
ACT: 5 GT Turbo
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
[img]http://cdn.images.autocar.co.uk/612x408 ... 0x1060.jpg[/img]
De nieuwe 5 ziet er redelijk sportief uit. Zal er ook een turbo versie van komen?

De nieuwe 5 ziet er redelijk sportief uit. Zal er ook een turbo versie van komen?

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
t blijft een DS3 met materia-kop....
Vandaag op de sloop in Velserbroek tegengekomen:
http://img824.imageshack.us/i/img1755l.jpg/
http://img844.imageshack.us/i/img1756e.jpg/
http://img713.imageshack.us/i/img1757b.jpg/
http://img683.imageshack.us/i/img1758vn.jpg/
http://img577.imageshack.us/i/img1759a.jpg/
http://img858.imageshack.us/i/img1761n.jpg/
http://img824.imageshack.us/i/img1755l.jpg/
http://img844.imageshack.us/i/img1756e.jpg/
http://img713.imageshack.us/i/img1757b.jpg/
http://img683.imageshack.us/i/img1758vn.jpg/
http://img577.imageshack.us/i/img1759a.jpg/
http://img858.imageshack.us/i/img1761n.jpg/
He geinig, es ff loeren je had destijds wel Tim uit Santpoort, al kocht die later een 11 Turbo.
Heb toen destijds nog een blok voor hem ingebouwd:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/GT%20Tim.jpg[/img]
Weet niet waar die toen heen gegaan is na Tim, maar zou deze best eens kunnen zijn.
Edit: ik zie nu ook dat er 11 turbo stoelen inzitten? Moet haast wel dan.
Heb toen destijds nog een blok voor hem ingebouwd:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/GT%20Tim.jpg[/img]
Weet niet waar die toen heen gegaan is na Tim, maar zou deze best eens kunnen zijn.
Edit: ik zie nu ook dat er 11 turbo stoelen inzitten? Moet haast wel dan.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Patrick ..ik denk niet dat ze daar een nette RS hebben staan hoor op de sloop 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ja die zal je er wel vinden 

Goedenavond,
ik heb het een en ander versleuteld aan de auto.
zelfbouw RVS spaghetti- uitlaatspruitstuk,
zelfbouw 3" RVS downpipe,
zelfbouw 2,5" RVS uitlaatlijn
270gr nokkenas (pipercams)
verstelbaar nokkenastandwiel (pipercams), nokkenas is getimed volgens specificatie van pipercams.
Garrett GT2560R kogelgelagerde turbo, met T3 wastegate
frontmount intercooler
carburateur + Renix nog standaard (komt in de toekomst wel verandering in met een injectieombouw)
ik rij nu met 0,5 bar laaddruk onder de gasklep omdat alles net nieuw is en ik toch eerst graag enkele 100en kmers rustigeraan wil doen maar toch ben ik benieuwd, op dit moment begin ik rond 2300rpm druk op te bouwen, en op 3700rpm zit ik aan 0,5 druk.
wat gebeurt er als ik de wastegate op 0,9 bar afstel. komt de turbo dan in op 2300rpm en heb ik 0,9 bar op 3700rpm of nog steeds 0,5 bar op 3700rpm en 0,9 bar nog veel later, bijv pas bij 4500rpm???
vind dit niet écht superlekker rijden namelijk, wellicht dat het een ander gevoel geeft als de druk omhoog gaat maar een powerband van 1500rpm op volle druk is naar mijn mening ook niet echt alles.
is met bovenstaande turbo het misschien een goede zet om de standaard nokkenas en tandwiel terug te plaatsen en ik daardoor de turbo wat eerder aan het laaddruk leveren ga krijgen of zie ik wellicht wat anders over het hoofd / is het opgelost met een wat hogere laaddruk?
ik heb het een en ander versleuteld aan de auto.
zelfbouw RVS spaghetti- uitlaatspruitstuk,
zelfbouw 3" RVS downpipe,
zelfbouw 2,5" RVS uitlaatlijn
270gr nokkenas (pipercams)
verstelbaar nokkenastandwiel (pipercams), nokkenas is getimed volgens specificatie van pipercams.
