[Haas' Clio II]Engineprobs?

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

canonballman schreef:Misschien dat het krukastandwiel pas vast komt te zitten zodra je de distributiepoelie erop hebt zittten, en aangepoeierd met de luchtsleutel. Dat ie dus geklemd wordt.

Je hebt immers geen spie in de krukas zitten die het tandwiel mee kan nemen.
100 punten! (Y)
Ronald1916V schreef:Die retourleiding is inderdaad een aanpassing, die andere ligt ergens tegenaan te schuren en gaat uiteindelijk lekken..
precies, tegen de afdekkap over de motor. Bij mij wassie ook flink in/afgesleten. Vond het al matig en toen ik zo'n T-stukkie afbrak met mijn onhandige hoofd, was het al meteen klaar :lol:

Goed, vandaag begonnen met de koppeling:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009424.jpg[/img]
past prima! Nog de buitenste rand van het vliegwiel opgeschuurd, doordat de vorige plaat daar niet zat is het wat gaan roesten/oxideren. Nu weer netjes schoon uiteraard.

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009425.jpg[/img]
Drukgroepie

Toen maar verder gegaan met mijn, inmiddels, grote vriend: de nokkenaspoelie! :D Deze wilde maar niet los. Ik dus bij de dealer een soort vork geleend, daar moest het echt mee lukken. Ja, niet dus... Ding al 500x volgeblafd met WD40,maar die zat echt muuuuuurvast. En waarempel, toen ik me echt kwaad maakte en ongeveer 4.32min lang met de luchttol op die moer heb gestaan ging hij toch los. Ik neem blij de geleende poelietrekker ter hand, wat denk je. Kan ik die poelie er zo afpakken, hij is fijn! :D

Nou, lagerkap eraf gehaald en keerring eruit:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009426.jpg[/img]

ff schoonmaken:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009428.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009430.jpg[/img]

wat vloeibare pakking gehaald (uiteraard vergeten... (S) )
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009432.jpg[/img]
voila, klaar is kees! Moet zeggen dat dat tooltje wat bij de nokkenaskeerring zit wel echt super werkt! (Y) Chapeau des Franceaux ;)

Daarna nog 'ff' de poelie van de dieselpomp eraf halen. Die moer was er zo af, maar die poelie.... :~ De trekker maar gepakt, en uiteraard paste die niet |: Na een uur zachtjes proberen maar wat lomper gedrag vertoond met als resultaat: poelie naar de donder :gun:

Dan maar ff verder met de andere perikelen dei ik maar niet uit de bol krijg:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009433.jpg[/img]
de oliepomp

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009435.jpg[/img]
mooi schoon

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009437.jpg[/img]
zichtbare, maar niet volbare sporen

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009439.jpg[/img]
Kreeg de voelermaat er niet tussen, maar de speling is nihil. Als ik moet gokken, zeg ik 0.3 mm.

Krukas nog maar ff gecontroleerd:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009441.jpg[/img]
Drijfstang en hoofdlagerkap eraf gehaald. Er zat geen voelbare speling op, maar er was een tip binnen gekomen dat de cilinder aan distributiezijde wel een belangrijke was, wat betreft slijtage; zie onder:

Hoofdlagerkap:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009442.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009443.jpg[/img]

drijfstanlagerkap:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009444.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009446.jpg[/img]

Je ziet dat de lagers gebruikt zijn, maar ze voelen nog wel netjes glad aan. Krukas is absoluut niets op te zien. Wat denken jullie?

Al met al weer veel gedaan, maar baal wel van die kapotte poelie, had vandaag graag de D-riem erop gelegd. Nouja, dinsdag maar!

wordt vervolgd! >)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die lagers zien er op zich nog prima uit, ff lichtjes die groefjes nagaan met een korreltje 800, of toch even kijken wat een nieuw setje schalen kost? Als je er toch wat extra power uit wil gaan halen misschien geen overbodige luxe, vooral de drijfstangen dan. Krukas zou ik gewoon laten.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Voor 50 of 60 euro zou ik dat echt niet laten zitten.. meer kosten ze echt niet.

Als je die lagers gaat zitten opschuren wordt het echt low-budget... (S)

De bouten zijn rekbouten, die moeten sowieso nieuw :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ronald, handel je in die rommel ofzo? :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee tis een typische (ex-)Renaultmonteur :klop:
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Preventief alles vervangen? Koop een Mercedes.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Eindelijk eens een slimme post hier :worship:
Maar dat iwas idd wel een stuk slimmer :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik stoot misschien wat mensen voor de borst, maar ik zal nooit een Benz rijden.....

