ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Matthie87
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 7 mar 2010 21:39

Lex schreef:Net op de A15, Lex vs Hyundai Coupe (type: Lexus lampen en vlammen sticker over de zijkant)....hij vond het zo niet leuk dat ie maar met 160 op zijn rem ging staan om dat ie me niet kon lossen.

Sterker nog ik liep zo op hem in en zat lekker te seinen, ik denk dat dat ook wel hielp.

O,ja dit was met de Megane 1,6 16v. Die overigens meer mensen verbaasd heeft dit weekend. :lol:
Dan was dit denk ik een 1.6 die coupé...heb voor mn RS ook een coupe ('99) gehad, dat was een 2.0 en die trok de 1600 megane van mn collega makkelijk eruit :p
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Vanmorgen kwam ik achter een nieuwe V70 D5 R-design te zitten van de A12 naar de A18. En aan zijn gedrag te zien had hij er zin in even flink door te halen op de meestal lege A18.
Ik zat in de 4e versnelling klaar (had eigenlijk naar 3 gemoeten) om vanaf 100 de achtervolging in te zetten.

En jawel (Y) vol op het gas. Ik moest dan wel tot 7000tpm doorhalen, maar uitlopen deed hij niet. Hij op rechts, ik op links op 5 tot 10m afstand.
Uiteindelijk liet hij bij 190 z'n gas los en kon ik er voorbij. Een wederzijds duimpje maakte een einde aan de ochtendsprint :lol:

Gegevens: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 2&cache=no
205pk, 420Nm, 8,5s naar de 100. top van 225.


Een tijd terug een C70 D5 vanuit stilstand wel redelijk simpel gepakt. Onder de 100 scheelt het gewicht een stuk meer qua acceleratie hè :)


Voor de beeldvorming, omdat het zo'n lekkere auto is (Y)
[img]http://i263.photobucket.com/albums/ii15 ... 101767.jpg[/img]
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het scheelt boven de 100 net zoveel.
Overigens wel geen partij die dingen wegen bijna twee ton. Met de 2.5 safrane bleef ik die ook wel bij.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Beetje fout Riel,

Ding weegt iets meer dan 1500kg. En boven de 100 gaat een diesel veel meer profiteren van zijn koppel om de luchtweerstand te overwinnen.
Vanuit stilstand profiteer je toch echt wel van een laag gewicht.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Boven de 100 is het gewicht al in beweging natuurlijk, luchtweerstand komt er dan wel weer bij. Deze D5 hou je echt niet bij met die safrane 2.5, de oude types wel, die stelden inderdaad bar weinig voor (10s naar de 100).
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

De oude types hadden een heel ander blok inderdaad. Deze heeft twee turbo's op de 5 cilinder.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Adinsx schreef:Beetje fout Riel,

Ding weegt iets meer dan 1500kg. En boven de 100 gaat een diesel veel meer profiteren van zijn koppel om de luchtweerstand te overwinnen.
Vanuit stilstand profiteer je toch echt wel van een laag gewicht.
Dat is onzin, want ten eerste wordt zijn koppel beperkt door zijn langere overbrengingsverhouding en laag toerental en de enige strijder tegen luchtweerstand is gewoon het vermogen wat je hebt. Ding heeft gewoon ook 200 pk omdat hij een bepaalde kracht bij een bepaald toerental (lees: snelheid) kan overbrengen. En dat is gewoon je vermogen en dat is voor beide auto's ongeveer gelijk.

Het gewicht doet overal mee. Altijd die rare theorieen :) Je F = m x a geldt ook boven de 100.

Ja, de saf had maar een krappe 170 pk dan kwam ik toch wat te kort op hoge snelheid. Daarbij jengelt dat ding naar 7000+ toeren en dan kan die diesel kijken wat ie wil maar ook ruim boven de 100 hebben die diesels tijd nodig om door hun toeren te rollen. Ze missen, op uitzonderingen na, gewoon vermogen. Die 420Nm zegt alleen maar wat over de souplesse.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Damn wat is de HTS lang geleden :lol:
Klinkt inderdaad wel bekend, koppelxtoerental = vermogen etc.
Maar toch denk ik dat in de praktijk een koppelrijke dhiezel meer in het voordeel is op hogere snelheid.


Maargoed, kort gezegd, het ging gelijk op (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Het grote voordeel van zo'n diesel (eigenlijk turbo motoren) is natuurlijk dat ze hun vermogen over een breed toerengebied beschikbaar hebben.
Vanuit stilstand heeft het gewicht wel invloed, dat is geen rare theorie, dat is een feit. Als het eenmaal in beweging is zal het niet zoveel uitmaken, maar de eerste meters ben je met een lichte auto (met veel grip) toch echt wel in het voordeel.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Vanuit stilstand is er naar mijn idee ook geen discussie mogelijk. Laag gewicht, voldoende vermogen is afdoende om de zwaardere audi's etc. achter je te laten.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maarten-Jan schreef:Het grote voordeel van zo'n diesel (eigenlijk turbo motoren) is natuurlijk dat ze hun vermogen over een breed toerengebied beschikbaar hebben.
Vanuit stilstand heeft het gewicht wel invloed, dat is geen rare theorie, dat is een feit. Als het eenmaal in beweging is zal het niet zoveel uitmaken, maar de eerste meters ben je met een lichte auto (met veel grip) toch echt wel in het voordeel.
@adisinx, dan spreek je net het KOPPEL aan, als je wegsprint ;)
Maar je moet die getallen aan de motor koppelen aan het toerengebied, en de overbrengverhouding. Zo zeggen die niks.


