ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:dat je een andere turbo had stond er niet bij :p groep a carb heeft inwendig een wat grotere diameter waardoor er minder weerstand is voor de langsstromende lucht....

heb je de nieuwe turbo incl actuator? het kan zijn dat je in het verleden op een hogere druk reed waardoor je nu denkt vermogen te missen....
grp A heeft ook standaard een grotere sproeier waardoor hij icm een grotere turbo na afstelling een stuk rijker zal lopen. grote kans dat hij nu te arm loopt.

pingelt hij niet? (krakend geluid bij belasting)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

is niet per defenitie waar... de grp a heeft een grotere sproeier om het verlies aan venturiwerking op te heffen (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, gave bak...zonde dat ie weg gaat.

Hij heeft overigens ook nog steeds de grijze te koop voor eventuele onderdelen (Y) Het is dat ik dr even geen plek meer voor heb...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Leuk ding... (Y)
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

tutuur schreef:dat je een andere turbo had stond er niet bij :p groep a carb heeft inwendig een wat grotere diameter waardoor er minder weerstand is voor de langsstromende lucht....

heb je de nieuwe turbo incl actuator? het kan zijn dat je in het verleden op een hogere druk reed waardoor je nu denkt vermogen te missen....
Ja het is een grotere garett turbo met actuator.

Met de standaard gt turbo reed ik ook op de normale druk.
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Martijn Kool schreef:
tutuur schreef:dat je een andere turbo had stond er niet bij :p groep a carb heeft inwendig een wat grotere diameter waardoor er minder weerstand is voor de langsstromende lucht....

heb je de nieuwe turbo incl actuator? het kan zijn dat je in het verleden op een hogere druk reed waardoor je nu denkt vermogen te missen....
grp A heeft ook standaard een grotere sproeier waardoor hij icm een grotere turbo na afstelling een stuk rijker zal lopen. grote kans dat hij nu te arm loopt.

pingelt hij niet? (krakend geluid bij belasting)
Nee, pingelen doet hij niet.
Denk dat ik 'm toch echt even moet laten testen.
Heb gehoord dat hurricane tuning wel verstand van zaken heeft en het is hier in de buurt. Ik laat wel even weten wat het resultaat is
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Ik zag op de site van MB car performance een front mounted intercooler voor 129 euro.
Is deze aan te raden?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Is het dan enkel en alleen aansluiten met 2 slangen?
Als het goed is levert ie beter dan de standaard intercooler?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zeker beter dan de originele intercooler.

Er komt uiteraard nog wel een enorm bedrag aan slangen en buizen bij om alles fatsoenlijk door de motorruimte te loodsen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

MartijnG schreef:Zeker beter dan de originele intercooler.

Er komt uiteraard nog wel een enorm bedrag aan slangen en buizen bij om alles fatsoenlijk door de motorruimte te loodsen...
Mag i.p.v. slangen ook rvs pijp gebruikt worden?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar



Very nice, maar staat local pick up.
Wel super effectief met waterspray.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

twingoturbo schreef:
MartijnG schreef:Zeker beter dan de originele intercooler.

Er komt uiteraard nog wel een enorm bedrag aan slangen en buizen bij om alles fatsoenlijk door de motorruimte te loodsen...
Mag i.p.v. slangen ook rvs pijp gebruikt worden?
Als je de juiste diameter gebruikt wel :wink:
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Ok das heel mooi, thanx.
Dan weet ik iig dat ik 'm ga bestellen.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik heb inderdaad ook grotendeels RVS buis gebruikt, alleen op een paar nauwe stukjes siliconen slang gebruikt. (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Heb nu weer tijd om eindelijk de auto weer uit de garage te halen.
En natuurlijk veel zin.
Als het zover is houd ik wel een update bij hier.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born



Very nice, maar staat local pick up.
Wel super effectief met waterspray.[/quote

Deze niet, deze gaat sprayen bij 20psi, dat is nagenoeg nutteloos.