Garrett GT2560R kogelgelagerde turbo, met T3 wastegate
frontmount intercooler
carburateur + Renix nog standaard (komt in de toekomst wel verandering in met een injectieombouw)
ik rij nu met 0,5 bar laaddruk onder de gasklep omdat alles net nieuw is en ik toch eerst graag enkele 100en kmers rustigeraan wil doen maar toch ben ik benieuwd, op dit moment begin ik rond 2300rpm druk op te bouwen, en op 3700rpm zit ik aan 0,5 druk.
wat gebeurt er als ik de wastegate op 0,9 bar afstel. komt de turbo dan in op 2300rpm en heb ik 0,9 bar op 3700rpm of nog steeds 0,5 bar op 3700rpm en 0,9 bar nog veel later, bijv pas bij 4500rpm???
vind dit niet écht superlekker rijden namelijk, wellicht dat het een ander gevoel geeft als de druk omhoog gaat maar een powerband van 1500rpm op volle druk is naar mijn mening ook niet echt alles.
is met bovenstaande turbo het misschien een goede zet om de standaard nokkenas en tandwiel terug te plaatsen en ik daardoor de turbo wat eerder aan het laaddruk leveren ga krijgen of zie ik wellicht wat anders over het hoofd / is het opgelost met een wat hogere laaddruk?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Wat voor een FMIC heb je erin zitten, hoe lang is je inlaattraject?
Heb je die drukken nu bij volgas gemeten of bij deellast? Aangezien je zegt dat je nog rustig aan wil doen? Kijk wel uit met je standaard carb. Het is natuurlijk mogelik dat je straks misschien bij 0,9 bar iets benzine te kort komt.
Verder heb ik even geen idee wat een GT2560R doet qua opspoelen, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Hij zal allicht later opspoelen gezien dez groter is dan de standaard T2.
Heb je die drukken nu bij volgas gemeten of bij deellast? Aangezien je zegt dat je nog rustig aan wil doen? Kijk wel uit met je standaard carb. Het is natuurlijk mogelik dat je straks misschien bij 0,9 bar iets benzine te kort komt.
Verder heb ik even geen idee wat een GT2560R doet qua opspoelen, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Hij zal allicht later opspoelen gezien dez groter is dan de standaard T2.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
bij volgas gemeten.
idd, daar ga ik goed op letten; rond 0,9 met standaard sproeiers wordt wat kritiek. heb er een wideband AFR meter op zitten van AEM en zelfs nog een EGT meter, kan het dus netjes in de gaten houden. en zonodig de sproeiers aanpassen en evt 1,1 of 1,2 onder de gasklep proberen icm andere sproeiers.
intercooler heeft een core van 450x300x90mm pijp is in totaal ca 150cm lang van turbo tot carburateur. met de originele T2 had ik iig geen last van lag met bovenstaand IC circuit, reed toen met 0,7 bar onder de gasklep.
op dit moment is de grotere turbo, spruitstuk, 3" downpipe en de 270gr nokkenas + tandwiel nieuw in de opstelling. wellicht dat het wel goed gaat presteren als de druk omhoog gaat, nu mis ik de "explosie" ik hoop dat de powerband niet té hoog komt te liggen met bovenstaande modificaties als de druk omhoog gaat, heb nu met die 0,5 bar onder de gasklep het idee dat het lijkt alsof ik mik op piekvermogen ipv lekker koppel onderin en een lekker vermogen bovenin..
idd, daar ga ik goed op letten; rond 0,9 met standaard sproeiers wordt wat kritiek. heb er een wideband AFR meter op zitten van AEM en zelfs nog een EGT meter, kan het dus netjes in de gaten houden. en zonodig de sproeiers aanpassen en evt 1,1 of 1,2 onder de gasklep proberen icm andere sproeiers.
intercooler heeft een core van 450x300x90mm pijp is in totaal ca 150cm lang van turbo tot carburateur. met de originele T2 had ik iig geen last van lag met bovenstaand IC circuit, reed toen met 0,7 bar onder de gasklep.
op dit moment is de grotere turbo, spruitstuk, 3" downpipe en de 270gr nokkenas + tandwiel nieuw in de opstelling. wellicht dat het wel goed gaat presteren als de druk omhoog gaat, nu mis ik de "explosie" ik hoop dat de powerband niet té hoog komt te liggen met bovenstaande modificaties als de druk omhoog gaat, heb nu met die 0,5 bar onder de gasklep het idee dat het lijkt alsof ik mik op piekvermogen ipv lekker koppel onderin en een lekker vermogen bovenin..
Dat heeft sowieso te maken met de nokkenas, deze legt de powerband in een hoger toerengebied...
Ik heb ook een gt2560r in bezit gehad en voor zover ik uitgezocht heb is deze ong gelijk aan de 250 turbo van k-tec...
Zou dus in principe eerder op kunnen spoelen dan de mb300....
Gerry heeft ook een 2560 toch?