@maarten-jan, het is een relatief smal toerengebied. Diesels zijn daar gewoon beperkt, boven 4000 rpm zakt het in. Bij een benzine heb je er nog 3000 te gaan!

Neem eens een 2.0 turbo megane RS zijn toerenkromme? Naast die 2.0 turbodiesel 16 dezelfed setup, alleen andere brandstof.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat ben ik met je eens Riel, maar een diesel stelt daar weer langere bakverhoudingen tegenover. Kijk maar eens naar de vergelijken tussen de megane RS en Megane RS DCi, op de tussenacceleratie kun je het de benzine heel moeilijk maken.

Uiteindelijk wint de benzine dat natuurlijk wel, 2000 tot 5500 rpm een vlak koppel blijft gewoon meer als 1500 tot 4000 zoals de 2.0 dci.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

True, moeilijk zeker, maar de hoge, relatief korte koppel-boosts van een diesel geven mijns inziens een vertekend beeld, en ik vind het stom om steeds maar te roepen 'die diesel gaat hard op hoge snelheid omdat hij veel koppel heeft', terwijl het vermogen gewoon inkakt (want een benzine met 420Nm koppel op zíjn toerentallen zou om en nabij de 400pk hebben ;))
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Pff.. ik weet ook weer waarom ik Automotive Services heb gekozen ipv Constructeur/Beproever op de HTS (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ieder zijn ding :D

Ik ben ook maar docent, moet bekennen dat de theorie op de docentenopleiding lang niet zover gaat als op de HTS-A. Enfin, verdiepen kan altijd nog :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Mee eens, op hoge snelheid heb je luchtweerstand en dat overwin je maar met 1 ding, zoals je zelf al aangaf, vermogen :)
Jeff rsi
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr 26 feb 2010 19:20
Locatie: Noord-Holland

koppel heb je stukken meer aan.....

samen emt me broer een 2.1 tdi in een 205 gebouwd.
Ding had 130pk en 350Nm.

sprintje tegen een 205 met mi16 blok.
Dat is 160pk en rond de 200Nm.

de mi16 verloor het sprintje vanuit stilstand dik.
op de snelweg de mi16 in ze 4 120 rijden en de diesel in ze 5.
dan volgas trok de diesel nog weg van de mi16.

Dus geef mij maar zo'n lekker diesel met 30 minder en 150 Nm meer (Y)

Staat nu weer zo'n zelfde blok klaar en een mat zwarte 205 multi waar die in moet :bang:

Sorry niet alleen Renault fan (U)
R19 16V '91
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dan moet je die MI16 eens in zn 3 zetten bij 120 :wink: Vermogen bovenin he (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

is da gelul nog altij aan de gang. Jawadde, das ne serieuse foor zenne gaste, pfff.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jeff rsi schreef:koppel heb je stukken meer aan.....
blabla
YEah. RIght :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

250 PK en 500Nm... Dodge V8 Power! :p

Naja, dat 120 in de 4 is inderdaad gewoon gelul.. toeren maken de man :wink: , zo'n ding is gewoon lui onderin en daar is niets mis mee.

Net als de vergelijking dat een Clio RSi op de tussensprint sneller is dan een Clio16V.. da's pas blablabla.. terug naar de 3 met die 16V en weg ben je.

Wie blaast het verhaaltje uit vanavond ? :lol: Die grote olifant weer ?
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Riel laat ze toch :lol: :lol: je hebt mij in ieder geval overtuigd!!! :smile: (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

-jo- schreef:is da gelul nog altij aan de gang. Jawadde, das ne serieuse foor zenne gaste, pfff.
Huh......
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

= statement van Jo :lol: (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Wie heeft de grootste lul

:grin: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Heerlijk topic dit altijd weer.
Als je de helft van al deze sprints in het echt op de baan zou doen valt de helft door de mand :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

De andere helft trapt door de bodem? :grin:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Ik trap wel ff een andere deur in. Ik heb me kat weg gehaald, dus ik heb meer koppel. (Y) (Y) (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ontopic aub!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

alexs schreef:Ik trap wel ff een andere deur in. Ik heb me kat weg gehaald, dus ik heb meer koppel. (Y) (Y) (Y)
Zonder ecuaanpassing nog geen NM extra. alleen meer geluid.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:
alexs schreef:Ik trap wel ff een andere deur in. Ik heb me kat weg gehaald, dus ik heb meer koppel. (Y) (Y) (Y)
Zonder ecuaanpassing nog geen NM extra. alleen meer geluid.
Dat je er op in gaat :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

zojuist naast een 328i en er kwam later nog een Peug 309 naast rijden.

Peug alleen ik met een bijrijder de Beamer met 2 grote en 2 kleine aan boord.

De Beamer moest er wel aan trekken, maar boven de 100 liep hij natuurlijk weg.

De Peug was sneller dan mij en de BMW.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

zo een 309 GTI is wel baas :worship:
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

Waar staat dat het een 309 GTI was? Was gewoon een 1.4 tje :D
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Whatever schreef:Waar staat dat het een 309 GTI was? Was gewoon een 1.4 tje :D
RDW geeft de volgende info:

ZR-01-XK

PEUGEOT
309 GTI 16V

kleur: Blauw

4 cilinder
1905 cm3
116 kW
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Rick16v
Berichten: 420
Lid geworden op: vr 13 mar 2009 12:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Dat apparaat heeft toch een 6 bak?!
Plaats reactie