daarbij, ach, de meesten vinden t dom dat ik dit gevaarte heb gekocht. Die mogen zich dan gelukkig prijzen dat IK er in moet rijden en niet zij zelf.. :P
Zal maandag eens ff informeren bij Renault wat ze kosten. Die pully moet er toch komen :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ach ja, wat je rijd moet zelf weten (Y) . Ik hoop alleen wel voor je dat je dit ding voor een appel en een ei gekocht hebt. Stiekem gaat er toch weer wat geld in zitten (al is de kans dan weer groter dat je er nog effe mee vooruit kan).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Martijn schreef:Preventief alles vervangen? Koop een Mercedes.
Naja.. ik zeg al niks meer (S)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tom schreef:Ach ja, wat je rijd moet zelf weten (Y) . Ik hoop alleen wel voor je dat je dit ding voor een appel en een ei gekocht hebt. Stiekem gaat er toch weer wat geld in zitten (al is de kans dan weer groter dat je er nog effe mee vooruit kan).
laten we het er op houden dat de onderdelen op dit moment bijna meer gekost hebben dan de auto.. (dan heb je nog een aantal mogelijkheden,maar ga maar van de beste uit ;) )

Nee, heb dit ding ook gekocht omdat ik dan goedkoop een prima everyday-karretje heb. Dat er geld in moest wist ik al, maar dat is ook ingecalculeerd :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Haas schreef: Zal maandag eens ff informeren bij Renault wat ze kosten. Die pully moet er toch komen :)
Volgens dialogys 90 euro. :)


POELIEPOMP 8200183669
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

90 euro voor alleen de pouly |: Das nogal een geld zeg.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ze weten bij Renault ook dat het vaker stuk gaat... :lol:
Maar gaat inderdaad weer nergens over. 90 euro voor een stukkie staal. |:
5 GT Turbo '88 GT5
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Haas schreef:ik stoot misschien wat mensen voor de borst, maar ik zal nooit een Benz rijden.....
ahum...

[img]http://94.100.115.209/558600001-5586500 ... _WU8E.jpeg[/img]
Immer wieder die verdammte Holländer
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

-Ray- schreef:
Haas schreef:ik stoot misschien wat mensen voor de borst, maar ik zal nooit een Benz rijden.....
ahum...

[img]http://94.100.115.209/558600001-5586500 ... _WU8E.jpeg[/img]
Met zo'n ding moet je niet voor het station gaan staan. Dan stappen er allemaal wildvreemde mensen in....................................
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

:grin: :grin: :grin: :grin:
Ja als je mercedes wilt rijden bel je gewoon een taxi :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef::grin: :grin: :grin: :grin:
Ja als je mercedes wilt rijden bel je gewoon een taxi :lol:
Taxi is toch een BMW???? 8)
[img]http://www.jformat.co.uk/nurburg%20site ... 20taxi.jpg[/img]

Je bent wel lekker bezig Haas! Gewoon bij je ouders thuis toch?? :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Tom schreef:90 euro voor alleen de pouly |: Das nogal een geld zeg.
@Haas, misschien duitse dealer goedkoper? :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

duitse dealer kan misschien goedkoper zijn, maar ik moet die rommel gewoon hebben, ben al te lang aan t bakkeleien. Maar bedankt voor t meedenken!

Zojuist besteld:
- riemwiel voor dieselpomp
- 8x drijfstangbout
- 2x krukaslagerkapbout (maar 1 kap losgehad)
- 1x set drijfstanglagers

Morgen binnen, morgenavond klussen. Hoop dat ik dan eindelijk eens die riem kan leggen en t blok dicht kan maken. Die auto begint nu zo onder het stof te zitten.. :lol:



Maar wat een stel achterlijken bij Renault zeg, heb er ongeveer voor 150 eu bouten inzitten |:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Martijn, wanneer hoop je zo ver te zijn dat ik mijn takel terug krijg :wink: Heb hem zeer waarschijnlijk binnenkort weer nodig...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bij de betere ijzerboer moet je die bouten ook kunnen krijgen hoor.

Verder ben ik van mening dat je rekbouten makkelijk kunt hergebruiken als ze niet zijn ingesnoerd, rek is namelijk in het elastische gebied en dat komt gewoon weer terug.
Tis voor garagebedrijven natuurlijk makkelijk om je zo op kosten te jagen, maar als je netjes elke bout controleerd op insnoering is er niets aan de hand. Ik heb ook al tig motoren zo weer in elkaar gezet en stel dat deze al plastisch vervormt zou zijn, voel je dit vaak ook wel vloeien bij het aandraaien.

Zal het morgen nog maar eens aan onze boutdeskundige vragen, maar ik ben er vrij zeker van.
Je kan het ook vrij makkelijk terugloeren naar max trekkracht die bij het moment hoort.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb je ook wel gelijk in hoor. Heb alleen ff de tijd en de zin niet alles na te kijken. Niet betreft materiaaleigenschappen en bij de locale ijzerboer, maar ik vind het op zich al belachelijk wat je voor die rommel moet betalen |:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Naja tis besteld, dus het leed is al geschied.

