Geert schreef:een goeie las kooi is echt veel sterker dan een schroefkooitje. ik heb enge dingen gezien bij een schroefkooi bij een nog bescheiden ongelukje.
Bullshit
Martijn Kool schreef:je kunt een schroefkooi op 2 manieren monteren he geert, met of zonder lasplaten, zonder lasplaten is het een sateprikker, met lasplaten is het stukken beter volgens mij
Juist, daar zit het em het verschil en als je een simpele 6-punts zonder lasplaen gaat vergelijken met een complete apekooi die door een FIA-keurlasser is opgezet dan is dat ver beyond appels&peren he....
Stukkie technische achtergrond:
Een geboute kooi kan minder moment overbrenen aan de uiteindes van de staven. Rekenkundig gezien is een simpele boutconstructie een scharnier.
Als je de staaf vastlast heb je een momentvaste verbinding, mits de ondergrond daar ook stijf genoeg voor is. In werkelijkheid ligt dit verschil niet zo heel ver uit elkaar en als je er een staafmodel van maakt zie je dat het bij dit soort constructies nauwelijks iets uitmaakt.
Kortom, als de constructie van de kooi hetzelfde is, zal het nagenoeg nix uitmaken of deze gelast of gebout is.
Voor stijfheid kun je dan ook beter doorlassen, al is dat een knap rukwerk.
Dus lekker laten lassen Tim, al zou ik wel ff opletten met het ontwerp, ik zie hier soms 'eigen ontwerp' creaties voorbij komen waarbij je alleen maar loze kilos toevoegd