Je intercooler heeft een bepaalde kerntemperatuur en die zorgt voor de afkoeling. het water helpt wel mee met die kerntemperatuur te verlagen, maar is dan al veel te laat. Je vraagt koele lucht, maar je bent wel aan het sproeien, maar de binnenkant van de intercooler is dan nog warm. Zulk systeem heeft alleen zin wanneer er een slimme controller aan hangt.

Deze moet de core-temperatuur meten en daarop anticiperen, en om water te sparen moet je ook nog eens je rijstijl integreren dmv je dutycycle o.i.d. (of gewoon op een knopje).

Heb daar een hele poos terug een artikel over gelezen. . . Gevonden, leuk leesvoer, en lees zijn meetresultaten en bevindingen maar eens:

http://autospeed.com/cms/A_0527/article.html
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Riël schreef:
twingoturbo schreef:


Very nice, maar staat local pick up.
Wel super effectief met waterspray.[/quote

Deze niet, deze gaat sprayen bij 20psi, dat is nagenoeg nutteloos.

Je intercooler heeft een bepaalde kerntemperatuur en die zorgt voor de afkoeling. het water helpt wel mee met die kerntemperatuur te verlagen, maar is dan al veel te laat. Je vraagt koele lucht, maar je bent wel aan het sproeien, maar de binnenkant van de intercooler is dan nog warm. Zulk systeem heeft alleen zin wanneer er een slimme controller aan hangt.

Deze moet de core-temperatuur meten en daarop anticiperen, en om water te sparen moet je ook nog eens je rijstijl integreren dmv je dutycycle o.i.d. (of gewoon op een knopje).

Heb daar een hele poos terug een artikel over gelezen. . . Gevonden, leuk leesvoer, en lees zijn meetresultaten en bevindingen maar eens:

http://autospeed.com/cms/A_0527/article.html
Mooie bevindingen.
Leuk om te lezen.
thanx.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

toch jammer dat het zo'n wokkel gedoe is met die ic buizen, zou toch mooier zijn om ze een beetje recht toe, recht aan te laten lopen....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja dat zou zeker leuk zijn, maar dan laat je ze lekker buitenlangs gaan? :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Riël schreef:Ja dat zou zeker leuk zijn, maar dan laat je ze lekker buitenlangs gaan? :p
ik kijk nergens meer van op ...

[img]http://i671.photobucket.com/albums/vv74 ... /0022d.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Very nice :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

bij mijn gtt komen er in totaal 6 bochten in waarvan 3 maar 45 graden en 3 90 graden...
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

tutuur schreef:toch jammer dat het zo'n wokkel gedoe is met die ic buizen, zou toch mooier zijn om ze een beetje recht toe, recht aan te laten lopen....
Zoiets?

[img]http://i147.photobucket.com/albums/r307 ... 2_2241.jpg[/img]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

P0rn :worship:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

heerlijk (Y)
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Vakwerk (Y)
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ziet er netjes uit zeg! maar krijg je geen problemen met de waterkoeling zo?
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Erg profi gedaan.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooi hoor. (Y)
is dit nu het Jeroen VD Belt blok?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Motor is van een fransoos. Niet die van gerry.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

heeft iemand enig idee of je een slakkenhuis van de turbo zo los kan halen van het lagerblok?

ik wil mijn turbine slakkenhuis gaan polijsten en ook verdraaid weer monteren... nu heb ik gezien dat er een circlip zit aan de kant van het lagerblok, deze moet natuurlijk los maar is ie er dan met een paar tikken van een rubber/kunststof hamer zo af te halen?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Meestal zit dan het compressorhuis inderdaad 'geklikt' op de cartridge. Of tie te draaien is weet ik niet bij deze turbo's. Meestal zit er een nokje op je compressorhuis die in een gat valt van je cartridge. Met andere woorden, niet te verdraaien.

Owja, kijk ff uit dat je de schoepen niet ruïneerd ;)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie