nieuwe lagers monteren voor 20 euro en klaar. En dat die stuk is gegeaan is een kwestie van riem te strak monteren
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Haas schreef:Wie kan er even een foto posten van hoe de remleidingen lopen bij n clio16v bij de remdrukverdeler? IK weet ff niet meer waar de leidingen van de klauwen in moeten en waar van de hoofdremcilinder...
Zal vanavond ff voor je kijken. Heb er nog 1 staan.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Haas schreef:Wie kan er even een foto posten van hoe de remleidingen lopen bij n clio16v bij de remdrukverdeler? IK weet ff niet meer waar de leidingen van de klauwen in moeten en waar van de hoofdremcilinder...

pik heb je gister nog naar gekeken! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Klopt,maar ik begon toch weer te twijfelen vanwege de beugeltjes op de tank enz...
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

als je morgen in malden nog komt kan je ff kijken kan misschien morgen wel ff foto maken als het droog is auto staat half op de stoep.
Plaats reactie