Als dat ding straks maar lekker rijd ben je het snel vergeten :)
Neem je nog een intercoolertje mee eigenlijk? Tis wel mooi als je die nu gelijk erin kan proppen, scheelt weer geetter achteraf.

Later nog ff chippen, nou dan kun je weer lekker walmen 8)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb er nog 1 liggen ja, al was die voor een ander autootje bedoeld ;)

(Zat er ook nog aan te denken om een intercooler van een 1.9 dti megane erin te flossen, die kan redelijk mooi en makkelijk hangen)
Weet ook ff niet waar orig een IC van zo'n geval hangt..
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

FMIC, als ik het zo eens bekeken heb.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep nog wel een mooie liggen die misschien achter je bumper past? ;)

130x650mm core, zie RTC markt.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb woensdag de drijfstanglagers nog opgehaald, deze waren dinsdag helaas niet binnen. Bleek dat er maar 1 set als vervanging bij renault bekend zijn, deze heb ik nu dus liggen. Ze zien er zeker hetzelfde uit alleen is de radius wat groter dan die eruit komen. Nu vervang ik die dingen niet dagelijks, dus ik weet eigenlijk nie tof dat normaal is. De oude lagers zitten ook wat geklemd in de drijfstanglagerkap, maar de nieuwe zitten dus echt wat strakker.

:H:
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

lekker man :p

nee even zonder gekkigheid, als ze strakker zitten bedoel je dus dat ze kleiner zijn (diameter) dat kan toch neit goed zijn??
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Hoe strak ze in de kap zitten maakt nie zoveel uit, als de speling maar klopt als ze gemonteerd zijn. Check of 't spul nog vrij draait, als je ze op moment hebt gezet, dan is 't goed.
rev it like a rental
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volgens mij zitten die dingen wel vaker "wat strak in de kap" inderdaad. Daar moeten ze immers ook strak in zitten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik be tegenwoordig héél kritisch op lagers. Als ze van renault afkomen moet normaal gezien de maat en tolerantie vermeld staan op ofwel de verpakking of op de lagers zelf.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, precies, daar was ik ook vanuit gegaan. Er staan ook wel en aantal nummers in, maar ik kan er eigenlijk geen passing uithalen.
Zal ze straks er maar eens inzetten en kijken hoe het zit..

tnx! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ze zitten er in. Past allemaal redelijk goed geloof ik. Krukasje draait net zo licht als ervoor,dus dat zit wel goed denk ik.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Zo, weer een dag hard klussen achter de rug. Het ging echt lekker vandaag, zelfs wat meer gedaan, dan ik had gehoopt.
Begonnen met de drijfstanglagers, het was ff pielen (zeker onhandig aan een takel, volg keer haal ik een motorensteun), maar ging op zich niet verkeerd. Alles netjes schoongemaakt, nieuwe lagers goed doordrenkt van olie alvorens ze te monteren, net als de lagerkappen. ff de gloeibougies eruit gehaald om compressie te voorkomen, krukasje draaide heerlijk makkelijk rond, dus dat zal goed zijn.
Toen was de oliepomp aan de beurt. Deze had ik helemaal los gehaald, dus eerst in een los bakje olie op laten pompen, zodat die dadelijk niet droog loopt bij eerste keer blok rond draaien.

Daarna de distributieriem gemonteerd. Gaat echt super simpel met het orig gereedschap. Ik was er nogal sceptisch voor, maar het is echt een fluitje van een cent. Zie onder de blokkeerpen om de krukas te blokkeren:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009450.jpg[/img]

cilinder 1 en 4 op BDP:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009451.jpg[/img]

Riempje verder monteren:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009453.jpg[/img]
Moet zeggen dat ik het hele gedoe met die spanner nogal omslachtig vind. Dat zou makkelijker moeten kunnen lijkt me. Maar goed..

Onderzijde blok goed schoongemaakt, vloeibare pakking aangebracht in de hoeken en bij naden, daarna de carterpan erop gezet:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009454.jpg[/img]

En toen.... kwam ik er achter dat ik de achterste kap van de distributiekappen vergeten was te monteren :@ Gekeken of ik deze kon verzagen, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen. Alles er maar weer afgehaald en opnieuw gemonteerd :-(

Na wat doorschroeven ben ik tot dit gekomen:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009455.jpg[/img]
Daarna de bak erop gezet. Hij gleed erop als een natte Unox worst in een ingevet broodje :D Fantastisch!

nog wat later zijn we hiertoe gekomen:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009458.jpg[/img]

Nu nog slangen en kabelboom erop platen, uitlaat, aandrijfassen enz. Hoop volg week mijn eerste proefrondje te kunnen rijden :)

Zo... nu eerst een pilsner (B)
Plaats reactie