Wat houd ''3 bar map'' in???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
gvanminnen
Berichten: 119
Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
Contacteer:

Heb een volvo 440 1,7 turbo en kan met een gechipte ecu naar 1,0 bar.
Engelse forum hebben ze het over een supermod en hiervoor heb je nodig:

grotere injectoren
3 bar map

Wat houd dat ''3 bar map'' in?
Is dat alleen een aanpassing in de ecu of heb je hier nog iets voor nodig?
Zie wel dat je er sensor voor kan kopen, moet je alleen dit installeren en hoe werkt dit dan precies?

Iemand die mij dit kan uitleggen, want weet niet wat ik me erbij moet voorstellen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Map sensor is simpelgezegd een druksensor, standaard heb je ws. een mapsensor die niet meer kan waarnemen dan 1 bar, dus heb je een 2 of 3 bar mapsensor nodig als je meer druk wilt draaien.

Veelal te vinden op nieuwere turbodiesels
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

een 1.7t die heeft geen mapsensor uit mijn hoofd, maar een lucht weger.

zo'n dik ding in een slang voor de intercooler
gvanminnen
Berichten: 119
Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
Contacteer:

Oke het is dur alleen een sensor die meer dan 1,0 bar turbodruk kan meten. Sensor geeft dit door aan de ecu en de ecu kan zo de boel weer afregelen.


Volgens mij zit er standaard een 2 bar map sensor op.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Abel schreef:een 1.7t die heeft geen mapsensor uit mijn hoofd, maar een lucht weger.

zo'n dik ding in een slang voor de intercooler
in de turbo-ecu zit zo'n ding zover ik weet.
Verder geen luchtweger maar een luchtmassameter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

voor zover ik weet is een luchtmassameter en een map-sensor hetzelfde
MAP= mass air production
grtz
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

MAP staat voor Manifold Absolute Pressure...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

weer wat geleerd:P
grtz
gvanminnen
Berichten: 119
Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
Contacteer:

Oke , maar de orginele meet tot 1,0 bar en moet er een in die tot 2,0 bar meet.

Kan je die stekker zo over zetten op je ecu of moet dit passend gemaakt worden?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In de volvo moet je die uit je ecu solderen en een andere erin solderen.

Correct me if I am wrong :) Al is dat geen werk waar je heel bang van moet worden :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

2 bar MAP, meet tot 2 bar druk, dus 1 bar absolute druk en 1 bar overdruk (turbodruk)

Er wordt sowiezo iets meer dan 1 bar atmosferich gemeten bij volgas, dus hoeveel turbodruk wil je draaien?

3 bar MAP sensor kan 2 bar turbodruk meten (en dus 1 bar atmosferisch)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
gvanminnen
Berichten: 119
Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
Contacteer:

Wil rond de 1,3 bar gaat zitten voorlopig. Zal dan wel over de 200 pk gaan, koppeling en versnellingsbak moet ik ook nog een beetje sparen :)

Waar kan ik zo'n sensor bestellen en welke moet ik hebben?

Alvast bedankt voor de hulp.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Je hebt dus een 3bar MAP sensor nodig ;), totale druk wordt 2,3bar...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ abel zit er wel op hoor.

zoek eens wat op de diverse fora en intenet google vindst je genoeg over het aanpassen van en volvo ecu.

of bel eens met europeantuning.nl of zo die doen het ook geloof ik.

is trouwens ook heel goed zelf te doen.
Plaats reactie