Ik heb ook een gt2560r in bezit gehad en voor zover ik uitgezocht heb is deze ong gelijk aan de 250 turbo van k-tec...
Zou dus in principe eerder op kunnen spoelen dan de mb300....
Gerry heeft ook een 2560 toch?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Setup is misschien iets gelijk aan die van Jasper;
[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... er5GTT.jpg[/img]
Tenminste, qua nokkenassen dan he...hij heeft een MBE300 turbo, 2,5"uitlaat en FMIC. Daar zie je het koppel ook pas echt bij 3500-4000 flinke stappen maken. Dan begint het grootste feest pas echt denk ik. Geen idee welke drukken daarmee gehaald zijn. Dat zou je even na kunnen vragen bij Jasper (m1n1).
[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... er5GTT.jpg[/img]
Tenminste, qua nokkenassen dan he...hij heeft een MBE300 turbo, 2,5"uitlaat en FMIC. Daar zie je het koppel ook pas echt bij 3500-4000 flinke stappen maken. Dan begint het grootste feest pas echt denk ik. Geen idee welke drukken daarmee gehaald zijn. Dat zou je even na kunnen vragen bij Jasper (m1n1).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Afr is wel mooi stabiel maar wel hoog zeg 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Ja geeft ie zelf ook al aan in het dyno-topic...dr is dus nog veel meer uit te halen. AFR meter is gewoon een must met zulke projecten 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Past zo'n GT2560R zonder veel aanpaswerk op een GTT...? Ik zoek eigenlijk ook (nog steeds) een leuke upgrade....
Kom op een duitse site ook wel een erg leuk geprijsde turbo tegen...
http://translate.googleusercontent.com/ ... qoBTFq9UNw
Kom op een duitse site ook wel een erg leuk geprijsde turbo tegen...
http://translate.googleusercontent.com/ ... qoBTFq9UNw
Laatst gewijzigd door Ivo op wo 30 mar 2011 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerry rijd er ook mee....
Voor wat ik gezien heb is het uitlaathuis niet zo anders, miss wel hetzelfde als de mb?
Voor wat ik gezien heb is het uitlaathuis niet zo anders, miss wel hetzelfde als de mb?
Heb zelf een gt2560 in het bezit gehad en ben wat aan hetvergelijken geweest.
Zoals ik zei is mijn conclusie dat deze ong. Gelijk is aan de 230/250 van k-tec...
Zoals ik zei is mijn conclusie dat deze ong. Gelijk is aan de 230/250 van k-tec...
bedankt voor de info mannen.
denk dat ik eerst gewoon een hogere laaddruk ga proberen, kijken hoe het dan rijd; misschien vind ik wat later opspoelen wat minder erg als hij wat harder in komt.
het is ook een beetje wikken en wegen, nu de nokkenas eruit om het ding voor mij wat rijdbaarder te houden; of erin laten zitten omdat hij bij de injectieombouw zonder de restrictie-venturi ook mooier gaat spoelen en dan de high end winst meepakken... hmmm lastig. druk omhoog en evt mengsel bijregelen is iig makkelijker te doen als nokkenasje wisselen, kortom; ik heb weer wat te klooien.
denk dat ik eerst gewoon een hogere laaddruk ga proberen, kijken hoe het dan rijd; misschien vind ik wat later opspoelen wat minder erg als hij wat harder in komt.
het is ook een beetje wikken en wegen, nu de nokkenas eruit om het ding voor mij wat rijdbaarder te houden; of erin laten zitten omdat hij bij de injectieombouw zonder de restrictie-venturi ook mooier gaat spoelen en dan de high end winst meepakken... hmmm lastig. druk omhoog en evt mengsel bijregelen is iig makkelijker te doen als nokkenasje wisselen, kortom; ik heb weer wat te klooien.
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
deze heb ik ookIvo van Achthoven schreef:Past zo'n GT2560R zonder veel aanpaswerk op een GTT...? Ik zoek eigenlijk ook (nog steeds) een leuke upgrade....
Kom op een duitse site ook wel een erg leuk geprijsde turbo tegen...
http://translate.googleusercontent.com/ ... qoBTFq9UNw
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Is die nu op RTC Markt staat niks voor jou? Heb overigens nog geen specs zienstaan van dat ding...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
ja gaat prima, bouwt netjes tot 1.5 bar druk op. kan maximaal 1.8 bar hebben.Ivo van Achthoven schreef:Is het wat...., maar jij rijdt toch met een 1700 torretje..?
Is dit een meerwaarde tov de standaard T2...?